تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 - تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 25 تا یکشنبه 27 تیر 1400 - 16 تا 18 ژوئیه 2021 |
||
◊
اين
نشريه
دوشنبه ها و
جمعه ها
به
روز می شود
◊
سردبير:
اسماعيل نوری
علا
◄ ◊ Fax: 509-352-9630 ◊ iraniansdm.n@gmail.com |
فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
|
|
باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر و حتی دگرگونی پذير نیست و باید آن را از بیخ و بن برانداخت |
برنامهء مهستان در يکشنبهء پیش رو 27 تیر 1400 - 18 ژوئیه 2021
موضوع نشست: شالوده شکنی فرهنگی و نقش آزاد فکری فلسفی و نقد دین
سخنران: دکتر جلال ایجادی
مدير جلسه: محمود ابطحی
پيوندهای جنبش:
◊ خبرگاه
(خبرگزاری
روزانهء حزب)
◊ ويدئوهای
کوتاه
کلاس
کادرسازی
◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها
◊
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل
◊ «ماايرانی
بی تبعيض میخواهيم» ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک ترحمهء کتاب «لرد کین راس» انتشارات فروغ - کلن آلمان
|
|
* العربیه: به گزارش خبرگزاری «مهر»، امیرعلی حاجیزاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران، از تشکیل دولت اسلامی توسط رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران سخن گفت و اظهار داشت: «همهء مردم امید دارند با تشکیل دولت جدید برای نخستین بار “دولت اسلامی” تشکیل و با استفاده از نیروهایی ولایی و خدمتگزار، گره از مشکلات مردم باز شود.»* فدوی: این مطلب، با آن بخش از فرمایش حضرت امام(ل) که فرمود عجالتاً "نسیمی از اسلام وزیده"! مطابقت دارد؛ حال فدوی بین شک دو و سه، همینطور ارّه به ماتحت مانده است و نمی داند که مراد برادر امیرعلی(ع) حاجیزاده از “دولت اسلامی”، آیا همان داعش خودمان است، یا از آن مترقی تر؟!◄
پخش اول، از تلويزیون ايران فردا هر پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا◄ آرشيوپادکست ها- دوره اول◄ / دوره های دوم وسوم ◄
جنبش زنان ترکیه: مقاومت در برابر سنت و تفکر مردسالار گفتگو با: سرپیل آچیکالین ارکورکماز ترکیه جنبش زنان قدرتمندی دارد و زنان فعال حقوق بشر مبارزات سراسری برای مقابله با خشونت علیه زنان را سامان داده و به تصویب قانون برابری جنسیتی کمک شایانی کردهاند. با این حال اکنون وضعیت حقوق زنان در ترکیه در مرحله حساسی قرار دارد و خشونتهای جنسیتی، زنکشی و سواستفاده در حال افزایش است و با شیوع پاندمی کرونا به مراتب شدت نیز گرفته است. تصمیم دولت ترکیه برای خروج از «کنوانسیون استانبول» در ماه مارس گذشته مورد انتقاد شدید اتحادیه اروپا و مدافعان حقوق بشر قرار گرفت و به گفته آنان لغو این کنوانسیون شرایط را برای خشونت بیشتر جنسیتی و اجتماعی بر علیه زنان فراهم میکند.◄
بحران هنر گرافیک در ایران: حرف آخر را بازار میزندسحر مشرقی«مدتهاست، هر چیزی از حالت طبیعی خود بیرون آمده و نگاه حرفهای به شغلها از بین رفته، متاسفانه در این شغل هم اگر کامپیوتر داشته باشی، میتوانی پشت میز بنشینی و تولید کنی. اگر زمانی در این کشور به طراحی و گرافیک بها داده شده به این خاطر بود که هم تعداد طراحان کم بود و هم از طرفی به آنها اجازه داده شده که فکر و اندیشه خود را پیاده کنند ولی الان سفارش دهنده چون فکر میکند که مبلغی در ازای هر جلد پرداخت میکند که البته ناگفته نماند زیاد هم نیست، پس میتواند بدون در نظر داشتن تخصص، نظرش را بیان کند».◄
اکنون دامنه اعتراضات و اعتصابات در حال گسترش است. کارگران صنعت نفت، کارکنان پتروشیمی، حمل و نقل و بسیاری از بازنشستگان و سایر بخش ها در حال اعتصاب و یا اعتراض هستند. و یکی از معضلات کنونی در بثمر نشستن اعتصابات و اعتراضات، خودخواهی برخی جریان های سیاسی در ایجاد ائتلاف و همبستگی است. بارزترین آن عدم همراهی بسیاری از آنها در کمپین ” نه به جمهوری اسلامی” بود. صرف نظر از برخی گروه های اندک جریان ساز که پشتوانه نسبتا خوبی در داخل و خارج ایران دارند، آیا این دوستان که به تنهایی رهبر یک جریان سیاسی خودخوانده هستند، بهتر نیست با کنار گذاشتن این تک روی و خود محوری، در ائتلاف با سایر گروه ها دست همکاری دراز کنند. واقعا سود این موضوع برای آن ها جز شرکت در برنامه های تلوزیونی، و دریافت «دستمزدهای صد پوندی» برای مصاحبه چه چیز دیگری است. چگونه است که یک جبهه، حزب یا جنبش تنها یک عضو دارد و آن عضو هم خود را دبیر کل آن جریان می داند؟ اگر پرسش بالا اشتباه است، لطفا این احزاب عزیز یک روز را در مقابل سفارت خانه های جمهوری اسلامی یا هر مکان دیگر فراخوان اعلام کنند تا بنده همینجا از همه این احزاب یک نفره و چند نفره عذرخواهی کنم. مردم ایران و بویژه کارگران در حال اعتصاب به انرزی مثبت از خارج از کشور و همچنین رهبری قوی نیاز دارند. اگر امروز اقدام نکنید، فردا بسیار دیر است. تا کنون هیچگاه پس از انقلاب جامعه مستعد خیزش مردمی مانند زمان کنونی نبوده است. پس درنگ نکنید.(+) |
خشمگین از اختناق، ترسان از انقلاب! از این پس نیز به نظر میرسد هیچ نیرو یا چهره سیاسی نمیتواند بدون روشن کردن نسبت خود با شکاف واقعی «براندازی» وارد گفتگو در سطوح پایینتر حول «روشها» و موانع و خطرات باشد و طبیعتا نیز نمیتواند خود را در ردیف دموکراسیخواهان و حتی توسعهگرایان معرفی کند. هویتخواهی سیاسیون در مرزبندی با «براندازی» بیتردید در گوش جامعه فقط و فقط به یک معنا ترجمه خواهد شد: «دفاع از نظام حاکم و توجیه و تداوم وضع موجود».◄
بحران سراسر جامعه شهروندی را درنوردیده و گوهر این بحران، چالش بقاء (چالش زندگی) اکثریت مطلق مردم در حکومت اسلامی است. خشم جامعه ایرانی از قبیله ای می باشد که نمی توان برای آن واژه ای انتخاب کرد که بیانگر چاه ویل جهالت، بیرحمی، رذالت، حقارت، فساد و خیانت آنها باشد. خشم درونی اکثریت جامعه جان به لب رسیده ایران از این دستگاه سیاسی – دینی، دیگر در درون سینه ها حبس پذیر نیست و بار دیگر نشانه های خیزش های شهروندی برای نفی نظام حاکم در چشم انداز قرار دارد.◄ فساد سازمان یافتهء خرید و فروش رأی تصاویر خرید و فروش رأی در انتخابات شورای شهر را میتوان از دو جهت بررسی کرد. ابتدا به کاندید مورد نظر میپردازیم؛ فردی که، در خوشبینانه ترین حالت ممکن، فرض میکنیم با هدف آبادانی و خدمت، در پی بدست آوردن یک کرسی در شورای شهر است. اما آیا راه رسیدن به این هدف دادن رشوه است؟ آیا هدف وسیله را توجیه میکند؟ و آیا فردی که به ابتدایی ترین قوانین مدنی پایبند نیست، میتواند بعنوان عضوی از شورای شهر مثمرثمر باشد؟.. سوی دیگر این ماجرا هم البته شهروندانی هستند که با مبلغی کمتر از یک کیلو گوشت براحتی رأی خود را میفروشند.◄
چند و چون ِ نقش و حضور روشنفکران در قدرت گیری رضا خان و چهارچوب نظری برنامههای نوسازی او، از موضوعات مناقشه برانگیز تاریخ معاصر ایران است. با این وجود، در این واقعیت تردیدی نیست که برنامهی نوسازی (مدرنیزاسیون) رضاخان (رضا شاه) از دل بگو و مگوهایی بیرون آمد که در محافل و مجامع روشنفکری آن سالها جریان داشت. به عنوان نمونه میتوان از «انجمن ایران جوان» نام برد. با اطمینان میتوان گفت که برنامهی نوسازی رضاشاه، عمدتاً، برگرفته از «مرامنامهی انجمن ایران جوان» بود.◄
مفهوم «مردم» در علوم سیاسی و اجتماعی و فلسفه همواره یک مفهوم انتزاعی بوده است! یک مفهوم کلی که از یکسو تمام بحثوجدل فلاسفه سیاسی بر سر اعتلا و ارتقاء زندگی آن و پاسخ به پرسش «آنچه باید باشد» بوده و از سوی دیگر تمام تلاش سیاست و سیاستمداران برای جلب آرای آن است. هراندازه «مردم» در نزد علوم سیاسی و فلاسفه، عام و انتزاعی است به همان اندازه نزد سیاست و سیاستمداران، خاص و واقعی است!◄
از تاریخ اعترافات اجباری در ایران چه میدانیم؟ مغز متفکر برنامههای اعتراف تلویزیونی پرویز ثابتی بود که در سالهای گذشته خاطرات اش را در کتابی به نام «در دامگه حادثه» بیان کرد. اما این مسیر بعد از انقلاب هم ادامه یافت و چهرههایی همچون محمدعلی عمویی، نورالدین کیانوری، محسن علوی، علی شناسایی، رضا شلتوکی، گاکیک آوانسیان، تقی کیمنش، حیدر مهرگان (رحمان هاتفی)، غلامحسین قناعتی، حسن قزلچی، حسین پور و احسان طبری از جمله مشهورترین چهرههایی بودند که در تلویزیون علیه خود اعتراف کردند.◄
کارل کلاوزویتس جملهء معروفی دارد: "جنگ یک عمل خشونت آمیز است تا حریف را مجبور به انجام اراده ما کند". او در جائی ديگر از کتاب اش منظورش را با جملهای خلاصهتر بیان می کند: "جنگ صرفاً ادامه سیاست است با ابزاری دیگر". کلاوزویتس اما فراموش کرده که این را هم بگوید که تحریم ادامهء سیاست جنگ است با ابزاری دیگر... تحریمهای امروزی در کنار ممنوعیت تجارت با کالاهای رایج و مراودات مالی، با تحریم تجارت تسلیحاتی، توقیف دارائیهای کشوری و فردی شخصیت های کلیدی و ممنوعیت های مسافرتی تعمیم یافتهاند. با این همه معلوم نیست که اینگونه تحریمها هم الزاما و در همه موارد کارآمدتر شده باشند.◄
مجموعه ای به نام «جمهوری اسلامی» از آن دسته مجموعه هائی ست که در حقیقت می توان نام فستیوال جمع اضداد و یا کارناوال پارادوکسال قرن را بر آن نهاد. یا شتر مرغی است که نه چون شتر بار می برد و نه چون مرغ می پرد؛ اما به خوبی می داند کجا خود را شتر و در چه موقعیت و شرایطی خود را مرغ بنامد... این رویه جای شگفتی ندارد چرا که بنیان این حکومت از ابتدا بر اساس امر مقدس تقیه (دروغ مصلحتی) پایه گذاری شده و یکی از بزرگترین دروغ گویان قرن را، در قالب امامی که گاه تمثال مبارک شان در ماه و، اگر چشم بصیرت تان خاموش بود، در تار موئی لای فلان آیهء قران جلوه می نمود، به جامعهء ایران تحویل داده است.◄ |