باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
|
|||||
گفتگوی رضا گوهر زاد با اسماعیل نوری علا درباره اپوزیسیون، آلترناتیو و اثرات جنگ اکراین بر ایران https://www.youtube.com/watch?v=IMC-IcI4MpM
گفتگوی سعید بهبهانی با محمود ابطحیدر برنامهء «دنیا از نگاه سکولار دموکراسی»برنامه سوم : نگاهی به دموکراسی و تعاریف آنhttps://www.youtube.com/watch?v=F8Fo-1rAq_k&t=1739s
جیم بنکس، رییس کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان، که بزرگترین فراکسیون جمهوریخواهان کنگره آمریکا به شمار میرود، در نامهای اعتراضی، خواهان پاسخگویی وزیران خارجه و امنیت میهن دولت بایدن در خصوص صدور ویزای ورود به آمریکا برای پرویز پرستویی و دیگر وابستگان و یا اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. مهمترین نکات مطرحشده در این چنین است...◄
پایه گذار رژيم اسلامی اقتصاد را "مال خر" و دانشگاه را خطرناک تر از بمب خوشه ای می دانست. دشمنی با آموزش علوم، دانشگاه و دانش امروزی، با استثنائاتی مانند فن آوری تسلیحاتی، از ویژگی های این نظام است. رژيم اسلامی اگر بر فریب استوار نباشد، در بهترین حالت بر اساس اعتقاد (و نه دانش!) اداره می شود. هدف این نوشته طرح ملاحظاتی در بارهء اهمیت مدیریت جامعه بر اساس دانش امروز بشر و تفاوت آن با حکمرانی بر اساس اعتقاد است...◄
* به نظر فدوی، خط امام(ل) دیری است که آسیب دیده و اقدامی هم برای مرمّت آن از سوی برادران صورت نگرفته است؛ این هم سند منگوله دارش: * مجمع نیروهای خط امام در آستانهی روز قدس با صدور بیانیهای تاکید کرد: ضمن محکومیت آنچه که در فلسطین اشغالی میگذرد، مراتب انزجار خود از ادامه اشغال یمن به دست عربستان و امارات، و تجاوز روسیه به اوکراین، و جنایت سازمان یافته علیه مردم مظلوم افغانستان، و دیگر نقاط دنیا را اعلام میکند. برخی جریانات داخلی به گونهای رفتار میکنند که گویی با اشغالگر خوب و بد مواجه هستیم و حقیقت را تابع رابطه سیاسی با دیگران میکنند….◄
خبرنگاران هنگام احضار و بازداشت چه حقوقی دارند؟ اگر مقایسه کنیم میان آنهایی که خبررسانی کرده و آنهایی که این کار را نکردهاند، خانوادههایی که سکوت کردهاند، پشیمان هستند. اطلاعرسانی جرم انگاری نشده است و مجازات هم ندارد. گفتن واقعیت و مصاحبه با رسانهها جرم تلقی نمیشود. این که اگر با رسانههای خارج از ایران مصاحبه کنیم، جرم مرتکب شدهایم، درست نیست. البته تا وقتی کلماتی استفاده نشوند که جرم محسوب شود؛ مثلا بگویند فرزندم را گرفتند و به «علی خامنهای» فحش بدهند، جرم خواهد بود.◄ |
نگاه منفی ترکیه به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو یکی مهمترین تحولات ناشی از حمله روسیه به اوکراین، پایان دههها بیطرفی نظامی دو کشور مهم اسکاندیناوی یعنی فنلاند و سوئد بود. اولی اعلام کرده که رسما برای عضویت در ناتو درخواست داده و انتظار میرود سوئد هم به تبعیت از همسایه خود در روزهای آینده درخواستش را تسلیم کند. به دنبال درخواست فنلاند، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، در بیانیهای گفت این ائتلاف آماده پذیرش این کشور است. با این حال، ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو است، با این تصویر مثبت که تقریبا تمام کشورهای عضو از جمله مهمترین آنها توصیف میکنند، موافق نیست.◄
تحولاتی عمیق در درون نظام اسلامی ژرژ مالبرونو، در دو مطلب جداگانه، تحولات درونی نظام اسلامی و روابط آن با مسکو را بررسی میکند. او با اتکاء بر مشاهدات و گفتههای “ناظران تهرانی” به این نتیجه میرسد که رژیم مشغول تصفیهای تازه است تا همۀ عوامل نزدیک به اصلاح طلبان و “غیرانقلابیون” را کنار بزند و بر قدرت و چیرگی سپاه پاسداران و نزدیکان اش بیفزاید.◄
هسته اصلی قدرت در ایران مساله اصلیاش کسب رضایت اکثر مردم نیست، گویی فقط شیفته «جبههء مقاومت»، آنهم با کمک پوتین، است. برای این ادعا فقط به یک دلیل اشاره میکنم. ده سال است در ادارهء کشور با تداوم سیاستهای خارجی و داخلی پرهزینه، ایران و مردم آن درحال فقیر شدن هستند، و نارضایتیهای آنها بیشتر میشود ولی حاکمیت اقدام درخوری برای جلوگیری از این روند انجام نداده است.◄
جانسختی توهم «سوسیالیسمِ دموکراتیک» تغییر هویت در برابر فاکتها همیشه با بحران روانی همراه است. برای مثال، پذیرش این که سوسیالیسم با چهره انسانی یک توهم است، برای کسانی که زندگی خود را در این راه گذاشتهاند، عواقب روانی ناخوشایندی دارد. احساس این که دوره بزرگی از عمر خود را در خدمت هدفی بودهاند که در صورت تحقق آن در یک کشور، فاجعه برای مردم به بار میآمد، آسان نیست. آن چپی که نظام شوروی یا چین یا کوبا را بهشت برین میشمرد و در راه آنها حاضر به هرگونه فداکاری بود، زمانی که درمییابد که در خدمت جهنم بوده است، میباید توان روانی ویژهای از خود بروز دهد تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد. با توجه به این که بسیاری از ازدواجها نیز بر اساس همآهنگی و همنظری سیاسی صورت میگرفت، این تغییر هویت دادن هزینهای خصوصی نیز به بار میآورد. به ویژه زمانی که یکی از طرفین کماکان بر سر اعتقاد خود باقی میماند.◄
اگر نتوان عقاید را، آن هم بدون هیچ پیش شرطی، به چالش کشید تا محدوده پرسشناپذیری از آن دیدگاهها را از بین برد، فضا برای نقد منطقی ایجاد نمیشود و هر عقیدهای میتواند به تعصب تبدیل گردد. صدور مجوز به چنان تعصبات سهمناکی با منطق ابلهانه محترم شمردن عقاید، همیشه در طول تاریخ سبب ساز افسون زدگی مردمان ناآگاه و زمینه ساز بروز فجایع انسانی و جنایات بشری بودهاند.◄
مروری انتقادی بر دو کتاب جلال آل احمد هدف از بازگشت و بررسیِ انتقادیِ نظریات جلال آل احمد و نگارش این مقاله مواجهه و خوانشِ آثاری ست چون: «درخدمت و خیانت روشنفکران» و «غرب زدگی». چرا که با این کار میتوانیم پرده از نیمرُخِ گفتمانِ حاکم کنونی بر داریم و نشان دهیم که آل احمد نه تنها نقشهی راهِ به قدرت رسیدن نیروهای مذهبی و طیف سنت گرای جامعه را به ما نشان میدهد، بلکه ما را متوجه این عارضه تشکیلاتی میکند که مبارزه تحتِ تمرکز بر نیّت خیر انقلابیون دوآتشه میتواند لزوما به چشم انداز صلح دوستانه هم منجر نشود و تبعات شرارت باری در نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آینده به بار بیاورد.◄
به عنوان یک نویسنده و ژورنالیست قرن و بیست و یکمی که سال هاست در تب نبود آزادی در سرزمینم می سوزم. و به عنوان یک تبعیدی گریخته از کشوری که در آن آزادی از هر نوع اش بیشترین و شدیدترین رنج ها رامتحمل می شود، و به عنوان یک شهروند ایرانی ـ آمریکایی اکنون چون خیلی ها به ایلان ماسک بعنوان یک قهرمان و یا نجات دهنده نگاه می کنم... و دلم می خواهد ایلان ماسک را ببینم و از او بپرسم «قیمت خرید آزادی برای سرزمین رنج دیده من چند است؟»◄
«بازگشت به خویش» در برابر «بازگشت به خیش» «چرا ما هنوز نتوانستهایم یا نخواستهایم محملی برای قیام عرضه کنیم؟» غرض از طرح این پرسش، سرکوفت زدن به فعالان مخالف رژیم نیست. آنان، به نوبه خود، میتوانند و باید دستاوردهای دهههای گذشته را تضمینی برای اعتماد به نفس به شمار آورند. کوشش مجموعه آنان مانع از آن شده است که نظام خمینیگرا به ثبات برسد و در داخل و خارج ایران مقبولیت لارم برای پذیرفتن یک جامعه درازمدت را بهدست آورد. اما اکنون با مرحله بعدی این نبرد طولانی روبهرو هستیم: مرحلهء عرضهء یک «سیمای سیاسی جایگزین» که میداند چه میخواهد و میتواند نشان بدهد که آنچه میخواهد، همان خواست اکثریت مردم ایران است.◄
ذهن ایدئولوژی زده و جنبشی نوین تمام تشکلات ایدئولوژیک متاسفانه بنیانگذار دیکتاتوریهای سیاسی شدند و با شعارهای به ظاهر خوب، راه جهنم را هموار کردند زیرا اسیر افهام بسته و کلیشهای خود شدند... فلاکتِ شصت سالِ اخیرِ ایران، فلاکتِ حکومتهایش، فلاکت مردمانش و فلاکتِ مخالفینِ حکومتهایش، بزرگترین درسِ عبرت برای انسانِ قرن ببست و یکم است... [اما] جنبش نوین مدنی ایران در حال شکلگیریست. جنبشی غیرایدئولوژیک و غیرتئولوژیک. جنبشی که نه احزاب ایدئولوژیک چپ و راست در آن نقشی دارند، نه روحانیون، مذاهب و ادیان پرمدعا و ناکارآمد. در جنبش نوین مدنی ایران خوشبختانه نه فتوای دینی و مذهبی جایگاهی دارد، نه مانیفستهای کلیشهای و پوچ احزاب ایدئولوژیک.◄
دادگاه حمید نوری و چشمانی که باور ندارد! راستش وقتی داستان به دام افتادن حمید نوری شروع شد، با خودم گفتم این مورد هم به سرنوشت قاتلان دیگر دچار میشود و عدالت هرگز در دنیای امروز که همه چیز بر اساس منافع اقتصادی بنا شده است، جایی برای پیروزی ندارد؛ اما خب، این بار گویی کار دسته جمعی عده ای از ایرانیان - به ویژه آقای ایرج مصداقی - به ثمر نشست و باعث شد لبخند بر لبان ما بنشیند و از طرفی ترس و وحشت بر چهرهء دیگر جنایتکاران فرومایه نظام هویدا شود.◄ |