باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
||||||
|
||||||
حجاب اجباری، ابزار اقتدار بر زنان و جامعه به مناسبت روز «حجاب و عفاف» جمهوری اسلامی چهل و سه سال مبارزه مستمر زنان علیه حجاب اجباری، حجاب را از شکلی که مورد نظر رژیم بوده در آورده و رژیم را آنچنان مستاصل کرده که 21 تیر را روز حجاب و عفاف" نامیده و خواهران زینب را با حجاب های مدل طالبانی در خیابان ها به نمایش گذاشته است. اما این ترفند جدید نیز کار به جایی نبرده و دیده ایم که زنان دلیر ایران همچنان برای مقابله با آن ایستاده اند، کمپین های بسیاری علیه حجاب اجباری فعال گشته و زنان در خیابان ها حجاب از سر بر افکنده اند.◄
* ایندیپندنت: با وجود اینکه دولت وعده داده بود پس از «جراحی اقتصادی» مانع افزایش بیرویه قیمت کالاهای اساسی میشود، روند فزاینده گرانتر شدن کالاها همچنان ادامه دارد. * فدوی: مراتب در اوقات شرعی، و در حالی که مشغول مالش قهرمانانه بودند، به سمع و نظر ریاست محترم آبدارخانه جدید بیت (رئیس جمهور- م)، حجت الاعدام رئیسی رسید؛ گفتند که در باب اقتصاد، میزان، همچنان رأی حضرت امام(ل) است که فرمود "اقتصاد مال خره" و بر این پایه، مرادشان از «جراحی اقتصادی»، حداکثر "ختنه" بوده است!◄
گفتگوگر: انجمن جامعه شناسی ایران عرفی شدن امر قدسی و غیرکارکردی شدن دین به عنوان مهمترین نهاد حافظ سنت و ارزشهای اخلاقی که از طریق ورود دین با تمام ظرفیت به سیاست، به عنوان مقدمهای برای سکولار شدن جامعه، رخ داده است. تا کنون سیاست سکولار کردن جامعه در دو دولت پهلوی اول و دوم از بالا انجام میشد که به علت نداشتن زمینه در بطن جامعه با واکنش منفی مواجه شد و حتی مسیر معکوس را در جامعه شاهد بودیم. اکنون سیاست دینی شدن، آن هم با تعبیری محدود از دین که بر خلاف مقتضیات توسعه است، از بالا تأکید میشود، ولی در پایین موجب مقاومت شده است.◄
لائیسیتهای که جویای سازگاری با دموکراسی است دین برای انسان است و پذیرفتن و نپذیرفتن آن با انسان است. پس شروع آن از بنیاد دینی نیست از انسان است. بنابراین، انسان باید از بندگی ارباب دین و سیاست و اقتصاد و فرهنگ و بنیادهای اجتماعی رها گردد. این بنیادها نیستند که حق دارند انسان ها را این سان یا آن سان تعلیم و تربیت کنند، بلکه این انسان ها هستند که باید بتوانند بنیادها را وسیله رسیدن به هدفی کنند که خود بر میگزینند. هر کس و هر گروه باید بتواند بر وفق باور دینی یا غیردینی خویش داوری شود. بهشرط آنکه اصول راهنمای قضاوت رعایت شوند.◄
روایت نیولیبرال- گلوبال و فاجعهء اوکراین آنچه امروز شاهد آن هستیم، تحول جهان از دوران تک قطبی پس از جنگ سرد به دوران چند قطبی، یعنی پایان «پایان تاریخ». با ظهور چین، دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان، و روسیه، اولین قدرت هسته ای جهان، این تحول در حال شکل گیری است. آینده را نمی توان پیش بینی کرد، اما فاجعه اوکراین و رویارویی روسیه و ناتو نشان دهنده تغییر توازن قوا بین ایالات متحده و ناتو از یک سو، و روسیه و چین، از سوی دیگر، است. این فاجعه نشان دهنده ناتوانی ساختارهای بین المللی موجود است که پس از پایان جنگ جهانی دوم توسط قدرت های پیروز شکل گرفت.◄
حالم به هم میخورد از این امیر عبدالهیان برای من به عنوان یک ایرانی غیرقابل تحمل است که این حرف را از زبان فردی بشنوم که خواسته و ناخواسته وزیر امور خارجه کشورم است: “اگر قرار است همه طرف ها به برجام برگردند پس باید به گونه ای عمل شود که روسیه هم منافع خودش را ببرد.” واقعا حال من به عنوان یک ایرانی به هم می خورد از شنیدن چنین حرفی. یکی نیست از این آقا بپرسد تو حافظ منافع ایرانی یا روسیه؟◄ |
توجه داشتن صرف به انواع آینده نگری و جوهر آینده نگری را ندیدن می تواند باعث شود نگرش های غلط جنبش مارکسیستی دوباره با ظاهری فریبنده، با عنوان "آینده نگر" از نو این راه رفته تبلیغ شود و انرژی نسلی دیگر در کوره راهی بی حاصل به هدر رود. مسأله آینده نگری کاذب، به چپ هم محدود نیست. مورد مشابه آنهائی هستند که فرامدرنیسم خود را با عناوین "آینده نگر" مزین می کنند تا که به واپسگرایان اسلامگرا مدد رسانند.◄
اندیشهء سیاسی در ایران معاصر دائرمدار دو ایدۀ «اقتدارگرایی» و «دموکراسی» می گردد. ساخت سیاسی اقتدارگرا و دموکراتیک دو «گونۀ آرمانی» عمده ای هستند که کلیۀ صورت های مطلوب اندیشه سیاسی ایران معاصر را در بر می گیرند. مدافعان این دو سنخ اندیشه مدام در پی آن اند تا سویه های اندیشه ای و نظری جریان مقابل را نقد و نفی کنند.◄
جبههء دمکراسی خواهی در ایران امروز با طرح ادعاهایی به ظاهر کمخطر، همانند "شکل حکومت در آینده اهمیت ندارد"، یا "شکل حکومت را باید به رأی مردم گذاشت"، یک شکاف نالازم و ساختگی را تجربه میکند. در این فشرده تلاش خواهم کرد که نشان دهم این ادعاها هم خطا هستند و هم بر درکی ناتمام از قانون، دمکراسی، و حقوق بشر بنا شده اند. اما این ادعاها ساختگی هم هستند؛ یعنی هیچ نسبتی با دمکراسی و دمکراسیخواهی و لوازم و مناسبات آن ندارند؛ و از بیرون به جبههء دمکراسی خواهی تحمیل شده اند و میشوند.◄
مشروطه، دموکراسی خواهی و پهلویسم به احتمال بسیار قوی، اکنون همگان پذیرفته اند که «هدف» جنبش مشروطیت آغازیدن «روند مدرن شدن ایران» بود: هم از لحاظ ساختارهای حکومتی و هم از لحاظ کوشش برای خنثی کردن آموزه های خرافاتی و ضد عقل و منطقی که برای قرن ها با زعامت روحانیت سنتی پاسداری می شد... اما نتایج این «هدف گیری»، که در قالب انقلاب مشروطه تجلی یافت، هیچگاه دارای یک قرائت منسجم نشد و به پیدایش پایدار سه قرائت انجامید. و ریشهء تفاوت این قرائت ها را باید در تفسیر های تجربی مختلف از «روند مدرن شدن ایران» جست.◄
(دمکراسی، ملت متکثر و شکل حکومت) ایران ابتدا باید با همکاری همه آزاد شود تا بعد نمایندگان منتخب ملت بتوانند درباره نوع ساختار حکومت تصمیم بگیرند، بسیاری از بحثها و گفتگوها و جدلها و... مربوط به آن دوران است. ایران برای همه ایرانیان است و نه تنها برای گروهی ویژه. باید توجه به ساختار دمکراتیک حکومت داشت و آن را سازمان و سامان داد تا از دور باطل استبداد و دیکتاتوری بیرون آییم. دمکراسیهای مدرن یا جوامع باز نشان میدهند که در این جوامع، دیکتاتورترین افراد، درست به دلیل ساختارهای دمکراتیک، هرگز هیچ شانسی برای رفتارهای دیکتاتورمنشانه نداشتهاند و ندارند.◄
تطور تاریخی مفهوم سکولاریسم و سکولار کردن همانطور که در ایران و ترکیه و افغانستان میبینیم، بسیاری از تغییراتی که توسط سکولاریزاسیون دولتی ایجاد شده بود، حتی با روی کار آمدن احزاب مذهبی به ناچار حفظ شدهاند. مخالفان سکولاریسم عمدتاً با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و نارضایتی گسترده مردم به ویژه جوانان و زنان روبرو هستند. آنها بیشتر بر اموری چون پوشش مذهبی، جدائی زن و مرد، جلوگیری از تحصیل زنان و نگهداشتن آنها در خانه، دشمنی با ادیان و مذاهب و خداناباوری، جلوگیری از سقط جنین، گسترش جهادگری، جلوگیری دانشهای نوین و خرافهستیز متمرکز هستند.◄
هدف اصلی اپوزيسيون در خارج
چه بايد باشد؟ پيش از سقوط رژيم های طالبان و صدام، اپوزيسيون افغانستان و عراق برای ده ها سال در غرب تمام تلاش خود را به کار بردند تا به افکار عمومی بين المللی نشان دهند که مردم آن کشورها خواهان بقای رژيم های طالبان و صدام در کشورهای متبوع خود نيستند. اما تا آنجا که به آلترناتيو مورد نظرشان مربوط می شد کمتر آن را با افکار عمومی بين المللی در ميان می گذاشتند. اپوزيسيون افغان در پايان کار، در کنفرانس برلين، آن هم پشت درهای بسته، با دولت های غربی و نه با افکار عمومی، نظرات خود را در مورد آلترناتيو در ميان گذشت، و آن دولت ها هم برداشت خود را به افکار عمومی در کشورهای خود منتقل کردند.◄
امور مورد مشاهده علوم در بدو نظر بدو دسته بخش میشوند: کمیت و کیفیت. امور کمی سنجش پذیرند و با معیارهای استاندارد شده به سنجش در میآیند. امور کیفی با توصیف و تشریح روشمند در ساحت علوم قرار میگیرند. بهعنوان کمیترین علوم میتوان از علوم ریاضی و فیزیک نام برد و به عنوان علوم کیفی میتوان از زیستشناسی، روانشناسی، پزشکی و علم تکامل سخن بمیان آورد. اینجا سخن بر سر سنجش است در عرف و در علوم. نخست به طرح مجمل «نظریه سنجش» میپردازیم و شرایط لازم برای معیار سنجش «سنجه» را به دست میدهیم و سپس به تبیین «پول» بهمثابه سنجه ارزش و فایده رو میآوریم.◄
آیا خطر تبدیل شدن ایران به مستعمرهء چین وجود دارد؟تصمیم ایران در مورد توافقی که در سال ۲۰۱۶ با نام همکاری جامع استراتژیک ایران و چین برقرار شده به دلایل مختلف میتواند برای استقلال سیاسی و اقتصادی این کشور زیانبار باشد. اول اینکه این امر به شکل قانون در معامله میان دو شریک نابرابر است که طرف ضعیفتر باید آگاه باشد تا با ایجاد توازن از طریق همکاری با سایر تجار یا دولتهای قدرتمند، خود را در برابر انگیزههای چپاولگرانه طرف قویتر محافظت کرده و بنابراین حدی از رقابت را ایجاد کند تا خود را از سلطه طرف قویتر برهاند؛ اما اگر ایران کنترل انحصاری نفت، گاز و صنایع پتروشیمی خود را به چین واگذار کند، نمیتواند هیچ حرفی در برابر اقدامات صورت گرفته داشته باشد.◄ |