تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 8 تا چهارشنبه 10 آذر 1400 -   29 نوامبر تا 1 دسامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

7 آذر 1400 - 28 نوامبر 2021

موضوع نشست:

چرا ایرانِ زاینده رودها خشک می شود؟

فایل تصویری    فایل صوتی

سخنران:

نیک آئین کوثر

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

در بستر خشک زاینده رود!

تقدم ایدئولوژی بر حقیقت

درباره شهادت‌ اعضای سازمان مجاهدین در دادگاه آلبانی

فرهاد مرادی

در جریان بازپرسی‌های دادستان‌ها و وکلای مشاور از اختلال‌های جسمی و روحی‌شان و مسیری که برای درمان طی کرده‌اند می‌پرسند. زمانی که این پرسش از شاهدهای آلبانی مطرح شد، پاسخ دادند اگرچه تحتِ تأثیر شکنجه جسم و جانی آسیب دیده‌اند اما شفای آلام‌شان را نه از طریق درمان‌های پزشکی بلکه با پیوستن به سازمان متبوع‌شان به دست آورده‌اند. محتوایِ سخن‌شان به صورتی آشکار از نگاهی ضد علمی برمی‌خیزد. این نگاه، نگاه غالب بر شهادت‌های اعضا و هوادارهای فعلی سازمان مجاهدین است – رهبری این سازمان قصد قربانی کردن حقیقت به پای منافع ایدئولوژیک و سیاسی خویش را دارد.

ایران؛ سرزمینی که از هر نوع متخصص خالی می‌شود!

روشنک آسترکی

مهاجرتِ نیروهای حرفه‌ای از ایران اعم از استاد دانشگاه و مهندس و پزشک و پرستار و ورزشکار و کارگر ساختمانی بیشتر می‌شود. در سه ماهه تابستان امسال، بیش از هزار پزشک برای فعالیت در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی کرده‌اند. قبلا هر سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی حرفه‌ای از نظام پرستاری می‌گرفتند اما اکنون سالانه بیش از ۱۵۰۰ پرستار مهاجرت می‌کنند. سرنوشت ایران در حالی به دست افراد نالایق و ناکارآمد و «سهمیه‌ای» افتاده و ایرانیان را به مهاجرت واداشته که فرزندان و وابستگان و برخی مدافعان همین نظام نیز در خارج کشور کار و زندگی می‌کنند!

میل به رفتن از ایران هر روز بیشتر می‌شود!

گزارش روزنامهءداخلی شرق

این روزها پس از سخنان اصغر فرهادی و جملاتی که او در نامه‌اش منتشر کرد و یک ویدئو از سخنان محسن رنانی، اقتصاددان، سبب شده تا بسیاری دربارهء یک اتفاق یعنی «مهاجرت» بنویسند و بگویند و با قلب و عقل این سؤال را از خود بپرسند... سؤالی که شاید با باور عمومی انطباق بیشتری داشته باشد این بود: «در چه زمینه‌هایی وضعیت ایران در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بد است؟»

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

توّهمِ سنگین!

حمیدرضا رحیمی

* بگذارید مردم نفس بکشند! مگر با سخنرانی کشور درست می شود!؟ مگر با ادعا پیشرفتی حاصل می شود!؟ حتی اگر تمام ثروت دنیا دستتان باشد اتفاقی نمی‌افتد. مگر تا الان ثروت کمی دست دولت بوده است؟ چه اتفاقی افتاده است؟ دائما آمار فسادها و سوء استفاده ها بالا رفته است و البته این مشکل کل دنیاست!

* آنچه که ملاحظه کردید، فرمایشات مخبط الاسلام والمسلمین احمدی نژاد بود. فدوی چیزی برای افزودن به آن ندارد؛ زیرا آنچه که پروین اعتصامی نازنین در مورد برادر احمدی نژاد فرموده، و در پی نقل می شود، هنوز و همچنان، شدیداً معتبر است: سیر یک‌روز طعنه زد به پیاز / که تو مسکین چقدر بدبویی...

 مذهب امر خصوصی افراد است

بابک یزدی

بحث ما این نیست که مذهب آزاد نباشد و یا مذهبی ها آزاد نباشند. بحث این هست که ما هم به اندازهء آنها آزاد باشیم. بطور نمونه، ببینید از همین جنبش «اکس مسلم» و یا «تلویزیون اکس مسلم» با تلاش  دوستان مان، میلاد رسایی منش و عطیه نیک نفس، در همین حدی که کارشان و امکانات شان اجازه داده چه استقبالی شده. حالا این را ضرب کنیم در فردای سرنگونی رژیم و مدیای آزاد و میلیونی و سراسری و رسمی. بنابراین جواب اینها از یک طرف علم و دانش است در مقابل خرافات و جهل و مذهب،  و از طرفی آزادی بدون قید و شرط همهء باورها و آزادی نقد همهء آنها.

حکومت اسلامی، گرگ تنهای جهان اسلام

امیر طاهری

نتیجهء این سیاست حکومت اسلامی انزوای این حکومت است حتی در میان ۵۷ کشوری که در آن‌ها مسلمانان اکثریت دارند. این انزوای ناشی از خود بزرگ ‌بینی مانع از آن است که حکومت اسلامی بتواند با دیگر کشورها مناسبات عادی سیاسی، فرهنگی و بازرگانی داشته باشد. بدین‌سان، شگفتی‌آور نیست که کنفرانس «روسیه‌ــ جهان اسلام» ممکن است در شهرهای ۵۶ کشور دیگر تشکیل شود ‌ــ به استثنای ایران زیر سلطهء حکومت اسلامی.

برجام در اتاق تنفس مصنوعی!؟

تقی روزبه

محتوای تند و هشدارآمیز «بیانیه ترویک»، پس از بازگشت نافرجام و بی نتیجهء «گروسی» از دیدار با مقامات ایران، پس از گذشت یک دوره وقفهء طولانی همراه با سیاست بی اعتنائی و تأخیرافکنی، همراه با کاربرد واژگانی چون تنش زائی هدفمند هسته ای، تهدید امنیت جهان با اشاعه هسته ای، ابراز نگرانی شدید از نصب سانتریفوژهای پیشرفته تر، هشدار نسبت به نقطهء بازگشت ناپذیر کاهش تعهدات توسط رژیم و بی خاصیت شدن برجام، و درخواست فوری برای رفع تعلیق نظارت آژآنس پس از ۹ ماه تعلیق، جملگی بیانگرآن هستند که از نظرآن ها رژیم ایران یک تهدید جهانی برای امنیت جهان و اشاعهء سلاح های هسته ای است و این که اروپا مصمم است (در  همکاری با ایالات متحده) مانع از آن شود.

دلیل اصلی خشونت هایی که زنان ایران گرفتارش هستند

(به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان)

شکوه میرزادگی

این مطلبی ست که من سال گذشته در ارتباط با روز خشونت علیه زنان نوشته و منتشر کرده ام. دوست دارم آن را امسال نیز، دوباره، منتشر کنم - برای آن هایی که آن را نخوانده اند. زیرا هر چه فکر می کنم خشونتی افسار گسیخته تر و بدتر از آن چه در این مطلب آمده نسبت به زنان نمی شناسم. آن چه اخیرا بر سر زنان افغانستان آمده و زندگی شان را ظرف چند ماه زیر و رو کرده نشان روشنی بر این مدعاست.

تسخیر زاینده رود

سعید مدنی

اکنون آنچه ماه ها است در اصفهان و در اعتراضات علیه مدیریت آب رخ می دهد را نمی توان انکار کرد، نمی توان آن را به خشونت متهم کرد، نمی توان آن را حاصل توطئه خارجی دانست، نمی توان آن را نتیجه تحریک مخالفان یا معارضان دانست و به سخن دیگر نمی توان اصالت آن را نفی کرد. پدیده ای که امروز در بستر خشک زاینده رود برآمده تبار و گذشته ای دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. این کنش جمعی چیزی نیست جز یک جنبش تمام عیار اجتماعی.

اعتراضات کف رودخانه ای، در امتداد اعتراضات خیابانی

بهروز سورن

تصاویر و گزارشات  انتشار یافته در شبکه های اجتماعی از اعتراضات روز جمعه در شهر اصفهان نشان میدهد که اعتراضات کشاورزان خشمگین اصفهان مورد حمایت سایر شهروندان اصفهانی قرار گرفته است و موج اعتراضی جدیدی در این کلان شهر کشورمان در جریان است. اکنون روزهائی از آغاز اعتراضاتی می گذرد که گویای آنند که حاکمان اسلامی در کشورمان روی بشکه باروت نشسته اند. انفجاری بزرگ در پیش است که حاکمان نمی دانند کی و از کجا آغاز خواهد شد.

در فرآیند قیام آبان چه آموختم؟

عباد عموزاد

اعتراضات ۱۳۹۸ ایران، یا آبان خونین، ‏مجموعهء اعتراضات مردمی و ضد حکومتی در ‏سراسر ایران بود... این اعتراضات که عمدتاً در ‏محلات کارگری و فقیرنشین شهری متمرکز و در ‏ابتدا نسبتاً مسالمت ‌آمیز بود، به تدریج به ‏یک قیام و شورش علیه رژیم حاکم تبدیل شد ‏اما آنچه از مشاهدات و دیده‌های خود در ‏خیابان و خبرهای حاصله، با توجه به ‏موازنه حاکم در رژیم، آموختم در قلمرو ‏سیاست و به‌طور مشخص در رویاروئی با رژیم ‏جنایت‌کار، وقتی آزادی هدف می‌شود، وضعیت ‏مناسب تحقق می‌یابد.

گذار از جمهوری اسلامی - چگونه؟

احد قربانی دهناری

این روزها بحث گذار قهرپرهیز از نظام جمهوری اسلامی به نظامی دموکراتیک و سکولار به طور وسیع مطرح است. به نظر شما چگونه می‌توان از جمهوری اسلامی گذار کرد و به نظامی سکولار، دموکرات و روادار رسید؟ (خواهش می‌کنم پیش از اندیشیدن به این پرسش و فرمولبندی نظر خود، بقیه مقاله را نخوانید. این مشکل بزرگ همهء ماست و همه ما باید در باره آن فکر کنیم.)

از «روشنفکر- شهروند» تا «شهروند- روشنفکر»

کیقباد یزدانی

در شرایطی که  توده‌ی مردم در برابر حکومت‌های مقتدر و اقتدارگرا که به انواع اندیشکده‌ها و اتاق فکرها مجهزند و توان ‏خریدن انواع فناوری‌های نوین و کارشناسان در هر حوزه‌ای را دارند، خلع سلاح‌اند، نیاز به روشنفکران کارشناس و کارشناسان ‏روشنفکرِ مستقل و مردمی بیش ‌از پیش احساس می‌شود. به‌بیان ‌دیگر می‌توان گفت که روشنفکران و کارشناسانِ مستقل و مردمی اتاقِ ‏فکر توده‌های مردم‌اند. روشنفکران و کارشناسانِ مستقل و مردمی با روشن کردن سرشت و ساختار قدرت، برداشتن نقاب از روابط ‏و باورهای ایدئولوژیک و پس‌زدنِ آگاهیِ دروغینی که دستگاه‌های ایدئولوژیک طبقه‌ی حاکم برای فریب و ناآگاه نگاه‌داشتن مردم ‏برمی سازند، مردم را در تلاش و مبارزه برای آزادی و رهایی یاری می‌دهند.

پس از پایان رسمی یک دادگاه نمادین!

گزارش کیهان لندن

موج انتقادات به سوی برخی از برگزارکنندگان این دادگاه سرازیر شده است. منتقدان نمی‌توانند بین ادعای دفاع از حقوق بشر و تنگ‌نظری‌های سیاسی و سازمانی و یک بام و دو هوای برخی «فعالان مدنی» ارتباط منطقی و عقلانی برقرار کنند! به ویژه آنکه هراندازه آن سرود «سازمانی»  یادآور «یک سازمان» است، اما پرچم شیروخورشید، نماد ملی و فراگیر و تاریخی و فرهنگی همه ایرانیان است! حالا اگر گروهی و سازمانی مانند جمهوری اسلامی با شیروخورشید و نمادهای فرهنگی و تاریخی دشمنی دارد، مشکل سیاسی- ایدئولوژیک آنهاست!

سوسیالیسم با لعاب اسلامی

گفت‌گو با موسی غنی‌نژاد

پیشگفتار هفته‌نامهء تجارت فردا: ابوالحسن بنی‌صدر، از طیف مصدقی‌هایی بود که بعد از کودتای ۲۸ مرداد، به اروپا مهاجرت کردند و بعد از انقلاب، در دولت موقت به وزارت اقتصاد و دارایی رسید. او که مدعی نظریه ‌پردازی اقتصادی بود، سوسیالیستی بود که اندیشه‌های اقتصادی دولت‌مدار اش را رنگ و لعاب اسلامی بخشیده بود و همین نظریات تا بن دندان چپ، بنیان بسیاری از قوانین اساسی جمهوری اسلامی شد.