اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبهء پیش رو

14 ارديبهشت 1399 - 3 ماه مه 2020

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه درس های نوری علا

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 12 تا يکشنبه 14 ارديبهشت 1399 -  1 تا 3 ماه مه 2020

ديپلوماسی تزوير

حمیدرضا رحیمی

* مشاور ارشد وزیر خارجهء آمریکا از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با عنوان کنایه ‌آمیز «این استاد حقوق بشر» نام برد و نوشت: «او هر چند وقت یک‌بار، در راستای جلب توجه از طریق گریه و زاری، دست به دامان تاریخ بلند و غنی ایران می‌شود».

* فدوی: خوانندگان محترم ضد انقلاب لطفاً اگر زحمت نیست بیاد بیاورند که دستار بندان غیر ایرانی به چند زبان زندهء و مردهء جهان اعلام فرموده اند که هیچ علاقه و نسبتی با سرزمین ایران، و البته مفاخر تاریخی آن، که رشک جهانند، ندارند. و نیز رأی و نظر مردم هم هیچ وجاهت شرعی ندارد و اگر گاه از آن نامی می برند برای جوری جنس است. خب، بر این پایه، مشاور خاج پرست وزارت خارجه شیطان بزرگ، پُر بیراه نگفته است، نه؟

حجاب و اجباری شدن آن  در اسلام و حکومت اسلامی

مریم سلطانی

«حکومت اسلامی» کنونی ، که زائیدهء فلسفه ای کاملا مردسالار است، هرگز و هرگز قصد ندارد تا کوچک ترین قدمی به عقب برداشته و یا اصلاحاتی را در زمینهء حقوق زنان بپذیرد. زیرا که بزرگترین دشمن فلسفهء مردسالاری، آزادی و روشن فکری زنان است. بنابراین، حکومت اسلامی، برای حفظ خود، با تمام قدرت هر نوع آزادی خواهی زنان را سرکوب می کند و همواره سعی می نماید تا هر زنی را که بر خلاف خط مشی حکومت اسلامی حرکت می کند خوار و خفیف و نابود نماید.

آیا آمریکا در حال افول است؟ و اگر هست چرا؟

مجید محمدی

چپ‌ها، و اسلام گرایانِ متحد آنها، در هر موضوع و مشکلی نخست ایالات متحده را سرزنش می‌کنند... چپ‌ها و اسلامگرایان تنوع‌گرایی اعمال شده از بالا (با مهندسی جمعیتی و گزینش و تصفیه) را بجای شایسته‌گرایی می‌نشانند... اگر افولی در آمریکا در جریان باشد (که هنوز در حد حدس و گمان است) چپ مسبب اصلی این افول است... چپ همهء‌ آنچه را که مایه قدرت و پیشرفت ایالات متحده بوده به عوامل مخرب تبدیل کرده و این افول ادعایی را به مبانی تقویت کننده‌ی تمدن غربی نسبت می‌دهد.

چرخش از «اسلام‌ سیاسی» به «پسا اسلام ‌گرایی سیاسی»

ادریس جنداری

تحلیل فکری و سیاسی در رهیافت تجربه‌ء «اسلام سیاسی» حکایت از آن دارد که این تجربه تحولات عمیقی را، چه در سطح ابزارهای سیاسی و چه دیدگاه نظری، پشت سر گذاشته است. در نتیجه؛ هیچ پژوهشگر منصفی تجربه‌ء جماعت اسلامی در هندوستان را با تجربه‌ء حزب عدالت و توسعه در ترکیه، یا با جمعیت نهضت علماء در اندونزی، یکی نمی‌داند؛ زیرا اگر تجربه‌ء نخست وابسته به مرحله‌ء تأسیس و آن‌چه که موسوم به «اسلام سیاسی سنتی» است باشد، تجربه‌‌های ترکیه و اندونزی از مرحله‌ی تحول ـ اعم از انتقال و فراروی و پیشرفت ـ حکايت می کنند.

منتظر شورش کرونایی؟

برگرفته از «جامعه نو»

احساس جمعی از وجود فساد به عنوان کاتالیزور تبدیل مطالبه به شورش علیه حکومت عمل می کند. آتش افروز بودن احساسات ابراز شده مردم در تظاهرات سال های اخیر، به علت همین احساس سرشار بودن حکومت از فساد و ناراستی و شفاف نبودن است. مانند همیشه باید به سران حکومت هشدار داد در موقعیت نامناسب و خطرخیزی قرار دارند و کشور را نیز همراه خود آسیب پذیر کرده اند.

ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی

گفتگو با «یووال نوح هراری»

به گفتهء آقای هراری، شیوع فراگیری ویروس کرونا سئوالاتی را، در چه در سطح سیاسی و چه در سطح علمی، مطرح کرده است اما در حالی که ما بعضی از چالش های علمی را در نظر گرفته و بر آنها تمرکز کرده ایم، کمتر به نحوهء واکنش به سئوالات سیاسی پرداخته ایم. او می افزاید: “بشریت هر آنچه را که برای کنترل و شکست این بیماری لازم است در اختیار دارد.

دولت در تبعید، آری یا نه؟

عبدالستار دوشوکی

توضيح نوری علا: اخيراً آقای پروفسور اللهيار کنگرلو به «جنبش ملیِ» موسوم به  «ما هستيم» پيوسته و اعلام داشته اند که قصد دارند که در خارج کشور يک «دولت در تبعيد» بر پا کرده و به براندازی حکومت اسلامی مسلط بر ايران بپردازند. من در یک گفتگوی تلویزيونی با آقای فرامرز فروزنده توضيح دادم که در ميان اسم هائی که دولت های ادعائی تشکيل شده در خارج کشور دارند  نمی توان براحتی يکی را «دولت در تبعيد» خواند و مخالفت شاهزاده رضا پهلوی با اين کاربرد درست است. اين سخن به برخی از دوستان ما، که با تشکل مورد نظر پروفسور کنگرلو سر و کاری دارند، گران تمام شده و به لطائف الحيل مرا مورد لطف قرار داده اند. برجسته ترين اين الطاف را دوست گرامی آقای عبدالستار دوشوکی، مدير «مرکز مطالعات بلوچستان» مرحمت کرده اند. به نامه ايشان و پاسخ من توجه فرمائيد.

از دولت در تبعيد تا آلترناتيو وسپس دولت موقت

اسماعيل نوری علا

در گفتگو با فرامرز فروزنده در برنامهء «مرغ سحر»

تحول حقوق شهروندی

از امتیازهای انحصاری به حقوقی فراگیر

سیما راستین

شهروند کیست و حقوق شهروندی چیست؟ شهروندی و برخورداری از حقوق شهروندی برای بخشی از مردم جهان واقعیتی طبیعی و روزمره است، زیرا شهروند به دنیا می‌آیند، شهروند زندگی می‌کنند، و موقعیت شهروندی به بخشی از هویت و سرنوشت شان تعلق دارد، در حالی‌که بخشی از مردم جهان به عنوان شهروند به‌رسمیت شناخته نمی‌شوند و به پیرو آن، از هیچ‌گونه حقوق شهروندی در هیچ کشوری بهره‌‌مند نیستند.

در «خوانش فدائیان اسلام از حکومت» زیست می‌کنیم

حاتم قادری

تصوری که الان از دین وجود دارد نه تصور روشنفکران دهه پنجاه است و نه تصور اعتدال سنتی قرون قبلی ما که در زمان خودش حرفی برای گفتن داشت. آنچه وجود دارد، مجموعهء درهم پیچیده‌ای است که هسته و شاکلهء اصلی آن برخاسته از کتاب «ولایت فقیه» که اندکی دکور و تزیین شده... این چالشی است که جمهوری اسلامی در پیش گرفته. وضعیت فعلی ما از میان چند امکانی که در خصوص پاسخگویی دین به مسائل سیاسی اجتماعی وجود داشت، بازگشت به وضعیتی است که فداییان اسلام می‌گفتند.

هم می تواند نقش چرنوبیل را بازی کند؟

شکوه میرزادگی

وضعیت ایران در شرایط اضطراری کنونی و عملکرد حکومت اسلامی برخی از تحلیل گران اجتماعی را بر آن داشته تا شیوع کرونا در ایران امروز را احتمال آغازی برای فروپاشی حکومت اسلامی بدانند. این برداشت با توجه به شباهتی که عملکرد شوروی با فاجعه چرنوبیل داشت (البته در مقایسی متفاوت) می تواند قابل تعمق باشد. برخی از جامعه شناسان و سیاستمداران در همان زمان چرنوبیل آن را یکی از دلایل مهم فروپاشی شوروی می دانستند.

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در آغاز دهه‌ای سرنوشت‌ساز
تدوین از: گزارش‌گران بدون مرز

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که در مدت یک ‌سال وضعیت روزنامه‌نگاری را در صد و هشتاد کشور جهان بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که به دلیل بحران‌هائی که در سراسر جهان با آنها رودررو است، ده‌ سال آینده، بدون شک، «دهه‌ای سرنوشت‌ساز» برای آزادی رسانه‌ها است.

چرا تحزب در ایران شکل نمی گیرد؟

سايت «مشروطه»

در فردای سقوط رژیم استبدادی آخوندی، صرفنظر از نوع حکومت آتی، قدر مسلم این است که مردم به آزادی های شخصی و مدنی دست خواهند یافت اما بعید است دمکراسی در ایران شکل بگیرد مگر اینکه شکل گیری احزاب سیاسی در ایران موانع تاریخی و فرهنگی بسیاری را از پیش روی بردارد. اصولا رسیدن به دمکراسی بدون داشتن احزاب چیزی بیش از خواب و خیال نیست. تمام کشورهایی که دمکراسی در آنجا نهادینه شده، از وجود احزاب قدرتمند برخوردارند. اما چرا مردم ایران از احزاب سیاسی گریزانند؟

رویارویی با ویرانی

امین بزرگیان

شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که به راحتی می‌توان نام آن را فرآیند “ویرانی” گذاشت. ما امروزه با جامعه‌ای ویران روبروییم. شمایل اجزا و کلیت این ویرانی در سطوح مختلف به وجدان عمومی جامعه منتقل شده و به نظر می‌رسد توافقی نانوشته در میان جامعه دربارهء آن وجود دارد. کمتر کسی را می‌توان یافت که این ویرانی را تأیید نکند.

حاکمیت «متوهم» و ظهور «عاصیان گرسنه»

حمیدرضا جلائی‌پور

در سه ماه گذشته تعداد شهروندان عاصی‌ای که در آبان سال پيش دیدیم کم نشده است. در این مدت تنها از سوی «حاکمیت متوهم» یک انتخابات با «مهندسی حذفی» برگزار شده است که در تهران حدود هشتاد درصد مردم در ان شرکت نکردند. از طرفی دیگر، در همین سه ماه، با شروع بحران کرونا بر تعداد بیکاران (و در آینده خانواده‌های فقیری که عزیز از دست داده‌اند) افزوده می‌شود. بنابراین در سال حاری به‌جای «شهروند عاصی» با میلیون‌ها «عاصیان گرسنه» روبرو خواهیم شد.

ََََََ

 

MMM