باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
|
|||||
«انتظار مرگ دارم از این حجم تجاوز» / بر دشت بی آب و علف نوشتم. / «زمان دوست داشتن اما از دست نرفته» / تو گفتی. // مگر تو نگفتی / غزل عاشقانه ای شنیده می شود هنوز / و از گلوی گرم تو ترانه طلوع می کند / سازها را می آورند / نوازندگان می آیند / شور شیرین است و / دف اش را من می کوبم و / تو جهان را به نظمی دلخواه می کشانی؟◄
* عضو سابق شورای شهر مشهد: مردم باید در جلوگیری از کشته شدن روحانیون به ما کمک کنند. * فدوی بعنوان یک عنصر دمکرات، درخواست فوق را با نظر موافق، به پیشگاه ملت شل و پل، بقول عوام، "فوروارد" کرد لکن دیگر انتظار نداشت که از ملت یک لاقبا، پاسخی بدین مضمون دریافت کند که: * مگر وقتی ما را می کشتند، شما به کمک ما آمدید؟◄
اسلام و دموکراسی؛ جذابیت نامتعارف یک پرسش نابجا یکی از دلمشغولیهای اصلی نظریهپردازان اجتماعی قرن نوزدهم، زدودن تمایز میان مذهبی و غیرمذهبی بود. اکنون، پس از افزون بر یک قرن مدرنیزاسیون، ناگزیریم میان مذهبی و مذهبیتر تفاوت بگذاریم. به نظر میرسد که این «دینداریِ بیش از حد» که با اصطلاحات بنیادگرایی، احیاگری، محافظهکاری، تعصب یا افراطگرایی از آن یاد میکنند، نشان دهندهء روندی جهانی است که اکثر ادیان بزرگ جهان را در بر میگیرد. با این حال، این امر تفکر منفی خاصی را بهویژه دربارهء جوامع مسلمان، شکل داده است.◄
«بنیان علوم سکولار و مدرن باید تغییر کند!» گزارشی از سفر الکساندر دوگین، متفکر روس به قم رجا نیوز: این فیلسوف و متفکر روس، چند روزی مهمان ویژه در ایران بود و طی سفری به قم، با آیتالله «سید محمدمهدی میرباقری»، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و از نظریهپردازان «نسبت میان علم و دین» دیدار کرد. دوگین میگوید اوایل دهه 1980، و پیش از فروپاشی شوروی، شباهت ایدهآلهای روسیه با انقلاب اسلامی را مشاهده کرده و دیده است که روسیه در گرایش به مسیحیت ارتدوکس با ایران در گرایش از سنت به تشیع مشابه است. او از 30 سال پیش، این نظریه را داشته که روسیه و ایران بالاخره با هم علیه غرب متحد خواهند شد.◄
مقامات سکولار در زندگی کلیسا دخالت کرده اند! «مقامات سکولار اکراین، کاملاً علنی، به دنبال تحقق اهداف سیاسیشان، به شدت در زندگی کلیسا دخالت کردند و مسائل را به انشقاق، تصرف کلیساها و ضرب و شتم کشیشان و راهبان کشاندند. حتی خودمختاری گستردهی کلیسای ارتدکس اوکراین، در عین حفظ وحدت معنوی با کلیسای ارتدکس مسکو، قاطعانه دیگر آنها را راضی نمیکند. آنها باید به هر قیمتی شده این نماد چند صدسالهء خویشاوندی ما را از برابر دیدگان همگان نابود کنند».. (کل نوشته پوتین را در سایت «نقد اقتصاد سیاسی» بخوانید◄)
بسیار بدتر از بحران اوکراین باشد اوکراین، در عرض چند هفته، به یکی از بزرگترین کشورهای مولد پناهجو در جهان، پس از سوریه و ونزوئلا، تبدیل شود. اما اوکراین ممکن است این برتری آماری را برای مدتی طولانی حفظ نکند. سوریه 17.5 میلیون نفر جمعیت دارد، ونزوئلا 28.4 میلیون نفر، و اوکراین 44.1 میلیون. جمعیت ایران، کشوری که بی ثباتی در افق آن بچشم می خورد تقریباً دو برابر جمعیت اوکراین است.◄
«عشق باعث میشود آدم کارهای دیوانه واری انجام دهد...» ترکیب عشق و کارهای دیوانهوار ناخودآگاه چهرهء پدر رومینا، همسر، پدر و عموی منا حیدری، همسر فاطمه بریحی و... را به خاطر میآورد. این افراد ادعا میکردند از سر عشق دست به زنکُشی و دخترکُشی زدهاند! حال در ۹۴مین مراسم اسکار، در قلب آمریکا، مردی پس از انجام کاری دیوانهوار، به روی سن رفته، اشک میریزد، توسط حضار تشویق میشود، دلیل کارش را محافظت از همسرش عنوان میکند و با نگاهی معصومانه میگوید: «عشق آدم را به کارهای دیوانهوار وادار میکند».◄ |
گفتمان رهبری نوین: «سکولار دموکراسی» (برگرفته ای از کتاب «رهبری نوین سیاسی) در دوران اخیر شاهد برآمدن گفتمان «سکولار دموکراتیک» هستیم که هر پنج گرایش غیرحکومتی را، با همهء تنوعشان، تسخیر کرده و تحت الشعاع خود قرار داده است. در سپهر سیاسی جدید ایران امروز، تقریباً همهء گرایشها به «سکولار دموکراسی» همچون شعار مرکزی پیوسته اند. این یک «توافق عمومیِ» نانوشته است که تاریخ نوین به آنها تحمیل کرده. خواستهء اصلی این دورهء تاریخی، برقراری یک نظام سیاسی بر پایهء جدایی دین از حکومت (سکولاریسم) از یک سو، و تحقق آن در قاموس یک حاکمیت دموکراتیک، از سوی دیگر، است.◄
زبان ما نباید زبان لابیهای حکومت باشد! (مطلبی خطاب به خانم نرگس محمدی) خانم نرگس محمدی با جیسون رضاییان، از خبرنگاران نزدیک به نایاک، مصاحبهای در واشنگتن پست منتشر کرده و موضوعاتی را طرح کرده است که طی سالهای اخیر از زبان اصلاحطلبان، نایاکیها و حتی خود جواد ظریف بارها شنیدهایم. استفاده از چنین گفتمانی در خصوص تحریمها، طبقهء متوسط، جامعهء مدنی و حتی ایرانیان ساکن آمریکا، که برای تداوم شرایط موجود است جای نقد جدی دارد.◄
تفاوت رهبری سیاسی و رهبری حقوق بشری متأسفانه برخی از روی حسن نیت و علاقه به رهبران موفق حقوق بشری ایران، نظیر خانم ها نرگس محمدی و نسرین ستوده، سعی می کنند آنها را برای رهبری سیاسی لانسه کنند و به این شکل هم به خودشان لطمه می زنند و هم به این دوستانِ فعالِ عرصهء حقوق بشر در ایران! یک چشم پزشک خوب، لزوماً یک متخصص خوب سرطان نیست و می تواند اگر معالجه فردی را که مبتلا به سرطان چشم است، عهده دار شود، باعث مرگ بیمار شود و نه بهبودی!◄
از دستدادن علی رضاقلی [که او را با «جامعه شناسی نخبه کشی» اش می شناسیم] جبران ناپذیر است. او از آنها بود که خدا پس از خلقت اش بر خودش بالید. او در توضیح علت سرودن شاهنامه میگفت صد نفر از اندیشمندان از او خواستند تا راهی برای بازگشت عظمت ایران بیابد؛ «شاهنامه» پاسخ فردوسی برای یافتن مسیر اعتلای ایران بود. مسئله رضاقلی هم همان مسئله فردوسی بود و در شاهنامه به دنبال همین سؤال میگشت.◄
نگاهی به «فتحنامه مغان» از هوشنگ گلسیری گلشیری از تمامی رخدادههای سال اول انقلاب، بیآنكه به بافت داستان خدشهای وارد شود، استفاده میكند تا شكست آن و آیندهاش را پیشگویی كند. حوادث داستان، نه گرتهای از واقعیت، كه عین و حتی برتر از واقعیتاند. گلشیری در این داستان خاطرههای ما را از جنبهای ماندگار كرده است. "فتحنامه مغان" به پازلی میماند كه هر تكه از آن میتواند نمایانگر گوشهای از فرهنگ ایران باشد. فضای آشفته و پراضطراب زندگی در ایران پس از انقلاب در هر جملهای از داستان هویداست.◄
زمانی برای رسیدگی به کارنامهء «روحانیت» آنچه بر سر ایران آمده نتیجهء مدیریت فاجعهبار و سیاستهای اشتباه کسانی بوده که با بیتدبیری و ماجراجویی کشور را به این حال و روز انداختهاند. زمان آن فرارسیده که این کارنامه وارسی شود و روحانیت در برابر نتیجهء کار خود پاسخگو باشد. کارنامه حکومت اسلامی البته فقط به روحانیت همسو با حکومت و هواداران آنها مربوط نمیشود. پای دین و اسلام سیاسی در میان است و دینداران، روشنفکران دینی و روحانیت ناراضی هم بدهکاری بزرگی به مردم ایران دارند.◄
درس هایی از «تغییر رژیم» در پاکستان عمران خان نوزدهمین نخست وزیر تاریخ پاکستان روز یکشنبه ۲١ فروردین با رای عدم اعتماد مجلس ملی پاکستان از کار برکنار شد... اگرچه از عمر کشور پاکستان کمتر از ۷۵ سال می گذرد و در مقایسه با عمر ١١۳ ساله جنبش مشروطیت که برای نهادینه سازی حقوق اساسی و حاکمیت قانون بود، بسیار جوانتر است، اما از وقایع روزهای اخیر در کشور همسایه شرقی ایران و رای دادگاه عالی پاکستان و اتحاد اپوزیسیون برای به چالش کشیدن "استبداد صغیر" دولت عمران خان و عزل قانونی او درس های مهمی را می توان آموخت.◄
در باور من “پسگرفتن” قدرت، آزادی و عدالت از حکومت اسلامی، یا دقیقتر بگویم، ملی کردن قدرت، آزادی و عدالت؛ تا حد بسیاری به ملّیدَن (ملی کردن) شان در ایران باز میگردد. توزیع برابر شان و منزلت (dignity) «زیرساخت سیاست» و سیاست ورزی مدرن است. و از آنجا که این مفهوم با مفاهیم اساسی انسانی و فلسفی دیگر پیوند خورده است هم درک آن بسیار دشوار است و هم خواست آن؛ در واقع دشواری پسگرفتن قدرت، آزادی و برابری به دشواری دانستن و خواستن “شان” بازمیگردد.◄
گزارش میدانی از ناامنی و تأثیر آن بر زندگی مردم در چند سال اخیر بیکاری و مشکلات اقتصادی، احساس امنیت را در بخشهای گستردهای از فضاهای شهری و غیرشهری ایران کمرنگ کرده است. هستند کسانی که برای تأمین بخشی از نیازهای روزمره، به بزهکاری روی آوردهاند و بر همین اساس، احساس امنیت اجتماعی دستخوش آسیبهای جدی شده است.◄
پژوهش های دو دههء اخیر در مورد به رسمیت شناختن زنان بعنوان «نیروئی صلح ساز» نشان می دهند که محرک ها و عواملی که زنان را به مقابله با خشونت می کشاند آنان را صلح ساز نیز می کند و مشارکت زنان در مذاکرات برای پیش گیری از جنگ و برقراری صلح پایدار لازم است. این پژوهش ها نشان میدهند که «فمینیسم صلح خواه» به دنبال «برتری خواهی« نیست و به همین دلیل می تواند مهرهء مهمی در ایجاد صلح پایدار باشد.◄
نگرش ایرانیان به سیستم سیاسی مطلوب نظرسنجی «نگرش ایرانیان به سیستم سیاسی مطلوب» از تاریخ 28 بهمن تا 8 اسفند 1400 به مدت ده روز انجام گرفت. در این نظرسنجی بیش از 20 هزار پاسخ دهنده شرکت کردند. نمونهء نهائی مورد استفاده برای تهیهء این گزارش شامل 16850 نفر ایرانی داخل کشور می باشد. یافته های این گزارش دیدگاه افراد باسواد بالای 19 سال ساکن تهران (برابر با 85% افراد بزرگسال در ایران) را بازتاب می دهد و با سطح 95% و فاصله اعتبار 5% قابل تعمیم به این حامعه هدف است.◄ |