جستجو در سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

سردبير: اسماعيل نوری علا

تماس

  iraniansdm@gmail.com

© 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء

«جدایی کامل حکومت و مذهب

در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  چهارشنبه 15 و پنج شنبه 16 شهريور 1396 - 6 و 7 سپتامبر 2017

تظاهرات کلن، 12 شهريور 1396

گزارش اختر قاسمی

برای 20 امین بار، به دعوت جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی ایران در شهر کلن آلمان، ده ها تن از ایرانیان به یاد جانباختگان دههء شصت در مرکز اين شهر گرد آمدند و در پایان مراسم، با شاخه گل های سرخ در دست، به سمت رود راین راه افتادند و گل ها را به آب روان رود «راین» سپردند تا شاید راین سلام و پیام آنها را به قربانیانی که جان خود را فدای آزادی و دمکراسی کردند برساند.  ويدئو>>

اگر نمی فهميد انتقاد نکنيد!

و چند گزارش ديگر

این هفته اعلام شد که یک صاحب «ژن برتر و مرغوب و دارای مهر استاندارد» مشاور وزیر نفت شده است و نامبرده به نام محمدعلی آهنگران، فرزند آهنگران نوحه خوان معروف، می باشد که خود را به لباس روحانیت درآورده و حجت الاسلام شده است. ممکن است دشمنان نظام مقدس بگویند کشف و استخراج و پالایش و صادرات نفت و گاز و میعانات نفتی یک کار صنعتی - علمی پیچیده است که نیاز به دانش آموختگان و کارشناسان متبحر و متخصص نفت و گاز دارد... اما این انتقادات و اظهار نظرها مردود است و اتفاقاً چون حکومت اسلامی تحریم بوده و ابزار و آلات پیشرفته و مدرن استخراج نفت را در اختیار ندارد و در چهار دهه گذشته چاه های نفت بازسازی نشده و رو به تخریب کامل می روند، تنها راه همانا استفاده از مداح و دعاگو و سرکتاب بازکن است!>>>

«جان اسنو» در تهران

مجید محمدی

بلافاصله بعد از تحکیم قدرت حکومت اسلامی، نمایش فیلم‌های غربی در سینما و تلویزیون محدود شده و فیلم‌های روسی و لهستانی و مانند آنها جای فیلم‌های غربی را گرفتند. در دههء‌ شصت ویدیو کاست‌های بتامکس و وی اچ اس، در دهه‌ های هفتاد و هشتاد کانال‌های ماهواره‌ای، و اکنون اینترنت به مجرای پخش فیلم‌های غربی تبدیل شده‌اند. حکومت عملاً از تکنولوژی شکست خورده اما به روی خودش نمی آورد و ممنوعیت‌ها همچنان برقرار است... همچنين آنها که از وضعیت دستگاه تبلیغاتی حکومت اسلامی آگاه هستند به خوبی می دانند که دستگاه رسمی تبلیغاتی، با سالانه میلیاردها دلار بودجه و هزینه، ورشکسته است و تنها برای آبروداری نظام و همراه کردن پنج تا ده درصدی از جمعیت که از امتیازات و رانت‌های نظام در سطوح مختلف برخوردار هستند ادامهء کار می دهد. حتی در روستاهای کشور کمتر کسی حوصله دارد پای برنامه‌های تلویزیون دولتی بنشیند.

دفورماسیونِ «حافظهء جمعی و تاریخی»

مسعود نقره‌کار

فکر کردن به کشتار سال شصت و هفت، و رابطهء این جنایت بزرگ و دیگر جنایت ‌های حکومت اسلامی با پدیده هائی همچون "حافظه، حافظه جمعی و تاریخی" و پدیدۀ "فراموشی"، پرسش هائی پیشاروی من گذاشته است. گفتم شاید بد نباشد این پرسش‌ها در کنار یادداشتی کوتاه و کُلی در بابِ حافظه و فراموشی، طرح شوند. می‌پرسم: چه اتفاقی می‌باید افتاده باشد تا سبب شود جمعی از کسانی که خود را "روشنفکر" و کوشندهء سیاسی و فرهنگی معرفی کرده‌اند با افتخار به حمایت از شکنجه گران، قاتلان دگراندیشان و روشنفکران و فعالان سیاسی و فرهنگی همان جامعه برخیزند؟

از بیانیه شاهزاده رضا پهلوی

تا پنجمین کنگره سکولار دموکرات ها

گفتگو با حسن اعتمادی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

نسبيت مفاهيم قراردادی - مفهوم کمال - مفهوم ملت

اسماعيل نوری علا

در برنامهء «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

فايل تصويری       فايل صوتی          دانلود

چرا از ایران خارج شده ام؟

نامهء تکان دهندهء شعلهء پاکروان، مادرریحانه جباری

لحظاتى پيش، پس از چند ماه در به درى در يك كشور همسايه، از چنگ حكومت ديكتاتور رها شده و، با یاری یکی از بستگانم، وارد كشوری اروپايى شدم... اكنون خود را جزء كوچكى از مخالفان برانداز حکومتی می دانم که از متجاوزان حمایت می کند. دستگاهی که جوانان را اعدام می کند. بر سر کوی و برزن، بساط دار می چیند. در رسانه های مزدورش تبلیغ مرگ مى پراكند. نه تنها برای مردم ایران که برای ساکنان کشورهای دیگر هم جز تباهی و نیستی نمی خواهد؛ حکومتی که امتحان خود را با همه جناح بندى هاى بيرونى و درونى اش داده است و به جز دزدی و غارتگری و مرگ، هیچ ندارد.

نگذاریم نماد مقاومت تبریز را نابود کنند!

شکوه ميرزادگی

به راستی اين نکته روشن نیست که حکومت چه اصراری دارد ارگ تبریز را ویران کند. آیا به اين خاطر که نامش «نماد مقاومت و ایستادگی ست»؟، و از آنجا بود که سران انقلاب مشروطیت برخاستند و توانستند بر مشروعه خواهان پیروز شوند؟ یا به این خاطر که بهترین نقطه شهر را به یک پایگاه مذهبی ببهوده ی دیگر تبدیل کنند و  وابستگان حکومتی هم دور و برش آپارتمان سازی راه بیندازند؟ برایشان هم مهم نباشد که این مصلی نيز، مثل صدها مسجد و امامزاده و  مصلایی که ساخته اند کسی را مشتاق نماز خواندن نکند؟ مگر خودشان دایم نمی گویند که: «کسی دیگر به مساجد نمی رود» و یا «مساجد بی رنگ شده اند»؟

بررسی فقهی سيل اخير تکزاس!

حمیدرضا رحیمی

نقش حجاب برتر ِ مقام معظم رهبری (چادر پر کلاغی - م) در جلوگيری از نزول بلایای طبیعی، از سوی علما، نقشی تعریف شده است. بطور خلاصه همینقدر بگوید که حجم بلایای مرحمتیِ "خداوند بخشندهء مهربان" با میزان معصیت بندگان در ارتباط مستقیم و البته عادلانه است؛ آخر اینطورکه  نمی شود که فی المثل میزان خرابی های ناشی از "بیکنی" نرم تنان در بلاد کفر و زندقه، با خرابی منبعث از لاک ناخن یا رؤیت چند تار مو آن هم  از زیر روسری در ایران سابق، برابر باشد! گفتن ندارد که این، نستجیر بالله، از عدل الهی شدیداً به دور است... و بر این پایه، فدوی تردید ندارد که سیل اخیر تکزاس، عواقب چیزی بیش از مایوی دو تکه یا بیکنی بوده است!

ابراهیم یزدی و میراث شوم اسلامی اش!

محسن ابراهیمی

ابراهیم یزدی هرگز «اپوزیسیون جنبش اسلامی و حکومت اسلامی» نبود. او از مغضوبین آخوندی بود که خود در امام کردن اش عرق ریخته بود. «اپوزیسیون ارتجاع اسلامی» نبود که خودش در پروار کردن اش نقش داشت؛ بلکه، بر سر نحوهء تثبیت و تداوم عمر حکومت اسلامی اختلاف داشت. اگر در مقطع انقلاب پنجاه و هفت و برای به خون کشیدن این انقلاب توسط جنبش اسلامی جانانه کار کرده بود، در سراشیبی این جنبش ارتجاعی هم، تا لحظهء مرگ اش، این بار برای نجات این جنبش در مقابل جنبش وسیع مردم، تلاش می کرد.

چرا حکومت ایران رفرم‌ پذیر نیست؟

فاضل غیبی

«دمکراسی» پدیدۀ سیاسی اجتماعی است که در آن انتخاب نهادهای سیاسی و مسئولان حکومتی رکن مهمی است، اما دمکراسی بعنوان موجودی زنده دارای اندام دیگری (مانند: مصونیت حقوقی شهروندان، آزادی تبلیغات سیاسی، تفکیک قوای سه گانه، جوابگویی مسئولان حکومتی...) نیز هست و اختلال در یکی از آنها آن را چنان مسخ می‌کند که به وسیله‌ای برای توجیه و تحکیم خودکامگی بدل می‌شود. امروزه در میان بخش بزرگی از ایرانیان این باور نهادینه شده که تنها راه تحول مثبت برای ایران از همبستگی آگاهانه و مسالمت ‌آمیز مردم می‌گذرد، اما نکته این است که حکومت اسلامی ایران از کدام ماهیت برخوردار است و تا چه حدّ خواهد توانست جوابگوی خواسته‌های مردم باشد؟

از خوانندگان عزيزم عذر خواهى مى كنم

در جريان انتخابات رياست جمهورى، من در مورد انتخاب ميان روحانى و رييسى مطالبى نوشتم، و ضمن شرح دادن آن چه در بالا به طور خلاصه خوانديد، راى دادن به روحانى در مقابل رييسى را، موضوعِ شخصِ خودم دانستم و گفتم در جايى كه رييسى بخواهد رييس جمهور شود، من به دلايل شخصى به روحانى راى مى دهم. امروز ويدئويى ديدم از روحانى در مجلس اوايل انقلاب. او رسما و علنا و صريحا مى گويد، بايد «توطئه گران» را در نماز جمعه به دار كشيد و حقوق بازنشستگى اميران ارتش را -حتى آن ها كه جرمى مرتكب نشده اند- قطع كرد و يا كاهش داد... من، اگر اين ويدئو را قبل از انتخابات ديده بودم، محال بود حتى در حد مقايسه ى اين مهره با آن مهره، اظهار نظرى كنم؛ مهره اى كه مثل قطعات يدكى تقلبى، يك درجه بهتر از جنس چينى به نظر مى رسيد. در همين جا، به خاطر اين موضوع، از خوانندگان عزيزم عذر خواهى مى كنم، و همان طور كه تا امروز باور داشته ام، به جاى اجزاى سيستم، كل سيستم را در نظر خواهم داشت.

دربارهء اشتباه آقای ف.م. سخن

محسن ذاکری

آقای «ف. م. سخن»، در اعترافی کوتاه، اظهار پشیمانی کرده اند از اینکه با شتاب و احساس تصميمی گرفته اند در تأیید آقای روحانی نسبت به آقای رییسی، در انتخابات نمایشی ریاست جمهوریِ حکومت اسلامی ایران. طبعا از اینگونه بازبینی ها بر «رفتار» سیاسی خویش باید استقبال کرد. اما مسئله به این سادگی هم که ایشان گمان می کند نیست. ما در میدانی از اشتباه کاری ها و بد کاری های رسانه ها و نویسندگان گرفتار آمده ایم. میدانی آکنده از ارتباطات و سلیقه های رسانه ای. اما حاصل این میدان بیش از هر چیز «آشفتگی» فکری و تصمیم گیری برای مردم ایران است. امروزه مقالات و نوشته های بسیاری از نویسندگان محبوب رسانه ها منتشر می گردند که بیشتر به اشراق پس از ورد سحری و دعای نیمه شب می مانند تا دستاورد بررسی علمی و چند جانبه از زمان خود. شب می اندیشند و صبح می نویسند و فردا ظهر در پر بیننده ترین ها منتشر می شود. و خواننده هم دارند و استقبال کننده هم دارند. مشهور شدن هنوز هم کار آسانی نیست اما ابداً در قد و قواره دوران قبل از رسانه های مجازی هم نیست. ولی، در نهایت همهء اینها به بهم ریختگی فضای اندیشه و فکری در سپهرسیاسی می انجامد. و جامعهء ایران که از پختگی و پرسش و پاسخ های متقن و درازمدت «سیاسی» بهره نبرده است، آسیب پذیرتر می گردد. برای اپوزیسون برونمرز آرزوی شکیبایی، تفکر منطقی و رفتار سیاسی سنجیده بنماییم.

تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر ابراهیم یزدی

فدائیان خلق (اکثریت)

اطلاع یافتیم که دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، در گذشته است. او سیاستمداری پرسابقه و یکی از چهره های شناخته شده و موثر در سپهر سیاسی کشور ما بود. دکتر یزدی در فراز و فرودهای سیاسی ایران در سال های منتهی به انقلاب بهمن و در سال های اول انقلاب نقشی موثر داشت. کارنامهء سیاسی دکتر یزدی دارای جوانب مختلف است. هم جنبه مثبت و هم جنبه قابل نقد از جمله ضدیت او با نیروهای چپ در دهه های اول انقلاب. او سال ها علیه اقتدارگرائی مبارزه کرد، از مشی مسالمت آمیز دفاع نمود و چندبار در جمهوری اسلامی به زندان افتاد. ما درگذشت دکتر ابراهیم یزدی را به مسئولین و اعضاء نهضت آزادی ایران و خانواده وی تسلیت می گوئیم و برای آن ها آرزوی صبر و بردباری داریم. روابط عمومی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

به گزینش دوبارهء سمت «ریاست» نیازی نيست!

رضا پهلوی

با همیاری یاران برآن شدیم تا دست در دست هم، «بدیلی دموکراتیک» در برابر نظام جمهوری اسلامی سازمان دهیم. نهادی که حول منشور هفده گانه، ساز و کار مناسب برای شروع یک حرکت فرامسلکی در راستای انحلال دیکتاتوری جمهوری اسلامی در ایران و سپس شرایط برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه برای تعیین قانون اساسی نوین ایران مبتنی بر دمکراسی، حقوق بشر و گیتی گرایی را ایجاد کند... در شهریورماه پیش روی، به برگزاری چهارمین مجمع عمومی شورای ملی ایران نزدیک می شویم. با توجه به رویکرد چشمگیر شورای ملی ایران در عرصه جهانی و هدایت نیروهای درون مرزی، به مرحلهء کنش راهکارهای کاربردی نمودار سازی شده سیاست های کلان توسط دفتر سیاسی و کمیسیون های وابسته به آن، گزینش دوباره سمت «ریاست» برای طرح «سیاست های کلان» نیازی نمی باشد.>>>

دربارهء بیانیهء شاهزاده رضا پهلوی

سام قندچی

بیانیهء تازهء شاهزاده به امید برخی از پادشاهی خواهان پایان داده و معنایش این است که "کشتیبان را سیاستی دگر آمد" و این امر باعث خوشحالی شاهزاده نبوده و با اندوه اعلام کرده اند. گویی بیانیه می خواهد بگوید که امیدی به هواپیمای حامل آیت الله سیستانی نیست. باید گفت که این وضعیت نشان می دهد تا وقتی هر نیرویی بخواهد به امید کشورهای خارجی باشد، انتظار دگرگونی سیاست کشتیبان امری عادی، و از امروز به فردا تغییر می کند.

روحانی راست می گوید یا آیت الله طلایی؟

مجتبی واحدی

با فرض راستگویی روحانی، نمی توانم قضاوت کنم کدام ‌رذیلت قالیباف تنفر انگیزتر است: تلاش او برای فریب دانشجویان یا دست داشتن او در فساد گسترده مالی. سرکوب معترضان از یکسو، اقدامی ضد اخلاقی و ضد قانونی است و، از سوی دیگر، با ایجاد رعب در میان منتقدان و خاموش کردن صدای آنان، محیط را برای فسادهای کلان و حمایت قدرتمندان از فاسدان مساعد می کند. در عین ‌حال برخی فسادهای مالی، آنقدر گسترده و زیان بار است که نمی توان آن را کم‌اهمیت تر از سرکوب منتقدان دانست. هر کدام از دو مفسدهء فوق که اهمیت بیشتری داشته باشد بر سرنوشت قالیباف تاثیری نخواهد داشت زیرا او، در برابر میلیون ها بینندهء تلویزیون، انتساب این اتهامات به خود را شنیده و هیچیک از آنها را رد نکرده است.

000000000000000000000000