آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

     

برنامهء مهستان

در يکشنبه ای که گذشت

4 شهريور 1397 - 26 اگوست 2018

فايل تصويری      فايل صوتی

بخش اول:

چند و چون تشکيل آلترناتیو

سخنران: ايرج مصداقی

مدير نشست: محمود عاشوری

بخش دوم:

پيرامون ماجرای دريای مازندران

سخنران: نيره انصاری

مدير نشست: يگاه امينی

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

امسال «مهستان» ميزبان کنگرهء ششم است:

 وعده گاه ديدار سکولار دموکرات های ايران

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

پيوند به ويدئوی کوتاهی در مورد کنگره سکولار دموکرات های ايران ◄

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

پيمان نامهء عصر نو          پيوند به سايت مهستان جنبش           پيوند به آرشيو برنامه های هفتگی مهستان

حزب سکولار دموکرت ايران      نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک حزب با حزب مشروطه ايران

ایران؛ ناامیدی نظام و صبر توده‌ها

مصطفی فحص، در شرق الاوسط

ایرانیان به درونگرایی معروف هستند. سکوت آنها را می‌توان تعبیری از صبر و شکیبایی استراتژیک دانست که نشان دهندهء توانایی این ملت برای کنترل احساسات اش در موقعیت‌های مختلف است. ولی ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‌اند که لحظه‌ء شکستن دیوار سکوت را همیشه در اوقات مناسب تعیین می‌کنند و آنگاه مانند زلزله‌ای بنیان برافکن قدرت تغییر را به نمایش می‌گذارند.

یک تبعهء بریتانیا در بالاترین مقام رسمی کشور!

اخیراً یکی از نمایندگان مجلس که جزو تیم تحقیق در مورد ملیت و تابعیت و سر سپردگی مقامات عالیه و مدیران مملکت به اجانب می باشد بی احتیاطی کرده و گفته است که مقامی بالاتر از وزیر و بسیار بسیار دراز پایه که در گلاسکوی اسکاتلند از توابع بریتانیای کبیر دوره آموزش سوارکاری دیده و حالیه در حکومت اسلامی سوار کار است (سوار رعایا است!) تبعه بریتانیای کبیر و باتلر ملکه انگلیس است! حالا این مقام دراز پایه کیست الله اعلم به حقایق الامور! اما نشانه ها به فردی بر می گردد که اول اسمش آشیخ حسن است!

وعده های جذاب توخالی آنها و وعده های واقعی ما

سام قندچی

همه طرح های کن فیکون مارکسیستی یا مذهبی بر وعده های جامعه بی طبقه یا بهشت در آسمان و زمین بنا شده اند. آقای خمینی نه تنها وعده برق و آب مجانی می داد بلکه می گفت معنویات مردم را هم درست می کند. ما سکولار دموکرات های جمهوريت خواه نه تنها چنان وعده هایی نمی دهیم، حتی می گوییم که مالکیت خصوصی برای تضمین دموکراسی لازم است هرچند همزمان از مالیات تصاعدی حمایت می کنیم. در نتیجه واضح است که وعده های ما اصلاً جذابیت وعده های اسلامگرایان و کمونیستها را ندارد. و پس چرا باید کسی اصلاً به حرفهای ما سکولار دموکراتهای آینده نگر توجهی کند؟ پاسخ این است که آنچه ما وعده می دهیم، نظیر وعده های توماس جفرسون، واقعی است و ممکن، و نه وعده ای دروغین برای دلخوش کردن مردم! آن هم باشد وقتی، در واقعیت، آنچه جوامع اسلامی و کمونیستی تجربه می کنند، نکبت و بیچارگی، بی عدالتی و فقدان آزادی است.(منبع)

ضرورت بازاندیشیِ تاریخ

(در ارتباط با رويداد بيست و هشتم مرداد)

علی میرفطروس

در هشتاد - نود سال اخیر بررسی تاریخ معاصرایران تحت تأثیر روایتِ «روسی-ایدئولوژیک» بوده و اگر بپذیریم که«غالبِ ایدئولوژی ها توجیهاتی هستند برای مقاصد شریرانهء پنهان» آنگاه به میزان خُسران و خسارت اینگونه «توجیهات شریرانهء پنهان»در ارزیابی تاریخ معاصر می توان آگاه شد... شعارِ«رضاشاه، روحت شاد!» نوعی داوری نسبت به شخصیّتی است که بیش از هشتاد سال مورد«بی مهری» و«قهرِ»عموم رهبران سیاسی و روشنفکران ما بوده است!.. مقایسه و مقابلهء فلسفهء سیاسی دكتر مصدّق با اندیشه‌های رضا شاه، محمّد علی فروغی، قوام‌السّلطنه، دكتر مظفّر بقائی و خلیل ملكی چشم‌انداز جالبی از عقاید این پنج شخصیـّت ممتاز تاریخ معاصر ایران به دست می‌دهد.

پرسشی از رهبر

حمیدرضا رحیمی

 * رهبر انقلاب در پیام حج: سیاست آمریکا کشتار مسلمانان بدست یکدیگر است! /کیهان دارالخرافه

* تحشیه فدوی: والله برادر رهبر، بقول سید قاسم (مش قاسم سابق ـ م) دروغ چرا، تا اعدام آ آ آآ.. بین خودمان باشد، چون ضد انقلاب بیهوش است می پرسد: یعنی می فرمایید که مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، معاذالله، خودشان هیچ عقل و بار و اراده ای از خود ندارند؟!

رسوا

احمد اهتمام

بر تو که می نگرم / از گژی های لجام گسیختهء تو، / از سبعیت بی محابای تو / تکه قرابتی/ در انبان تاریخ نمی یابم. // چنین است که / کژ راهه رفته گان اعصار / به همین نشانه / تسلی خاطری می جویند... زمان حال / سر که بر می گرداند به پشت / گرفته حال شرمسار خويش می شود / چون می بيند که تو / از بی ریشه گی سر بر آورده ای...

جانا شکایت از تو کنم یا ز روزگار؟

ن. واحدی

برای این که جنبش های اجتماعی موفق باشند، یعنی در جامعه و در حوزهء سیاست و اقتصاد دگرگونی مترّقی به وجود آورند، تنها اعتراض کافی نیست. بلکه معترضین لازم است ریشه­های نارضایتی خود را دقیقاً بدانند و برای رفع آنها به چهار اصل اساسی زیر توجه داشته باشند: 1) راهکاری که بتواند به احتمال زیاد شرایط دگرگونی اجتماعی را فراهم کند (اصل استراتژی جنبش)؛ 2) معترضین می بایستی آگاهانه در مبارزات خود از شیوه های علمی استفاده نمایند (اصل علم به عنوان یکی از منابع جنبش)؛ 3) تهیه زمان و بودجه لازم (اصل انرژی برای توسعه جنبش)؛ 4.) عرصهء عمومی را به مطلوب ترین شکلی بسیج  کنند (اصل پشتیبانی جنبش)... تا به حال بی توجهی به این چهار اصل، جنبش ها و ابتکارهای شهروندی را ناموفق  کرده است.

اصلاح طلبان دشمن آزادی هستند

جلال ایجادی

چهل سال حکومت اصولگرا و اصلاح طلب و آخرین دولت آنها، دولت روحانی، به شکست رسیده اند. علیرغم این شکست، اصلاح طلبان به فریب جامعه مشغولند. من به این اصلاح طلبان هیچ امیدی ندارم و، همصدا با مبارزین داخل، می گویم «اصلاح طلب، اصولگرا، ديگر تمام شد ماجرا»؛ توهمی بزرگ شکسته شد. راه برای جمهوری سکولار هموارتر شده است. در جامعه به اصلاح طلب دیگر امیدی نیست بلکه اصلاح طلب نشانهء غرور بیمارگونه و دروغگوئی برای دفاع از الگوی سیاسی موجود و حمایت از نظام اسلامی و آیت الله خامنه ای است.

ریاست مادالعمری ومعنای «سوسیالیسم با طعم چینی»!

تقی روزبه

در این مقاله به یکی از پر اهمیت ‌ترین موضوعات سیاسی- اقتصادی  قرن اخیر کشورمان خواهیم پرداخت. نخست به نقش کلیدی نفت وگاز، این ثروت عظیم خفته در زیر خاک میهن‌مان در پایان بخشیدن به دوران دو هزار و پانصد ساله سلطنت در ایران و آن‌ هم در زمانی که یکی از مقتدرترین شاهان صد و پنجاه سال اخیر در رأس قدرت بود؛ می‌پردازیم و سپس نفش پر اهمیت این ماده حیاتی برای جهان را درسرنوشت "جمهوری اسلامی" مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نامه ای به سردار سلیمانی

از «نيستان پنج» در توئيتر

امریکا لااقل به سربازان اش پوشک می دهد؛ اما سربازان به جا مانده از جنگ عراق شما هنوز روی دست خانواده های مظلوم شان زجر می کشند و کسی هم نیست حال شان را بپرسد، کجا ایستاده ای سردار!؟ آیا حقوق ات مثل حقوق کارگران شش ماه است عقب افتاده؟ یکسال است گوشت نخورده ای؟ مؤسسهء مالی رسمی پولت را بالا کشیده؟ آب خوردن ات گل آلوده است؟ روزی چند ساعت با شکم حامله توی گرما مانده ای و برق خانه ات قطع است؟ به تو هم توی فرودگاه شهرکرد نسکافه را با دلار می دهند؟ رئیس بانک مرکزی کشور تو هم دلار سه هزارتومانی را کرده نه هزار تومان و با سلام و صلوات در رفته و رفته است؟ معلم قرآن بچه تو هم سعید طوسی است؟ نه! روی من یکی حساب نکن، سردار!

گذار از استبداد

عطا هودشتیان

پرسش مرکزی این نوشته آن است که چرا در این صد و اندی سال گذشته، ایران نتوانست بر استبداد سیاسی نقطه پایانی بگذارد و به نوعی رژیم سیاسی دمکراتیک دست یابد؟ به عبارت دیگر، تا کنون مهمترین موانع گذر از استبداد چه‌ها بوده‌اند و امروز مهمترین راه‌های جلوگیری از بازتولید استبداد در فردای سرنگونی حکومت مذهبی چیره بر ایران چه‌ها هستند؟ آیا میهن ما، باوجود ساختار و فرهنگ استبدادی دیرپا، به نگاه برخی پژوهشگران، محکوم به تکرار آن است، آیا برای گذار از استبداد باید نخست به تغییر در فرهنگ، ساختار، روابط اقتصادی، رشد سواد آموزی و آموزش و پرورش پرداخت؟ آیا راه دیگری برای گذار از استبداد وجود دارد؟

اعلام موجودیت «شورای نخبگان جبهه ملی ایران»

برای پژوهش و شکل دادن به ایران آینده

به همه نخبگان ایرانی در سراسر جهان در همهء رشته های تخصصی فراخوان می دهیم که ما را در پژوهش، تعریف و طراحی چگونگی مدیریت ایران آینده یاری دهند. نظام حاکم بر میهن ما با ناآگاهی و نابخردی و فساد سیاسی و اقتصادی کشور را چنان غیرقابل اداره کرده که هیچگونه اصلاحات شرایط موجود امکان پذیر نیست و باید برای باز سازی و اداره بهینه ایران آینده که در انتظارش هستیم طرحی نو درانداخت. هدف ما اصلاح، بهبود و تکامل همه سامانه های ساختاری، کاهش هزینه زمان و سرمایه و بهبود کارآیی در همه زمینه های اداره کشور در ایران آینده است.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6