پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء مهستان در يکشنبه

16 خرداد 1400 - 6 ژوئن 2021

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

فایل تصویری       فایل صوتی

موضوع نشست:

رياست جمهورى واستقرار ولايت فقيه
از آغاز تا امروز

سخنران:

يزدان شهدائی

معاون اداری و دبیر تشکیلات
شورای مدیریت گذار

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 17 تا پنجشنبه 20 خرداد ماه 1400 - 7 تا 10 مه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

هر رأی، رأی آری به نظام است!

احمد خاتمی

رادیو زمانه احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان، پنح‌شنبه ۱۳ خرداد در مراسم سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، با بیان این‌که «دشمن تلاش می‌کند که انتخابات در فضای سرد و بی‌رمقی شکل گیرد»، گفت: «امام فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است بنابراین هر رأی که به صندوق انتخابات انداخته می‌شود رأی آری مجدد به نظام اسلامی֎

«پرویز»های خواسته و ناخواسته ایران

مینا خسروی

فیلم «پرویز»، ساختهء سال ۱۳۹۱، به کارگردانی مجید برزگر، با بازی درخشان لوون هفتوان، فیلمی است با ریتیمی کند اما پر از خشونت‌هایی غیرقابل باور که بدون درگیری فیزیکی زیاد و صحنه‌های پرحادثه اتفاق می‌افتد. پرویز خلاصه‌ای است از پرخاشگری پنهان در جامعه که هر چند گاه یک بار آشکار می‌شود و همه را شوکه می‌کند و باز به اعماق زندگی روزمره برمی‌گردد تا زمانی که باز ماجرای خشونت‌بار دیگری فاش شود و توجه رسانه‌ها و مردم را به خود جلب کند. جنایت‌هایی که در زمان ساخت فیلم به ندرت و حالا پس از گذشت ۹ سال تقریبا به صورت روزانه و بدون وقفه در رسانه‌ها حضور دارند.

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

رابطه اسماعیل خوئی با سکولار دموکراسی

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

هر پنجشنبه - 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

توقع

حمیدرضا رحیمی

* یورو نیوز: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، با کسب ۹۵.۱٪ آراء در انتخاباتی که غرب آن را تقلبی و فرمایشی خوانده بود، برای چهارمین بار به عنوان عالی‌ترین مقام دستگاه اجرایی در کشور جنگ‌ زده سوریه برگزیده شد.

* فدوی: بسیار خوب برادر بشار اسد! می دانی که فصل، فصل شیرین انتخابات است، شما که این همه هزینه کردید، حالا نمی شد که یکی هم برای ما انتخاب می کردید که ما قدری صرفه جوئی و تتمهء بیت المال را هم دود نکنیم؟ این آیا در مقابل آن همه امدادهای غیبیِ مالی و تسلیحاتی، توقع زیادی بود؟

از اسماعيل نوری علا به اسماعیل خوئی:

تو زنده تری يا من؟

در مرگ زنده ماندن

در مرگ به زنده - مردگان «نه» گفتن

در مرگ با زنده - زندگان از آینده گفتن

اين آخرين فصل کتاب شعرهای تو است، اسماعيل!

انتخابات نمایشی، فرصتی برای اپوزیسیون

لیلا زراعی

روشن است که، پس از برگزاری انتخابات، مبارزات علیه رژيم اسلامی وارد فاز جدیدی می شود. در همان حال، انتخاب مهره ای از پیش تعریف شده در انتخابات پیش رو، کار مبارزان را در جهت براندازی هموارتر می کند و ضرورت همگرایی تمامی نیروها بیش از پیش اهمیت می یابد. اما اين همگرائی باید متضمن برنامه ای برای ايران بی حکومت اسلامی باشد. اینجاست که هم اکنون هم گفتن «رأی بی رأی»، بدون مشخص کردن «آری به چه»، می تواند نتیجه ای خطرناک تر از آنچه در شورش 57 اتفاق افتاد در پی داشته باشد.

حکومت اسلامی و «انتخابات» در ایران

م. روغنی

باید دید الگوی ولایت فقیه شدگی خامنه‌ای در مورد رئیسی نیز تکرار خواهد شد؟ در “گام دوم انقلاب” و تشکیل “حکومت اسلامی” انتخابات تنها ابزاری برای پیشبرد هدف‌های رهبر خودکامه است که انتصابات و تعیین کارگزاران اش را با صندوق قلابی رأی تزیین می‌بخشد. تحریم انتخابات پیش رو به مثابه پاشیدن بذر یک نظام سکولار دمکراتیک است که با به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ایرانیان، کشور را از منجلاب جمهوری اسلامی نجات بخشد.

فهرست بحران های کنونی

پدرام بهمنی

مطابق مفاد قانون اساسی، تعیین سیاست های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن از اختیارات و وظایف رهبر است. وقتی بیش از سی سال این شخص در انجام این امر ناتوان بوده است، در واقع با گناه را گردن چپ و راست انداختن و مردم را به جان یکدیگر انداختن تنها عذری بدتر از گناه است که آن هم بر عهده رهبر است. از طرفی شورای نگهبانی که طی چهار دهه هنوز نتوانسته یک رییس جمهور اصلح را احراز صلاحیت کند چه فایده ای دارد؟

گمراهه ای به نام تفکر مکتبی

جمشید قراجه داغی

ما، با ھزینهء سنگینى كه بابت این تجربه و شناخت مسئلهء بنیانى كشورمان پرداخته ایم، نباید به بھانهء خستگی، و با بى تفاوتى، دوباره میدان را به اپوزیسیون فریبكار و بظاھر اصلاح طلب، كه خود از محافظان قسم خوردهء رژيم اسلامى اند؛ واگذار كنیم. جوانان ما اگر می خواھند آینده اى بهتر داشته باشند باید شھامت آن را نیز داشته باشند كه در مقابل این ھمه زورگوئى،  فساد و فریبكارى از خود مقاومتى نشان دھند. زیرا ھیچ چیز با ارزشى بدون پرداخت ھزینه بدست نمی آید.

طوفان در فنجان

جنجال بر سر کنفرانس احزاب و سازمان های اتنیکی

عبدالستار دوشوکی

قرار است کنفرانسی مجازی در مورد ضرورت تحریم انتخابات, در روزهای شنبه و یکشنبه بتاریخ ۵ و ۶ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شود. این روزها از این نوع کنفرانس ها بخصوص در رابطه با تحریم انتخابات در فضای مجازی فراوان است. بنده نیز بعنوان میهمان به این کنفرانس دعوت شده ام. اما تعدادی از هموطنان با بنده تماس گرفته و مدعی شده اند که، به دلیل حضور گروه های اتنیکی، این کنفرانس «تجزیه طلب ها» است.

الگوی خامنه ای سوریه است نه کره شمالی!

سایت مشروطه

اینقدر که گروه موسوم به اصلاح طلبان نگران سقوط جمهوری اسلامی هستند، خامنه ای و مشاورانش نیستند. حرف اصلاح طلبان و کراواتی های خارج نشین آخوندها این است که اگر انتخابات را رقابتی میکردید و فضا را کمی باز میکردید، ما راحتتر می توانستیم در جهان بگوییم که جمهوری اسلامی برآمده از خواست مردم است و شما باید به خواست مردم ایران کنار بیایید. اما خامنه ای بر این باور است که ما اگر کمی شل کنیم، تا آخر ما را می برند. ما باید مثل بشار اسد و پدرش حافظ اسد باشیم. قدرت را محکم بچسبیم و مخالفان را بدون درنگ بکشیم. هر وقت هم که احساس کردیم اوضاع بحرانی است و قدرت مان در خطر سقوط است پای روسیه را به میان می کشیم. ایران هرگز کره شمالی نمیشود چون تاثیرات حکومت پهلوی در ایران آنقدر عمیق هست که محال است آخوندها موفق شوند ایرانیان را در پشت مرزهای آهنین محبوس کنند و از آنها زامبی و موجودات بی هویت بسازند.(+)

چرا باید پيشرفت را از تشبثات تاريخی جدا کرد؟

سام قندچی

در مورد ترقی خواهی و پيشرفت در عصر کنونی سابقه بحث و گفتگو ها دست کم به سی سال پيش باز می گردد. طی سه دهه گذشته خوشبختانه در محافل روشنفکری ايران بحث های زيادی در مورد گام نهادن فراسوی ديدگاه های چپ و راست انجام شده است، تا آنجا که امروز بسياری از فعالان مدنی و سياسی ايران خود را آينده نگر توصيف کرده و از تحولات فراصنعتی نيم قرن اخير در جهان استقبال می کنند. اما هنوز روحیه تاريخگرايی در ميان روشنفکران ايران بسيار قدرتمند است.

امان از جهل؛ امان از خرافه

محمد رضا عالی پیام- هالو

باید اعتراف کرد که این پدیده یعنی جمع شدن احمق ها و دزدها تحت یک حکومت در تاریخ بشر بی‌سابقه است! در کشوری که سرشار از منابع طبیعی است و موقعیت استراتژیکی بسیار مهمی دارد، فقط در عرض ۴۳ سال به جایی رسیده که بیشتر از ۸۰٪ مردم زیر خط فقر هستند، پول کشور بی‌ارزشترین پول جهان است، بی اعتبارترین پاسپورت جهان را دارد، و اما...

ییی