تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 17 تا یکشنبه 20 شهریور 1401 -  8 تا 11 سپتامبر 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com                     Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

اعضاء مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران، پس از بحث در مورد پیشنهاد آقای سام قندچی، به اتفاق آراء تصویب کردند که 19 شهریور، روز تولد زنده یاد پویا بختیاری، بعنوان نماد جوانان آزادی خواه و جان بر کف ایران، «روز سکولار دموکراسی ایران» نام گیرد و هر ساله بمناسبت فرارسیدن آن برنامهء مخصوصی از جانب مهستان برگذار شود. بخشی از برنامهء این یکشنبهء مهستان نیز به همین امر اختصاص خواهد یافت.

برنامهء مهستان در یکشنبهء پیش رو

20 شهریور 1401 - 11 سپتامبر 2022

موضوع نشست:

 مهستان ما و حساسیت های

روز افزون وزارت اطلاعات

سخنران:

اسماعیل نوری علا

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم»

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

خجالت بی خجالت

حمیدرضا رحیمی

* جداً که این بلیهء تعارف، و از آن بدتر حُجب و حیا، از آفات جامعهء ما، اعم از شکوهمند و غیر شکوهمند است؛ به مستوره ای در این راستا، در پی نگاه کنید تا بعرض فدوی برسید:

* زمینه ‌چینی برای جانشینی مجتبی خامنه‌ای در آستانهء نشست خبرگان. / العربیه

* به نظر فدوی اینکه زمینه‌ چینی نمی خواهد پدرجان!؛ زیرا سلطنت موهبتی ست الهی، که از پدر به فرزند می رسد!..

بهمین سادگی

آرشیو تصویری     آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

من، زنی هستم...

مسیح علی نژاد

برای دوستان جدیدم: من زنی هستم كه ساعت خواب و بيداری‌ام را با ساعت كشوری كه عاشق اش هستم تنظیم می کنم. / من زنی هستم كه روزی صد بار فحش می‌خورم ولي هزاران بار قوی‌تَر مي شوم. / من زني هستم كه عاشق رنگم اما نمی‌دانم چه مرگم شده كه وقتي آرايش می كنم خودم را دوست ندارم، يك طوری كه گويی با خودم غريبی می كنم. / من زنی هستم كه تمام چين‌های صورتم را دوست دارم، تمام غم و شادی‌ام را جار می‌زنم. / زنی هستم كه وقتي هر زنی می‌درخشد انگار خودم می‌درخشم...

شعور شک در برابر حماقت یقین!

پرتو نوری‌علا

یکبار دیگر، در نهایت تأسف، نویسنده‌ای آزاداندیش و روشنفکری با شهامت، سلمان رشدی، گرفتار ترور شد. نویسنده‌ای که در برابر یقینیات، شک کرد و با ذهن خلاق و تیزپرواز و طنزی جذاب، جهانی شگفت آفرید و آن را از طریق نشر آثارش، همگانی کرد. تاریک‌اندیشان خرافاتی و اسلام‌گرایان افراطی که در یقینِ فسیل شده خود لحظه‌ای تردید نمی‌کنند، با ترور سلمان رشدی، بار دیگر بر قطر پروندۀ تیرۀ حماقت افزودند.

دیدار به تهران، آقای معروفی

پوریا سوری

ما عضو کانون نویسندگان اسلام نیستیم!

عباس معروفی، خطاب به محمود دولت آبادی

هنوز چند ساعت از درگذشت عباس معروفی نگذشته که اظهارنظرهایی غیرمنصفانه در ارتباط با او گفته یا نوشته می شود؛ از جمله این که عباس معروفی چون گفته «من سیاسی نیستم» پس درد ایران و درد مبارزین و درد آزادی و غیره ندارد. نوشته ای که خواهید خواند خطاب به دولت آبادی و یکی از کارهای او است که نشاندهندهء پوچ بودن این اظهارنظرها می باشد.

سرزمینی که در بی‌آبی غرق می‌شود

آزاده کریمی

ایران در حالی به عنوان یک سرزمین نیمه‌خشک و خشک در بی‌آبی غرق می‌شود که کمبود آب به عنوان یک بحران جهانی از چندین دهه پیش از جمله در ایران شناخته شده بود و اقداماتی نیز برای مقابله با آن صورت می‌گرفت… دولتی که، مانند سَلَف خود، با ناکارآمدی و گسترش فقر و ناهنجاری‌‌های اجتماعی و نابودی محیط زیست، یک سال را بدون هیچ دستاوردی برای مردم پشت سر گذاشته حالا روی «پروژه‌های آب» حساب باز می‌کند…

جمهوری شهوت

افشین شاهی

برگردان به فارسی: بهرام مهدوی

در سال 2013، مجلهء تحليلی «سیاست خارجی» در مقدمه‌ء يک تحليل مفصل به قلم افشين شاهی - استاد سياست و روابط بين المللی خاورميانه در دانشگاه «اکستر» بريتانيا (در سال 2013 او اکنون استاد ارشد روابط بین املل در دانشگاه برادفورد تنگلستان است)- این پرسش را مطرح کرد که: «آیا ایران درگیر یک انقلاب جنسی بی‌سابقه است؟ آیا این انقلاب سرانجام حکومت را ضعیف خواهد کرد؟» این نوشتهء 9 سال پیش افشین شاهی را می خوانیم و تصور وضعیت فعلی را به تخیل شما وا می گذاریم.

کابینهء جدید بریتانیا

و عرق شرم بر جبین حکومت اسلامی

عبدالستار دوشوکی

مقامات تبعیض گر و "نژاد پرست" حکومت اسلامی باید به کابینه های کشورهای غربی که "نژادپرست" شان می خوانند، و از جمله کابینهء جدید بریتانیا، نظر کنند و عرق شرم بر جبین آنها بنشیند. بعنوان یک بلوچ و یک سُنی مذهب باید بگویم که متأسفانه کشورمان ایران یکی از "نژاد پرست ترین" کشورهای دنیا است. مثلاً حدود بیست میلیون سُنی ایران طبق قانون اساسی کشور نمی توانند به مقام اول و دوم کشور (رهبر و رئیس جمهور) برسند.

گورباچف : پایان تاریخ کمونیسم حکومتی

جلال ایجادی

تاریخ شوروی از 1917 آغاز شد. لنین از 1917 تا 1922 حکومت کرد، استالین از 1922 تا 1953 سلطه داشت، خروشچف از 1953 تا 1964 در رأس بود، پادگورنی و برژنف از 1964 تا 1982 مسلط بودند، آندورپوف و سپس چرنینکو از 1982 تا 1985 در قدرت ظاهر شدند و بالاخره گورباچف از 1985 تا 1991 در قدرت بود. او، از درون، شکاف ها و بحران ها را عریان ساخت و حکومت اش پایان کمونیسم دولتی بود. گورباچف محصول تاریخی بن بست کمونیسم بود، او حامل تناقضی ساختاری بود. او پیامبر رهایی بخش نبود، او شیپور مرگ کمونیسم دولتی را پس از 74 سال اعلام نمود.

ابعاد آزادی بیان: یک چهارچوب نظری جدید

میثم بادامچی

این نوشتار مروری است بر مباحث عمده‌ی کتاب «ابعاد آزادی بیان: پژوهشی بر سر یک چهارچوب نظری جدید»، نوشته‌ی دِوریم کاباساکال، مدرس فلسفه‌ و نظریه‌ی سیاسی در دانشگاه لیدن در هلند. این کتاب در سال ۲۰۲۱ در مجموعه‌ی «فلسفه و سیاست؛ کاوش‌های انتقادی» توسط انتشارات «اسپرینگر» منتشر شده و شامل فصولی درباره‌ی توجیه و مفهوم‌سازی آزادی بیان، آزادی بیان در رسانه‌ها، گفتار نفرت‌پراکن به‌عنوان حد آزادی بیان، و مؤخره‌ای درمورد آزادی بیان در زمان کووید-۱۹ است. بخشی از کتاب نیز به آزادی دانشگاهی و مطالعات موردی پیرامون بریتانیا و ترکیه می‌پردازد.

«ریل‌گذاری» وزارت ارشاد برای سینماگران

یوحنا نجدی

تقریباً یک سال از آغاز به کار محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد و به نظر می‌رسد که رویکرد سیاسی- امنیتی او به مقوله هنر، بویژه سینما و سینماگران نمایان‌تر شده است... فشار بر هنرمندان بویژه سینماگران در ایران ابعاد تازه‌ای یافته است؛ برخی از چهره‌های شناخته شدهء سینمای ایران در زندان به سر می‌برند؛ گروهی دیگر ممنوعیت از کار گرفته‌اند و منابع مطلع نیز به رادیو فردا گفته‌اند که شماری از سینماگران به وزارت ارشاد احضار و «تهدید» شده‌اند تا امضاهایشان را از بیانیه‌های انتقادی نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی، پس بگیرند.

فراتر از برجام

محمود سریع‌القلم

کسانی که به ده تا بیست سالِ آیندۀ کشور فکر می‌کنند قاعدتاً نباید به یک برجام حتی امضاشدۀ نیمه‌مطلوب رضایت دهند. برجام صرفاً یک مُسکِّن است که حلِ چالش­‌های سیاست خارجی را به آینده موکول می‌کند. اگر برجام را در یک دایرۀ بزرگتر ترسیم کنیم، ریشۀ مشکل قدیمی است: بیش از دو قرن است که کشور نتوانسته با قدرت‌های بزرگ به قاعده‌­مندی و تفاهم برسد. این رویارویی با ظهورِ مدرنیته و قدرتِ تصاعدی غرب در تکنیک، پول و اسلحه به مراتب وسیع ترشده است. این تقابل فکری- روانی- سیاسی در حدی تعیین ‌کننده بوده که بدون انقطاع تاریخی، جهت‌گیری‌های کشور به نظرات برلین، پاریس، مسکو، لندن، واشنگتن و هم‌اکنون در بیجینگ نیز گره خورده است.

درگذشت میخائیل گورباچف

سرمقالهء سایت «ایران امروز»

اصلاحات گورباچف، به تدریج در قالب «گلاسنوست» برای بازشدن فضای سیاسی و رسانه‌‌ای، و «پرسترویکا» برای بهبود نظام حکمرانی در اقتصاد،‌ فرمول‌بندی شد. اما نظام اقتصادی و سیاسی اتحاد شوروی، یا همان «نظام سوسیالیستی»، بر حکمرانی دستوری و اتوریته بلامنازع حزب و دستگاه‌های امنیتی‌ نظامی استوار بود. نیازهای مصرفی مردم با برنامه‌زیری مرکزی و دستورات حکومتی در نازل‌ترین کیفیت تولید می‌شد. هیچ‌کس مالک و صاحب هیچ‌چیزی نبود. هیچ رابطه‌ای بین کار و تولید، و تخصص و توانایی انسان‌ها و درآمد و سطح زندگی آنها وجود نداشت. نیازهای مردم در حد نازل و بخور و نمیر تامین می‌شد.

قطارِ لنین

(باز نشر بمناسبت مرگ میخائیل گورباچف)

مجید نفیسی

مسافران همه خواب بودند / و تنها صدای او تاریکی را می شکافت. / کتابداری بود بازنشسته / عضو حزب کمونیست آمریکا. گورباچُف را خائن می خواند / و داشت به مینیاپولیس می رفت/ تا در نشستی شرکت کند.

دربارهء سکولاریسم نو

سام قندچی

هیچ جامعه ای نمی تواند با «دستور» به پیشرفتی برسد. امر به دین زدائی همانقدر ناممکن است که امر به باور قلبی به یک ایدئولوژی. اما، متأسفانه، بسیاری از مردم وقتی با بنیادگرایی مذهبی روبرو می شوند به دام اینگونه آمریت ها می افتند... درواقع، وقتی بینادگرایی اسلامی را رد می کنیم عدم توجه  به ناممکن ها خطری است که نمی توانیم به آن بی اعتنا باشیم. در مقایسه، به هنگامی که خیزش اسلامگرایی و ایدئولوژی های مشابه آن گریبان جهان ما را گرفته است، «سکولاریسم نو» جایی است که ما در آن می توانیم سلامت ذهنی خود را حفظ کنیم.

فقط این و نه آن؟

جواد کاشی

اگر کسی دلش به رفتن نیست، اما از زمان دانش‌آموزی در فکر و خیال رفتن است، دلش اینجاست اما می‌داند ماندن ممکن نیست، می‌رود اما حواسش اینجاست، مهاجرت می‌کند تا جسم اش را از فشار برهاند اما روحش را باقی می‌گذارد. میهن ما امروز مملو از روح‌های فاقد جسم است. میهن ما همیشه پر از ارواح مردگان بود، اما این بار با ارواح زنده سروکار داریم.

مهاجرت بیش از ۵۰ درصد از ورودی‌های پزشکی

شاهین آخوندزاده، رئیس بیمارستان روزبه

«من سال ۱۳۹۳، در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره مهاجرت نخبگان گفتم که ۵۰ درصد از ورودی‌های پزشکی دانشگاه تهران که در واقع ۱۰۰ نفر اول کنکور سراسری محسوب می‌شوند، مهاجرت می‌کنند. حالا هم می‌گویم این آمار در سال‌های اخیر حتما افزایش یافته است»... «یک جراح در کشور عمان ۲.۵ برابر یک جراح در ایران درآمد دارد؛ ضمن اینکه فرزند او نیز از آموزش رایگان بهره‌مند می‌شود. همچنین خودرویی که آنجا می‌خرد، با کیفیت بهتر و بهای آن هم یک‌دهم قیمت اینجا است. مسکن هم به همین شکل؛ پس کاملا برایش به‌صرفه است که جلای وطن کند.»