تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 20  تا پنجشنبه 23 بهمن 1399 - 8 تا 11 فوريه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

پيوند به سايت «جنبش» بزبان انگلیسی: http://iransecularism.com

فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

کوتاه، گويا، محض اطلاع - برگرفته از توئیتر:

نگرانی خامنه‌ای از رشد سکولاریسم در شهر قم

گزارش صدای آلمان

محمدی عراقی، مسئول دفتر رهبر ایران، که در بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی، سخن می‌گفت، چنين اظهار داشت که مبارزه با "سکولاریسم نو" از وظایف اصلی روحانیت است. او گفته است که رهبر جمهوری اسلامی هم از این موضوع نگران است و آن را آشکار هم کرده است. او "ظهور سکولاریسم نو" را مهمترین دغدغهء آیت‌الله مصباح یزدی، آن روحانی بنیادگرا، دانست و تأکید کرد: «این خطر همچنان جدی است و در سخنان رهبر انقلاب اسلامی هم این هشدار دیده می‌شود».

انقلاب ما روند سکولاریزاسیون جهانی رامتوقف کرد!

گفتگو با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سکولاریسم (جدایی دین از عرصه‌های اجتماعی) و سکولاریزاسیون جزو بدیهیات و مسلمات جامعه شناسی بود، اما انقلاب اسلامی نه تنها این امر بدیهی در حوزه علوم اجتماعی، را از بداهت بیرون کرد تا دیگر امر بدیهی دانسته نشود، بلکه دین با مقوله‌های مختلفی پیوند وثیقی پیدا کرد، مسئله رابطه علم و دین، دین و هنر، دین و جامعه، دین و سیاست، دین و اقتصاد، دین و امنیت، دین و سلامت و … مطرح شد، البته گاهی اوقات واژه دین را به کار می‌برند و گاهی اوقات واژه معنویت. حالا ولو یک عده‌ای دنبال معنویت سکولار هستند اما بسیاری هم معنویت دینی را مد نظر می‌گیرند.

پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان

دوره سوم - شماره 16

از اعتراض تا پيروزی

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

«پی نوشت: اپراتور»؛ دربارهء جنایت سپاه در آسمان

رمانی به قلم ونوس ترابی

اولین رمان ونوس ترابی اگرچه تخیلی است اما اساس داستان بر اساس جنایتی نوشته شده است که در تاریخ جهان بی سابقه است. جنایاتی که سپاه پاسداران در حق ملت ایران روا داشته است مثنوی بی پایانی است که حافظه انسان ایرانی تا زمانی که زنده است فراموش نخواهد کرد. از همان روزهایی که این انقلاب واقعا اسلامی جان و ریشه ایران را خشکاند تا همین روزی که 42 سال از عمر ننگین این جرثومه تباهی می گذرد ملت ایران بارها و بارها به قتل رسیده است و هنوز هم تاریخی برای اتمام این جنایات نمیتوانیم متصور باشیم.

همهء ابزار‌های خشن معترضان در دوران پهلوی

بهنام قلی‌پور

حامیان رژيم اسلامی در سال‌های اخیر همواره از اعتراض‌های خیابانی به شدت انتقاد کرده و با تکرار اینکه «معترضان دست به تخریب اموال عمومی می‌زنند»، از سرکوب آن‌ها حمایت می‌کنند. آنها اما دربارهء خشونت‌های «انقلابیون» در دورهء پهلوی سکوت می‌کنند و حداکثر به «مقابله با حاکم جائر» ارجاع می‌دهند. در یک تحقیق منتشر شده در سال 1394 از برگزاری «اعتصاب در شهر‌های مختلف ایران به منظور زمین‌گیر کردن سیستم در دوران پهلوی دفاع شده و از آن به عنوان ابزاری کارآمد نام برده شده است..»

دموکراسی، نظام حاکمیت قانونی ملت

منوچهر یزدیان

در این نوشته واژهء دموکراسی در ریشهء اصلی خود، یعنی در بستر کشورداری و مدیریت یک کشور، مد نظر بوده و مورد بررسی قرار می گیرد. از سوی دیگر لازم است گفته شود که این نوشته، علیرغم بیان شرایط و اجزای تشکیل دهنده "دموکراسی"، طرحی برای استقرار دموکراسی در ایران نیست. این نوشته می کوشد تا تفاوت پایه ای میان "دموکراسی در یک کشور" را از موضوعات دیگری مانند چگونگی "رفتار و کردار" انسان ها در یک جامعه یا درون یک خانواده، حزب، انجمن، بنیاد، قوم و طایفه، محل کار و از این دست که غالبا به واژه دموکراسی نسبت داده می شوند را نشان دهد.

دیگر نمی شود این تهدیدها را جدی نگرفت

سام قندچی

اخيراً خبری را در گویانیو،ز به نقل از العربیه خواندم. اصلاً این خبر در خودش، صرفنظر از حملهء رژیم اسلامی به کنگرهء مجاهدین، لازم است مورد توجه اپوزیسیون قرار گیرد. دوستانی نظیر آقای ایرج مصداقی که در این زمینه تخصص دارند ضروری است به این موضوع جدا از اینکه در تشکیلات مجاهدین روی داده، توجه کنند. از دیدگاه صاحب این قلم این مورد نظیر بویراحمدی در تشکیلات زنده یاد بختیار است و ما همزمان همین تازگی ماجراهای ربودن و قتل زنده یاد روح الله زم را شاهد بودیم. دیگر نمی شود این تهدیدها را جدی نگرفت و و موضوعی مربوط به تشکیلات خاصی تلقی کرد. تهدید رو به به همهء اپوزیسیون در داخل و خارج دارد، صرفنظر از اینکه به چه نحله ی فکری و سیاسی تعلق داریم و اینکه با مبارزه مسلحانه موافق یا مخالف هستیم! رسیدگی به این موضوع برای حفاظت از شخصیت ها و سازمان های خارج کشور، اهمیت اساسی دارد. به یاد نوشتهء دکتر لادن برومند در مورد نقش هاشمی رفسنجانی در قتل های خارج کشور می افتم که هنوز هم اصلاح طلبان و همکاران رفسنجانی در خارج کشور، در آن مورد سکوت می کنند! (منبع)

در سالگرد 22 بهمن: آلترناتیوهای رژیم و اپوزیسیون
سام قندچی

موضوع کوکلاکس کلان های اسلامی، معضلی جهانی است و اگر امروز به فعالیت های فرهنگی، سیاسی و ایدئولوژیک برای مقابله با آن توجه جدی نشود، پنج سال دیگر نظیر تجربهء فاشیسم در سال های 1940، ممکن است برای جهان جز راهکارهای نظامی نظیر آنچه در بمباران های برلین و بمب اتمی هیروشیما به یاد داریم، راه چاره ای باقی نماند! آنچه دربارهء آلترناتیوهای رژیم و اپوزیسیون در زیر می آید همهء آلترناتیوها نیستند، و فقط آلترناتیوهایی ذکر شده اند که در این برههء زمانی بنظر جدی تر می آیند.

تمرد

حمیدرضا رحیمی

روسیه با برپایی پایگاه‌های واکسیناسیون در مراکز خرید، و دادن بستنی رایگان، مردم این کشور را به تزریق واکسن اسپوتنیک -وی تشویق می‌کند ولی بسیاری از مردم تمایلی به تزریق این واکسن روسی ندارند. مثلاً، بموجب سند منگوله داری که در پی می آید، در عرصهء تزریق واکسن اسپوتنیک -وی نیز، مانند سایر عرصه ها، منافقین و ضدانقلاب نفوذ و  خلاف تجویز حضرت آقا، عمل کرده اند:

* یک دیپلمات روسی به جای تزریق واکسن کرونای اسپوتنیک -وی ساخت کشور روسیه، به طور مخفیانه واکسن فایزر دریافت کرد. یوری گریبکوف، سرکنسول روسیه در استونی دیپلماتی است که هفته گذشته هنگام خروج از بیمارستانی در استونی واقع در مرز روسیه با یک خبرنگار این کشور برخورد کرد و معلوم شد که او دومین دوز واکسن فایزر خود را هم دریافت کرده است.

در دفاع از جامعه و جامعه ‌شناسی

فرزانه امجدی

تعریف ماهیت و نقش عمومی علم جامعه‌ شناسی، از آغاز تکوین این علم تاکنون، همواره امری مناقشه ‌برانگیز و مورد بحث بوده است... «خودآگاهی» جامعه‌ شناسی، چه به عنوان علمی دانشگاهی، چه به عنوان بینشی خاص در تحلیل مسائل اجتماعی و سیاسی روز، و چه در مقام یک گفتمان مجزا در میان سایر علوم انسانی و تجربی، تقریباً همیشه و در همه ‌جا یک معضل بوده که بحث‌های زیادی را به دنبال خود آورده است: فقط جمعیت یعنی مجموعه‌ای از افراد یا جامعه با شأن و حیثیت خودش؟ مسئله این است.

سیمای رهبر سیاسی در سده بیست و یکم

م- روغنی

استبداد دینی، بحران مشروعیت، فساد همه‌گیر، گرانی، تحریم، تهیدستی، دهها هزار جان باخته کرونایی در اثر بیماری خامنه‌ای به تئوری توطئه و بی‌کفایتی و بی‌تدبیری حکومت و تبعیض نهادینه شده، نیاز به کشتی‌بان دیگری است. این کشتی‌بان کیست و چگونه خواهد آمد؟ برخی در انتظار ظهورند و شماری در آروزی اقتدارگرایی همچون رضا شاهند. آیا انتظار ظهور “امام” و یا دل بستن به اقتدارگرایان کارگشاست؟ رهبر سیاسی سده بیست و یکم این مرزو بوم کیست و رویکردهایش چگونه است؟

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

پیوند به سایت انگلیسی جنبش

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

19 بهمن 1399- 7 فوریهء 2021

  موضوع: 

 شورای گذار

دیروز، امروز، فردا

فايل تصويری    فايل صوتی

  

سخنران:

يزدان شهدائی

معاون امور اجرائی شورا

مدير نشست:

حسن دانشور

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH