جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 9 و سه شنبه 10

بهمن ماه 1396

29 و 30 ژانويه 2018

تأسيس: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

پيوند به سايت های ديگر

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

تأييد می شود!

حمیدرضا رحیمی

* بی.بی.سی: اخیراً محمود صادقی، نماینده مجلس، در توییتر خود نوشته بود یکی از زندانیانی که اخیراً در زندان فوت کرد، در تماس با خانواده خود گفته بوده که زندانیان به خوردن قرص‌هایی مجبور شده‌اند که حال آن‌ها را بد می‌کرده است.

* سازمان زندان‌های ایران: به بازداشت‌ شدگان به زور قرص نمی‌دهیم!

* فدوی: در صحت فرمایش آیت الله چوپان دروغگو، تردیدی نيست؛ یعنی واضح و مبرهن است که زندانیان سیاسی در مصرف قرص کذائی اصرار دارند؛ و تا آنجا که فدوی می داند، آن قرص ها نوعاً  آسپرین بچه بوده است و اینکه چرا مصرف آن منجر به مرگ زندانی سیاسی شده و می شود، باید از تولید کننده آنها، که شرکت "بایرن" آلمان باشد، پرسید!

مخارج لژيون خارجی حکومت اسلامی

آقای دانی دانون، سفير اسرائيل در سازمان ملل در جلسهء شورای امنيت اين سازمان اعلام داشت که هم اکنون جکومت اسلامی مسلط بر ايران سرپرستی هشتا و دو هزار جنگنده را در سوريه بر عهده دارد. او اين شمار را بدين ترتيب دسته بندی کرد: سه هزار نفر از سپاه انقلاب اسلامی، ده هزار نفر از حزب الله و بقيه از شيعيان منطقه. هزينهء نگاهداری اين «لژيون خارجی» بالغ بر سی و پنج بيليون دلار در سال است.۞

در ساختن خشت طلا برای گنبد امام حسين شريک شويد

محسن حسام مظاهری

یکی از آفات پیوند نهاد دین و نهاد قدرت در جمهوری اسلامی، به ابتذال‌کشیده‌شدن مفاهیم و کلمات مقدس و سوء استفاده‌ های سیاسی ـ اقتصادی از آن‌هاست. یک نمونه‌ی این سوء استفاده‌ها را در این پوستر می‌توان دید. تبلیغ پروژه‌ای با نام مذهبیِ «معراج» با هدف جلب مشارکت مردم (مشتریان) در خرید خشت‌های طلا (به قیمت هر خشت دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان) برای ترفیع گنبد حرم امام‌حسین(ع)! آن‌هم با اعطای «سند افتخار»! (یادآور داستان فروش بهشت توسط کلیسای کاتولیک قرون وسطا )طرحی با مشارکت «ستاد بازسازی عتبات» و بانک «انصار» (یک مفهوم تاریخی ـ مذهبی دیگر).۞

آخرين فرصت برای فرصت دارها!

نادرفتوره چی (روزنامه نگار مقیم تهران)

آقازاده‌های عزیز! نمی‌دانید چقدر از شما بیزاریم، چون: بورس‌های تحصیلی برای شماست؛ گرفتن گرین کارت و اقامت فقط در توان شماست؛ راه‌اندازی شرکت‌های سود ده فقط در انحصار شماست؛ اخذ وام‌های کلان از بانک‌های بی‌دروپیکر فقط در عهده اراده شماست؛ بهترین کرسی‌های شغلی زیر باسن مبارک شماست...

منتشر شد:

سوسیال دمکراسی در ایران

دفتر اول - گردآورنده و ناشر: جمعیت هواداران سوسیال دمکراسی - شامل مصاحبه ها، مقالات و ترجمه اسنادی از جنبش جهانی سوسیال دمکراسی از 24 نویسنده، پژوهشگر و فعال سیاسی - با همکاری وحید بدیعی، مهدی ذوالفقاری، رضا فرد، مسعود نقره کار - 384 صفحه - انتشارات جمعیت هواداران سوسیال دمکراسی - مرکز پخش انتشارات فروغ.

تبدیل بنگاهداری به سهامداری!

شهباز نخعی

در پی افزایش نارضایتی های ناشی از غارتگری های غیرقانونی – که در خیزش اعتراضی سراسری اخیر چهره کرد – سیدعلی خامنه ای، مکارانه و بدون آن که مسئولیت خطای غیرقانونی پیشین خود و اثرات آن بر روی وضعیت کنونی را بپذیرد، سعی کرده ژست مصلحانه بگیرد و به وزیر دفاع فرمان «خارج شدن نیروهای مسلح از فعالیت های اقتصادی غیر مرتبط» را داده است. آیا با عیار بالایی از خوشبینی می توان چنین پنداشت که رهبر معظم از تظاهرات گسترده اعتراضی مردم تکان خورده، به خود آمده و در صدد رفع و رجوع خطای پیشین خود برآمده است؟  شوربختانه پاسخ منفی است و این دستور هم چیزی جز یک ترفند مکارانه به امید کاستن از انبوه نارضایتی ها و اعتراض ها نیست.

موضوع عوامل بیگانه در رأس مقامات عالیه!

خیلی ها، ضمن رد ادعای طرفداران توطئه و نفوذ خارجی و دشمنان حکومت اسلامی، بی وجودی و بی تدبیری و نادانی و بی سوادی و باری به هر جهت بودن و نداشتن برنامه و شعور مدیران را عامل بیکاری و گرانی و بدبختی و ادبار مردم بر شمردند! در حالی که این مطلب صحت ندارد و دولت محترم حتی برای کشورهای دوست و برادر هم برنامهء ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی اجرا کرده و، بخصوص پس از برنامه جامع به باد دادن صنعت هسته ای ایران (برجام)، با خرید یکصد میلیارد یورو هواپیمای ایرباس از فرانسه، و یکصد میلیارد دلار بوئینگ از آمریکا و صدها میلیارد دلار جانماز و چادرمشکی و سنگ پا و واجبی از چین و میلیاردها دلار لواشک و تمر هندی از هندوستان و میلیاردها دلار برنج نامرغوب از ویتنام و تایلند و... در این ممالک کار و اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کرده است!

مذاکرات اعضاء مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران

در دومین نشست مجمع عمومی مهستان

8 بهمن 1396 - 28 ژانویه 2018

پخش مستقيم از تلويزيون ميهن

فايل ويدئوئی      فايل صوتی

«دولت در حال آینده فروشی است»

گزارش دویچه وله فارسی

گزارش تفریغ بودجه نود و پنج فاش می‌کند که پانزده هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی سرنوشت نامعلومی دارند. عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور، از رشد دويست و بيست و نه درصدی بدهی و رشد سيزده درصدی انحراف از اسناد خزانه و استفاده از اوراق اسلامی خبر داد. او درباره افزایش تخلفات دولت روحانی در قانون بودجه گفت: «دولت هم نفت می‌فروشد و هم از اوراق اسلامی استفاده می‌کند.» و در برنامهء ویژهء صدا و سیما خبر داد که میزان تخلف‌ها و انحراف دولت از قانون بودجه نود و پنج در مقایسه با سال قبل بیشتر بوده است.

اصلاحات در اصلاحات!

تحلیل روزنامه «بهار» از رویکرد اخیر اصلاح‌طلبان

در میان اصلاح طلبان نوعی نگاه در حال تقویت است که به دنبال تغییر رویه‌های حاکم بر جریان اصلاحات است. برخی معتقدند این نگاه که در حال فراگیر شدن است را می‌توان حاصل نقدها و اعتراضات روزهای اخیر به اصلاح‌ طلبانی دانست که با اعتراضات اخير همراه نشده و حتی در برخی موارد در مقابل آن قرار گرفتند. گروهی دیگر نیز معتقدند که این تلاش برای تغییر در برنامه‌ها و الگوی عمل جریان اصلاحات ناشی از انتقادات و اعتراضات بدنه حامی این جریان است که نسبت به رفتار سیاسی اصلاح‌طلبان در دوره‌های اخیر انتخابات انتقاداتی جدی را به رهبران وتصمیم گیران این جریان سیاسی وارد می‌دانند.

خاتمی، اصلاح طلبان و هشتگ «براندازم»!

جمشید برزگر -  در سايت بی.بی.سی

واکنش بی‌سابقهء شهروندان ایرانی فعال در شبکه‌های اجتماعی در قالب هشتگ «براندازم» نسبت به سخنان تازهء محمد خاتمی، که از او به عنوان رهبر اصلاحات یاد می‌شود، نشانهء روشن دیگری از تغییر جغرافیای سیاسی ایران و صف ‌بندی‌های جدیدی است که آیندهء معادلات سیاسی ایران را رقم خواهد زد... اکنون، روشن‌تر از هر زمان دیگر، می‌توان دریافت که الگوی تقسیم ‌بندی نیروهای سیاسی موثر به «اصلاح‌طلب – اصولگرا» دیگر قابلیت توضیح و تبیین معادلات و مناسبات سیاسی را ندارد... نتیجهء این تغییر آرایش نیروهای سیاسی ارایه تصویری کلی است که در آینده با جزییات بیشتری به چشم خواهد آمد. در این تصویر، معیار و مبنای اصلی در این شکاف یا الگوی تقسیم بندی، میزان وفاداری و مخالفت با اصل نظام سیاسی مستقر در ایران است.

پارانویا در گفتمانِ سیاسیِ ایرانِ معاصر

رضا پرچی‌زاده

گفتمانِ سیاسیِ ایرانِ معاصر «پارانوید» است... تاثیرِ بنیادیِ این پارانویا غلبه‌ی «بیگانه ‌هراسی» بوده؛ امری که به «برون‌پردازیِ» عمده در گفتمان سیاسی- فرهنگی ایران معاصر انجامیده؛ بدین معنی که تحت تاثیر آن حساسیتِ بیگانه ‌هراسانه، ذهنیتِ معاصر ایرانی در حوزه فرهنگ به طور عام و در حوزهء سیاست به طور خاص این‌طور شکل گرفته و تربیت و بلکه «شرطی» شده که دلیل مشکلات خود را عمدتاً به نقش «عوامل خارجی» و «روابط خارجی» فرو کاسته و هر آنچه نقص و مشکل در «داخل» دارد را به «خارج» فرافکنی کند.

«دختر خيابان انقلاب»، نمادعبور از دیکتاتوری

سام قندچی

در سال پنجاه و هفت ایرانیان به پا خاستند تا که قفس رژیم دیکتاتوری محمد رضا شاهی را بشکنند اما رهبران انقلاب شان، متأسفانه، آدرس خیابان دموکراسی را اشتباه گرفته و هر کدام در پی ساختن دیکتاتوری دیگری بودند... يعنی، کلاً، اکثریت اپوزیسیون رژیم شاه، به رغم آنکه بخش مهمی از آن در خارج کشور، در غرب، دموکراسی را تجربه کرده بود، اما آرزويشان برای آیندهء ایران، دموکراسی نبود. .. اما، در سی و نهمين سالگرد آن انقلاب، طوفان دیگری، با شناسهء «خیزش نود و شش» در فضای ایران بر پا شده که همهء بیراهه های گذشته را به چالش می کشد و برای نخستین بار، ایران را از دیکتاتوری خارج می کند... و درخت بلند قامت «دختر خیابان انقلاب»، بصورتی نمادین، از همین گذار حکايت دارد.

بدبیاری های حکومت اسلامی

عبد الرحمن الراشد

نظامی که خمینی تأسیس کرد فرسوده شده و در حال فرو ریختن است، سرنگونی این رژیم در آینده‌ای نه چندان دور به تدریج یا به سرعت صورت خواهد گرفت. سرنگونی حکومت ایران نه به دلیل اینکه قدرت‌های بزرگ یا دولت‌های منطقه آن را می‌خواهند، بلکه به این دلیل است که ملت ایران مدت‌هاست آن را نمی‌خواهد؛ ملتی که نشان داد اکثریت نیروهای مترقی آن چه در داخل و چه در خارج با حکومت اسلامی مخالف‌اند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا