تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 - تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 1 تا یکشنبه 4 مهر 1400 - 23 تا 26 سپتامبر 2021 باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! |
||||
◊
اين
نشريه
دوشنبه ها و
پنجشنبه ها
به
روز می شود
◊
سردبير:
اسماعيل نوری
علا
◄ ◊ Fax: 509-352-9630 ◊ iraniansdm.n@gmail.com |
فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد. |
|||
|
|
|||
بمناسبت سالگشت انتشار «پیمان نوین»◄ پخش اول، از تلويزیون ايران فردا: پنجشنبه ها ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا◄ آرشيو پادکست ها - دوره اول◄ / دوره های دوم وسوم ◄
منتظر چرخش ناگهانی برخی در اپوزیسیون باشید شاید دلیل چرخش های ناگهانی برخی افراد، ضعف روانی و شخصیتی باشد. بهرحال روحیه و ظرفیت افراد متفاوت است. ناامیدی از پیروزی، باعث سرخوردگی برخی افراد می شود بطوریکه به جبهه مخالف می پیوندند. من این اتفاق را بار دیگر در دوران روی کار آمدن احمدی نژاد و برباد رفتن امیدهای اصلاح طلبانه در جامعه شاهد بودم. برخی از جوانان اصلاح طلب آنقدر از رهبران جناح اصلاح طلبان ناامید شدند که رفتند و همکار سعید مرتضوی (قاضی جنایتکار) شدند. الان هم نشانه هایی از چنین چرخش های شگفت آور دیده می شود. با روی کار آمدن دمکراتها در امریکا و دادن تنفس مصنوعی به این رژیم و به قدرت رسیدن طالبان و تثبیت اسلامگرایی در منطقه و سرکوب خونبار خیزش های ۹۶ و ۹۸ باعث شده امید مردم به سرنگونی رژیم به ناامیدی تبدیل شود. تعجب نکنید اگر فردا دیدید فلان چهره اپوزیسیون در لوس آنجلس ، یک شبه طرفدار پر و پا قرص رئیسی بشود (همانطور که شده). کسانی که تاریخ نخوانده اند و سرنوشت حکومتهای مختلف را مطالعه نکرده باشند، بقول معروف با یک مویز گرمی شان میشود و با یک غوره سردی. (+)
برخی از خوانندگان محترم ضدانقلاب، پیرامون شرائط احراز مناصب، از فدوی منتظرالظهور ،پرسیده بودند. در پاسخ، به اجمال و اختصار، عرض می کند که مراتب بستگی به جنس جوامع دارد. یعنی، جامعه اگر از نوع "شکوهمند" نباشد، افزون بر تخصص و تجربهء لازم، ارائهء «گواهی عدم سوء پیشینه" نیز شدیداً ضروری ست. این نوع جامعه، که عمدتأ متعلق به خاج پرستان، کفار و زنادقه ست، در این باب اصلاً شوخی سرش نمی شود.. و اما در جوامع از نوع "شکوهمند"، تخصص و تجربه مستحب، لکن، به فتوای علمای َسَلف، رضوانالله تعالی عليه و َحشَرهالله معالنبيين والصّالحين، واجب نیست و از همه مهمتر ارائه «گواهی سوء پیشینه» ست.◄
نامهء سرگشاده به امامعلی رحمان بارک الله به آن حضرت که از طریق ملاقات با ابراهیم رئیسی و اعطای دکترای افتخاری به او آبروی نداشتهء جمله سیاستمداران عملگرای ربع مسکون را خریدید. دست مریزاد! این را می گویند سیاست واقع گرایانه. به درک که هفتاد میلیون نفر از مردم ایران، و حدود پنج میلیون نفر ایرانی در تبعید، از حرکت جنابعالی و رئیس دانشگاه ات یکه خورده اند. این ها عددی نیستند. "سر خُم می سلامت، شکند اگر سبویی". دست و دلت قرص باشد، ای فرزند خواندهء برومند کورش بزرگ.◄
وطن دوستی زنان پس از دو انقلاب سال هاست هر گاه که مطلبی در ارتباط با انقلاب مشروطیت می خوانم و یا به حوادثی که در آن اتفاق افتاده فکر می کنم تصاویری در ذهنم ظاهر می شود از مردمان ایران آنروزگار، به ويژه زنانی که در آن زمان برای نجات وطن شان از چنگال عقب ماندگی و استعمار پنهان و آشکار از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند. و همیشه بلافاصله آن ها را مقایسه می کنم با خودمان، و به ويژه با زنان امروز ایران که بی هیچ تلاشی، در قبال مسایلی چون فروش و بخشیدن منابع طبیعی و ثروت های ملی به روس و چین و دیگر کشورها، زندگی می کنیم و نمی دانیم و یا می دانیم و به روی خودمان نمی آوریم که وطن مان تبدیل به مستعمره ای شده است. واقعا چه شده است؟◄
وزارت ترس در حکومت طالبانذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان سهشنبه هفته پیش، و درحالی که هنوز یک ماه از تصرف کابل نمیگذرد، در یک نشست خبری نام اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد. در فهرست اعضای کابینه که طالبان منتشر کرده، وزارت زنان حذف شده و وزارت امر به معروف و نهی از منکر به جمع وزارتخانهها اضافه شده است... وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به شیخ محمد خالد واگذار شده است؛ روحانی گمنامی که به گفته اعضای طالبان مسلط بر قوانین شرعی و مذهبی است.◄
ممنوعیت مدارس از دادن پرونده تحصیلی به مادران تناقض آشکار بین گزارهای که بهشت را ارزانی زیر پای مادران میداند اما به او حقوقی مساوی با پدر نمیدهد هر بار به شکلی در زیست روزمره زنان ایرانی بروز پیدا میکند. در آستانه شروع سال تحصیلی جدید مصیبتی نو مادران را روانه دادگاهها کرده است؛ مصیبتی که در آن مادر به اندازهای رسمیت و اعتبار ندارد که پرونده یا کارنامه فرزندش را دریافت کند. مصیبتی که به همین جا محدود نمیشود و زنان را در نقش مادری بارها و بارها تحقیر میکند.◄ |
اهداف رژيم در عضویت ایران در پیمان شانگهای حامیان محافظهکار آقای رئیسی، پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را گامی بلند در جهت صدور این پیام به اروپا و آمریکا میدانند که دولت جدید ایران فارغ از اتکا به نتایج مذاکرات وین، در تدارک کم اثر کردن تحریمهای غرب است؛ پیامی که شاید بتواند موجب فشار بر فروپاشی ساختار فعلی تحریمها شود.◄
بر پایهء برخی از گزارشها، از جمله گزارش آخر وزارت خارجه آمریکا و برخی از سازمانهای حقوق بشری ایرانی، نظام جمهوری اسلامی از هنگام تثبیت قدرت خود در سالهای ابتدایی دهه ۱۹۸۰ میلادی، دستکم در ۳۶۰ عملیات تروریستی و آدمربایی در خارج از کشور دست داشته است. گزارشهای منتشر شده نشان میدهد که این عملیاتها در دهها کشورهای مختلف، از جمله در آمریکای لاتین، اروپا، کشورهای متفاوت منطقه و جنوب شرق آسیا انجام شده است.◄
چه اتفاقی میافتد که معلمان ایران خودکشی را تنها راه حل مییابند؟ در حکومتی که بر پایهء مذهب بنا شده، مذهبی که در آن از معلمی به عنوان شغلی همرده با پیامبران یاد شده و عبارت «معلمی شغل انبیاست» در سر در همهء مراکز آموزشی آن به چشم میخورد، چرا و چگونه معلمان به این درجه از تنگنا میرسند که خودکشی میکنند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش کافیست نگاهی بیاندازیم به عملکرد وزارت آموزش و پرورش ایران و مشکلات و معضلات آن.◄
بیتعادلیهای اقتصاد ملیسخن از یک بیماری مرکب و چند بعدی در میان است و ما تنها به گونه اقتصادی آن نظر داشتهایم که خود ابعاد پرشمار دارد: شش بیتعادلی یا ناموزونی را در میان چرخههای اقتصاد کلان تشخیص داده و کوشیدهایم به بیانی روشن و بیتکلف بیان کنیم... اجدا انگاشتن این ششچرخه از همدیگر کاری است خطا، زیرا دینامیک درونی آنان در یک «مدل عمومی» به هم میآمیزد و ماجرا را از سادگی بیرون میبرد. در این مدل عمومی- که بحث جداگانهای میطلبد- میتوان دید که چگونه تکاثر ثروت بخش ناچیز جامعه، توانهای تولیدی اقتصاد ملی را میفرساید و محیط زیست را به ثروت خصوصی بدل میکند؛ چگونه جامعه، آینده را «پیشخور» میکند و ثروت تولید نشده را به مصرف میرساند؛ چگونه ساختارهای تولید ذوب میشود و سطوح علمی و مدیریتی درشیب تندی سرازیر میشود.◄
جُبن و کوربینی حکومت اسلامی و نداشتن پیوند این حکومت با منافع ملی، تاریخ و فرهنگ ایران، باعث شد که حکومت اسلامی در مسیر سلطهء طلبه های انساننما بر افغانستان، یا ایران شرقی، گام بردارد! سپس هم برای اینکه حکومت اسلامی، مانند جورج بوش (پسر)، پایان عملیات موفقیتآمیز یا پایان ماموریت سلطهء طالبان بر افغانستان را نشان دهد، خبرنگار و دوربین خبری را با اجازهء طالبان به درهء پنجشیر فرستاد تا به مردم ایران نشان دهد که پنجشیر در تصرف سربازان بدون اونیفورم آمریکاست! راستی را ننگتان باد که ننگ تاریخ ایرانید.◄
نوید افکاری را آلوده به بازی های حزبی و سیاسی نکنید! شورشگران گرامی، مجاهدین خلق، لطفا او را با واژه های تهی از معنای اصلی شده مصادره نکنید. نگذارید خانواده او بیشتر از پیش تحت فشار قرار بگیرند. کجای این جمله «برای طناب دارشان دنبال گردن می گردند» نشان از شورش دارد؟ این جمله، جملهء یک زندانی دردمند است که به جرم ناکرده محکوم به مرگ شده است و در آخرین لحظات زندگی اش تلاش دارد تا با آگاهی رسانی نگذارد بی دلیل اعدام شود.◄
برگزاری یادبود نوید افکاری با وجود فشار و ارعابگزارش کیهان لندننخستین سالروز اعدام نوید افکاری کشتیگیر معترض اعتراضات تابستان ۹۷ دیروز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۰ در آرامستان روستای سنگر برگزار شد، در حالی که حکومت و مأموران امنیتیاش از هیچ حرکت غیرانسانی برای برگزار نشدن آن دریغ نکردند. با حملهء نیروهای امنیتی در روز یکشنبه به سعید و الهام افکاری، سعید از ناحیه سر آسیب دیده و آثار ضربات مأموران در ناحیه دست و گوش وی در مراسم یادبود برادرش قابل مشاهده است.◄
►► جنایاتی که دامن فرماندهان و مجریان را می گیرد محاکمه حمید نوری، بنا بر اصل «صلاحیت قضائی جهانی» برای «رسیدگی به جرایم بین المللی بسیار جدی و مهم علیه بشریت، در هر کجا که رخ داده باشد» انجام می گیرد. استدلال دادستان سوئدی این است: وقتی جرم و جنایت علیه بشریت در ابعادی بسیار وسیع رخ دهد، همهء دادگاه های دنیا برای رسیدگی به این جنایات صلاحیت جهانی دارند. بنا بر اصل حقوقی «صلاحیت قضائی جهانی»، این جنایات مشمول مرور زمان نشده و جرم تلقی نشدن آن در کشور محل ارتکاب مانع از محاکمه و مجازات مرتکبین جرم در کشور رسیدگی کننده نمی گردد؛ و هر نوع استنادی مبنی بر این که مجری چنایت به دستور کس دیگری (مثلاً فتوای خمینی) مرتکب این جنایت شده مسموع نیست.◄
اگر دکان این زهدفروشان رونق گرفت از این روست که نه گوش به حافظ سپردیم و نه در طنز تلخ عبید تامل کردیم. نه صائبمان را فهمیدیم و نه کلیم کاشانی و وحشی و عطار و دیگر مبارزان این آوردگاه فکری را جدی گرفتیم. ما نیندیشیدیم و از اندیشیدن امتناع کردیم. این است که فریب عمامه و زهد زاهد خشکاندیش را خوردیم و در داماش گرفتار آمدیم. دامی که عارفان به هزار زبان و ایما و اشاره و کنایه و استعاره ما را از آن خبرداده بودند اما ما نشنیدیم و انگار نخواستیم بشنویم و تو گویی هنوز هم از شنیدن و دیدن و فهمیدن امتناع میکنیم. آیا فصل بیداری فرانرسیده است؟◄ |