باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 13 تا یکشنبه 16 امرداد 1401 -  4 تا 7 اگوست 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

برنامهء مهستان در یکشنبهء پیش زو

16 امرداد 1401 - 7 ماه اگوسن 2022

موضوع نشست:

 مشروطیت

در قامت پادشاهی و جمهوری

سخنران:

اسماعیل نوری علا

مدير جلسه: شمس الدین دارابی

پيوندهای جنبش:

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم»

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

رژیم: مسیح علینژاد عضو رسمی سیا است!

سام قندچی

جاسوسان «سیا» برای مؤسسات دولتی رژیم اسلامی کار می کنند، همانگونه که مأموران موساد برای رژیم اسلامی ایران کار می کنند، و آنها به گزارش اسراییل و آژانس های خبری خود رژیم اسلامی، تا کنون چندین نفر را در عملیات اتمی ایران کشته اند! بنابراین این بیانیهء مقام رژیم اسلامی برای توجیه شکست رژیم اسلامی در برابر موساد و انداختن تقصیر به گردن اپوزیسیون ایران به دلیل قصور خودشان، کاملاً مضحک است.

نکات آموزنده

حمیدرضا رحیمی

* نکات آموزنده در رابطه با دادگاه استکهلم از این قرارند:

- یکی تشر وزارت خارجهء بیت، دائر بر اینکه تهران سفیر خود در استکهلم را فراخوانده است 

- یکی هم فرمایش برادر کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشرِ دارالخرافه(!) که فرمود استکهلم برای «اصلاح رفتار خود» فرصت محدودی دارد!

- و سرانجام هم برادر حسین(ع) شریعتمداری، که سر بریده می دارد دوست، برای جوری جنس افزود: «چرا باید اتباع آن کشورها در ایران از امنیت کامل برخوردار باشند؟»!

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

جریان‌شناسی سیاسی در ایران امروز

سعید رهنما

شکل‌گیری یک جبهه‌ی متحد در خارج از کشور می‌تواند امکانات وسیع منابع انسانی، فکری و مالی میلیون‌ها ایرانی خارج از کشور را بسیج کند. این جبهه با کمک شخصیت‌های مورد اعتماد و معتبر ایرانی در غرب می‌تواند، به‌جای انواعِ رهبرانِ خود گمارده و چشم‌انتظارِ کمک دولت‌های خارجی، صدای مؤثری در نهادهای بین‌المللی باشد و با همکاری جریانات مترقی دیگر در این کشورها، همزمان با پیگیری مطالبات دموکراتیک و عدالت‌جویانه، با توطئه‌های کشورهای امپریالیستی و جنگ‌افروزی و حمله‌ی نظامی به ایران مبارزه کند.

روزی روزگاری دختران این سرزمین

جواد کاشی

سیاسی کردن موضوعی که در بنیاد خود اجتماعی است، به شرط پذیرش فضیلت‌های حیات سیاسی که همانا آزادی و عدالت است، معنادار است. آنکه در جهت تحقق این ارزش‌های برین سیاسی عمل می‌کند فاعل معتبری است برای آنکه در کارزارهای دیگر هم برنده باشد و الا در کارزاری که خود ساخته شکست می‌خورد. یکسو فرمان می‌دهد پوشش زنان باید اسلامی باشد، اما در تولید یک جامعه عادلانه و آزاد کامیاب نبوده است. سوی دیگر صرفاً با دفاع از پوشش آزاد زنان، وعده یک جامعه آزاد و عادلانه می‌دهد. خودتان قضاوت کنید کدام پیروز میدان هستند؟

پاسخ به بحث های کشکی

در مورد «شعار رضا شاه، روحت شاد»

سام قندچی

«رضا شاه، روحت شاد»، در اعتراضات مختلف مردمی در اقصی نقاط ایران پیامی بوده برای روحانیون حاکم، از سوی مردم، که آن را امروز در جنبش حجاب_بی_حجاب هم می شنویم، و همچنین از جمله در خیابان های شهر ایذه در خیزش خوزستان که همین روزها سالگشت آن بود. نیز پیامی بوده است از جانب تظاهر کنندگان به جریانات قومی، بصورت پاسخی به قومگرایانی که «عرب های خوزستان در اپوزیسیون ایران» را از کل «اپوزیسیون ایرانی» جدا می بینند، انگار که عرب های خوزستان در جنگ ایران و عراق، بیش از هر کسی، ایرانی بودن خود را به جهانیان ثابت نکردند.

حجاب اجباری، ابزار اقتدار بر زنان و جامعه

به مناسبت روز «حجاب و عفاف» جمهوری اسلامی

شهلا عبقری

چهل و سه سال مبارزه مستمر زنان علیه حجاب اجباری، حجاب را از شکلی که مورد نظر رژیم بوده در آورده و رژیم را آنچنان مستاصل کرده که 21 تیر را روز  حجاب و عفاف" نامیده و خواهران زینب را با حجاب های مدل طالبانی در خیابان ها به نمایش گذاشته است. اما این ترفند جدید نیز کار به جایی نبرده و دیده ایم که زنان دلیر ایران همچنان برای مقابله با آن ایستاده اند، کمپین های بسیاری علیه حجاب اجباری فعال گشته و زنان در خیابان ها حجاب از سر بر افکنده اند.

دو نکته در سالگرد انقلاب مشروطه

اسماعیل نوری علا

دهخدا «حکومت مطلقه» را بسادگی چنین تعریف می کند: «حکومت خودسر در مقابل حکومت مشروطه» و تعریف «مشروط» چیست؟: «آنچه مقید به شرطی باشد». بدین سان، مشروطه خواهی یعنی مطالبهء اینکه حکومت به قانون اساسی مقید و مشروط باشد؛ خواه این حکومت جمهوری باشد و خواه پادشاهی. و چرا این «سوء تفاهم رایج» - که حکومت مشروطه یعنی حکومت پادشاهی - پیش آمده؟ از نظر من، به سه دلیل.

پوتین در آخر خط

گفت‌وگو با بوریس کاگارلیتسکی

اخبار روسیه از آغاز تهاجم به‌طرز محسوسی بی‌سروصدا‌تر شده است. گزارش‌های اولیه از تظاهرات ضد جنگ، تظاهرات جنگ‌طلبانه‌ی طرفداران دولت و تعطیلی شعبه‌های مک‌دونالد از عناوین خبری ناپدید شده‌اند. حمایت از جنگ ممکن است خاموش شود، اما نشانه‌های چندانی از مخالفت عمومی در ماه‌های اخیر پدیدار نشده است. آیا روس‌ها تسلیم سرنوشت خود شده‌اند؟ لورن بالهورن، دبیر نشریهء «ژاکوبن»، با بوریس کاگارلیتسکی، جامعه‌شناس ساکن مسکو و میزبان برنامه‌ی گفت‌وگوی پرطرفدار یوتیوب روسی رابکور، گفت‌وگو کرد تا درباره‌ی تأثیر جنگ و میزان تسلط ولادیمیر پوتین بر قدرت بیشتر بداند.

واقع‌گرایی و منتقدان اش

پال پُست

برگردان: هامون نیشابوری

واقع‌گرایی در مقام نظریه به خوبی می‌تواند روابط بین دولت‌ها را توضیح دهد. اما هنگامی که از عرصهء توصیف به قلمرو تجویز وارد می‌شود، به چیزی کاملاً متفاوت مبدل می‌شود. نظریهء واقع‌گرایی به محض وارد شدن به قلمرو سیاست، به «رئال پولیتیک» مبدل می‌شود: یعنی این دیدگاه که دولت‌ها باید به دنبال ایجاد توازن در برابر رقیبان خود باشند و در امور بین‌الملل به جای پذیرش محدودیت‌های فراملی و نهادی بر آزادی عمل خود، باید به دنبال کسب دستاوردهای نسبی باشند.

مثل برف در تابستان داریم آب می‌شویم!

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران

ما مثل برف در تابستان داریم آب می‌شویم. اگر به آینده ایران و جمهوری اسلامی و عزت شخص آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای فکر می‌کنید باید جمع شویم و از او بخواهیم که ورود کنند تا جمهوری اسلامی ریل‌گذاری جدیدی داشته باشد. جمهوری اسلامی باید به خود برگردد. این کشور با نگاه‌های تنگ و بسته جناحی قابل درک کردن نیست. جمهوری اسلامی نیاز به یک بازگشت به خود دارد. نیاز به یک اصلاحات مثبت دارد و هیچ کس غیر از مقام معظم رهبری نمی‌تواند. نه رئیس جمهور و نه رئیس قوه قضائیه و نه رئیس قوه مقننه، نه جمع‌شان و نه فردشان.

تبعات رویگردانی از علم اقتصاد

موسی غنی‏‏‌نژاد

بررسی کارنامه نزدیک به یک‌سال دولت سیزدهم، نیازمند این است که مانند هر دولت دیگری، به وعده‌‌‌های کاندیدای ریاست دولت، پیش از سرکار آمدن و میزان تحقق آنها پس از آن پرداخت. نگاهی به وعده‌‌‌های انتخاباتی رئیس دولت سیزدهم، نکات جالبی را آشکار می‌‌‌سازد که جدا از ارزیابی کارنامه دولت در این یک‌سال، به خودی خود، بسیار مهم و قابل تامل است. در واقع، ضعف مبنای منطقی و نیز تناقض‌‌‌های موجود در این وعده‌‌‌ها به‌قدری زیاد است که عملا تحقق همزمان همه آنها را غیر‌ممکن می‌کند.

تار و پود رژيم اسلامی در هراس فروپاشی

روشنک آسترکی

هم‌آوایی عمومی مردم با شعارهایی چون «رضاشاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردیم که انقلاب کردیم» و «‌فتنه ۵۷ باعث فقر ملت» اقلیت طرفدار رژيم اسلامی را عصبی و هراسان کرده است... افرادی از بدنه نظام که به راستی در پی «عدالت» و «زدودن فساد» از ساختار اجرایی کشور هستند و به «ایران» فکر می‌کنند نیز کم‌کم درمی‌یابند در چارچوب این نظام امکان هیچ بهبود و اصلاحی نیست و باید برای ایران، در کنار مردم ایستاد و با هم جمهوری اسلامی را به تاریخ سپرد.

سراب وحدت برسر ناخواسته‌ها

احمد سیف

به حد انفجار رسیدن ناهنجاری‌های گوناگون در داخل ایران و رنج سال‌ها زیستن در پراكندگی برای ما ایرانی‌های دربه‌در از خانه و كاشانه شرایطی فراهم آورده است كه شیفته‌ء وحدت‌ایم. و البته كه این به خودی خود اشكالی ندارد و بسیار هم خوب است. و اما پیش از وحدت باید مبانی وحدت را شناخت و پس آنگاه برای رسیدن به وحدت كوشید. با همه‌ء این سختی‌ها و مرارت‌ها و دربه‌دری‌ها دو نوع « وحدت» است كه نمی‌تواند حلال مشكلات ما باشد و نیست و بهتر است وقت و عمرمان را برای رسیدن به آن به هدر ندهیم.

درک موضع آقای رضا پهلوی چندان هم سخت نیست

بهرام مشتاق

نویسنده ضمن نفی هر نوع حاکمیت ایدیولوژیک، دیکتاتوری و سلطنت فردی و مادام العمر، بدنبال برقراری یک حکومت دموکراتیک و سکولار مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر است و یادداشت حاضر صرفآ نگاهی واقع بینانه به شرایط امروز ایران با زبانی ساده و همه فهم است.

دیدار و گفتگو با جمعیت سوسیال دموکرات

شاهزاده رضا پهلوی

بر اساس تجربیات این چهل سال و اندی و ارتباطات متعدد و دائمی با بسیاری از جریانات مختلف سیاسی و فکری جامعه ما، هم در داخل و هم در خارج، و البته با گذر زمان و تجدیدنظرها یا نقدهایی از خود یا خیلی مسائل دیگر و گفتمانی که در حال حاضر هست - در واقع گفتمان یک «آلترناتیو سکولار دموکراتیک» در مقابل یک حکومت مذهبی - آنچه که شاید مهمترین مورد باشد این است که ما خیلی زیاد تئوری های حکومتی جریانات مختلف را شنیده ایم در طول این سال‌ها، منتهی آنچه به نظر من کلید اصلی قدم موفق در گذار از جکومت اسلامی به سمت یک آلترناتیو دموکراتیک در آینده کشور است، قبول یک تئوری حاکمیت است.

ساز بد صدایی که پوتین برای آیت‌الله‌ها کوک کرده است!

گزارش کیهان لندن

هرقدر که بایدن و مقامات آمریکایی تلاش کردند در سفر به خاورمیانه، اسرائیل و عربستان و سایر کشورهای عربی را در کمال احترام به عنوان متحدان آمریکا دلگرم به همکاری‌های امنیتی و اقتصادی کنند روس‌ها با وجود باج‌های دائمی رژيم اسلامی مدام رژیم ایران و مقامات آن را تحقیر می‌کنند...  در رژيم اسلامی مقامات و رسانه‌های حکومتی چنین القاء می‌کنند که گویا سفر پوتین به تهران رویدادی بزرگ و واکنشی مهم برای توازن قوا در مقابل سفر بایدن به اسرائیل و عربستان است!