اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبهء پيش رو

4 اسفند 1398 - 23 فوريه 2020

موضوع:

مجلس فرمايشی

و مصوبات ضد ملی اش

سخنران با دوربين بسته:

شهاب شباهنگ
نمايندهء کانون حقوقدانان ایران

از تهران

پخش زنده از:

تلويزیون ميهن

 و رسانه های اجتماعی مهستان

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

همراه با نظرات حضار

او پيام های رسيده از خارج مهستان

از طريق پيام گير:

0049-152-192-07943

مدير نشست:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 2 تا يکشنبه 4 اسفند 1398 -  21 تا 23 فوريه 2020

چشم روشنی!

حمیدرضا رحیمی

فدوی در میان این همه خبرهای بد، خبر خوبی هم بدین مضمون ملاحظه کرد که گويا ویروس آدمکش "کرونا" دارد از جامعهء بشری رفع زحمت می کند! این معنا را فدوی از تیتری، که در پی می آید، استنباط کرد: 

* وزارت بهداشت ایران: کرونا به قم رسید! / العربیه

بعرض فدوی که رسیدید؟ نه؟... باشد- فدوی بخیل نیست  و رمز گشائی می کند. واقعیت این است که ویروس آدمکش "کرونا"، در سنجش با ویروس لاعلاج آخوندیسم تاریخی ما، بسیار ضعیف است و در جدال با ماموت های مقیم قم، بازی را بی گمان خواهد باخت! بیت: ای قوم به "چین" رفته کجائید کجائید؟ / "ویروس" همین جاست، بیائید، بیائید!

پايان محاسبه روی ضخامت بی شعوری!

اسماعيل هوشيار

محمد جواد ظریف، وزیر خارجهء سپاه پاسداران، گفته که چون هفتاد نفر در مراسم جنازهء قاسم کشته شده اند پس ما پایگاه اجتماعی داریم و آمریکا این پیام را ببیند و همینطوری ما را قبول کند و دست از سر ما بردارد و هی میلیارد میلیارد پول نقد بدهد تا مسلمین حاکم جفتک بزنند... نمی دانم این همه اصرار برای نشان دادن اسکولی چیست؟ فرض کنيم مافیای دینی حاکم در ایران پایگاه مردمی دارد، اصلا به جای هشتاد میلیون دويست میلیون نفر عاشق نظام هستند، در نمایش انتخابات شرکت می کنند و حاضرند در انواع تشیع جنازه جان بدهند و باقی داستان... ولی غرب به کلِ این نمایشات کاری ندارد و حتی بادش هم می زند، پایگاه مردمی و عاشقانه هم داشته باشی... برای ماندن در کلوپ قدرت بعد از جنگ سرد، یک مجموعه ای از غلط ها را دیگر نباید ادامه دهی. این غلط نکردن ها به ذات نسخهء اقتصادی غرب بر می گردد و ربطی به بقیهء چیزها ندارد: کمک یا دخالت در امور بقیهء کشورها، نفی و آرزوی نابودی اسرائیل، آرزوی بلعیدن خاورمیانه، هژمونی سیاسی و هلال تخمی شیعه، کمک به تروریست های جهان، کمک به حزب الله و حماس و یمن و سوریه... همین قدم ها را نظام بتواند بردارد، دیگر نظام فعلی نیست. سپاه پاسداران حافظ همین نظام و اهرم سرکوب مردم بیکار می شود. روحانییت حاکم باید برگردد داخل کوزهء علمیه خودش و به سیاست و جامعه تا آخر دنیا کاری نداشته باشد... حالا هشتاد میلیون گوسفند هم عاشق نظام اسلامی حاکم بر ایران هستند؟ يا در تشیع جنازهء قاسم و جاسم سقط می شن؟ و رأی هم میدن؟... خُب که چی؟ روی ذخامت بی شعوری مثل گذشته حساب نکنید!(منبع)

انتشار هشتمين شمارهء گاهنامهء «گيتی مداری»

(نشريهء تئوريک حزب سکولار دموکرات ايرانيان)

اين شماره، علاوه بر گزارش دبيرکل حزب در مورد فعاليت های سال گذشته حزب، کلا به زندگی و افکار و نوشته های دکتر جلال ايجادی اختصاص يافته و حاوی يک گفتگوی مفصل با ايشان بوده و، در پی آن، دوازده مقالهء مهم ایشان، با مشورت خودشان، انتخاب گشته و يکجا منتشر شده است. سردبير نشريه در آغاز گفتگو با دکتر ايجادی نوشته است: «برای اين شماره به سراغ دکتر جلال ايجادی رفته ايم که يکی از نظريه پردازان و شارحان خستگی ناپذير انديشهء سکولار دموکراسی است. گفتگوی بلند ما با ايشان بیانگر آن است که چگونه يک ذهن جستجوگر ايرانی در نيم قرن گذشته ناگزير بوده است از دامچاله های گوناگون فکری بگذرد تا هنگامی که به سکولار دموکراسی می رسد، بشکفد و صاحب خود را تبديل به چهره ای مهم در ميان شخصيت های ماندگار تاريخ معاصرمان کند». اين شماره را می توانید در سايت حزب و لينک مربوطه خوانده و در صورت تمايل دانلود کنيد.

یک کتاب و 26 داستان از موزه‌های زنان

منصوره شجاعی

چگونه می‌توان، با جمع‌آوری و‌ نگهداری منابع تاریخ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان، تجربه‌های آنان در ده کشور از پنج قاره‌ی جهان را در یک کتاب گرد آورد؟ آیا انتقال تاریخ اجتماعی زنان کشورهای مختلف از طریق تجربه‌های روایی در یک کتاب امکان ‌پذیراست؟.. طرح چنین پرسش‌هایی ملات تهیه و شکل‌گیری مطالب کتاب «تعلیم و تربیت فمینیستی: موزه‌ها، حافظه‌ی جمعی، روش‌های یادسپاری» شده است.

« روز جهانی زنان و دختران در علوم»

و فاجعهء آموزشی زنان در ایران

شکوه میرزادگی

در تاریخ بيست و دوم دسامبر 2015، (مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را، به منظور «به رسمیت شناختن نقش حیاتی زنان و دختران در جوامع علمی»، تصویب کرد. و روز یازدهم فوریه هر سال را به نام «روز جهانی زنان و دختران در علوم» نام نهادند... سه سال پيشتر از آن، در سال 1391 مجلس اسلامی طرحی را ارائه داده بود زیر نام «سهمیه بندی جنسیتی» و، بر اساس این طرح، زنان ايران را، با ادعای «حفظ قداست خانواده»، به طور علنی و رسمی از آموختن بیش از «هفتاد رشته تحصیلی» محروم کرده بودند؛

اسلام سیاسی در همهء جهان سقوط کرده است!

عبدالله گل، رئیس جمهور پیشین و اسلامگرای ترکیه

عبدالله گل، یازدهمین رئیس جمهوری ترکیه از حزب اسلام‌گرا- محافظه‌کار «عدالت و توسعه»، که در سال‌های دوهزار و هفت تا دوهزار و چهردهرئیس جمهوری ترکیه بود، از آن زمان تا کنون چندین بار به دستورها و رویکردهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه، انتقاد کرده است، در مصاحبه‌ با روزنامهء «قرار» ترکيه گفته است: «ما فکر می کرديم وقتی جنبش‌ های سیاسی، با هویت اسلامی، دموکراتیک و لیبرال می‌شوند و حقوق جهانی بشر را بپذیرند و آن را اجرایی می‌کنند، در صورت به قدرت رسیدن می‌توانند به حکمرانی خوب دسترسی پیدا کنند... ما در دور اول دستیابی به قدرت [سال دو هزار و دو] نمونه‌ای از این مدل بودیم. نشان می دادیم که چگونه مردم مذهبی می‌خواهند، با تکیه بر استانداردهای عقلی، حکومت کنند. این موفقیت، در طول یک دوره، منبع الهام مسلمانان در سراسر جهان و حتی جنبش‌های اسلام‌گرا بود. اما حالا صحبت‌ از اين است که اسلام سیاسی سقوط کرده است... قطعاً و در سراسر جهان این طور است. و ما، با دیدن این واقعیت، توانسته ایم خود را از يک چنين باور ثابت و خدشه ناپذیر (پارادايم) رها کنیم.»(منبع)

سلطنت ‌طلب‌های خجالتی

سیامک مهر (پورشجری)

یکی از اشخاص شاخصی که مردد میان نظام جمهوری و رژیم سلطنتی آونگ شده و مثل پاندول در نوسان است و تکلیف خود را به درستی نمی‌داند، آقای اسماعیل نوری علا است. ایشان چند سالی است که حزبی و دفتر و دستگی به راه انداخته است به اسم مهستان سکولار دموکراسی و جنبش سکولار دموکراسی و از این صحبت‌ها، که در حقیقت چیزی نیست به جز یک تشکیلات سلطنت ‌طلبی بی سر و صدا و با چراغ خاموش. چنین به نظر می‌رسد که این حزب و گروه، مانند ملی مذهبی‌ها و نهضت آزادی که خندقی بین رژیم اسلامی و براندازها حفر کرده بودند که هر کس از رژیم جدا می‌شود به دام آنها بیفتد، اینان نیز خندقی میان رژیم اسلامی و براندازانِ طرفدار نظام جمهوری قرار داده‌اند تا هر کس به دامشان افتاد، بسته‌بندی کرده و تحویل «شاهزاده» بدهند.

از «چلبی سازی» تا «سلطنت طلب های خجالتی»
سام قندچی

در دو يکشنبه ای که گذشت، دوست عزیز دکتر اسماعیل نوری علا در «مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران» بحثی دربارهء چلبی سازی در انقلاب پنجاه و هفت راه انداخته که کلی حرف و حدیث از سوی هواداران آقای رضا پهلوی به دنبال داشت. همچنين مقاله ای را از آقای سیامک مهر (پورشجری) در سایت «گزارشگران» خواندم که در آن آقای نوری علا را «سلطنت طلب خجالتی» خطاب کرده بود و، بدينسان، حرف و حدیث کامل شد!

برای حفظ تماميت ارضی ايران،

انتخابات فرمايشی را وسيعاً تحريم کنيم!

کانون حقوقدانان ايران

حکومت جهل و فساد خامنه ای و همدستانش در صدد تصويب عهدنامهء ننگين قزاقستان (ترکمانچای دوم) در مجلس جديد هستند. تجربه نشان داده است که مهره چينی های حکومت از طريق شورای نگهبان و نهادهای نظامی و امنيتی هرگز اجازه نداده است نمايندگان واقعی ملت ايران وارد مجلس شوند. طيف های گوناگون حکومتی، از چپ تا راست، هيچ يک توان يا حتی ارادهء خدمت به کشور و مردم ايران را ندارند. گوئی که مشتی بيگانه بر کشور ما مسلط شده اند و به غارت آن تا حد ممکن مشغولند و هرگز منافع ملی برای شان اهميتی نداشته است. شخص خامنه ای، حفاظت اطلاعات سپاه و نيز مافيای آستان قدس رضوی به طور جدی در مظان اتهام مزدوری روسيه قرار دارند.

بررسی مواضع مردم در مورد انتخابات

گردآوری يکی از همکاران ما در ايران

برای عدهء کثیری از جمعيتِ دارای حق رأی حنای بازی های اصلاح طلب، اصول گرا، تکنوکرات و... رنگ باخته است و آنها آماده اند که، با عدم شرکت در انتخابات، مشروعیت حکومت را به چالش بکشند. آنها از هر نوع مبارزه و کوششی دریغ نمی کنند تا کار، عاقبت، به سقوط این رژیم منتهی شود. بر اساس آماری که خود ج.ا.  منتشر می کند معمولاً حدود 40 تا 50 درصد واجدین شرایط در انتخابات مجلس شرکت نمی کنند؛ که بنظر من، اگر فرض کنيم که اين اعداد درست هستند، باز هم درصد خوبی ست بی آنکه البته برای سلب مشروعيت کامل از رژيم کافی باشد.

پانزدهمين «پادکست سکولار دموکراتها»

انتخابات هم اصلی و هم بدلی دارد!

میلاد آقائی - اسماعيل نوری علا - منوچهر يزديان

گردانندهء پادکست: محمود ابطحی

حقایقی در مورد انتخابات

برای تعیین اعضای مجلس شورای رانت ‌خواری

اعلاميه حزب سکولار دموکراسی ايرانيان

هموطنان گرامی؛ از آنجا که تحریم یا تشویق برای شرکت کردن یا نکردن در مضحکهٔ انتخابات در حکومت اسلامی مسلط بر ایران، در هر دو صورت خود، نوعی تصدیق وجود انتخابات در این حکومت است، (نيز) از آنجا که حزب سکولار دموکرات ایرانیان اساساً منکر وجود چنین انتخاباتی در قلمروی این حکومت است، (و) از آنجا که ملت ایران جمعیتی نابالغ و محتاج صدور اینگونه دستورات نیست، (و) از آنجا که حزب سکولار دموکرات ایرانیان، به دلایل فوق، خود را در موضع صدور «فتوای تحریم» (در زبانی مذهبی و به معنی دستور حرام دانستن شرکت در انتخابات) و یا توصیه استفاده تاکتیکی از این مضحکه قرار نمی دهد، اکنون صرفاً، بنا بر وظیفه حزبی – سیاسی خویش، درک خود از روند این نمایش فریبکارانه را بیان می دارد... (منبع)

00000000000000000000000