آتش سده  در سراسر ایران

دهه‌‌هشتادی‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟

مهرداد حسامی

نشریه «کتاب تراژدی» در تازه‌ترین شماره‌ی خود (شماره‌ء ششم) گزارش تحقیقیِ مفصلی درباره‌ء «تفکرات، خواسته‌ها، تفریح‌ها و آرزوهای نسل z  و دهه ‌هشتادی‌ها در ایران» منتشر کرده است، زیر عنوان «صبح به‌خیر ایران». ولی خلیلی، گرد‌آورنده‌ء این گزارش، ضمن بررسیِ روند تاریخی و پژوهش‌های میدانی درباره‌ء این نسل، با چند نوجوان و جوان و معلم گفت‌وگو کرده است و آنچه در اینجا آمده، خلاصه‌ء نظرات و دیدگاه‌های چند تن از این افراد است.

هجمه!

حمیدرضا رحیمی

حضرات ضد انقلاب!.. باز دوباره چه خبرتان است؟ باز سوراخی گیر آورده که از آن به برادران هجمه کنید؟! بفرمائید:

* گویا نیوز: استفاده از ماشین آ‌ب‌پاش علیه مردم زلزله ‌زدهء خوی.

مگر کار بدی فرموده اند؟ البته که نه! واقعیت آن است که ملت شل و پت، بعلت ریزش آوار، قدری گرد و خاکی شده بودند و یگان ضد شورش، بعنوان دوش آب سرد، ایفای نقش فرموده است.

برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

زیستن در روزگارِ وجدان

کاوه کیان‌فر

آیا کدام نور از کدام روزن تابیده است که اکثر ایرانیان دیگر خود را مجبور به زندگیِ پیشین نمی‌بینند؟ کشف حجاب در خیابان توسط شمار زیادی از زنان تنها ظاهری از یک پنهانِ بزرگ‌تر است. گرچه قتل ژینا امینی نخستین جنایت نبود، اما انگار برای مردمان هر سرزمینی زمانی فرا می‌رسد که خود را در آینه می‌بینند و شر، آن شرِ پنهان و همراهیِ ناخودآگاه با شر، را در وجودِ خود مشاهده می‌کنند و وجدانشان از ستم و قتل بی‌گناهان برانگیخته می‌شود.

جوزف بورل مزخرف می بافد!

مجید محمدی

جوزف بورل پس از رای پارلمان اروپا در باب تروریستی بودن سپاه اعلام کرده است که اتحادیه اروپا نمی تواند بدون حکم دادگاه یکی از کشورهای اروپایی سپاه را یک سازمان تروریستی اعلام کند. این سخن اولا هیچ پایه و اساس حقوقی و قانونی ندارد و ثانیا تنها برای باز گذاشتن در دیپلماسی گفته شده است. زشت تر از آن استفاده از شور و هیجان ایرانیان در هوای زیر صفر استراسبورگ و رای اعضای پارلمان اروپا برای ایجاد فشار به جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکرات است در حالی که معترضان ایرانی خواستار پایان دادن به مذاکرات هستند. تا اینجای کار باید گفت «جناب بورل! شرم کنید.»

آنچه «میشل فوکو» در ایران ندید و «کیت میلت» دید

سعید صادقی

امروز، بعد از چند دهه، این‌گونه تصور می‌کنیم که روشنفکران غربی در سال پنجاه‌وهفت در مورد انقلاب ایران اشتباه کرده‌اند و یا، در بهترین حالت، فریب حرف‌ها و رفتار انقلابیون اسلامی و "خدعه‌های" رهبر انقلاب را خورده‌اند... با این‌حال، فروکاستن کلیتی به‌نام "روشنفکری غرب" به شخص "میشل فوکو" نمی‌تواند تمام حقیقت ماجرا را بیان کند ، چراکه در آن دوران روشنفکران رادیکال دیگری هم بودند که در کوران انقلاب به ایران آمدند و مواضعی کاملاً متفاوت با او درباره‌ء تحولات کشور و حتی آینده‌ء نه‌چندان روشن آن داشتند. یکی از این افراد "کیت میلت"، فمینیست پیشروی آمریکایی، بود.

معنای سکولاریسم

علی پاک نژاد

چارلز تیلور، فیلسوف کانادایى، کتاب خود، “عصر سکولار“، را با این پرسش آغاز مى‌کند: “معناى این‌که بگوییم در عصر سکولار زندگى مى کنیم، چیست؟”. هدف تِیلُر ارائه‌ء تحلیلی تاریخى از مبانى فکرى و اجتماعى جوامع سکولار در اروپاى غربى و امریکاى شمالى است و به این منظور در ابتدا به سه برداشت از مفهوم امر سکولار اشاره مى‌کند. در این مقاله با نگاهى اجمالى به آرای او در مقدمه‌ء کتاب مى‌پردازیم.

چند حادثه نامربوط اما مربوط!

برگرفته از سایت مشروطه

ذات جمهوری اسلامی، ذات و ایدئولوژی آخوندی همین است. آنها برای رسیدن به قدرت و حفظ قدرت، مثل بلدوزر از روی جان انسانها می گذرند. یعنی لازم باشد سر رزمندگان خود را زیر آب می کند یا خون زائران را می ریزد و اگر روزی نیاز داشته باشد مهره های خود را اعدام می کند و خانواده های آنها را تا پایان عمر عزادار می کند.

چرا عربستان نمی خواهد رژیم ایران سقوط کند؟

نوشتهء «طلال محمد» در نشریهء«سیاست خارجی»

شبکهء تلویزیونی «ایران اینترنشنال»، مستقر در لندن که تحت حمایت عربستان سعودی است، زمان سخاوتمندانه ای را به گزارش تظاهرات در ایران اختصاص داده، ویدیوها و تصاویر زیادی از داخل ایران را پخش می کند و همچنین میزبان چهره‌های مخالف، اعضای شبه‌نظامیان مخالف دولت، و جدایی‌ طلبان آذری و کرد است. لذا می توان خیال کرد که عربستان سعودی در نهایت به دنبال سقوط رژیم آخوندی ایران است. اما همهء این مطالب ممکن است ظاهر سازی باشد: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت کنونی عربستان نمی‌خواهد جمهوری اسلامی سقوط کند.        (همراه با توضیحی از سردبیر سایت جنبش)

در حاشیهء انتخاب سخنگو

سام قندچی

همکاری آدم های سیاسی به شکل نوعی پارلمان، چه مهستان اشکانیان باشد و چه کنگرهء کنتینانتال ابتدای تأسیس آمریکا، امر غیرمنتظره ای در تاریخ نیست! همین کنگرء آمریکا نیز اول قوه مجریه و مقننه بود و 15 سال همین کنگره بر کشور آمریکا حکومت می کرد! پارلمان بریتانیا نسز که امروز قوهء مقننه است در زمان گردن زدن پادشاه بریتانیا قوه مجریه هم بود و در واقع اول در آنوقت «کرامول» رییس پارلمان بریتانیا بود و بعداً دیکتاتوری اش را بعنوان جمهوری بریتانیا اعلام کرد. بر اساس تمرکز کنونی ایرانیان بر دموکراسی می توان گفت که حکومت کردن توسط مجمعی نظیر پارلمان می تواند عملی باشد.

سکولار دموکرات ها و وکالت به شاهزاده

اسماعیل نوری علا: سخنرانی در مهستان

در امر «وکالت» هویت موکل، هویت وکبل، موضوع وکالت، زمان برقرار بودن وکالت، و حق الزحمهء وکیل پایه های کار را تشکیل می دهند. در قرارداد کنونی ما هم، سکولار دموکرات ها «موکل» اند و شاهزاده رضا پهلوی را بعنوان «وکیل» خود انتخاب کرده اند. از نظر ما و با عنایت به، و بر اساس آنچه خود شاهزاده تا کنون مکرراً گفته است، «حدود اختیارات وکیل» را می توان در ده موضوع خلاصه کرد...

مخالفین هم به کاندیداهای خودشان رأی بدهند!

فایل تصویری     فایل صوتی

درباره وکالت سکولار دموکرات ها به شاهزاده

چرا سکولار دموکرات ها به شاهزاده وکالت می دهند؟

اسماعیل نوری علا

اگرچه برخی از ویژگی های آقای رضا پهلوی، (مثلاً، ارتباط خونی شان با دو پادشاه سلسلهء پهلوی، ولیعهد بودن شان برای پادشاهی در آن سلسله، قسم پادشاهی خوردن شان به هنگام فوت پدر و بر اساس قانون اساسی مشروطه) از جمله دلایل پیدایش مشخصات ممتازی است که در بالا ذکر شد، اما وکالت دادن به ایشان بدون در نظر گرفتن آن ملاحظات و صرفاً بخاطر شخصیت ممتاز خود ایشان صورت گرفته و لزوماً ناظر بر این نیست که احیاناً ایشان بخواهند، بدون موافقت ملت در روند رأی گیری های دموکراتیک، پادشاهی و زعامت خاندان پهلوی را احیا کند.

پیامی از جانب شاهزاده رضا پهلوی

خطاب به موکلین خود

ابراز عمومی این اعتماد، از جمله این امکان را به من و دیگر افراد مورد وثوق شما می‌دهد تا با قدرت و صراحت بیشتری به نمایندگی از شما در سطح بین‌المللی گفتگو و مذاکره کنیم. همان‌طور که در مهرماه ۱۳۹۹ در «پیمان نوین» تاکید کردم، نجات ایران جز با همبستگی ملی ممکن نیست.

معنای مخالفت با اعطای وکالت به شاهزاده

سارا فرزان

به نظر می رسد مخالفان امر دادن وکالت به شاهزاده، یا به عمد و از روی عناد و غرض و یا در اثر بی توجهی، نه تنها با استفاده اشتباه  از مفهوم «کفالت» به جای «وکالت» سعی در ایجاد آشوب تفرقه و برهم زدن صفوف اتحاد ایران دوستان می کنند بلکه مضعول نابود ساختن تنها حلقهء اتحادی کارآمد در برابر حکومت اسلامی هستند. لذا، با اندکی دقت و تأمل در روانشناسی و نوع سوگیری آنها می توان فهمید که چه طیف هایی دم از امتناع از دادن وکالت می زنند و فهمید که هراس آنها از چیست.

بازندگان ازلی و اپوزیسیون ابدی

آرمان امیری

پیشتر گمان می‌کردم احمقانه‌ترین درسی که یک گروه می‌توانند به زعم خود از تجربه‌ی تاریخی انقلاب ۵۷ بگیرند این است که «دیگر هرگز نباید انقلاب کرد»؛ اما طبق معمول بالاتر از سیاهی هم رنگی پیدا شد و گروهی دیگر کار درس‌گرفتن‌های تاریخی را به آنجا رساندند که «باید مراقب باشیم نفر بعدی هم مثل خمینی ما را گول نزند»! شاید به نظرتان بی‌ربط باشد، اما این دو گزاره، دقیقا دو سر یک طیف از باورهای غیرعلمی هستند!

نقشهء راه بازسازی اقتصادی ایران: از لحظهء سقوط تا تثبیت

گفتگوی سعید قاسمی نژاد و محمدرضا جهان پرور

در این گفتگو دکتر سعید قاسمی‌نژاد، با دکتر محمدرضا جهان‌پرور، اقتصاددان برجستهء ایرانی، به این پرسش می‌پردازند که نظام مستقر پس از سرنگونی جمهوری اسلامی بایستی چه سیاست‌هایی را در حوزهء اقتصاد دنبال کند؟ این دو تن، پاسخ به این پرسش را در سه بازهء زمانی متفاوت بررسی می‌کنند. بازهء نخست چند ماه ابتدایی بلافاصله پس از سقوط جمهوری اسلامی ا‌ست. بازهء دوم، تا زمان تحویل زمام امور کشور از جانب دولت موقت به دولت منتخب است. بازهء سوم به سیاست‌های مطلوب نخستین دولت منتخب می‌پردازد.

رهیافتی برای عبور از سلطه‌ء روحانیت

محمد ایزدی

وقتی درباره‌ی چیستی و ماهیتِ «جمهوری اسلامی» سخن می‌گوییم باید ایدئولوژی «ولایت فقیه» را از «عوارض» آن تفکیک کنیم. در این مقاله می‌خواهیم به جایگاه سیاسی- نظریِ دستگاهِ روحانیتِ شیعه در سایه‌ی حاکمیت مبتنی بر «ولایت فقیه»، زمینه‌ی تاریخی و آینده‌ی آن پس از جمهوری اسلامی بپردازیم. مبنای تحلیل این مقاله، پرسش دولت در چارچوب اندیشه‌ی سیاسی‌ است نه در چارچوب اعتقادی، اعم از تصدیق یا انکار مبانی اعتقادی تشیع امامی.

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

سخنران:

سروش مظفر مقدم

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان