پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 16 و پنج شنبه 17

 خرداد 1397

 6 و 7 ماه ژوئن 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

اعلاميه جنبش در مورد «برجام»

شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

بدلیل سیاست‌های ترامپ یا حکومت ایران؟!

عبدالرحمن الراشد

دنیس راس معتقد است که ترامپ منطقه را به سمت انفجاری مهیب و جنگ‌های بزرگ هدایت می‌کند و احتمال دارد حکومت ایران برای افزایش تنش و درگیری و بالا بردن سطح مقابله تلاش کند؛ اما او در عین حال معتقد است که تهران خوب می‌داند که هزینه هر گونه مقابله این بار برایش بسیار گرانتر از پیش خواهد بود. ترامپ با محدودیت‌هایی که برای رژیم ایران قرار داده بدون شلیک یک گلوله باعث سقوط بی‌رویه ارزش واحد پولی ایران شد، که این مسئله موجب ناآرامی شدید داخلی و تهدید کلیت نظام شده است.

با سلطه گر

احمد اهتمام

معنا ها را چپاول می کنی / و کلمات بی ریخت می شوند / چندانکه در آیینه به اکراه بخود می نگرند... / مهجور در کتاب لغت / و شرمسار از اينکه / در کسوت معنا های نازیبندهء مصلحتی در آمده اند... / ببين که / حتا سنگ هم به زبان آمده / تا از قلمروی معنایی خود دفاع کند.

پاسخی کوتاه به مقاله دکتر نوری‌علا برای

«رفع برخی سوء تفاهم‌ها»

اکبر معارفی

آنچه مورد اعتراض من بود و هست انتخاب برخی واژه‌های گنگ است که در میان طیف بزرگی از اپوزیسیون رایج است (اپوزیسیون زیادی نجیب). در این طیف گروهی از عبارتی چون "گذار از جمهوری اسلامی" و بخشی دیگر از "فروپاشی جمهوری اسلامی" و "انحلال جمهوری اسلامی" استفاده می‌کنند. همهء این گزاره‌ها در بطن خود فاقد عنصر ارادهء ملی هستند. ولی سرنگونی و براندازی جمهوری اسلامی در بطن خود حامل ارادهء ملی هستند. از چهره‌های سیاسی و شخصیت‌های اجتماعی نمی‌توان به دلیل استفاده از عبارات گنگ خرده گرفت؛ ولی انتظار ما از رهبران جنبش بسیار بیشتر است. از آن‌ها می‌خواهیم در گفتار خود از عباراتی استفاده کنند که در خدمت استوار سازی ارادهء ملی در براندازی حاکمیت جهل و جنون قرار بگیرد.

50 واحد تعطیل،  و 200 واحد در آستانهء ورشکستگی

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن ایران، گفته: طی هفته‌های اخیر حداقل پنجاه واحد قطعه‌سازی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید تعطیل شده است. به گفته او خودروسازان داخلی به دلیل مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو حاضر به پرداخت قیمت تمام شده قطعات به تولیدکنندگان نیستند. محبی‌نژاد گفته: این در حالی است که همه واحدهای پتروشیمی، فولاد و صنایع مس و آلومینیوم که دولتی هستند، طی هفته‌های اخیر قیمت محصولات را افزایش داده و قطعه‌سازان ناچارند برای مواد اولیه هزینه بیشتری بپردازند. او گفت: اگر قیمت محصولات قطعه‌سازان سی درصد افزایش نیابد، نزدیک به دويست واحد قطعه‌سازی ورشکست و تعطیل خواهند شد. (منبع)

گنداب تاریخ!

شهباز نخعی

دستگاه اطلاعاتی – امنیتی حکومت با تمام قوا می کوشد که اعتراضات و اعتصاب ها را به صورت جزیره هایی پراکنده و جدا از هم نگهدارد زیرا به خوبی می داند که هر یک از این اعتصاب ها به تنهایی حرکتی بی خطر و مانند نهر آبی است که جریان آن برای حکومت خطری ایجاد نمی کند. اما، خطر واقعی برای حکومت آخوندی زمانی آغاز می شود که این نهرهای کوچک و مجزا بهم بپیوندند، نیرویی عظیم و بنیان کن به وجود آورند و تبدیل به رودخانه خروشانی شوند که کثافت و نکبت نزدیک به چهل ساله حکومت پلید آخوندی را بشوید و به گنداب تاریخ بریزد!

آقای روحانی، تشریف دارید؟

لیلی گلستان

آقای روحانی تشریف دارید؟ چرا شما را نمی‌بینم؟ اجازه می‌خواهم چند سؤال ساده و معمولی و بدون هیچ ترتیب و اولویتی از شما بکنم... آقای روحانی، من دیده‌ها و خوانده ‌هایم را فقط در یک ماه اردیبهشت برایتان می گويم که حتما خیلی موارد هم از نظرم افتاده است. تمام اینها فقط مال یک ماه است! حالا این را ضرب‌در دوازده کنید تا حال ‌و روز ما را متوجه شوید. راستی آقای رئیس ‌جمهور کجا هستید؟ در تمام مدت این یک ماه عقب تان گشتم و پیدایتان نکردم. کجایید؟

مخصوص افطار «3 له بریتی» های زاهد و مسلمانا

حاج حسن ما هم، به تقلید از روسای جمهور آمریکا که در عید شکر گزاری ستارگان هالیوود را برای تناول بوقلمون به کاخ سفید دعوت می کنند، از یک عده هنرپیشه های فیلمفارسی در پیت برای صرف افطاری دعوت کرد و افراد شناخته شده ای مثل ژیلا دعوت او را رد کردند و با توئیت های زننده ای به رئیس جمهور یک مملکت و ملت بزرگ توهین روا داشتند. پس از دعوت حاجی حسن از هنرپیشه های فیلمفارسی برای خوردن افطاری، بین هنرپیشه ها اختلاف افتاد و ... (بقيه ماجرا را در اينجا بخوانيد)

مژده در زمينهء اشتهار جهانی

حمیدرضا رحیمی

پیش از اینها، یکی ازدغدغه های ما مؤمنین این بود که «پس کی جهانی می شویم؟» این نگرانی البته، بحمدالله والمنه، ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان، ارواحنا روحی فداه (عج)، از جانب برادران گرامی و نیز سربازان گمنام و سرشناس او، در همهء عرصه ها برطرف شده و امروز فدوی مباهی ست که به آگاهی برساند که  دیگر جائی نمانده که ما در آن چیزی منفجر نکرده باشیم؛ خیابانی نیست که در آن الله و اکبرگویان با چاقو یا کامیون، بمیان مردم نرانده باشیم.

خطر انقلاب سیاسی و اجتماعی!

(به روايت خبرگزاری جمهوری اسلامی)

تقی روزبه

در برخی رسانه های داخل، و از جمله رسانه های دولتی، اخیراً حول سیر و شتاب اعتراضات و محتوای تحولات جامعه ابراز نگرانی می شود و حتی از احتمال وقوع رخدادهای غیرمترقبه ای چون انقلاب اجتماعی و یا انقلاب سیاسی هم سخن به میان آورده می شود. در این گونه مطالب یا گفتگوها نسبت به انباشت بحران، نارضایتی ها و بن بست و فقدان چشم اندازی امبدبخش برای حل آن ها در چهارچوب سیستم هشدار داده می شود... در واقع پرسش های مهمی در ذهن جامعه و نسل جوان در مورد چگونگی عبور از نظام کنونی و تصویر سازی از نظام جایگزین مطرح می گردند که بدین شکل در خبرگزاری جمهوری اسلامی و برخی رسانه های رژیم بازتاب می یابند.

درد همیشه درد است

امیرعلی متولی

شنیده ایم که می‌گويند از معایب وارده بر اقتصادهای سوسياليستی، توليد فقر است و از طرفی هم نقص اقتصادهای سرمايه‌داری عمیق تر شدن شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی اجتماعی است. جالب است که بدانیم نظام حکومت اسلامیِ حاکم عيب هر دو نظام را با هم دارد، بدون آنکه محاسن هيچ يک را بروز داده باشد. در ادامه به تفصیلِ برکاتِ چهل ساله تداومِ نظام صُلحا و جانشینان ولیعصر بصورت کلی می پردازم...

در جستجوی آلترناتيو

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: مهران عباسيان

آنچه در جلسهء اين هفتهء «مهستان» گذشت

سيروس آموزگار - حسن اعتمادی - ميلاد آقائی

فايل ويدئوئی

اپوزيسيون زيادی نجيب و سخنان پمپئو

 اسماعيل نوری علا

در برنامه تلويزيونی شهرام همايون

فايل ويدئوئی

سخنان وزير امور خارجه امريکا و واکنش به آن

يزديان - پاشائی - جوادی - بيگلر - رئيسی - وکيلی

در برنامه تلويزيونی شهرام همايون

حکومت اسلامی با حجاب آمد و بدون حجاب می رود

اصغر کریمی - از حزب کمونيست کارگری

حکومت اسلامی با شعار یا روسری یا توسری و فتوای خمینی در مورد حجاب سر کار آمد و هشت مارس پنجاه و هفت اولین رویارویی زنان و جامعه با خمینی و حکومت اسلامی بود. و هشت مارس امسال پس از سی و نه سال بار دیگر مسالهء حجاب به کشمکشی مهم در جامعه تبدیل شده است. با این تفاوت که سی و نه سال قبل دورهء عروج حکومت اسلامی و عقب راندن زنان و جامعه بود و الان دورهء جلو آمدن زنان و مردم و عقب راندن حکومت اسلامی. دختران خیابان انقلاب به میدان می آیند که نه تنها حجاب که به کل حکومت حجاب پایان دهند. حکومت اسلامی با حجاب آمد و بدون حجاب میرود. حقیقت مهمی در این جمله نهفته است.

با دههء 60 چکار کنیم؟

محمود عاشوری

به سی ام خرداد نزدیک می شویم؛ آغازگاه فاجعهء دههء شصت 60. سوالی که به ذهن همه - چه آنهایی که درگیر مستقیم آن بودند و چه آنهایی که در کنار و نظاره گر آن بودند یا آنهایی که آن را ندیدند - خطور می کند این است که با این واقعه چکار بايد کرد؟ اینکه این اتفاق چرا افتاد و آیا اجتناب ناپذیر بود یا می شد جلوی آن را گرفت یا اصلاً باید شکل می گرفت و به آنجایی می رسید که رسید یا نه، جواب و تحلیل سیاسی می طلبد که هر گروه و جریان سیاسی نسبت به اهداف سیاسی که دارد و وزنی که در این اتفاقات ایفا کرده به آن جواب لازم را داده و می دهد. اما بحث من در اینجا این است که ما و ملت ما با این واقعه چکار باید بکنيم؟

من در مجلس افطار روحانی شرکت می کنم!

محمود دولت‌آبادی

برخی از هنرمندان اعلام کرده‌اند که در میهمانی افطار رییس ‌جمهور شرکت نخواهند کرد. من عملکرد هیچ شخصیتی را تعیین نمی‌کنم و معمولاً هم در هیچ گروه و دسته‌ای نبوده و نیستم. من به حسن روحانی رأی داده‌ام و به همین رأی که دادم، احترام می‌گذارم. بنابراین من دعوت ایشان را برای افطار پاسخ خواهم داد. دیگران هم هر کاری می‌خواهند انجام دهند به خودشان مربوط است چرا که معتقدم هر شخصیتی یک دید مختص به خود دارد. به نظر من حسن روحانی تا آنجا که توانسته برای پیشبرد اهداف و برنامه ‌هایش کوشش کرده است. شاید در رسیدن به برخی از این هدف‌ها موفق نشده باشد که البته موفق هم نبوده اما من ضمن آنکه با بستانکاری‌ های خودم از این سیستم باقی می‌مانم در عین حال به رای خود نیز احترام می‌گذارم و در این مهمانی حضور خواهم یافت و امیدوارم که شرایط بهتر شود. (منبع: سايت اعتماد) ۞

آقای دولت آبادی! شام رییس جمهور نوش جان تان!

ف. م. سخن

حسن روحانی، یک رییس جمهور عادی نیست. یک رییس جمهور دروغ گو و مکار و صاف کنندهء جادهء ظلم است. دروغ گو و مکار بودن او حتی زمان انتخاب مشخص بود اما انتخاب او برای بر سر کار نیامدن موجودی قاتل، آن هم نه قاتلی ساده که قاتل صدها زندانی سیاسی بود. رای دادن به او، با تاکید بر این بود که او لنگ کفشی در بیابان بیش نیست. اگر کسی این کفش پاره پوره را بخواهد کفشی شیک و بسیار موثر در کاهش زخم ها و آلام انسان معرفی کند دروغگو و متوهمی بیش نیست. این که این کفش را کسی بر پا کرده، او را مدیون آن و وابستهء ابدی به آن نمی کند که دولت آبادی بخواهد بگوید، چون من به روحانی رای داده ام بنابراین در مهمانی شام اش حضور می یابم.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا