پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 17 و سه شنبه 18

ارديبهشت 1397

 7 و 8 ماه مه 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: شمارهء پنجم «گيتی مداری»،

نشريهء «حزب سکولار دموکرات ايرانيان»، منتشر شد - برای دانلود

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

مارکس در دویست سالگی

محمدرفیع محمودیان

در 5 ماه مه امسال، در دویستمین سالگرد تولد کارل مارکس، زمان آن فرا رسیده است که دو بخش اندیشۀ مارکس را از یکدیگر جدا سازیم. دو بخش اندیشۀ مارکس یکی نظریۀ «ساختار زندگی اجتماعی» است و دیگری «تصور رهایی وصل به مبارزۀ طبقاتی». این دو بخش اندیشۀ مارکس به یکدیگر وصل هستند. مارکس «رهایی» را، چه به صورت خواست و چه به صورت یک امکان، امری وابسته به تحول ساختار اجتماعی می‌داند. به باور او از دل پیدایش و تحول جامعۀ سرمایه داری نیرویی زاده و شکل می‌گیرد که آزادی را به گونه‌ای جهانشمول برای تمامی انسان ها و از هر شکل از انقیاد می‌جوید.

پيشنهاد يک کار آموزشی

اگر تلویزیون رسانه ای ملی و به فکر ملت است جا دارد چند برنامهء ویژهء آموزش نحوهء اختلاس و دزدی و سند سازی و تقلب در واگذاری مناقصه و مزایده ها و چگونگی دریافت مجانی املاک شهرداری و خالی کردن خزانهء بانک ها و غارت منابع طبیعی و اخذ دکترای تقلبی و سایر برنامه های آموزشی از این دست برای رعایای بخت برگشته بگذارد تا رعایا هم مثل این گر و گورهایی که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند به آب و علفی رسیده اند صاحب ثروت و مکنت شوند.

آقای جعفر پناهی، فرموديد «سینمای مستقل ج. ا.»؟

بصیر نصیبی

آقای جعفر پناهی؛ یادداشت اخیر شما در نشریه ای با نام «سینما، سینما» (ی حکومتی) و، به نقل از آن، در نشریهء خبری ایران پرس نیوز، محتوایی دارد که نیاز دارد ما هم بدان توصیحی بیافزائیم. هر چند انگیزهء اصلی شما از نگاشتن این یاداشت تائید موقعیت هایی است که کن و دیگر فستیوال ها برای سینمای صادراتی فراهم آورده اند؛ به خصوص در شرایط بعد از قیام دیماه و تلاش دوبارهء جشنواره کن برای حفظ آبروی کاذب ديگری برای «سینمای صادراتی ج.ا.» که، بعد از قیام دیماه سال گذشته و عبور مردم عادی و گرفتار از کلیت نظام داعشی، حتا در بین سبزالهی ها هم از اعتبار افتاده است...

آيا ایران هنوز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است؟

موساد در تهران عملیات شبانه داشته است!

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه روز دوشنبه (30 آوریل/ 10 اردیبهشت) در وزارت دفاع اسرائيل در برابر دوربین‌ تلویزیون‌ درباره برنامه اتمی حکومت اسلامی سخنرانی کرد. او می‌گوید «اطلاعات تازه و شواهد قطعی» در دست دارد که نشان می‌دهد اين حکومت، علیرغم ادعاهایش، هم‌چنان برنامه ساخت سلاح هسته‌ای را حفظ کرده است. او از وجود یک «آرشیو مخفیانه اتمی» در انباری در تهران خبر داد که دستگاه امنیتی اسرائيل به وجود آن پی برده‌ است. نتانیاهو توافق هسته‌ای جامعه جهانی با ایران در را یک «توافق وحشتناک» خواند و گفت این توافق هرگز نمی‌بایست امضا می‌شد زیرا بنابر ادعای او «این توافق بر دروغ استوار است». حکومت اسلامی اتهامات بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای‌ این کشور را رد کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات نخست‌وزیر اسرائیل را «نمایش مضحک تبلیغاتی» خواند که «جز دغل‌کاری متاعی برای عرضه ندارد.» عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفته است: «این که نتانیاهو 10 روز مانده به اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام این نمایش را اجرا می‌کند، مشخص است یک تئاتر طراحی شده برای تاثیرگذاری در تصمیم ترامپ است یا این که به دنبال صحنه‌سازی برای از بین بردن برجام هستند.» او تاکید کرد: «ما برای همه سناریوها آمادگی داریم اما نفس این ادعاها و اقدامات نشان می‌دهد تا چه اندازه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی از برجام و شرایطی که این توافق برای ایران ایجاد کرده است، نگران و عصبانی هستند!» (منبع: دویچه وله)

رکود و درجازدگی از بین رفته و حرکت آغاز شده

فریبرز رئیس دانا

مهارها و سرکوب های متمادی در میان طبقه ی به شدت پراکنده ی کارگر، که ارتباطشان هم با گذشته های پربار سیاسی قطع شده است، البته عامل اثرگذاری در گسترش و برجستگی "حضور" سیاسی است، به نظر من، اما، رکود و درجازدگی از بین رفته و حرکت آغاز شده است؛ کند اما قطعی تر از گذشته. شعارهای اعتصاب ها و اعتراض های خاص کارگری پخته تر و ژرف تر شده است و ساخت قدرت اقتصادی را نیز نشان می گیرد. شعارها و خواست های خیزش اعتراضی زمستان ۹۶ تاکنون اگر سطحی بودند که نمی توانستند این چنین جریانهای انحصارطلب و اصلاح طلبان را آشفته خاطر کنند. فوراً از این که نمایندگان خواست شما در یک حرکت اجتماعی طنین کافی ندارند نا امید نشوید؛ کاوش کنید و مقایسه کنید. تحلیل پویای اجتماعی یعنی همين. (منبع)

برائت از مشرکین!

حمیدرضا رحیمی

عجیب است جان شما!..، فدوی هر قدر شب گِرد می خوابد، صبح که بیدار می شود، می بیند که شدیداً دراز شده است! بعنوان مستوره نگاه کنید: « دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، به سایت جماران گفت: سپاه پاسداران هیچ کلمه‌ای در ادامهء خود ندارد حتی ایران! این تدبیر خاص حضرت امام بود که از اول هم فقط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد زیرا انقلاب اسلامی محدود به جغرافیا نیست و الان می‌بینید دل‌های زیادی در دنیا همان روال انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند و سپاه هم در همه جا پاسدار انقلاب اسلامی است».  فدوی انتساب اين مهملات را به خود تکذیب می کند.

ويدئوی نشست يکشنبهء مهستان
زمینه ها و چالش های تحقق

حکومت سکولار دموکرات در ايران

سخنرانی مهندس کورش زعيم

(از تهران)
و
طرح بحث

«رابطهء کثرت مداری با سکولاريسم»

بوسيلهء ميلاد آقائی، عضو شورای آلترناتيو

همراه با پرسش و پاسخ اعضاء مهستان

فايل ويدئوئی کامل مهستان

در يوتيوب         در فيس بوک

دخالت ایران در انتخابات عراق و پیامد های آن

حسن اعتمادی  و حسن هاشميان


در برنامه ای
از تلويزيون کلمه با مدیریت:
رضا اميری

«شرايط حفظ برجام و منافع ملى مردم ايران»

بيانيهء اتحاد جمهوری خواهان ایران،

سازمان های جبههء ملی ایران در خارج از کشور،

همبستگی جمهوری خواهان ایران

ما مدافعان گذار مسالمت آمیز از جمهوری اسلامی به جمهوری عرفی، با تاکید بر مولقه هایی چون "رعایت منافع ملی و امنیت ملی به عنوان راهبرد موثر در سیاست خارجی"، "نفی سیاست خارجی دشمن محور و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی" و "ضرورت درس آموزی از روندی که منجر به جنگ هشت ساله با عراق شد و هزینه های سنگینی را بر کشور تحمیل نمود"، گسترش منازعه های خارجی با غرب و بلوک همسو با عربستان سعودی در منطقه را، برای  ایران و ایرانی خطرناک ارزیابی می کنیم... ما بر این باوریم آن‌چه صلح، استقلال  و همزیستی مسالمت آمیز با دنیا را در ایران  در شکل مناسب پایدار می سازد، استقرار دمکراسی سکولار از طریق مبارزات خشونت پرهیز مردم ایران است.

نوشتهء مجيد محمدی

آیا در ایران کمبود روحانی وجود دارد؟

حکومت اسلامگرایان شیعه در ایران در دو حوزه بیش از همه سرمایه گذاری کرده است: قوای نظامی و دیوانسالاری دینی. دولت (با بودجه مصوب مجلس) و حکومت (با منابع در اختیار بیت و رهبر) با بودجه‌های رسمی و غیر رسمی، و آشکار و پنهان سالانه دهها میلیارد دلار صرف این دو حوزه می کنند. میزان صرف بودجه در جنگ‌های نیابتی و نیز میزان صرف بودجه‌ دستگاه رهبری در حوزه‌ها هیچگاه اعلام نشده است. اما مقامات دیوانسالاری دینی در ایران مدام از کمبود روحانی در کشور سخن می گویند...

نهادهای شیعی در ایران: پرهزینه، پر مخاطره و پرمدعا

رهبران حکومت دینی دارند برای خدماتی که بسیار اندک و دردسرساز است صورت‌حساب‌های بزرگ برای مردم می‌فرستند. البته دینداران حق دارند از ثروت و درآمد شخصی خود هرچه می‌خواهند در امور دینی هزینه کنند اما هنگامی که به منابع عمومی می‌رسیم اینها به تک تک شهروندان تعلق دارند و حکومت حق ندارد منابعی را که به یهودیان و زرتشتیان و بهاییان و بی‌دینان و سنیان هم تعلق دارد در امور دینی شیعه صرف کند. حتی برخی شیعیان ممکن است در مورد نوع هزینه کردن موافق نباشند.

تئوکراتیسم و آزادی های مذهبی

آریو مانیا

چون نیک بنگری، در ساختار قدرت سیاسی تئوکراسی شیعی، بخش بزرگی از شهروندان جامعه هیچ جائی ندارند - بسیاری به انگیزه فقیه نبودن (که خود به خود زن نبودن هم را در بر می گیرد) زبرا فقیه تنها مردان شیعی می توانند باشند، بخش بزرگ دیگری به انگیزه باورهای دیگر مذهبی و دینی، و بخش بزرگی به انگیزه داشتن جهان نگری های گیتی گرایانه (سکولاریستی)... هیچ حکومتی در دویست ساله گذشته ایران تا بدین گونه شهروندان خویش را که پیروان ادیان و مذاهب دیگر هستند نیازرده و گزند نرسانده است و تنها انگیزه آن تئوکراتیسم یا حکومت مذهبی(شیعی) است.

اقتصاد سیاسی «بیماری ایرانی»

(درآمدی بر شیوه‌ء هماهنگی ویرانگر)

مهرداد وهابی

هدف مقاله‌ی کنونی معرفی نوع جدیدی از شیوه‌ی هماهنگی اقتصادی است که از آن با عنوان «شیوه‌ی هماهنگی ویرانگر» یاد خواهم کرد. «هماهنگی ویرانگر» شکلی از ادغام اجتماعی مبتنی بر شانتاژ، تهدید، مرعوب ‌سازی، تهاجم یا ایجاد مزاحمت و خلاصه بکارگیری تمامی ابزارهای اعمال فشار و اجبار است. در این نوع هماهنگی، منابع و تلاش‌های بشری در خدمت به تصاحب آوردن چیزی که دیگران تولید کرده‌اند و یا در جهت محافظت و حراست از هستی و مایملک خود در مقابل تهاجم احتمالی است.

چرا جبهه ملی ایران خاموش است؟

نامهء 9 تن از اعضاء قديمی جبهه

هنگامی که آقایان سر خود و در تخلف اساسنامه عضو وارد می کنند و عضو اخراج می کنند، و نه تنها برای اعضای زندانی خود اعلامیه در پشتیبانی نمی دهند که نام شان را از آگهی های تسلیت هم حذف می کنند؛ منتخب شورا را که برخلاف میل و ارادهء خود و تنها بخاطر محبوبیت، و با وجود حملات غیراخلاقی برخی اعضای شورا، انتخاب شده، بدون تشریفات قانونی اساسنامه ای و با تکیه بر دروغ و فریب حذف می نمایند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا