توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

آرشيو بيانيه های سازمان ها

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

پيمان نامهء عصر نو

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  جمعه 19 تا يک شنبه 21 آبان  ماه 1396 - 10 تا 12 نوامبر 2017

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

    

بالا گرفتن تنش با عربستان و اوضاع بحرانی‌ حکومت

حسن اعتمادی و محمد نوريزاد

در برنامه تفسير خبر، بمديريت جمشید چالنگی

سکولار دموکراسی، ديروز، امروز، فردا

گفتگوی راديوئی با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: رضا گوهر زاد، در برنامه سياست و جامعه

سیاست جدید آمریکا در خاورمیانه

و کوشش‌هاى واشنگتن براى ارتباط با نظامیان ایران

گفتگوی ويدئوئی با امير طاهری

گفتگوگر: نازنین انصاری از کيهان لندن

پنجمین کنگرهء سکولار دموکرات ها

و سخنان صادق زيبا کلام دربارهء ولی فقیه

گفتگوی تلويزيونی با مسعود نقره کار

گفتگوگر:  فرامرز فروزنده، در برنامهء مرغ سحر

نتيجهء کنگره: پيش بسوی مهستان در تبعيد

سخنان اسماعيل نوری علا

در پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

پيوند به ويدئوهای پخش شدهء

نشست های پنچمين کنگرهء سکولار دموکرات ها

بر روی يو تيوب / روز اول:   1  / روز دوم :   2

در گزارش های تلويزيون ميهن

روز اول:  1    2     3   4 

روز دوم :  1    2     3    4    5

توطئهء مصادره کردن روز کوروش و اسلامی کردن آن

شکوه میرزادگی

مقامات حکومتی می خواهند روز 29 اکتبر (7 آبان) را، که طبق تاریخ های جهانی روز ورود کوروش بزرگ به بابل و اعلام آزادی مذهب، عقیده، و رفع بیگاری ست، و با هیچ روز سیاسی و مذهبی ربطی ندارد، با روزی دیگر (به احتمال زیاد یکی از روزهای مذهبی) عوض کنند تا هم صدای مردمان را خاموش کرده و هم به نفرت پایان ناپذیر خود نسبت به میراث فرهنگی و شخصیت های بزرگ فرهنگ ایرانزمین اوجی تازه دهند. آن ها اما یک چیز را نمی توانند تغییر دهند: اگر کوروش بزرگ اهمیتی برای مردمان با فرهنگ ایران و جهان دارد در این است که او در 2560 سال قبل در چنين روزی به آزادی عقیده و مذهب فرمان داد؛ چیزی که حکومت اسلامی ضد آزادی مذهب و عقیده، از گفتن آن هم می هراسد.

پیام «جمعیت هواداران سوسیال دموکراسی»

به «پنجمین کنگرهء سکولار دموکرات های ایران»

قرائت شده در کنگره بوسيلهء دکتر مسعود نقره کار

ما برگزاری پنجمین کنگرهء سکولار دموکرات های ایران – کنگره وحدت در کثرت- را تبریک می گوئیم و موفقیت شما را در برگزاری ثمربخش این کنگره آرزو می کنیم. ما امیدواریم این کنگره سبب نزدیکی و تفاهم هرچه بیشتر نیروها و شخصیت های سکولار دمکرات شود. ما تردید نداریم که بستر و بنای این نزدیکی و تفاهم، راه پیشروی بسوی اتحاد عمل و وحدتی که زمینهء شکل گیری نیروئی سکولار، دموکرات و عدالت خواه را، به عنوان جایگزین و آلترناتیو حکومت اسلامی، هموار خواهد ساخت.

سپاه در مخمصه ای بزرگ:

موشک هایی که در جنگ اقتصادی بی‏‌استفاده مانده

گزارش کيهان لندن

پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران سه شنبه نهم آبان، ساعاتی قبل از آنکه نام او در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد، ادعا کرده بود با نظر علی خامنهای افزایش بُرد موشک‌ها به بیش از دو هزار کیلومتر ضروری نیست چون منافع و نیروهای آمریکایی در همین برد موشکی هم حضور دارند. اینکه سردار جعفری وقتی این حرف‌ها را در همایش «جهان بدون ترور» در تهران می‌گفت، آیا خبر داشت که خودش و جمعی از هم لباسان او تحریم میشوند یا بی‌خبر از ماجرا برای آمریکا خط و نشان می‌کشید مشخص نیست، اما آنچه مشخص است نگرانی‌های جمهوری اسلامی از پیامدهای مرگبار این تحریم ‌ها ست.

پاسخ به چند پرسش دربارهء شرکت در کنگره امسال

ثریا شهابی

برای طیفی از کسانی که بنظر من بی دلیل به خود «چپ» می گویند، عکس گرفتن با شخصیت های ملی -  مذهبی، و حتی سران آنها مثل خاتمی و  موسوی و رهبران جنبش سبز، یعنی کسانی که عمری بر مردم حاکمیت کرده اند و مجرم جنایی و  سیاسی اند، و نيز عکس گرفتن با کسانی که مسئول مستقیم اعمال فقر و فلاکت و اختناق بوده و امروز کمی اعتقادات شان «رقیق» شده است، نه تنها زشت نیست که مایه افتخارشان است.

سخنرانی ثريا شهابی در کنگره پنجم

نامردی برادران هم مسلک چینی!

در دوران تحریم، برای آنکه جریان صدور نفت ایران متوقف و باعث خوشحالی استکبار و صهیونیزم و منافقین و روح صدام حسین و بعثیون کافر نشود، حکومت اسلامی به چین و هند نفت می فرستاد و آنها هم تحریم های بانکی را بهانه کرده و پول نفت خریداری شده را نمی دادند و می گفتند برایتان نگه می داریم، و اینجا باشد بهتر است تا به ایران و خزانه دولت برسد و توسط وابستگان حکومت اختلاس گردد!.. حال، پس از دو سال، چینی ها آب پاکی را روی سم و نعل مسئولان جمهوری اسلامی ریختند و گفتند همکاری بانکی با ایران ممنوع است! بانک های چین، در آستانهء سفر دونالد ترامپ به پکن، به دستور دولت، ارائه هرگونه خدمات بانکی به سه کشور سوریه، کره شمالی و ایران را ممنوع اعلام کردند! در واقع در حالی که کل دولت اسلامی برای راهپیمایی و رفتن زوار به کربلا بسیج شده و دل به عزاداری باشکوه داده اند، عزای جدیدی دامن ایرانیان را گرفته است.

تلافی وطن پرستانه

حمیدرضا رحیمی

بگزارش خبرنگار جغرافیائی ما، اعتراض حضرات آیات عظام و حجج اسلام، اعلی الله مقامهم اجمعین، به ترتیب ریش، به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ممالک محروسهء امریک، که در آن خلیج فارس عمدًا یا سهواً خلیج عربی ذکر شده بود، همچنان و با قدرت نُه و هشت دهم ریش ِتر، ادامه دارد. داعش درونمرزی (جمهوری اسلامی- م) در تازه ترین اقدام خود در این پیوند، ضمن کوبیدن مشت های محکم به دهان و فک آمریکا، بعنوان دهن کجی به ترامپ، تغییراتی را بشرح زیر اعمال فرمود: «با صدور یک دستور تازه، کلمه‎‎ء "ایران" از مراسم دعای ارتش ملّی حذف شد و "اسلام" و "انقلاب" جای آن را گرفت. / کیهان لندن.

وقوع دگرگونی بزرگ در خاورمیانه

محمد حسین باقی

سی‌ان‌ان، رویترز و نیویورک‌ تایمز، سه رسانهء معتبر غربی، با بررسی سه نشانه، از تحولی بزرگ در خاورمیانه خبر می‌دهند. سی‌ان‌ان این سه نشانه را، که از غروب جمعه تا شنبه ‌شب در منطقه به‌وقوع پیوسته است، به‌عنوان بيست و چهار ساعت شگفت‌انگیز نام می‌برد. این تحولات عبارتند از: استعفای سعدحریری نخست‌وزیر لبنان، پرتاب موشک به قلب ریاض و بازداشت‌های فله‌ای در عربستان. به اعتقاد فواز جرجیس، استاد مدرسه اقتصادی لندن، این 24 ساعت شگفت‌انگیز ممکن است آیندهء خاورمیانه را رقم بزند و حتی نظم جدیدی از دل آن بیرون آید.

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

قطعنامهء کنفرانس اروپایی

آلمان، کلن، 7 آبان ماه 1396 (29 اکتبر 2017)

ما ایران یگانه و همبسته را سرزمینی می‌دانیم که منکر تنیدگی رشته‌های نژادی، قومی، زبانی و دینی گوناگون نباشد و هیچ‌یک را بر دیگری برتری ندهد. چنین ایرانی سرزمینی خواهد بود که از تفاوت‌ها جدایی نسازد بلکه خود را از گوناگونی‌ها بسازد. در این لحظه حساس مبارزه و با در نظر گرفتن امکان همکاری و همگامی، حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) از هم‌اندیشان و دگراندیشان، از ایرانیان داخل و خارج از کشور دعوت می‌کند که در دفاع از ایرانی که برایمان باقی‌مانده است دست یاری اصولی به یکدیگر دهیم و چهرهء دوستی و صلح ‌طلب فرهنگ و ملت ایران را به همسایگان مجاور و غیر مجاور بنماییم.

تلاشی برای فروپاشی «اتحاد نیروهای چپ»

بیانیهء کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

هیات اجرایی «سازمان کارگران انقلابی ایران» (راه کارگر)، که به  "هیات اجرایی راه کارگر" هم معروف است، یکبار دیگر، با سازماندهی انشعابی تازه، با انتشار بیانیه ای از «شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست» جدا شده است! این نخستین بار نیست که رهبری "هیات اجرایی" انشعابی را در راستای منافع فرقه ای و روش های غیردمکراتیک سازمان می دهد. آنها در اوج جنبش های اعتراضی مردم ایران در سال 1388 نیز، با تن ندادن به برگزاری کنگرهء مشترک و سپردن امر تصمیم گیری دربارهء اختلافات تشکیلاتی به این عالی ترین ارگان تصمیم گیری سازمان، از ما جدا شدند.

اعلام همبستگی مجاهدین سابق مقيم آلباني

با پنجمین کنگرۀ سالانۀ ‏سکولار ‏دموکرات های ایران

ما اعضا و مسئولان سابق سازمان مجاهدین خلق ایران در آلبانی، با پنجمین کنگرۀ سالانۀ سکولار ‏دموکرات های ایران ‏که در شهر کلن آلمان ‏برگزار شد، ضمن حمایت از شعارها و مواضع این کنگره مبنی ‏بر اینکه وحدت حول محور ‏ایران یکپارچه و منافع ملی تنها در سایۀ پذیرش کثرت و تعدد و تحمل ‏همدیگر امکان پذیر می باشد اعلام همبستگی می کنیم.‏ ما همچنین تنها ضامن برپایی و تداوم ‏آزادی و دموکراسی و برابری در میهن خویش را که ما ‏سالیان طولانی از عمرمان را صادقانه به نیت تحقق آنها برای ‏مردم و میهن خودمان گذاشتیم، ‏سکولاریسم و پایبندی به روابط و مناسبات دموکراتیک انسانی در صفوف ‏مبارزه و مبارزین نیز ‏می دانیم.

براى رسيدن به جامعهء سكولار

شديداً به مجاهدين نيازمنديم!

مجيد آژنگ

موضوع مقابله با مجاهدين بيشتر از جنبه سياسى است تا مذهبى. چرا اينقدر كه به مجاهدين حمله ميشود به اصلاح طلبان، كه اولين عاملين سركوب و جنايت در اين نظام گنديدهء دينى هستند، نمى شود؟ آخر يك نمونه نشان دهيد كه مجاهدين در سركوب سازمان هاى سياسى، چه قبل و چه بعد از انقلاب، نقشى داشته اند. يك نمونه نشان دهيد كه بعد از انقلاب، به تلافى ضربه هاى سال 54 بر پيكر آنان، اقدامى عليه نيروهاى چپ بطور عام، و سازمان پيكار بطور خاص، انجام داده باشند. مجاهدين يك گرايش و يا يك شاخه از شيعهء 12 امامى است و ما، چه بخواهيم و چه نخواهيم، بعنوان يك نيروى اجتماعى در جامعهء ايران حضور داشته و خواهد داشت و بايد كه در ائتلاف آتى براى سرنگونى رژيم ملايان با آنها به توافق رسيد.

مطلب قبلی به همين قلم:

باز هم در ادامهء قتل عام واژه ها!

جداشدگانِ سازمان مجاهدین

در کنگرهء پنجم سکولار دمکرات های ایران

گزارشی از سايت «نه به تروريسم و فرقه ها»

سخنان آقای حسین نژاد در مورد وضعیت کنونی فرقۀ رجوی و مشاهدات خود و جداشدگان از ‏تشکیلات این فرقه و وضعیت جداشدگان از آن در کشور آلبانی و راه حل آن، بویژه کمک به بازکردن ‏راه دیدار افراد با خانواده هایشان، مورد استقبال و حمایت حاضران قرار گرفت... از طرفی نیز تمامی جداشدگان تشکل رجوی، که در آلبانی بسر می برند و از طریق یوتیوب جریان کنگره را دنبال می کردند، اطلاع دادند که از این کنگره حمایت می کنند. و آقای حسین نژاد حمایت شان را در جلسه کنگره اعلام نمود. در محل جلسه نیز تعدادی از جداشدگان فرقۀ رجوی و نیز خانواده های اسرای این فرقه در آلبانی، از ‏جمله افرادی از خانواده های مسئولان و فرماندهان بالای فرقه که از کشورهای مختلف به این کنگره ‏آمده بودند، دور آقای حسین نژاد حلقه زده و از سخنان ایشان بسیار سپاسگزاری و قدردانی کرده و ‏از اوضاع دوستان و فرزندانشان و چشم انداز آینده از او جویا شدند.‏

در بارهء کنگرهء سکولار دموکرات ها در شهر کلن

اقبال اقبالی

پیشنهاد ایجاد “مهستان ایرانیان” مانند توپی بود که می بایست در میدان کنشگران حاضر و بیرون در کنگره می افتاد و یک جنبش همپیمانی سکولار دمکراتیک ملی برای تحقق آن سازمان داده می شد. همپیمانی که مرزهای جغرافیائی  داخل و خارج از کشور را بر می داشت و کنشگران داخل کشور، تنها به دلیل امنیت خودشان، عضویت شان علنی اعلام نمی شد. یک اندیشه سیاسی درست، اگر بر بنیاد ارزش های آزادیخواهانه و سکولار دمکراتیک تعقیب نشود، پیامدهای ویرانگرانه ای بدنبال خواهد داشت. “مهستان ایرانیان” در عصر کنونی نمی تواند «شاهانه» سامان یابد و احیانن با “چلبی سازی دمکراتیک” از گوهر دمکراتیک تهی گردد. کنگرهء سکولار دمکرات های ایران با وجود این که در دو حوزه درست نشانه گیری کرد، اما نتوانست حداقل جمع حاضر در کنگره را برای حرکت در مدار بزرگ همپیمانی ملی قانع کند.

گزارش تشکيل اولين کنگرهء عادی حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نخستين کنگره عادی حزب در شهر کلن آلمان با شرکت اعضاء رسمی و نيز اعضاء موقت (بدون حق انتخاب کردن و انتخاب شدن) و حضور اينترنتی آن گروه از اعضاء که موفق به آمدن به کلن نشده و رأی خود را بوکالت به ديگران داده بودند، در ساعت 10 صبح روز جمعه 27 اکتبر 2017 تشکيل شد. در ابتدای جلسه، یادآوری گردید که در دستور کار کنگره رسيدگی به چند سند و سپس انجام انتخابات درون حربی منظور شده است. آنگاه اسناد مربوطه (ارائه شده به کنگره بوسيلهء کميسيون برگزاری کنگره) به شرح زير يک يک مورد بررسی قرار گرفت: 1) گزارش فعاليت های حزب در سالی که گذشت؛ 2) مرامنامهء جديد حزب.   3) بنياد نامهء جديد حزب، 4) گزارش مالی حزب، 5) گزارش آينده نگر حزب برای سال 2018. اين اسناد با جرح و تعديلات لازم به تصويب کنگره رسيد. آنگاه، در انجام انتخابات داخلی حزب، آقای دکتر اسماعيل نوری علا بعنوان دبير کل حزب و آقای حسن اعتمادی بعنوان رئيس شورای مرکزی حزب انتخاب شدند.

برنامه های آينده نگر حزب برای سال 2018

خوش آمدگویی به پنجمین کنگره سکولار دموکراسی

علی اصغر سلیمی، از سوی پشتيبانان شهر کلن

نیروهای دموکرات و لائیک، خواهان برداشتن گام های سنجیده و کارا، در راستای این جنبشِ بازِ فرادینی، فراایدئولوژیک، فراطبقاتی و فراگروهی می باشند. پروژهء کنگره سالانهء سکولار دموکرات ها در سال های گذشته و اکنون با پذیرش مسئولیت و پایبندی و تعهد در جهت استمرار بخشیدن به تجربه‌های پیشین ملت گرایی سکولار و هم راستا با تلاش های گفتمانی آزادیخواهانه و استقلال طلبانه جنبش های امروز زنان، جوانان، کارگران و اقوام و جنبش دادخواهانه قشرهای مردم علیه فقر و فساد و تبعیض کوشیده است و می کوشد...

000000000000000000000000

Congress-New