تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 19 تا يک شنبه 21

امردادماه 1397

 18 تا 12 ماه اگوست 2018

آرشيو تاريخی صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

پيوند به سايت های ديگر

برنامهء مهستان

در يکشنبهء پيش رو

21 امرداد 1397 - 12 اگوست 2018

بخش اول:

روحانيت و سکولاريسم

سخنران: مريم موذن زاده

مدير نشست: فرشيد نصراللهی

بخش دوم:

نگاهی به کنگره های سالانه

سخنران: منوچهر يزديان

مدير نشست: محمود ابطحی

******

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

پيوند به آرشيو برنامه ها

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

     

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

بيانيه های مشترک

حزب سکولار دموکرات ايرانيان و

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

امسال «مهستان» ميزبان کنگرهء ششم است:

 وعده گاه ديدار سکولار دموکرات های ايران

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

پيوند به ويدئوی کوتاهی در مورد کنگره سکولار دموکرات های ايران ◄

توجه: شماره جديد نشريهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان

منتشر شد

برگشت ناپذيرند...

افشين بابازاده

خبرهای امروز هم / از لابلاى زخم های تو / سر بر آورده اند / آنگونه كه / آينده / در همهء آغوش ها  / و زير پاىكوبى هاى نيامدهء پيروزى / برگشت ناپذير شده باشند.

گزینش مکتبی

حمیدرضا رحیمی

بموجب سابقهء موجود در چهار دههء سیاه گذشته، که البته باورش نه اندکی، که بسیار، سخت است، حضرات همواره ملت دربند را، بمنظور ادامهء حیات ذلت بار، به گزینش بین بدتر و بدترین ناگزیر فرموده اند و، از آن میان، آوا تی.وی می گويد: «میرحسین(ع) موسوی و مهدی (عج) کروبی گفتەاند تنها در صورت اعادە حیثیت! از آنها و اعلام تخلف وزارت کشور دولت احمدی نژاد در انتخابات 88 حاضرند برای "حفظ نظام جمهوری اسلامی" همکاری کنند». ملاحظه می فرمایید که همه جا صحبت از حفظ این به اصطلاح نظام دوزخی ست، نه مردم!

به نظر شما کدام دشمن می توانست؟

پرسش وارده

به نظر شما کدام دشمن می توانست: در عرض چهل سال جنگل هایمان را نابود / رودخانه هایمان را بی آب / دریاچه هایمان را باتلاق / تالاب هایمان را خشک / مزارع مان را ویران / دشت هایمان را کویر / آثار باستانی مان را تخریب / صنایع مان را ورشکسته / فرهنگ مان را نابود  / هویت مان را تحقیر / کشاورزمان را در به در / معلمان مان را بیچاره / کاسبان مان را دزد / پزشکان مان را بی وجدان / جوانان مان را معتاد / زنان مان را منزوی / نخبه ها مان را فراری / دانشگاه ها مان را بی خاصیت / دانشجویان مان را کم سواد / اساتید مان را منفعل / بازنشستگان مان را محتاج  / کارمندان مان را بیکار / کارگران مان را گرسنه /  کار آفرینان مان را بدهکار / بانک هایمان را کم رمق / مسئولان مان را اختلاس گر  / مدیران مان را رانتی / پاسپورت مان را بی اعتبار / و پول ملی مان را چندين و چند هزار مرتبه بی ارزش کند؟۞

آن ها که دست و پای هویت ایرانی را می شکنند

شکوه میرزادگی

تازه ترین واکنش های غرض آلوده را در نشست تنی چند از سران جبهه ملی در داخل کشور می بینیم که به بهانه ی سالروز مشروطیت و تحت عنوان «توسعه و رضاشاه» برگزار شده و در آن به جای تحلیل و بررسی مشروطیت، به جنگ با رضا شاه و دست آوردهای او برای ایرانیِ رها شده از عقب ماندگی های دوران قاجاریه رفته اند. شگفت انگیز است که درست در زمانه ای که مردمان ایران، پس از چهل سال تجربه ی «حکومتی مذهبی» داشتن، با شعار ساده ی «رضاشاه روحت شاد» از دهش های رضاشاه بزرگ تجلیل کرده اند، این آقایان در کنار جمهوری اسلامی و مقابل مردم ایستاده اند و با استدلال هایی بی پایه که شباهت کاملی به گفته های مسئولین جمهوری اسلامی دارد، غیرمستقیم از جمهوری اسلامی حمایت می کنند.

نامه‌ء نسرین ستوده از زندان اوین

به مناسبت آغاز دور جدید اعتراضات

ما زندانیان نیز اخباری را می‌شنویم. اعتراض‌های خیابانی، دستگیری و بازداشت، و بازداشت و بازداشت که شاهد آن هستیم. در کنج عزلت و زندان به رویاهایم پناه می‌برم. رویای صلح و دوستی، عفو و بخش، مهر و محبت و رویای برابری. رویای زیستن بی‌هیچ تبعیضی. رویای آنکه کودکان مان فارغ از قومیت و مذهب و جنسیت و هزاران تفکیک دیگر در کوچه و خیابان با یکدیگر بازی می‌کنند و قد می‌کشند و دانشگاه می‌روند، تحصیل می‌کنند و کار می‌کنند. رویای روزی که برای گشودن درهای دانشگاه به روی جوانان‌ مان، مذهب آنها را مورد سوال قرار ندهند.

يک مصاحبه فرضی با سردار دکتر محسن رضایی

در مورد استراتژی جنگ با آمریکا

گفتگوگر: شراگیم زند

سردار: اولا اگر از رزمندگان اسلام کسی به اسارت نیروهای آمریکایی در بیاید اگر ما بخواهیم اینها را مبادله کنیم در حقیقت اجر رزمندگان آزاده خود را زایل کرده ایم. اینها با خدا معامله کرده‌اند... ما چه کاره‌ایم که برویم آزادشان کنیم؟ در ثانی...شما نظامی آموزش دیده آمریکایی که صدها هزار دلار خرج آموزش و تربیتش شده است را با بسیجی لشکر مخلص خدا یکی می‌کنی؟ بنده افتخار این را داشتم که در طول جنگ تحمیلی کلی از این نیروهای داوطلب را فرستادم توی میدان مین برای باز کردن معبر. آنوقت بیایم اسیر آمریکایی خودم را بدهم تا بسیجی عاشق شهادت را آزاد کنم؟

ورود مراجع عظام تقلید به عرصهء مبارزه با فساد

اظهارات اين سه تن از علمای جهان اسلام در خصوص مبارزه با فساد باعث امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی کشور و از میان رفتن فساد گستردهء مالی و اقتصادی و دولتی سازمان یافته شده است زیرا مراجع عظام تقلید نفوذ کلام فوق العاده ای در میان مقامات متدین دولتی دارند و وزراء و مقامات دولت و مدیران برجستهء کشور و اهل بیت آنها هر کدام مقلد یکی از مراجع عظام تقلید هستند و اگر تاکنون خود و فرزندان شان دست شان می رسید بیت المال را دو لپی می خوردند و هر کدام به نسبت رحم و انصاف سه چهار هزار میلیارد تومان و یکی دو میلیارد دلار بر می داشتند و به زخم خود می زدند به خاطر آن بود که منع شرعی نداشت! اما اکنون که با ریختن رعایا به خیابان ها و دادن شعارهای ساختار شکنانه زنگ های خطر به صدا درآمده و موجب هشدار دادن علما و مراجع شده است مدیران مملکت به خاطر رعایت حرمت شرعی دور فساد را خط خواهند کشید!

ایمان آوردن سفیر آلمان به امدادهای غیبی

گزارش  يک آدم عبوس

طبق گزارش های رسيده به دست ما، مایکل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران، تحت تاثیر فرهنگ غنی ایرانیان اسلام زده دچار خودباختگی شخصیتی و فرهنگی شده و طوری در تهران کار و زندگی می کند که اگر کسی او را نشناسد با کارگران مهاجر خارجی اشتباه میگیرد! برشتولد از آزادی های موجود در ایران اظهار شگفتی کرده و می گوید در ایران اوج آزادی و دموکراسی در زندگی مردم مشهود است!

پیام تسلیت به عبدالفتاح سلطانی و خانواده اش

از جانب جمعی از دوستان و دوسداران شان

مرگ صریح‌ترین و صادق‌ترین واقعیت بشری است که هیچ‌یک از ما از آن گریزی نداریم. هما سلطانی دختر بيست و هفت سالهء معصومه دهقان، معلم دلسوز و مقاوم، و عبدالفتاح سلطانی، وکیل سرشناس حقوق بشری، روز جمعه دوازدهم مردادماه چشم بر جهان ما فرو بست. اما مرگ، به‌تنهایی مساله نیست. مردن در شرایطی که حق زندگی آزاد و طبیعی، حق شادی، حق امنیت، حق کار، کرامت و حق بودن در خانواده و داشتن آزادی از تو سلب می‌شود، مرگ به‌حقی نیست.

چهار روایت از انقلاب مشروطه

ملاحظاتی درباره انقلاب مشروطه

دو مقاله از دکتر احمد اشرف

جنبش مشروطه و بنیادهای ساختار قانون اساسی آن

بهزاد کشاورزی

قانون اساسی و نخستین قانون‌های مشروطه

محمد رضا خوبروی پاک

با همه وجود از مردم عذرخواهی می‌کنم

محمد خاتمی

محمد خاتمی در دیدار نمایندگان ادوار مجلس با تشریح مشکلات موجود در کشور، به عنوان یک شهروند دوستدار ایران و اسلام، به دلیل نقص‌ها و کمبودها، با همهء وجود از مردم عذرخواهی و پانزده راهکار برای برون رفت از وضعیت کنونی ارائه کرد.

دربارهء پوزش خواهی آقای خاتمی

سام قندچی

ديروز حجت الاسلام سید محمد خاتمی ظاهراً از مردم ایران عذرخواهی کرده است. سخنان تازهء آقای خاتمی نمونهء دیگری از رفتار متضاد اصلاح طلبان است. گویی ايشان نمی داند که هشت سال عهده دار مقام "ریاست جمهوری" در کشور بوده و در چهل سال گذشته نيز مقامات مختلف در رژیم ضدجمهوریت اسلامی داشته اند. یعنی خطاهای ایشان در عرصه عمومی است و ایشان در رابطه خصوصی با مردم نیستند که بحث عذرخواهی شخصی باشد. در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی یکی از بزرگترین جنایات سیاسی در ایران رژیم اسلامی، یعنی قتل فروهرها و قتلهای زنجیره ای نویسندگان، صورت گرفته است اما آقای خاتمی هنوز اسرار این جنایات را پس از این همه سال فاش نکرده اند. فاش کردن این اسرار نخستین گام عذرخواهی برای مقامی مسؤل در عرصهء عمومی است. بعد هم ایشان در پیام خود خواستار آزادی زندانیانی شده که برانداز نیستند، یعنی آقای خاتمی خواستار آزادی امثال سهیل عربی، که امروز با تحمل شکنجه و زندان بی مرخصی باعث نجات ایشان از ممنوع التصویری شده اند، نيستند و خود و رژیم اسلامی را در پاشاندن زندگی سهیل، که به هیچ کسی آسیب نرسانده و فقط عقایدش را در مخالفت با اسلام بیان کرده، مسؤل نمی دانند. اگر در غرب می خواستند نظیر رژیم اسلامی با مخالفان سکولاریسم رفتار کنند، باید همهء اسلامیون، از جمله خود آقای خاتمی، را هنگام سفر به اروپا و آمریکا به زندان می انداختند، چون همه نظرات اسلامگرایان ضد باورهایی است که جوامع آزاد بر اساس آن ساخته شده اند. بگذریم که در همهء چهل سال گذشته همین اصلاح طلبان، که آقای خاتمی رهبرشان است، هیچگاه از حق حضور و انتخاب شدن سکولارها در مجلس و قوه قضاییه و دولت، حمایت نکرده و فقط از آراء سکولارها سوء استفاده کرده اند.(منبع) ۞

«براندازان» خودِ مردم هستند!

(پیرامون پیشنهادات پانزده ماده ای خاتمی)

یاداشت سیاسی سايت اخبار روز

محمد خاتمی ممنوع التصویر است. اما هر گاه رژیم در تنگنا قرار می گیرد به صحنه می آید تا مردم را از مبارزه با جمهوری اسلامی ناامید و به «اصلاح» حکومت امیدوار کند. او این بار نیز در سخنان و پیشنهادات 15 ماده ای خود کوشیده است مردم را از «براندازی» حکومت اسلامی بترساند و راه بی سرانجام «اصلاحات» را تکرار کند.

سه گفتگو دربارهء ايران و سکولار دموکراسی

اسماعيل نوری علا - حسن اعتمادی - منوچهر يزديان

از حزب سکولار دموکرات ايرانيان

در برنامهء تلويزيونی شهرام همايون

پیامی به کنگرهء همبستگی جمهوری‌خواهان ايران

(مون رآل - کانادا - 4 و 5 اوت 2018)

از جانب حزب سکولار دموکرات ايرانيان

از نظر ما، «جمهوريت» به ساختاری سياسی اشاره می کند که در آن ملت صاحب و مالک و حاکم بر کشور است و هر آنچه به او تعلق می يابد با صفت «ملتی» (که بمرور به «ملی» تخفيف يافته) مشخص می گردد. پس، صفت «جمهوريت» معادل ديگری است برای «حاکميت ملی» و انشقاق همهء نهادها از اين حاکميت. در عين حال، ما اعتقاد داريم که بين «جمهوريت خواهی» و «جمهوری خواهی» تفاوتی کارکردی وجود دارد که تحقق آن را می توان در اکثر کشورهای مدرن و پيشرفتهء دنيا مشاهده کرد.

ويدئوی ارائهء اين پيام بوسيلهء آقای محمود ابطحی

دمکراسی و آزادی از نگاه ایرانیان

جلال ایجادی

جامعه در التهاب و بحران خود نیازمند عملی هوشمند و آگاهانه است. مفهوم های اساسی مانند قدرت، دمکراسی، آزادی، بحران رهبری، ائتلاف سیاسی، شخصیت های نخبه و غیره اگر به بحث و پرسش کشیده نشوند در تکرار زیانبار اشتباه های خود باقی می مانیم. چهل سال از عمر جمهوری اسلامی گذشت و امروز بحث مرکزی آن است که چه الگوئی می خواهیم جای قدرت کنونی بگذاریم؟ در این نوشته به دو مفهوم آزادی و دمکراسی نگاهی می اندازیم.

تحلیلی از نقش سرمایه‌های نمادین در توسعه

محسن رنانی

برای هر حرکت بلندمدت عقلانی، و برای عبور به سلامت از بحران‌های اجتماعی و سیاسی، و برای جذب سرمایه‌های اقتصادی، و برای تشکیل جامعه‌ای خلاق و پویا، و برای حفظ ثبات و امنیت کشور، ما نیاز به تولید انبوه سرمایه‌های نمادین داریم. سوریه فروپاشید چون سرمایه نمادین ملی نداشت و بنابراین از هر محله جوانکی سر برآورد و رهبری اعتراضات را بر‌عهده گرفت و چنین شد که دهها گروه معارض در سوریه به جان حکومت و جامعه افتادند و شد آنچه نباید می‌شد. مخالفین دولت سوریه هنوز که هنوز است برای اجماع و همکاری جمعی بر سر یک رهبری واحد به توافق نرسیده‌اند. چرا؟ چون سوریه سیاست‌مداران نمادین برجسته نداشت و همه شخصیت‌ها در سایه حکومت اقتدارگرای اسدان پدر و پسر، یا کوتاه‌قد ماندند یا نابود شدند.

همراه با توضيح سردبير نشريه جنبش

پیشنهادهائی به هیئت حاکمهء اسلامی

از جانب جبههء ملی ایران

جمهوری اسلامی میتواند با برداشتن این چند گام، خود و ملت ایران را از بن بست‌ها و آینده مبهم و نا مطلوب برهاند: سریعا آشتی با ملت را اعلام کرده و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی را در سراسر کشور آزاد نماید و از اعمال خشونت نسبت به مردم معترض وجان به لب رسیده ایران دست بردارد. / هرچه زودتر آزادی‌های سیاسی مانند آزادی احزاب و اجتماعات و آزادی بیان وقلم را به شکلی حقیقی محقق نماید. / یک انتخابات آزاد و بدون دخالت نهادهای حکومتی برگزار کند...

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6