باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
||||||
|
|
|||||
همچنان بدنبال بازگشت «دوران طلایی»! استقبال بسیار گسترده اصلاح طلبان رانده از نظام قدرت و عناصر ملی-مذهبی از برخی از انتقادات آقای موسوی نسبت به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی و عدم توجه به نیکی یاد کردن میرحسین موسوی از روح الله خمینی تحت عنوان «آن جان بیدار»، و بجای آن، بازتاب دادن بسیار گسترده نگرانی های او در رابطه با موروثی شدن رهبری جمهوری اسلامی، حاکی از این است که این اصلاح طلبان و عناصر ملی-مذهبی، فاقد چشم انداز و برنامه روشن برای ارائه یک آلترناتیو برای جمهوری اسلامی هستند.◄
چرا موسیقی اصیل ایرانی باید غمباد بیاورد؟ آیا تا کنون از خودمان پرسیده ایم که اگر این سبک موسیقی، یعنی همینی که، بخصوص توی 43 سالهء اخیر از ملاخور شده مان، "موسیقی اصیل" خوانده ایم، یک شاهکار است، چرا هیچ ملتی در دنیا حاضر نیست حتی 30 ثانیه این "موسیقی" را از رادیوی خود پخش کند؟ آن هم در جایی که در بلاد کفرش سمفونی های بتهون و... را برای آرامش حیوانات و بازدهی بیشتر آنها پخش می کنند؟◄
هنرمند سکولار دیگری از میان ما رفت◄
* بین خودمان باشد، حضرت آقا نشنود، معامله ای که در پی ملاحظه می کنید، به فدوی ایدهء خوبی داد که در باب آن متعاقباً سخن می گوید: * ساعت مچی هیتلر ۱ میلیون و یکصد هزار دلار حراج شد!(2) / بهار نیوزو اما ایدهء فدوی این است که یکی از عملهء بیت را شدیداً تطمیع، و از وی بخواهد تا انگشتر یا تسبیح اعلیحضرت العظما علی(ع) خامنه ای را ربوده و به فدوی بدهد و از آنجا که حضرت آقا در افکار، کردار، و رفتار چیزی از برادر هیتلر کم ندارد، فلذا انگشتر یا تسبیح معظم له نیز در حراج، مانند ساعت مچی هیتلر، به بهائی گزاف فروش خواهد رفت تا فدوی این اواخر عمر را در آسایش و رفاه بسر ببرد…◄ قانون اساسی؛ متنی حقوقی یا سیاسی؟ حتی اگر اکنون قانون اساسی فعلی همان قانون اساسی اولیهی پیشنهادی در نوفل لوشاتو بود، اصل ولایت فقیه بهدلیل ماهیت قدرت و ساخت دولت بهطور خود به خودی تأسیس و اعمال میشد و این امر برآمده از ماهیت سیاسی قانون اساسی است که متأسفانه در نگاهی تقلیلگرایانه صرفاً حقوقی پنداشته شده و میشود.◄
اگر می خواهید اساس اخلاقی یک جامعه آزاد را درک کنید، ممکن است جایی بهتر از اندیشه امانوئل کانت برای شروع وجود نداشته باشد. او مهم ترین و پرمخاطب ترین فیلسوف اخلاق در تاریخ است. او خودآگاه یک لیبرال روشنگری بود که به حکومت محدود و حداکثر آزادی اعتقاد داشت. .بیایید نگاهی به عناصر استدلال اخلاقی و سیاسی او برای آزادی بیاندازیم.◄ |
دو روز پیش سلمان رشدی، نویسندهء کتاب «آیه های شیطانی» که آیت اله خمینی در سال 1368 فتوای قتل اش را صادر کرده بود، در شهر نیویورک مورد حمله قرار گرفت و از ناحیهء گردن و شکم مضروب شد و اکنون در بیمارستان بستری است و گویا یک چشم خود را از دست داده است. این واقعه به من اجازه می دهد که یک یادداشت اخیر و دو مقاله ای را که سال ها پیش نوشته ام، مجدداً منتشر کنم.◄
اندیشهء سیاسی در ایران معاصر دائرمدار دو ایدۀ «اقتدارگرایی» و «دموکراسی» می گردد. ساخت سیاسی اقتدارگرا و دموکراتیک دو «گونۀ آرمانی» عمده ای هستند که کلیۀ صورت های مطلوب اندیشه سیاسی ایران معاصر را در بر می گیرند. مدافعان این دو سنخ اندیشه مدام در پی آن اند تا سویه های اندیشه ای و نظری جریان مقابل را نقد و نفی کنند.◄
کرمانی تا پایان عمر التقاطی اندیشید! جان سخن ام/ نقدم این است که میرزا آقاخان کرمانی ــ به عنوان تواناترین، پرتاثیرترین و، همزمان، متناقض گوترین نویسندهء ایرانیِ قرن نوزدهم میلادی ــ «سکولار» در معنای مدرنی که در مقالهء آقای پژمان عبدالمحمدی مطرح شده، نبود و جدایی دین/ مذهب و حکومت، در معنای مدرن کلمه، در آثار کرمانی نیامده است. نسبت دادن «سکولاریسم» (چه در معنای فلسفی- مدرن و چه در معنای سیاسی- مدرن) به او «ناهمزمانخوانی» (anachronism) است.◄
تأثیر اندیشهء سیاسی میرزا آقاخان کرمانی این مقاله تاثیر اندیشهی سیاسی میرزا آقاخان کرمانی بر انقلاب مشروطهء ایران را تحلیل میکند. کرمانی یکی از برجستهترین روشنفکران قرن نوزدهم در ایران است. اندیشهء وی در باب حاکمیت قانون، جدایی میان دین و سیاست، و آزادی بیان تاثیر ویژهای بر مشروطه خواهی ایرانی برجای گذاشت. اندیشهء کرمانی، که مبتنی بر سکولاریسم و ناسیونالیسم بود، بر مبنای ایدئولوژیک جنبش مشروطه خواهی ایران در سال 1906 و اولین تلاش برای سکولاریزه کردن جامعهء ایران تاثیر بسیاری داشته است.◄
مشروطیت، در قامت پادشاهی و جمهوری «مشروطیت ایرانیِ» ما پروژه ای مستمر است که هنوز تمام بالقوگی هایش را متحقق نساخته و، در نتیجه، از نظر ما، پروژه ای زنده و رو به آینده است که در طی آن مشروطیت عاقبت به استقرار قانون اساسی و حکومتی سکولار دموکرات باید منتهی شود. به عبارت دیگر، به نظر ما، انقلاب مشروطه در 116 سال گذشته زهدانی بوده که فرزندی به نام سکولار دموکراسی در آن رشد و نمو کرده و اکنون آمادهء پا به جهان نهادن شده است.◄ از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی!مهران صولتیانقلاب مشروطه اگر چه از منظر سیاسی ناکام ماند و نتوانست تداوم خود را با حفظ اهداف اولیه سپری کند ولی تاثیراتی ماندگار بر فرهنگ و سیاست ایران زمین در روزگار مدرن به جای گذاشت. از همین رو میتوان در افق امروز و چهار دهه پس از پیروزی بدیلاش؛ انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن را به داوری نشست. مقایسهای که می تواند برای نگریستن دقیق تر نسبت به مسیری که پیموده ایم مفید باشد.◄
این اقدامات تنها نشانگر شدت بیرحمی نظام در استفاده از هر وسیلهای برای تحمیل باورهای فرهنگی و سیاسی خود نیست، بلکه نشانگر حساسیت آن به ویژه نسبت به مسئله حجاب است که هم دربرخورد به دختران رقصنده در اینستاگرام و هم دستگیری و مجازات دختران خیابان انقلاب و هم در مورد سپیده از خود به نمایش گذاشت. امری که با توجه به فراگیری مبارزه باحجاب اجباری در این اواخر، حکومت را بیش از هر زمان دچار وحشت کرده است.◄
یک اشتباه در تحلیل لنین از امپریالیسم و چرا این موضوع برای دموکراسی مهم است اشتباه لنین و مارکسیست های دیگر، از جمله خودِ کارل مارکس، آن است که فکر می کردند، با انحصاری شدن سرمایه، رقابت در درون دولت های ملی قطع خواهد شد. اما یک قرن بعد، یعنی امروز، در بالاترین سطوح شرکت های سهامی در آمریکا، ما می توانیم مارک تولیدی «وال مارت» به نام «گِرِیت ولیو» را ببینیم که با همهء مارک های اصلی تولیدی، از جمله اگر بخواهیم فقط چندتا را نام ببریم، «کلاگز»، «کمپبل سوپ»، «پُست»، «فریتولی»، بطور مداوم، در رقابت است، و می توان این واقعیت را در هر صنعتی همینجا در آمریکا، ملاحظه کرد.◄
پوتین در آخر خطگفتوگو با بوریس کاگارلیتسکیاخبار روسیه از آغاز تهاجم بهطرز محسوسی بیسروصداتر شده است. گزارشهای اولیه از تظاهرات ضد جنگ، تظاهرات جنگطلبانهی طرفداران دولت و تعطیلی شعبههای مکدونالد از عناوین خبری ناپدید شدهاند. حمایت از جنگ ممکن است خاموش شود، اما نشانههای چندانی از مخالفت عمومی در ماههای اخیر پدیدار نشده است. آیا روسها تسلیم سرنوشت خود شدهاند؟ لورن بالهورن، دبیر نشریهء «ژاکوبن»، با بوریس کاگارلیتسکی، جامعهشناس ساکن مسکو و میزبان برنامهی گفتوگوی پرطرفدار یوتیوب روسی رابکور، گفتوگو کرد تا دربارهی تأثیر جنگ و میزان تسلط ولادیمیر پوتین بر قدرت بیشتر بداند.◄
به حد انفجار رسیدن ناهنجاریهای گوناگون در داخل ایران و رنج سالها زیستن در پراكندگی برای ما ایرانیهای دربهدر از خانه و كاشانه شرایطی فراهم آورده است كه شیفتهء وحدتایم. و البته كه این به خودی خود اشكالی ندارد و بسیار هم خوب است. و اما پیش از وحدت باید مبانی وحدت را شناخت و پس آنگاه برای رسیدن به وحدت كوشید. با همهء این سختیها و مرارتها و دربهدریها دو نوع « وحدت» است كه نمیتواند حلال مشكلات ما باشد و نیست و بهتر است وقت و عمرمان را برای رسیدن به آن به هدر ندهیم.◄ |