پیامی بمناسبت ماه محنت بار
رمضان
سام قند
چی
بمناسبت
آغاز ماه رمضان سیاستمداران جهان، با وجود آنکه برای بسیاری از آنان این ماه
واقعاً از ارزشی برخوردار نیست، تنها بخاطر آنکه علاقه دارند روابط دوستانه با
مسلمانان داشته باشند، پیام تبریک صادر می کنند. من، بعنوان فردی که در عرصه
سیاسی ایران سالها بوده ام، علاقه دارم تلقی خود را از این موضوع سیاسی شده
ابراز کنم... چرا که با سیاسی شدن مذهب در ایران، و عملکرد اسلام بعنوان
ایدئولوژی مذهبی دولت ایران، برخورد به تجربه ماه رمضان دیگر برخورد با یک امر
خصوصی مؤمنین نیست.◄
حاکمیت «متوهم» و ظهور «عاصیان گرسنه»
حمیدرضا جلائیپور
در
سه ماه گذشته تعداد شهروندان عاصیای که در آبان سال پيش دیدیم کم نشده است. در
این مدت تنها از سوی «حاکمیت متوهم» یک انتخابات با «مهندسی حذفی» برگزار شده
است که در تهران حدود هشتاد درصد مردم در ان شرکت نکردند. از طرفی دیگر، در
همین سه ماه، با شروع بحران کرونا بر تعداد بیکاران (و در آینده خانوادههای
فقیری که عزیز از دست دادهاند) افزوده میشود. بنابراین در سال حاری بهجای
«شهروند عاصی» با میلیونها «عاصیان گرسنه» روبرو خواهیم شد.◄
منتظر شورش کرونایی؟
برگرفته از «جامعه نو»
احساس جمعی از
وجود فساد به عنوان کاتالیزور تبدیل مطالبه به شورش علیه حکومت عمل می کند. آتش
افروز بودن احساسات ابراز شده مردم در تظاهرات سال های اخیر، به علت همین احساس
سرشار بودن حکومت از فساد و ناراستی و شفاف نبودن است. مانند همیشه باید به
سران حکومت هشدار داد در موقعیت نامناسب و خطرخیزی قرار دارند و کشور را نیز
همراه خود آسیب پذیر کرده اند.◄
ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی
گفتگو با «یووال نوح هراری»
به
گفتهء آقای هراری، شیوع فراگیری ویروس کرونا سئوالاتی را، در چه در سطح سیاسی و
چه در سطح علمی، مطرح کرده است اما در حالی که ما بعضی از چالش های علمی را در
نظر گرفته و بر آنها تمرکز کرده ایم، کمتر به نحوهء واکنش به سئوالات سیاسی
پرداخته ایم. او می افزاید: “بشریت هر آنچه را که برای کنترل و شکست این بیماری
لازم است در اختیار دارد. ما در قرون وسطی زندگی نمی کنیم و این بیماری هم
طاعون سیاه نیست. شرایط بدانگونه نیست که مردم بمیرند و ما از عامل مرگ و میر
آنها و چگونگی برخورد با آن هیچ آگاهی نداشته باشیم.”◄