پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 20 و سه شنبه 21

فروردين ماه 1397

9  و 10 آوريل 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

ايران مسئول ندارد؟

حمیدرضا رحیمی

* هدیه تهرانی در پست اینستاگرامی‌ اش، با انتشار دو عکس از اهواز، به آلودگی هوای این شهر انتقاد کرد و نوشت: «اهواز هوا ندارد. کرمانشاه پناه ندارد. ارومیه آب ندارد. تالاب حیات ندارد. کشتی نجات ندارد. جنگل درخت ندارد. فرهنگ بها ندارد. هنر اثر ندارد. علم ثمر ندارد... ندارد... ندارد... ایران هوای خوش ندارد. حال خوش ندارد.  آب خوش ندارد./ بابا نان ندارد... ندارد... ندارد... ایران درد دارد.... بابا نان ندارد. مادر داغ دارد./ کودک توان ندارد./ بابا درد دارد./ مادر درد دارد./ کودک درد دارد./ ملت درد دارد. / کشور درد دارد. ایران درد دارد./ ایران نجات ندارد؟ /ایران مسئول ندارد؟... ندارد! اهواز هوا ندارد... // بهار

* فدویِ منتظر الظهور با فرمایشات بانو که سکوت سنگین این روزها را با احتیاط شکسته، مشکل و مخالفتی ندارد مگر با بند آخر که پرسیده است:" ایران مسئول ندارد"؟

هشدار نهضت آزادی دربارهء «خطر فروپاشی ایران»!

گزارش بی.بی.سی

نهضت آزادی ایران، در بیانیه‌ای که با امضای محمد توسلی، دبیرکل این حزب، منتشر شده، نسبت به خطر فروپاشی سیاسی و اجتماعی در ایران هشدار داده و با اشاره به «رخدادهای اندوهبار دی ماه سال پیش!»، گفته است با تکرار اعتراض‌ها در سال جدید، "خشونت فراگیر" قابل پیش‌بینی خواهد بود... وقتی جامعه‌ای "از اصلاح امور ناامید می‌شود و جانش به لب برسد"، "به طور طبیعی، انگیزه‌های لازم برای دست یازیدن به خشونت" فراهم می‌شود... و تنها با "تمرکز بر توسعه سیاسی و ارتقا شاخص‌های کارآمدی" می‌توان از "ایجاد و گسترش بحران‌های فراگیر امنیتی و خشونت سازمان یافته در کشور جلوگیری کرد."... [اما] "فرصت‌ها هنوز از دست نرفته است و بازگشت صادقانه به اصول قانون اساسی و تحقق حقوق و حاکمیت ملت می‌تواند ایران را از افتادن به ورطه فروپاشی اجتماعی و اقتصادی نجات دهد   ۞

ملت وضع فعلی را قابل دفاع نمی‌داند!

نامهء سيصد فعال حزب‌اللهی به خامنه‌ای

بی.بی.سی: این فعالان حزب‌اللهی هشدار داده‌اند که اعتراضات گسترده زمستان گذشته نمایش ناامیدی گسترده‌ای بود که "زنگ خطر هولناک فروپاشی اجتماعی ایران را به صدا در آورده است." آنها اعتراضات به حجاب اجباری را هم نشانه "آزردگی شدید جامعه از ظاهرگرایی و تبدیل شدن موضوع حجاب و پوشش زنان به عامل پوشاندن تهی شدن روزافزون حکومت از آرمان‌های اصیل دینی و ملی" دانسته‌اند. آنها گفته‌اند جریان حزب‌اللهی تحرک جدی، و چهره‌ها و شخصیت‌های قابل توجه و جریان‌ساز ندارد و این مساله به دلیل "ضعف جمهوری اسلامی در امیدآفرینی حقیقی" است... و ایران به "اصلاحات اساسی و انقلاب‌گونه" نیاز دارد!

در راه ساختن آلترناتيو سکولار دموکرات (2)
گفتگو با اسماعیل نوری علا

دربرنامهء آخرين لحظه، بمديريت شهرام همایون

مقاله دو کیلومتری اکبر گنجی
سام قندچی

مقالهء اخیر آقای اکبر گنجی در مورد دوران شاه، با تکرار واضحاتی که دیگران هزاران بار بهتر از ایشان گفته اند، در پایان می خواهد نشان دهد که او در دوران شاه رهبر سیاسی بوده، که نبوده، و بعد برای امروز حکم صادر کند. ایشان حتی در صفوف اسلامگرایان هم در دوران شاه اصلاً مطرح نبود و آنچه در مورد دوران شاه می نویسد حتی در حد درک یک ژورنالیست پژوهشگر نیست تا چه رسد به آنکه بخواهد مدعیِ نظر، بعنوان رهبری سیاسی در دوران شاه باشد.

شباهت خرچنگی!

خرچنگ، بر عکس تمام جانوران عالم، دارای آناتومی عجیبی است. مغز خرچنگ در گلویش، سيستم عصبى اش در داخل شكم، دندان‌ها در معده و معده‌اش در داخل سرش قرار دارد و مدفوع خود را از دهان بیرون می دهد! این وضعیت اندامی خرچنگ کاملاً شبیه اوضاع و احوال امروز مملکت ما ماست که هیچ چیز جای خودش نیست و خر تو الاغ کامل است! بنابراین یا باید اسم خرچنگ را عوض کنند و بگذارند حکومت اسلامی و یا اين حکومت را خرچنگ بنامند؛ بخصوص که خرچنگ قرابت عجيبی هم با آرم اين حکومت دارد!

ويدئوی مذاکرات نشست عمومی ديروز مهستان

ويدئو      صدا

از تسلیم و اطاعت و فرمانبری

تا استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی

فیروز نجومی

سخنان ولی فقیه، در آغاز سال نو، این سوال را مطرح می کند که آیا حضرت ولایت در دیماه سال گذشته در کشور حضور داشته یا در خواب قیلوله بسر می برده است؟ در غیر این صورت، او باید دچار "توهم" شده باشد؛ همان آفتی که دیر زمانی ست ولی فقیه بدان مبتلا است... چرا که سخنان ولی فقیه بیانگر واقعیتی ست باور نکردنی: گویا صدای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر ولی فقیه» و « مرگ بر خامنه ای»، و «اسلام را پله کردید، مردم را ذله کردید»، «حکومت اسلامی، نمی خواهیم نمی خواهیم» و شعارهای بی شمار دیگری از همین دست، که در بیش از یکصد شهر کشور طنین افکن گردیدند، بگوش او نرسیده است...

روایتی مستند از برپاداشتن جهنم با وعده بهشت

حمید نامجو

کتاب «انور خوجه : مشت سرخ آهنین» تحقیقی مفصل و جامع در باره زندگی انور خوجه، یکی از بدنام‌ترین دیکتاتورهای قرن بیست، است. او چهل سال تمام بعنوان رهبر «حزب کمونیست آلبانی» حاکم بلامنازع این کشور کوچک سه میلیون نفری در جنوب اروپا و در ساحل دریای آدریاتیک بود... در دههء چهل شمسی تعداد معدودی از روشنفکران چپ گرای کشور ما، که از بی‌عملی رهبران حزب توده ایران دلسرد شده بودند، با توسعهء روابط چین وآمریکا و تغییر سیاست های رهبران جدید چین، رو به سمت آلبانی آوردند. از نظر آنان «انور خوجه» تنها مارکسیست انقلابی در جهان بود که با آمریکا کنار نیامده بود و نظریات و تئوری‌هایش بواسطه تجربیات مبارزاتی و کسب قدرت سیاسی می‌توانست سرمشق انقلاب در ایران قرار گیرد.

زمین بی‌حاصل: حقیقتِ حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

شیدان وثیق

گذار دین‌سالاری (تئوکراسی) به دموکراسی در ایران از طریق اصلاحات، انتخابات، رفراندوم و غیره امکان‌پذیر نیست. در نتیجه انحلال سیستم در دستور کار جنبش‌های مردمی قرار می‌گیرد. در این راستا، خیزش دیماه گذشته را می‌توان نشانه‌ای از تکامل ذهنیت بخش‌های بیشتری از مردم به سوی نفی رژیم در کلیت آن دانست. آلترناتیو سیاسی در ایران تنها از درون جنبش‌های اجتماعی می‌روید. در شرایط تاریخی کنونی، هم‌گرایی با آن بخش‌هایی از اپوزیسیون دموکرات، جمهوری‌خواه و لائیک امکان‌پذیر است که در راستای رهایش از سلطه‌ها عمل می‌کنند، از جمله در جهت برچیدن رژیم جمهوری اسلامی‌.

اطلاعيهء اعلام موجوديت حزب چپ ایران (فداییان خلق(

هيئت رئيسهء کنگره وحدت

جای خوشحالی است که سه تشکل چپ سازمان اتحاد فداییان خلق ایران – طرفداران وحدت، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) و کنشگران چپ، با برگزاری موفقیت آمیز کنگرهء مشترک خود، در روزهای دهم تا دوازدهم فروردین برابر با سی ام مارس تا اول آوریل، حزب چپ ایران (فداییان خلق) را بنیان گذاشتند... صدایی که بیش از هر صدای دیگر در این سه روز کنگره شنیده شد این بود که مردم ایران برای گذار از نظام دینی مستبد جمهوری اسلامی به یک چپ مبارز و نافذ نیاز دارند. کنگره حزب تاسیسی خود را به پاسخ گفتن به این نیاز فراخواند.

ويدئو: گزاريش صدای آلمان

وحدت، چهار دهه بعد از جدایی

گزارش سايت اخبار روز

 

شهرکلن در آلمان پایان هفته ی گذشته میزبان همایش جمعی از فعالان چپی بود که همه ریشه در «جنبش فدایی» دارند. اعضای فدائیان خلق ایران (اکثریت)، اتحاد فدائیان خلق ایران (طرفدار وحدت) و جمعی از کنشگران چپ در این همایش «حزب چپ واحد»ی را ایجاد کردند. نام حزب نوبنیاد، از جمله موضوعات مورد توجه کنگره و بحث هایی بود که پیش از آن صورت گرفته است. امیر بهبودی، از کنشکران مستقل و نویسنده ی کتاب «یه جنگل ستاره» در پاسخ به پرسش اخبار روز در این مورد می گوید نام «حزب چپ ایران (فداییان خلق)» را برای حزب جدید پیشنهاد می کند. بهزاد کریمی از رهبران و فعالین سازمان (اکثریت) معتقد است «حزب آزادی و عدالت ایران (وحدت فدائیان خلق)» مناسبت تر است...

نام فدائی برازندهء شما نیست!

خطاب به «حزب نوبنیاد چپ ایران»

از طرف کمیته مرکزی سازمان فدائیان خلق (اکثریت)

و جمعی از هواداران سازمان در داخل کشور

در کنگره وحدت گوناگونی نظرات که بیشتر شبیه هرج و مرج نظری می بود مشاهده شد که این نتیجه بی ثباتی دست اندرکاران آن بود. بیشتر به یک لشکر کشی شبیه بود و غیر آن هم انتظاری نمی رفت چون آشنایی کامل در سیستم درونی تشکیلاتی این سازمان ها داریم و از آن جهت معتقد هستیم که یک نام بر نام های دیگر افزده شدده است بدون اینکه نتیجهء مثبتی چپ از این تشکل جدید داشته باشد.

افقی برای اتحاد یا سراب؟

احمد مقیمی

این سه گروه از انشعاب‌های بیش از ده گانه‌ای هستند که از دل‌ سازمان چریک‌هایی‌ فدایی خلق ایران بیرون آمده اند... من صلاحیت نقد کلی‌ آن سازمان را ندارم اما، به عنوان یک فرد، از اینکه نتیجهء آن همه سختی ‌های مبارزه، زندان، شکنجه ‌های هولناک و کشته شدن، حکومت اسلامی بود، بسیار متأسف می‌‌شوم. حال نيز چگونه می‌‌توان به تشکل جدید امید بست که چهره‌های شناخته شده آن مانند بهروز خلیق و احمد پورمندی و غیره، از حامیان رژیم بوده اند؟

 

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا