باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
||||||
|
||||||
)بمناسبت حکم سوئد برای دژخیم زندان گوهردشت) آنها لکههای خون تو را / از دستشویی زندان گوهردشت شستهاند / و پیکر نیمهجانت را / با هزاران قربانی تابستان شصتوهفت در گورستانِ کُفرآباد چال کردهاند. // با این همه، هنوز من / آن شیشهء شکسته را / در جسم و جان خود حس میکنم...◄
حکم دادگاه حمید نوری نقطه عطفی برای جنبش دادخواهی است زیرا برای نخستین بار جنایات جمهوری اسلامی در یک دادگاه مستقل با استانداردهای قضایی بینالمللی به رسمیت شناخته میشود. این حکم نهتنها برای حمید نوری، بلکه محکومیت نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن است… جامعهء بینالملل، بهخصوص کشورهای اروپایی، نباید فراموش کنند که ابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری کنونی نظام اسلامی ایران، رئیس حمید نوری و یکی از آمران قتلها بود. او نیز باید در صورت ورود به حوزه قضائی کشورهای مستقل دنیا، دستگیر و محاکمه شود.◄
* ایندیپندنت: با وجود اینکه دولت وعده داده بود پس از «جراحی اقتصادی» مانع افزایش بیرویه قیمت کالاهای اساسی میشود، روند فزاینده گرانتر شدن کالاها همچنان ادامه دارد. * فدوی: مراتب در اوقات شرعی، و در حالی که مشغول مالش قهرمانانه بودند، به سمع و نظر ریاست محترم آبدارخانه جدید بیت (رئیس جمهور- م)، حجت الاعدام رئیسی رسید؛ گفتند که در باب اقتصاد، میزان، همچنان رأی حضرت امام(ل) است که فرمود "اقتصاد مال خره" و بر این پایه، مرادشان از «جراحی اقتصادی»، حداکثر "ختنه" بوده است!◄
حجاب اجباری، ابزار اقتدار بر زنان و جامعه به مناسبت روز «حجاب و عفاف» جمهوری اسلامی چهل و سه سال مبارزه مستمر زنان علیه حجاب اجباری، حجاب را از شکلی که مورد نظر رژیم بوده در آورده و رژیم را آنچنان مستاصل کرده که 21 تیر را روز حجاب و عفاف" نامیده و خواهران زینب را با حجاب های مدل طالبانی در خیابان ها به نمایش گذاشته است. اما این ترفند جدید نیز کار به جایی نبرده و دیده ایم که زنان دلیر ایران همچنان برای مقابله با آن ایستاده اند، کمپین های بسیاری علیه حجاب اجباری فعال گشته و زنان در خیابان ها حجاب از سر بر افکنده اند.◄
گفتگوگر: انجمن جامعه شناسی ایران عرفی شدن امر قدسی و غیرکارکردی شدن دین به عنوان مهمترین نهاد حافظ سنت و ارزشهای اخلاقی که از طریق ورود دین با تمام ظرفیت به سیاست، به عنوان مقدمهای برای سکولار شدن جامعه، رخ داده است. تا کنون سیاست سکولار کردن جامعه در دو دولت پهلوی اول و دوم از بالا انجام میشد که به علت نداشتن زمینه در بطن جامعه با واکنش منفی مواجه شد و حتی مسیر معکوس را در جامعه شاهد بودیم. اکنون سیاست دینی شدن، آن هم با تعبیری محدود از دین که بر خلاف مقتضیات توسعه است، از بالا تأکید میشود، ولی در پایین موجب مقاومت شده است.◄
لائیسیتهای که جویای سازگاری با دموکراسی است دین برای انسان است و پذیرفتن و نپذیرفتن آن با انسان است. پس شروع آن از بنیاد دینی نیست از انسان است. بنابراین، انسان باید از بندگی ارباب دین و سیاست و اقتصاد و فرهنگ و بنیادهای اجتماعی رها گردد. این بنیادها نیستند که حق دارند انسان ها را این سان یا آن سان تعلیم و تربیت کنند، بلکه این انسان ها هستند که باید بتوانند بنیادها را وسیله رسیدن به هدفی کنند که خود بر میگزینند. هر کس و هر گروه باید بتواند بر وفق باور دینی یا غیردینی خویش داوری شود. بهشرط آنکه اصول راهنمای قضاوت رعایت شوند.◄
روایت نیولیبرال- گلوبال و فاجعهء اوکراین آنچه امروز شاهد آن هستیم، تحول جهان از دوران تک قطبی پس از جنگ سرد به دوران چند قطبی، یعنی پایان «پایان تاریخ». با ظهور چین، دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان، و روسیه، اولین قدرت هسته ای جهان، این تحول در حال شکل گیری است. آینده را نمی توان پیش بینی کرد، اما فاجعه اوکراین و رویارویی روسیه و ناتو نشان دهنده تغییر توازن قوا بین ایالات متحده و ناتو از یک سو، و روسیه و چین، از سوی دیگر، است. این فاجعه نشان دهنده ناتوانی ساختارهای بین المللی موجود است که پس از پایان جنگ جهانی دوم توسط قدرت های پیروز شکل گرفت.◄ |
بیانیه در محکومیت بازداشت سینماگران با امضای ۱۴۰ شخصیت فرهنگی مقیم خارج ما امضاء کنندگان این بیانیه، برای جلوگیری از ایجاد فضای ارعاب و ترس در جامعه و ممانعت از خاموشی انتقادات و اعتراضات اساسی و اصولی نسبت به رفتار و سیاستهای حکومت اسلامی، ضمن حمایت از همۀ فعالان سیاسی و کنشگران مدنی در داخل کشور، تاکید بر حق مسلم آزادی نقد و انتقاد توسط هر فرد یا هر گروه سیاسی و مدنی، و همچنین پشتیبانی از برگزاری اعتصابات، اعتراضات و تظاهرات همۀ اقشار مردم، بازداشت و حبس کلیۀ فعالان سیاسی و مدنی، به ویژه محمد رسولاف، مصطفی آلاحمد و جعفر پناهی، را به شدت محکوم کرده و خواهان آزادی بیقید و شرط هرچه سریعتر آنان هستیم.◄
با شاهزاده رضا پهلوی چه باید کرد؟ نماد و نمود مشروطگی و دیگر هیچ؟ نمیتوان خواهان گذار از جمهوری اسلامی بود و شاهزاده رضا پهلوی را نادیده گرفت. چه بخواهیم و چه نخواهیم پرآوازهترین چهره اپوزیسیون، سر زبانها و آشنای جهانیان است. سخن بر سر هواداری نیست. سخن بر سر چهرهای است که جای و وزنهای در سپهر سیاسی ایران دارد و از همین رو، باید دانست که آیا میتواند سرمایهای برای گذار از نظام ولایی به دمکراسی باشد و اگر آری چگونه؟◄
توجه داشتن صرف به انواع آینده نگری و جوهر آینده نگری را ندیدن می تواند باعث شود نگرش های غلط جنبش مارکسیستی دوباره با ظاهری فریبنده، با عنوان "آینده نگر" از نو این راه رفته تبلیغ شود و انرژی نسلی دیگر در کوره راهی بی حاصل به هدر رود. مسأله آینده نگری کاذب، به چپ هم محدود نیست. مورد مشابه آنهائی هستند که فرامدرنیسم خود را با عناوین "آینده نگر" مزین می کنند تا که به واپسگرایان اسلامگرا مدد رسانند.◄
اندیشهء سیاسی در ایران معاصر دائرمدار دو ایدۀ «اقتدارگرایی» و «دموکراسی» می گردد. ساخت سیاسی اقتدارگرا و دموکراتیک دو «گونۀ آرمانی» عمده ای هستند که کلیۀ صورت های مطلوب اندیشه سیاسی ایران معاصر را در بر می گیرند. مدافعان این دو سنخ اندیشه مدام در پی آن اند تا سویه های اندیشه ای و نظری جریان مقابل را نقد و نفی کنند.◄
جبههء دمکراسی خواهی در ایران امروز با طرح ادعاهایی به ظاهر کمخطر، همانند "شکل حکومت در آینده اهمیت ندارد"، یا "شکل حکومت را باید به رأی مردم گذاشت"، یک شکاف نالازم و ساختگی را تجربه میکند. در این فشرده تلاش خواهم کرد که نشان دهم این ادعاها هم خطا هستند و هم بر درکی ناتمام از قانون، دمکراسی، و حقوق بشر بنا شده اند. اما این ادعاها ساختگی هم هستند؛ یعنی هیچ نسبتی با دمکراسی و دمکراسیخواهی و لوازم و مناسبات آن ندارند؛ و از بیرون به جبههء دمکراسی خواهی تحمیل شده اند و میشوند.◄
مشروطه، دموکراسی خواهی و پهلویسم به احتمال بسیار قوی، اکنون همگان پذیرفته اند که «هدف» جنبش مشروطیت آغازیدن «روند مدرن شدن ایران» بود: هم از لحاظ ساختارهای حکومتی و هم از لحاظ کوشش برای خنثی کردن آموزه های خرافاتی و ضد عقل و منطقی که برای قرن ها با زعامت روحانیت سنتی پاسداری می شد... اما نتایج این «هدف گیری»، که در قالب انقلاب مشروطه تجلی یافت، هیچگاه دارای یک قرائت منسجم نشد و به پیدایش پایدار سه قرائت انجامید. و ریشهء تفاوت این قرائت ها را باید در تفسیر های تجربی مختلف از «روند مدرن شدن ایران» جست.◄
(دمکراسی، ملت متکثر و شکل حکومت) ایران ابتدا باید با همکاری همه آزاد شود تا بعد نمایندگان منتخب ملت بتوانند درباره نوع ساختار حکومت تصمیم بگیرند، بسیاری از بحثها و گفتگوها و جدلها و... مربوط به آن دوران است. ایران برای همه ایرانیان است و نه تنها برای گروهی ویژه. باید توجه به ساختار دمکراتیک حکومت داشت و آن را سازمان و سامان داد تا از دور باطل استبداد و دیکتاتوری بیرون آییم. دمکراسیهای مدرن یا جوامع باز نشان میدهند که در این جوامع، دیکتاتورترین افراد، درست به دلیل ساختارهای دمکراتیک، هرگز هیچ شانسی برای رفتارهای دیکتاتورمنشانه نداشتهاند و ندارند.◄
تطور تاریخی مفهوم سکولاریسم و سکولار کردن همانطور که در ایران و ترکیه و افغانستان میبینیم، بسیاری از تغییراتی که توسط سکولاریزاسیون دولتی ایجاد شده بود، حتی با روی کار آمدن احزاب مذهبی به ناچار حفظ شدهاند. مخالفان سکولاریسم عمدتاً با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و نارضایتی گسترده مردم به ویژه جوانان و زنان روبرو هستند. آنها بیشتر بر اموری چون پوشش مذهبی، جدائی زن و مرد، جلوگیری از تحصیل زنان و نگهداشتن آنها در خانه، دشمنی با ادیان و مذاهب و خداناباوری، جلوگیری از سقط جنین، گسترش جهادگری، جلوگیری دانشهای نوین و خرافهستیز متمرکز هستند.◄
هدف اصلی اپوزيسيون در خارج
چه بايد باشد؟ پيش از سقوط رژيم های طالبان و صدام، اپوزيسيون افغانستان و عراق برای ده ها سال در غرب تمام تلاش خود را به کار بردند تا به افکار عمومی بين المللی نشان دهند که مردم آن کشورها خواهان بقای رژيم های طالبان و صدام در کشورهای متبوع خود نيستند. اما تا آنجا که به آلترناتيو مورد نظرشان مربوط می شد کمتر آن را با افکار عمومی بين المللی در ميان می گذاشتند. اپوزيسيون افغان در پايان کار، در کنفرانس برلين، آن هم پشت درهای بسته، با دولت های غربی و نه با افکار عمومی، نظرات خود را در مورد آلترناتيو در ميان گذشت، و آن دولت ها هم برداشت خود را به افکار عمومی در کشورهای خود منتقل کردند.◄ |