باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
|
|||||
* فدوی: بنظر می رسد که تنها فدوی نیست که به فریاد حکومت مقدس موجود می رسد. باری موضوع راجع است به ماجرا یا مسألهء لاینحل تفکیک جنسیتی و این بار در پارک ها!.. یک بازیگر درون مرزی (علیرضا خمسه) برای رفع این معضل اسلامسوز، راه حل زیر را ارائه کرده است: * «یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده: بزودی پارک های تهران زنانه مردانه می شوند. من چون نمی توانستم پارکم را عوض کنم، جنسینم را عوض کردم».◄
پخش اول، از تلويزیون ايران فردا: پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا◄
اولین مواجهه با حجاب: از بهت و پذیرش تا درد و عادت این گزارش حاصل مصاحبه با چهارده نفر از این زنان است و دریچهای کوچک بهسوی موقعیت غیرعادیای که گویی برای همگان «عادی» شده است. از چهارده زنِ ۲۶ تا ۷۸ سالهای که با آنها مصاحبه کردم، دو نفرشان چادری هستند؛ یک نفر دیگر قبلاً چادر به سر میکرده است و حالا با حفظ اعتقاد به حجاب، فقط روسری به سر میکند؛ شش نفر از آنها قبلاً چادری بودهاند اما اکنون حجاب ندارند؛ یک نفر از این پنج نفر هنوز در برخی جمعهای خانوادگی روسری به سر میکند؛ پنج نفر دیگر نیز که از خانوادههای سکولار آمدهاند، چالشهایشان با حجاب از زمان ورود به جامعه شروع شده است.◄
چندی پیش از فرامرز سهدهی، شاعر جنوب، در یک گفتگو پرسیده بودند که کدام شعرش را مجوز چاپ ندادهاند که حسرتش را بخورد. سهدهی در پاسخ گفته بود: «شعری مثل مرگ بر میدانها»... او در جای دیگر همان مصاحبه میگوید: «در سرزمین من از لوبیا تا کلمه سیاسیاند. نان سیاسی ست. کالباس سیاسی ست. پیتزا سیاسی ست. لیوانِ آب سیاسی ست. گیسوان معشوقه، سیاسی ست. در سرزمین من از کفیشهی آبادان تا خیرآبادِ بهبهان سیاسیاند. در سرزمین من مرگ هم سیاسی ست.»◄
کشتی واژگان زبان فارسی اما ناخدای دیگری، سوای فرهنگستان و مردم، هم دارد. این ناخدا گرچه پر زوری و پر شماری مردم و نیز پشتوانهی رسمی فرهنگستان را ندارد، آگاهی و شایستگیِ درخوری دارد که میتواند بسیار کارساز باشد. ناخدای سوم در واقع گروهی از کسانیست که بر پایهی کارشان، نه مجموع بلکه منفرد و نه سازمانیافته بلکه تکروانه، در کار هدایت کشتی واژگان میکوشند.◄
«انتظار مرگ دارم از این حجم تجاوز» / بر دشت بی آب و علف نوشتم. / «زمان دوست داشتن اما از دست نرفته» / تو گفتی. // مگر تو نگفتی / غزل عاشقانه ای شنیده می شود هنوز / و از گلوی گرم تو ترانه طلوع می کند / سازها را می آورند / نوازندگان می آیند / شور شیرین است و / دف اش را من می کوبم و / تو جهان را به نظمی دلخواه می کشانی؟◄
اسلام و دموکراسی؛ جذابیت نامتعارف یک پرسش نابجا یکی از دلمشغولیهای اصلی نظریهپردازان اجتماعی قرن نوزدهم، زدودن تمایز میان مذهبی و غیرمذهبی بود. اکنون، پس از افزون بر یک قرن مدرنیزاسیون، ناگزیریم میان مذهبی و مذهبیتر تفاوت بگذاریم. به نظر میرسد که این «دینداریِ بیش از حد» که با اصطلاحات بنیادگرایی، احیاگری، محافظهکاری، تعصب یا افراطگرایی از آن یاد میکنند، نشان دهندهء روندی جهانی است که اکثر ادیان بزرگ جهان را در بر میگیرد. با این حال، این امر تفکر منفی خاصی را بهویژه دربارهء جوامع مسلمان، شکل داده است.◄
بسیار بدتر از بحران اوکراین باشد اوکراین، در عرض چند هفته، به یکی از بزرگترین کشورهای مولد پناهجو در جهان، پس از سوریه و ونزوئلا، تبدیل شود. اما اوکراین ممکن است این برتری آماری را برای مدتی طولانی حفظ نکند. سوریه 17.5 میلیون نفر جمعیت دارد، ونزوئلا 28.4 میلیون نفر، و اوکراین 44.1 میلیون. جمعیت ایران، کشوری که بی ثباتی در افق آن بچشم می خورد تقریباً دو برابر جمعیت اوکراین است.◄ |
حقیقت، دگراندیشی و روشنفکران روسیه جریان روشنفکری روسیه (که سابقهای طولانی و پرشور در مبارزه با استبداد حکومتی دارد و در دورهء شوروی، چهرههای درخشانی همچون الکساندر سولژنیتسین و آندری ساخاروف از آن برخاستند) در روسیهء امروز در چه وضعیتی به سر میبرد؟ آنچه در ادامه میخوانید، گفتوگویی است با آندری اوستالسکی، نویسنده و روزنامهنگار روس که در لندن زندگی میکند.◄
این مطلب بررسی کتاب «ایدهی سوسیالیسم: بهسوی یک بازسازی» است (نوشتهء آکسل هونت - ترجمهء انگلیسی جوزف گانال). اکسل هونت هدف کتاب ایدهی سوسیالیسم را تلاش برای بازسازی نظریهی سوسیالیستی و انطباق آن با شرایط امروزی اعلام میکند. هونت از فیلسوفهای نسل سوم مکتب فرانکفورت است و تا سال ۲۰۱۸ ریاست انستیتو تحقیقات اجتماعی فرانکفورت، پایگاه اصلی این مکتب و «تئوری انتقادی» را عهدهدار بود. هونت در دانشگاه کلمبیا نیویورک – که قبلاً در دوران سلطهء نازیها مقر موقت این انستیتو بود – نیز تدریس کرده است.◄
توده نفتی های دیروز و توده اتمی های امروز امروز می توان به روشنی رد پای نسل سنگوارۀ (فسیل) توده نفتی ها را در حمایت از جنگ وحشیانهء روس ها در اوکراین مشاهده کرد. «توده نفتی ها»ی ساکن اروپا و آمریکا در فضای مجازی و به بهانه «مبارزه با امپریالیسم» بر چهرۀ مردم صلح طلب، مدافعان حقوق بشر و احزاب مستقل سیاسی که با سیاست های جنگ طلبانه و ویرانگر روسیه مخالفت می ورزند، همواره چنگ می اندازند.◄
آبروریزی «سیسمونی برای نوهء قالیباف!» بر طبق آمارهای استانی انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور، بر اساس ثبت نام بانوان در این انتخابات سیستان و بلوچستان از نظر تعداد رده دوم را در کشور داراست. استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران در رده هایی پائین تر از بلوچستان قرار دارند. اگرچه در مقایسه با کل جمعیت استانی، بلوچستان با فاصله بسیار زیادی در صدر درصدی مشارکت زنان قرار دارد... اما، علیرغم این واقعیت ها، متاسفانه مسئولین تلویزیون ایران اینترنشنال عامدانه ذهنیت غلط برخی از هموطنان را علیه جامعه بلوچ و زنان بلوچ تشدید می کنند، تا ظلم و تبعیض رژیم جمهوری اسلامی توجیه شود.◄
آنچه در اعتراضات معلمان کمتر دیده و شنیده شده اجرا نشدن «طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان»، مصوبه مجلس در خصوص «لایحه رتبهبندی معلمان» که معلمان آن را «سرهمبندی» میدانند، بازداشت و حبس فعالان صنفی معلم، فرسایش تدریجی آموزش رایگان و بالاخره تحمیل نیروی آموزشی آخوند به ساختار نظام آموزشی که معلمان آن را اصطلاحا «آموزش ایدئولوژیک» مینامند، از عمده مواردی بودند که معلمان در این تجمعاتاعتراض شدید خود را نسبت به آنها ابراز کردند. اما شعار اصلی تجمعات معلمان، چنانکه از حجم انبوه فیلمهای منتشر شده در فضای مجازی برمیآید «معلم زندانی آزاد باید گردد» بود.◄
گفتمان رهبری نوین: «سکولار دموکراسی» (برگرفته ای از کتاب «رهبری نوین سیاسی) در دوران اخیر شاهد برآمدن گفتمان «سکولار دموکراتیک» هستیم که هر پنج گرایش غیرحکومتی را، با همهء تنوعشان، تسخیر کرده و تحت الشعاع خود قرار داده است. در سپهر سیاسی جدید ایران امروز، تقریباً همهء گرایشها به «سکولار دموکراسی» همچون شعار مرکزی پیوسته اند. این یک «توافق عمومیِ» نانوشته است که تاریخ نوین به آنها تحمیل کرده. خواستهء اصلی این دورهء تاریخی، برقراری یک نظام سیاسی بر پایهء جدایی دین از حکومت (سکولاریسم) از یک سو، و تحقق آن در قاموس یک حاکمیت دموکراتیک، از سوی دیگر، است.◄
زبان ما نباید زبان لابیهای حکومت باشد! (مطلبی خطاب به خانم نرگس محمدی) خانم نرگس محمدی با جیسون رضاییان، از خبرنگاران نزدیک به نایاک، مصاحبهای در واشنگتن پست منتشر کرده و موضوعاتی را طرح کرده است که طی سالهای اخیر از زبان اصلاحطلبان، نایاکیها و حتی خود جواد ظریف بارها شنیدهایم. استفاده از چنین گفتمانی در خصوص تحریمها، طبقهء متوسط، جامعهء مدنی و حتی ایرانیان ساکن آمریکا، که برای تداوم شرایط موجود است جای نقد جدی دارد.◄
تفاوت رهبری سیاسی و رهبری حقوق بشری متأسفانه برخی از روی حسن نیت و علاقه به رهبران موفق حقوق بشری ایران، نظیر خانم ها نرگس محمدی و نسرین ستوده، سعی می کنند آنها را برای رهبری سیاسی لانسه کنند و به این شکل هم به خودشان لطمه می زنند و هم به این دوستانِ فعالِ عرصهء حقوق بشر در ایران! یک چشم پزشک خوب، لزوماً یک متخصص خوب سرطان نیست و می تواند اگر معالجه فردی را که مبتلا به سرطان چشم است، عهده دار شود، باعث مرگ بیمار شود و نه بهبودی!◄
از دستدادن علی رضاقلی [که او را با «جامعه شناسی نخبه کشی» اش می شناسیم] جبران ناپذیر است. او از آنها بود که خدا پس از خلقت اش بر خودش بالید. او در توضیح علت سرودن شاهنامه میگفت صد نفر از اندیشمندان از او خواستند تا راهی برای بازگشت عظمت ایران بیابد؛ «شاهنامه» پاسخ فردوسی برای یافتن مسیر اعتلای ایران بود. مسئله رضاقلی هم همان مسئله فردوسی بود و در شاهنامه به دنبال همین سؤال میگشت.◄
زمانی برای رسیدگی به کارنامهء «روحانیت» آنچه بر سر ایران آمده نتیجهء مدیریت فاجعهبار و سیاستهای اشتباه کسانی بوده که با بیتدبیری و ماجراجویی کشور را به این حال و روز انداختهاند. زمان آن فرارسیده که این کارنامه وارسی شود و روحانیت در برابر نتیجهء کار خود پاسخگو باشد. کارنامه حکومت اسلامی البته فقط به روحانیت همسو با حکومت و هواداران آنها مربوط نمیشود. پای دین و اسلام سیاسی در میان است و دینداران، روشنفکران دینی و روحانیت ناراضی هم بدهکاری بزرگی به مردم ایران دارند.◄ |