پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 24 تا يک شنبه 26

فروردين ماه 1397

13  تا 15 آوريل 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

آیا افغانستان کشور ماست؟

سهراب وليسه

از راه افغانستان به قصد کشتن ما می فرستند؛ جوانان ما را در مرز های شان تیرباران و در خاک شان بدون در نظر داشت عدالت و برخورد قانونی اعدام می کنند؛ از تولد و مرگ رهبران شان در خاک ما توسط گروه های مشخص تجلیل می کنند؛ تصمیم تأمین صلح و روابط ما با جهان را دیگران می گیرند و به نماینده گی ما در نشست های منطقوی و جهانی شرکت می کنند؛ هر روز دل شان خواست دروازه های شان را به روی کالاهای تجارتی و مواد ارتزاقی مسدود و یا باز می کنند؛ به سطح جهان ما را مسخره می کنند؛ افتخارات ما را به نام خود رقم می زنند، و ده ها و صد ها موارد دیگر... ولی ما به جان هم افتاده فکر می کنیم که هیچ کس از سر غیرت که داریم پشت ما را به زمین زده نمی تواند.

بحران ارز - دشمنی با آمریکا - دامن زدن به جنگ

حسن اعتمادی و سهراب سبحانی

در برنامه تفسیر خبر:  بمديريت جمشید چالنگی

آشنائی با مواضع سازمان های سياسی اپوزيسيون(4)

منوچهر یزدیان - فوٌاد پاشائی - علی جوادی - امیر بیگلر- 

خشایار وکیلی

دربرنامهء آخرين لحظه، بمديريت شهرام همایون

هشدار نهضت آزادی دربارهء «خطر فروپاشی ایران»!

گزارش بی.بی.سی

نهضت آزادی ایران، در بیانیه‌ای که با امضای محمد توسلی، دبیرکل این حزب، منتشر شده، نسبت به خطر فروپاشی سیاسی و اجتماعی در ایران هشدار داده و با اشاره به «رخدادهای اندوهبار دی ماه سال پیش!»، گفته است با تکرار اعتراض‌ها در سال جدید، "خشونت فراگیر" قابل پیش‌بینی خواهد بود... وقتی جامعه‌ای "از اصلاح امور ناامید می‌شود و جانش به لب برسد"، "به طور طبیعی، انگیزه‌های لازم برای دست یازیدن به خشونت" فراهم می‌شود... و تنها با "تمرکز بر توسعه سیاسی و ارتقا شاخص‌های کارآمدی" می‌توان از "ایجاد و گسترش بحران‌های فراگیر امنیتی و خشونت سازمان یافته در کشور جلوگیری کرد."... [اما] "فرصت‌ها هنوز از دست نرفته است و بازگشت صادقانه به اصول قانون اساسی و تحقق حقوق و حاکمیت ملت می‌تواند ایران را از افتادن به ورطه فروپاشی اجتماعی و اقتصادی نجات دهد   ۞

اگر رئيس جمهور سابق کره جنوبی ياد گرفته بود..

پارک گون ‌هه، رئیس جمهوری سابق کره جنوبی، در ماه مارس سال گذشته با تصمیم دادگاه قانون اساسی برکنار و به اتهام فساد، رشوه‌خواری و سوء استفاده از قدرت بازداشت شد. اگر رئیس جمهور کره جنوبی واقعا رئیس جمهور و یا حداقل معاون رئیس جمهور بود بجای آنکه شخصا دست به دزدی و اختلاس و رشوه خواری و غارت بانک گردشگری و بانک ملت شعبه دوبی بزند برادرش را جلو می فرستاد و خودش از پشت پرده با ریموت کنترل او را هدایت می کرد و آب هم از آب تکان نمی خورد، و در صورتی هم به برادرش می گفتند بالای چشمت ابروست با تهدید به استعفا آقا داداش را نجات می داد!

ايران مسئول ندارد؟

حمیدرضا رحیمی

* هدیه تهرانی در پست اینستاگرامی‌ اش، با انتشار دو عکس از اهواز، به آلودگی هوای این شهر انتقاد کرد و نوشت: «اهواز هوا ندارد. کرمانشاه پناه ندارد. ارومیه آب ندارد. تالاب حیات ندارد. کشتی نجات ندارد. جنگل درخت ندارد. فرهنگ بها ندارد. هنر اثر ندارد. علم ثمر ندارد... ندارد... ندارد... ایران هوای خوش ندارد. حال خوش ندارد.  آب خوش ندارد./ بابا نان ندارد... ندارد... ندارد... ایران درد دارد.... بابا نان ندارد. مادر داغ دارد./ کودک توان ندارد./ بابا درد دارد./ مادر درد دارد./ کودک درد دارد./ ملت درد دارد. / کشور درد دارد. ایران درد دارد./ ایران نجات ندارد؟ /ایران مسئول ندارد؟... ندارد! اهواز هوا ندارد... // بهار

* فدویِ منتظر الظهور با فرمایشات بانو که سکوت سنگین این روزها را با احتیاط شکسته، مشکل و مخالفتی ندارد مگر با بند آخر که پرسیده است:" ایران مسئول ندارد"؟

توجه:

پخش زنده برنامه اين يکشنبهء مهستان

از تلويزيون های کانال يک و ميهن

و يوتيوب و فيس بوک مهستان

8.5 شب تهران

 6 عصر اروپای مرکزی - 9 صبح کاليفرنيا

به ياد دكتر فريدون آدميت

کریم قصیم

دکتر فریدون آدمیت، مورخ و انديشمند بزرگ تاريخ روشن انديشی سکولار ايران، هفت سال پيش، در 10 فروردین 1387، در سن 87 سالگی در تهران بدرود حیات گفت. 24 سال پيش از آن، در اوائل سال 63، آخرین بارکه خدمت شان رسیدم (اردیبهشت63)، ایشان از سر لطف، دو نسخه از آخرین کتاب های خودشان («تشتت در فکر تاریخی» و «اندیشه‌های طالبوف تبریزی») را به رسم هدیه برایم امضا کردند. رویشان را بوسیدم و وداع شان گفتم... نا به اطلاعی که از خانم دکتر کوبان دریافت کردم، مأموران ارشاد - گویا بعد از چاپ سوم و پخش کتاب که آن را خوانده بودند، - مي‌ریزند به چاپخانهء مربوطه و همهء موجودی  کتاب را می برند و خمیر مي‌کنند. چندی بعد هم انتشاراتی دماوند را مي‌بندند.

ایده‌هایی دربارهء هویت و مبارزهء چپ

محمدرضا نیکفر

رهبران خودخوانده و گروه‌های مخالف موجود را نباید چندان جدی گرفت. سیاست‌ورزی نشست و برخاست با آنها نیست. اپوزیسیونِ واقعی گروهی است که بتواند مردم را به خیابان بکشد و آنان را در خیابان نگه دارد. چنین نیرویی جدی است. هر مخالفی اپوزیسیون نیست. چپ لازم است از همبازی شدن با جریان مشهور به "اپوزیسیون" در خارج از کشور بپرهیزد. بسی سزاوارتر است که نخست خود را متحد کند و آداب معاشرت در درون خود را ارتقا دهد.

محمدرضا نیکفر چه می‌گوید؟

هایده ترابی

اغلب مقالات نیکفر دچار مشکل "ترابری پیام" به خواننده است. می‌گویم "اغلب"، زیرا به دور از انصاف است اگر که نگویم سالها پیش چند مقاله ی استوار سیاسی هم از او خوانده بودم. امّا امروز، ادا و اطناب فلسفی و ریائی که آن را "تقیّه ی در اندیشه ی انتقادی" می‌نامم، امر "ترابری پیام" را در آثار وی مختل کرده است. این دست از دعاوی را باید چون سکّه ی قلب محک زد و ارزش آن را سنجید...

تئوکراتیسم و آزادی های مذهبی

آریو مانیا

چون نیک بنگری، در ساختار قدرت سیاسی تئوکراسی شیعی، بخش بزرگی از شهروندان جامعه هیچ جائی ندارند - بسیاری به انگیزه فقیه نبودن (که خود به خود زن نبودن هم را در بر می گیرد) زبرا فقیه تنها مردان شیعی می توانند باشند، بخش بزرگ دیگری به انگیزه باورهای دیگر مذهبی و دینی، و بخش بزرگی به انگیزه داشتن جهان نگری های گیتی گرایانه (سکولاریستی)... هیچ حکومتی در دویست ساله گذشته ایران تا بدین گونه شهروندان خویش را که پیروان ادیان و مذاهب دیگر هستند نیازرده و گزند نرسانده است و تنها انگیزه آن تئوکراتیسم یا حکومت مذهبی(شیعی) است.

برای براندازی باید به کاخ سفید دخیل بست!

گفتگو با رضا پرچی زاده

گفتگوگر: پایگاه خبری امروز نما

این البته طبیعی است که برای براندازی رژیم معماری فاشیستی ولایت فقیه باید به قول شما به کاخ سفید دخیل بست. تنها کاخ سفید هم نیست. باید به هر نیرو و سازمانی که می‌تواند گامی در جهت براندازی رژیم بردارد دخیل بست. براندازی رژیم تنها هنگامی حاصل خواهد شد که انواع واقسام نیروها در یک راستا قرار بگیرند. امروز مردم ایران آمادهٔ براندازی رژیم هستند. می‌ماند حمایت بین‌المللی، که ما امیدواریم این حاجت با دخیل بستن به ضریح کاخ سفید و اتحادیهٔ اروپا و اسرائیل و عربستان و دیگر نیروهای مخالفِ رژیم روا شود.

همايش پانزده هزار نفری ايرانيان در پايتخت آمريكا!

از دقيقهء 39

گفتگو با محمدرضا حمزه پور

در برنامهء شهرام همايون از تلويزيون کانال يک

پيوند به متن اعلاميه

کنفرانسی با ادعای راهيابی به

«مدیریت گذار از جمهوری اسلامی»

گفت‌وگو با فریدون احمدی

گفتگوگر: سايت اخبار روز

این کنفرانس رسالت "مدیریت" گذار را ندارد. قرار نیست در این کنفرانس "شورای انتقالی" یا "شورای مدیریت گذار" معرفی شود... [اما] طبیعی است این کنفرانس تشکیل داده نمی‌شود که فقط نطق‌های خوبی در آن ایراد شده و مسائل در هوا رها شوند، هیئت و کمیته‌ای لازم است تا ایده‌ها و اهداف کنفرانس را پیگیری کند و گام هایی اجرایی درجهت شکل گیری مدیریت گذار به پیش بردارد... باید در این راستا گام‌های اجرایی برداشت. شاید بتوان در یک بازه زمانی مثلن شش ماهه تا یک ساله به یک "میثاقی ملی" و "مدیریت گذار"ی دست یافت که مورد اعتماد و اتکاء بخش‌های بزرگی از مردم و جامعه سیاسی قرار گیرد و شانس‌ها برای نیل مردم ایران به آمال تاریخی‌شان را افزایش دهد.

ائتلاف اپوزیسیون در ساعتِ صفر شکل خواهد گرفت

یوسف مصدقی

نگارنده بعید می‌داند که این بار هم تلاش‌ برای ائتلاف اپوزیسیون، بدون هماهنگی و نظارت دولت‌های خارجی ممکن باشد. تجربه‌ی عراق و افغانستان نشان می‌دهد که در ساعت صفر، قدرت‌های جهانی خود بانی تشکیل نشست‌ برای همگرایی اپوزیسیون خواهند شد. آنچه مهم و حیاتی است تأثیرگذاری بر خروجی این‌گونه نشست‌ها است. در چنین وضعیتی، اگر بازوی خارج‌نشینِ جمهوری اسلامی همچنان فعال مانده باشد، همچون عراق و افغانستان، به جای حضور نیروهای سالم و ترقی‌خواه، با به میدان آوردن افرادی مشکوک، اپوزیسیون دمکرات را پریشان‌تر از پیش خواهند کرد.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا