پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء مهستان در يکشنبه

23 خرداد 1400 - 13 ژوئن 2021

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

موضوع نشست:

جبهه ملی و انقلاب

مکانیسم دخالت و تقلب درانتخابات

در حکومت اسلامی

سخنران:

مهندس هوشنگ کردستانی

و بهروز قاسمی - نارمکی

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 21 تا یکشنبه 23 خرداد ماه 1400 - 11 تا 13 ژوئن 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

حدود ۷۵٪ جامعه در انتخابات رای نخواهند داد!

چکیده یافته‌های نظرسنجی انتخابات

متن کامل گزارش نظرسنجی مؤسسهء «گمان»

بر اساس نتایج این نظرسنجی، حدود ۷۵٪ جامعه اعلام کرده‌اند در انتخابات ریاست‌‌جمهوری پیش رو در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رای نخواهند داد، حدود ۱۸٪ به طور قطعی رای خواهند داد و ۶٪ هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. همچنین میزان تمایل به رای دادن در انتخابات شوراهای شهر و روستا هم مشابه تمایل به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است.

گزارش پیشا انتخاباتی!

حمیدرضا رحیمی

* صدای آلمان: دومین دور مناظرهء نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیرامون مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برگزار شد. دور نخست این مناظره با محوریت مسائل اقتصادی با استقبال اندک روبرو شده بود. فصل مشترک شرکت ‌کنندگان در این مناظره، "پریشان‌گویی" و"پرش از روی مسائل" مورد پرسش بود.

* یورو نیوز: این جلسه  "در مجموع سه ساعت و نیم و بقولی، چهار ساعت ادامه داشته است"!

* خوانندگان محترم ضد انقلاب امروز استثنائاً از پیدا کردن پرتقال فروش معاف اند لکن در عوض، پیدا کنید کسی را که بتواند سه ساعت و نیم "پریشانگوئی: فرماید!

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

قدرت، ترس، تشويق، تسليم، تمرد

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

هر پنجشنبه - 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

«پرویز»های خواسته و ناخواسته ایران

مینا خسروی

فیلم «پرویز»، ساختهء سال ۱۳۹۱، به کارگردانی مجید برزگر، با بازی درخشان لوون هفتوان، فیلمی است با ریتیمی کند اما پر از خشونت‌هایی غیرقابل باور که بدون درگیری فیزیکی زیاد و صحنه‌های پرحادثه اتفاق می‌افتد. پرویز خلاصه‌ای است از پرخاشگری پنهان در جامعه که هر چند گاه یک بار آشکار می‌شود و همه را شوکه می‌کند و باز به اعماق زندگی روزمره برمی‌گردد تا زمانی که باز ماجرای خشونت‌بار دیگری فاش شود و توجه رسانه‌ها و مردم را به خود جلب کند. جنایت‌هایی که در زمان ساخت فیلم به ندرت و حالا پس از گذشت ۹ سال تقریبا به صورت روزانه و بدون وقفه در رسانه‌ها حضور دارند.

امان از جهل؛ امان از خرافه

محمد رضا عالی پیام- هالو

باید اعتراف کرد که این پدیده یعنی جمع شدن احمق ها و دزدها تحت یک حکومت در تاریخ بشر بی‌سابقه است! در کشوری که سرشار از منابع طبیعی است و موقعیت استراتژیکی بسیار مهمی دارد، فقط در عرض ۴۳ سال به جایی رسیده که بیشتر از ۸۰٪ مردم زیر خط فقر هستند، پول کشور بی‌ارزشترین پول جهان است، بی اعتبارترین پاسپورت جهان را دارد، و اما...

هر رأی، رأی آری به نظام است!

احمد خاتمی

رادیو زمانه احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان، پنح‌شنبه ۱۳ خرداد در مراسم سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، با بیان این‌که «دشمن تلاش می‌کند که انتخابات در فضای سرد و بی‌رمقی شکل گیرد»، گفت: «امام فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است بنابراین هر رأی که به صندوق انتخابات انداخته می‌شود رأی آری مجدد به نظام اسلامی֎

از اسماعيل نوری علا به اسماعیل خوئی:

تو زنده تری يا من؟

در مرگ زنده ماندن

در مرگ به زنده - مردگان «نه» گفتن

در مرگ با زنده - زندگان از آینده گفتن

اين آخرين فصل کتاب شعرهای تو است، اسماعيل!

اگر دادن رأی سفید موجب تضعیف نظام باشد حرام است!

فتوای علی خامنه‌ای

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به استفتایی درباره رای سفید، آن‌را حرام اعلام کرد. طبق آن‌چه دفتر حفظ و نشر آثار او و برخی از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه منتشر کرده‌اند، رهبر ایران در پاسخ به سوال «حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیر در انتخاب اصلح چطور؟» فتوا داده: «در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.» او در سخنرانی ۲۱ اردیبهشت خود «مشارکت بالا در انتخابات» را «در درجه اول اهمیت» عنوان کرده و در فتوای دیگری اعلام کرده بود شرکت زنان متأهل در انتخابات «منوط به اذن شوهر نیست». انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران است که جمعه ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد. نظرسنجی‌ ها از احتمال خودداری بخش قابل‌توجهی از مردم از شرکت در این انتخابات حکایت دارند.(منبع)

انتخاب در جمهوری، بیعت در اسلام

آرمین لنگرودی

اگر از شیعیان بپرسید که اساس وجود فرقه‌شان بر چه استوار است، به شما خواهند گفت «بر ارجحیت انتصاب بر انتخاب». به عبارت دیگر، اگر قرار بود «انتخاب» در فرقه‌ی شیعه ارزشی داشته باشد، این فرقه اصلاً وجود نمی‌داشت. حال همین فرقه در همان بدو نشستن بر سرنوشت ایران برای ما سوگند یاد کرد که گویا «میزان رأی مردم است». ما امروزه می‌دانیم که وعده‌ی «دمکراسی، آزادی، استقلال، آب و برق مجانی، رفاه و آسایش انسانی و… در سایه‌ی حکومت عدل علی» همانند تاریخ پیدایش اسلام و فرقه‌ی شیعه، همگی دروغی بیش نبودند.

«تنظیم نظام»

تحلیل گفتار ششم خرداد خامنه‌ای

محمدرضا نیکفر

سخنرانی ششم خرداد خامنه‌ای، که به صورت ویدئویی در برابر مجلس انجام شد، سخنرانی پراهمیتی است؛ به تغییر در آرایش نیروهای نظام برمی‌گردد و برنامه‌ای که با این تغییر دنبال می‌شود. مضمون سخنرانی چندان تازه نیست، اما توجه به آن از این زاویه مهم است که، در مقایسه با اظهارات دیگر خامنه‌ای، در دور اخیر جامع به نظر می‌رسد... سخنرانی را موشکافانه بررسی می‌کنیم، آن هم به صورتی روش‌مند. روشِ در پیش گرفته شده ترکیبی است از تحلیل گفتمان و هرمنوتیک عینی.

انتخابات نمایشی، فرصتی برای اپوزیسیون

لیلا زراعی

روشن است که، پس از برگزاری انتخابات، مبارزات علیه رژيم اسلامی وارد فاز جدیدی می شود. در همان حال، انتخاب مهره ای از پیش تعریف شده در انتخابات پیش رو، کار مبارزان را در جهت براندازی هموارتر می کند و ضرورت همگرایی تمامی نیروها بیش از پیش اهمیت می یابد. اما اين همگرائی باید متضمن برنامه ای برای ايران بی حکومت اسلامی باشد. اینجاست که هم اکنون هم گفتن «رأی بی رأی»، بدون مشخص کردن «آری به چه»، می تواند نتیجه ای خطرناک تر از آنچه در شورش 57 اتفاق افتاد در پی داشته باشد.

حکومت اسلامی و «انتخابات» در ایران

م. روغنی

باید دید الگوی ولایت فقیه شدگی خامنه‌ای در مورد رئیسی نیز تکرار خواهد شد؟ در “گام دوم انقلاب” و تشکیل “حکومت اسلامی” انتخابات تنها ابزاری برای پیشبرد هدف‌های رهبر خودکامه است که انتصابات و تعیین کارگزاران اش را با صندوق قلابی رأی تزیین می‌بخشد. تحریم انتخابات پیش رو به مثابه پاشیدن بذر یک نظام سکولار دمکراتیک است که با به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ایرانیان، کشور را از منجلاب جمهوری اسلامی نجات بخشد.

فهرست بحران های کنونی

پدرام بهمنی

مطابق مفاد قانون اساسی، تعیین سیاست های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن از اختیارات و وظایف رهبر است. وقتی بیش از سی سال این شخص در انجام این امر ناتوان بوده است، در واقع با گناه را گردن چپ و راست انداختن و مردم را به جان یکدیگر انداختن تنها عذری بدتر از گناه است که آن هم بر عهده رهبر است. از طرفی شورای نگهبانی که طی چهار دهه هنوز نتوانسته یک رییس جمهور اصلح را احراز صلاحیت کند چه فایده ای دارد؟

گمراهه ای به نام تفکر مکتبی

جمشید قراجه داغی

ما، با ھزینهء سنگینى كه بابت این تجربه و شناخت مسئلهء بنیانى كشورمان پرداخته ایم، نباید به بھانهء خستگی، و با بى تفاوتى، دوباره میدان را به اپوزیسیون فریبكار و بظاھر اصلاح طلب، كه خود از محافظان قسم خوردهء رژيم اسلامى اند؛ واگذار كنیم. جوانان ما اگر می خواھند آینده اى بهتر داشته باشند باید شھامت آن را نیز داشته باشند كه در مقابل این ھمه زورگوئى،  فساد و فریبكارى از خود مقاومتى نشان دھند. زیرا ھیچ چیز با ارزشى بدون پرداخت ھزینه بدست نمی آید.

طوفان در فنجان

جنجال بر سر کنفرانس احزاب و سازمان های اتنیکی

عبدالستار دوشوکی

قرار است کنفرانسی مجازی در مورد ضرورت تحریم انتخابات, در روزهای شنبه و یکشنبه بتاریخ ۵ و ۶ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شود. این روزها از این نوع کنفرانس ها بخصوص در رابطه با تحریم انتخابات در فضای مجازی فراوان است. بنده نیز بعنوان میهمان به این کنفرانس دعوت شده ام. اما تعدادی از هموطنان با بنده تماس گرفته و مدعی شده اند که، به دلیل حضور گروه های اتنیکی، این کنفرانس «تجزیه طلب ها» است.

چرا باید پيشرفت را از تشبثات تاريخی جدا کرد؟

سام قندچی

در مورد ترقی خواهی و پيشرفت در عصر کنونی سابقه بحث و گفتگو ها دست کم به سی سال پيش باز می گردد. طی سه دهه گذشته خوشبختانه در محافل روشنفکری ايران بحث های زيادی در مورد گام نهادن فراسوی ديدگاه های چپ و راست انجام شده است، تا آنجا که امروز بسياری از فعالان مدنی و سياسی ايران خود را آينده نگر توصيف کرده و از تحولات فراصنعتی نيم قرن اخير در جهان استقبال می کنند. اما هنوز روحیه تاريخگرايی در ميان روشنفکران ايران بسيار قدرتمند است.

ییی