`

برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

ضرورت همبستگی ملی و ائتلاف سیاسی در آستانهء سقوط رژیم

جلال ایجادی

استراتژی کسب قدرت آیا با سازش و چالش ممکن است و یا با انقلاب قهرآمیز میسر می گردد؟ در جهان هر دو راه تجربه شده اند. برای جامعه راه مطلوب راهی است که کم ترین هزینه را بپردازد. خشونت برای کشتار دشمن می تواند با جنگ داخلی و تبهکاری های اجتماعی خشن و پارگی سرزمینی همراه باشد. حال آنکه مبارزه مدنی و اعتصاب و تظاهرات سیاسی و متوقف کردن اقتصاد رژیم و فلج کردن نظام اداری کم هزینه ترین است. البته رژیم تلاش دارد تا هر حرکت مبارزاتی را به قهر بکشاند ولی هوشمندی انقلابیون باید بتواند این سیاست را خنثی سازد.

با صدای بلند اعلام می کنم!

میم هـ - فرزند یک آیت الله

من با صدای بلند اعلام می کنم که فرزند یکی از آیت الله های بیشرف قم هستم. ما گروهی از فرزندان این نابکارانیم که تصمیم گرفته ایم ایرانی شویم. من و ما اعلام می داریم که حتا یک آیت الله و آخوند و ملا و مداح و طلبهء ایرانی وجود ندارد. حتا اگر به زبان پارسی سخن بگویند و بنویسند. پس مردم ایران باید بدانند که در روز رستاخیز میهن باید محکم و استوار قوانینی وضع شوند که دین به کلی و مطلقاً از حکومت و دولت پاک شود و امری بسیار بسیار و صد در صد شخصی گردد.

آموزش رایگان

حمیدرضا رحیمی

* صدای آلمان: زندان اوین پر از روزنامه‌نگار است. سازمان گزارشگران بدون مرز آلمان روز چهارشنبه ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن) در گزارشی نوشته است که از زمان آغاز اعتراضات سراسری تا کنون در ایران ۵۵ روزنامه‌نگار و اصحاب رسانه دستگیر شده‌اند که ۱۶ نفرشان زن بوده‌اند.

* ملاحظه کردید؟ روزنامه نگاری همیشه رشته ای جذاب و پُر طرفدار بوده است. بگزارش خبرنگار مطبوعاتی ما، مقامات دلسوز و دانش پژوه، برای روزنامه نگاران، در زندان کلاس رایگان گذاشته اند، حال اگر متقاضیان زیادی ثبت کرده و ازدحام شده است، تقصیر زندان نیست که!

انتقامی که حکومت می خواهد بگیرد

نازنین درگاهی

رویه‌ تازه‌ جمهوری اسلامی برای تنبیه معترضان چیست؟ حاکمیتی که در حال تراش استخوان‌های خود و ضربه زدن به ستون‌های از هم‌گسسته‌اش است، تا کی می‌تواند بی‌آن‌که سقوط کند به این‌کار ادامه دهد؟ این گزارش زمانه درباره‌ تلاشِ غیر‌انسانی حکومت برای ناامید کردن مردم است.

یادداشت وارده

سایت «وکالت میدیم» حک شده ،نمیذارن رقم بره بالا، جند وفته  از 440000 تا بالا پایین میشه. ولی مردم دست ورنمیدارن، برین به بینین، هنور رأی میدن. یکی دیگه هم جدا داره رأی جمع میکنه. 75000 تا هم اون جمع کرده. جمعا بیشتر از نیم ملیون شده. یک ملیون و ششصد هزار تا هم هشتگ زدن. خیلی ها هم وکالت دادن، بدون اینکه رأی بدن. تو ایرون هم که نمیتونن رأی بدن. چند جا شنیدیم  شعار دادن  «رضا پهلوی، وکیل مایی». زندانیای سیاسی هم از زندون رأی میدن. مردم زنگ میزنن به تلویزیون «من و تو» وکالت میدن. انوقت  یک کذاب تجزیه طلب ناجوانمرد با توهین به این همه ایرانی میگه «کودتای وکالت  می دهم  رو سپاه پاسدران انجام داده». آدم مفتضح شده و شکست خورده. ֎

پوزیسیون یا اپوزیسیون؟

مهدی اصلانی

هفتاد تن از ایرانیان داخل و خارج (اگر دو فروند دیگر امضا کرده بودند می‌شدند ۷۲تن) با امضای بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را محکوم کردند. امضاء‌ کنندگان از حکومت خواسته‌اند «با تجدید نظر در سیاست ‌های اقتصادی، اجتماعی ... اجازه ندهد که دخالت همیشگی بیگانگان یکبار دیگر باعث تضعیف مؤلفه‌ های قدرت ملی ایران شود!» تضعیف مؤلفه‌های ملی؟ تجدید نظر؟

از همدلی به همگامی و تعمیق

مهسا تفسیری

امروز در جامعه ما فراتر از آن که با نبردی صرفا سیاسی برای جایگزینی قدرت مواجهه باشیم با نبرد میان «ارزش ها» و «هنجارها» مواجه هستیم؛ نبرد ارزش‌هایی که نه تنها حاکمیت بلکه خانواده‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی را نیز به چالش می‌کشد. این جنبش کم و بیش به مانند جنبش‌های مشابه در دنیا (ازجمله خیزش جوانان در می‌۱۹۶۸) بیش از آن که خیزشی سیاسی باشد بن مایه‌ای اجتماعی دارد؛ اگر هم سیاسی بدانیم اش، سیاست‌اش از نوع سیاست رایج و کلاسیک نیست.

گفتگو با «رابرت مالی»

ترجمهء برنامهء «گفتار سخت» بی.بی.سی

تلاش‌ها برای احیای توافقی که مانع جاه ‌طلبی هسته‌ای ایران شده بود حالا به بن بست خورده. دولت ایران اورانیوم را غنی می کند مردم خودش را سرکوب می‌کند و به روسیه پهپاد می‌دهد. مهمان من نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران «رابرت مالی» است. او دیپلماتی کارکشته است ولی با شکست دیپلماسی آمریکا چه می تواند بکند؟  رابرت مالی در واشنگتن به هارد تالک خوش آمدید.

سخن یک جمهوری‌خواه با جمهوری‌خواهان

آرمان مستوفی

درست است که این گروه‌ها و افراد [تحزیه طلب]، به درجات متفاوت، با حکومت اسلامی ایران مبارزه کرده‌اند و می‌کنند ولی این برای اتحاد با آنها بسنده نیست. به عبارت روشن تر، مهم این نیست که کی با کی مبارزه می‌کند؛ باید دید کی برای چی مبارزه می کند. مجاهدین خلق هم ده‌ها سال است که با حکومت آخوندها مبارزه می‌کنند. چرا اتحاد، هماهنگی و حتی تفاهم با آنها در دستور کار ما نیست؟

جوزف بورل مزخرف می بافد!

مجید محمدی

جوزف بورل پس از رای پارلمان اروپا در باب تروریستی بودن سپاه اعلام کرده است که اتحادیه اروپا نمی تواند بدون حکم دادگاه یکی از کشورهای اروپایی سپاه را یک سازمان تروریستی اعلام کند. این سخن اولا هیچ پایه و اساس حقوقی و قانونی ندارد و ثانیا تنها برای باز گذاشتن در دیپلماسی گفته شده است.

متن تایپ شدهء مذاکرات           ویدئوی مذاکرات

نگاهی به کنفرانس آیندهء دموکراسی در ایران

اسماعیل نوری علا

کنفرانس صحنه ای بود که همهء سخنرانان اش از اتجاد به دست آمده، و همبستگی در راه، صحبت کرده و مژدهء همکاری های باشکوه و دل انگیر آینده را می دادند؛ نمایشی بود پر هیجان، امیدوار کننده و مورد تأیید مائی که بخش کوچکی از موکلان شاهزاده را تشکیل می دهیم. اما به نظر ما سکولار دموکرات ها چنین می رسد که این «وحدت عزم و اراده» را باید، بخاطر آینده، هرچه زودتر و جدی تر زیر ذره بین قرار داد، معنای آن را فهمید و نقاط ضعف آن را بررسی کرد.

پیامی از جانب شاهزاده رضا پهلوی

خطاب به موکلین خود

ابراز عمومی این اعتماد، از جمله این امکان را به من و دیگر افراد مورد وثوق شما می‌دهد تا با قدرت و صراحت بیشتری به نمایندگی از شما در سطح بین‌المللی گفتگو و مذاکره کنیم. همان‌طور که در مهرماه ۱۳۹۹ در «پیمان نوین» تاکید کردم، نجات ایران جز با همبستگی ملی ممکن نیست.

سکولار دموکرات ها و وکالت به شاهزاده

اسماعیل نوری علا: سخنرانی در مهستان

در امر «وکالت» هویت موکل، هویت وکبل، موضوع وکالت، زمان برقرار بودن وکالت، و حق الزحمهء وکیل پایه های کار را تشکیل می دهند. در قرارداد کنونی ما هم، سکولار دموکرات ها «موکل» اند و شاهزاده رضا پهلوی را بعنوان «وکیل» خود انتخاب کرده اند. از نظر ما و با عنایت به، و بر اساس آنچه خود شاهزاده تا کنون مکرراً گفته است، «حدود اختیارات وکیل» را می توان در ده موضوع خلاصه کرد...

تبارهای سیاسی

آرمان امیری

اگر یک ناظر بیرونی به حوادث ایران نگاه کند و صرفا بیانیه‌های سیاسی در باب اهداف و ملزومات انقلاب اخیر را بخواند، آنچه می‌بینید یک همگرایی شگرف است که شاید در کمتر انقلابی در طول تاریخ مشابه داشته. برای سنجش این ادعا، من مقیاس تقسیم‌بندی فضای سیاسی را «نسبت نیروهای سیاسی با انقلاب ۵۷» قرار می‌دهم. با چنین مقیاسی: در منتها الیه یک سر این طیف، شاهزاده پهلوی قرار دارد.... در سوی دیگر این طیف گسترده، میرحسین موسوی قرار دارد.

بسمه تعالی: ارزیابی انقلاب اسلامی!

بیانیهء نهضت آزادی

شیوهء حکمرانی در طول چهار دهه گذشته آن قدر از شاخص‌های دموکراتیک، بهبودگرایانه و مبتنی بر توسعه متوازن و پایدار به دور بوده که بروز اجتماعی جنبش‌های اعتراضی به بخشی از تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران بدل شده است. تلاش‌های آگاهی‌بخش و اعتراضات دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی... جملگی نشان می‌دهند که دیگر برای زنان و مردان و جوانان و اقوام ایرانی قابل تحمل نیست که کرامت انسانی، ارزش‌های دموکراتیک و حاکمیت قانون نادیده گرفته شود و دولت‌مردان بی‌کفایت و ناباور به حقوق اساسی و حاکمیت ملت که در غیرمشارکتی ‌ترین انتخابات پس از انقلاب بر مسند قدرت نشسته‌ و زمام امور را در دست گرفته‌اند، سرنوشت سیاسی و اقتصادی مردم را بنا بر تمایلات و منافع جناحی و فردی خویش رقم زنند.

یک رؤیا در دو بستر

از «ژ. ژ. ئازادی» تا «ز. ز. آزادی»

مزدک بامدادان

شعارها چگونه سراسری می‌شوند؟ آیا نیرویی سازمان‌ یافته، با یک کاوش موشکافانه و یک برنامه ‌ریزی سِتادی این کار را به پیش می‌برد؟ یا این واژگان آهنگین تنها هنگامی روان گروهی جامعه را پژواک می‌دهند، که تک‌تک تلاشگران یک جنبش، در ژرفای آن شعارها گوهر خواسته‌های خویش را بازیابند؟ همان پدیده‌ای که در در روانشناسی به آن “هم‌ذات‌پنداری” می‌گویند؟

ماجرای ارتش در بهمن 1357

کامبیز فتاحی

منبع خبر ناصر میناچی، از بنیانگذاران حسینیه ارشاد بود که در آن زمان به عنوان رابط مخالفان مذهبی با سفارت‌خانه‌های آمریکا و بریتانیا عمل می‌کرد... ویلیام سالیوان بلافاصله به واشنگتن گزارش داد که دو طرف بر سر تدابیر امنیتی مراسم استقبال از آیت‌الله خمینی به توافق رسیده‌اند ولی «این‌ها مسائلی فرعی است». بنا بر پیام: «مسئله اصلی قول مشخص قره‌باغی به بازرگان است که ارتش با تغییر مخالفت نخواهد کرد - تکرار می‌کنم - مخالفت نخواهد کرد؛ حتی با تغییرات در کابینه به شرط آنکه بر اساس قانون اساسی باشد.»

شاپور بختيار در کوران انقلاب

کیومرث روشن

شاپور بختيار، سياستمداری که با پذيرش پست نخست وزيری در ۳۷ روز آخر حيات رژيم سلطنتی ايران اعتبار و شهرت خود را به قمار گذاشت در هفته های آخر حکومت سعی داشت تا از اوج گيری انقلاب جلوگيری کند و با استفاده از نيروی ارتش به اجرای طرح ها و برنامه های خود بپردازد. اما اعلام بی طرفی ارتش در روز ۲۲ بهمن به سقوط پی در پی سازمان ها و وزارتخانه های دولتی انجاميد و آخرين پايگاه حکومت يعنی ساختمان نخست وزيری به تصرف مخالفان در آمد.

ملاقات با خمینی در نوفلوشاتو

زلمی خلیل زاد

خمینی با لباس کامل روحانیان روی زمین چهار زانو، مودبانه اما بی‌لبخند نشسته بود. بی‌خبر از این که من فارسی می‌فهمم یکی از دستیارانش به خمینی توصیه کرد که «به استاد امریکایی بگویید که ما به دنبال دموکراسی و حقوق زنان ایم – این چیزی است که امریکایی‌ها خوش دارند بشنوند.»

دهه‌‌هشتادی‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟

مهرداد حسامی

نشریه «کتاب تراژدی» در تازه‌ترین شماره‌ی خود (شماره‌ء ششم) گزارش تحقیقیِ مفصلی درباره‌ء «تفکرات، خواسته‌ها، تفریح‌ها و آرزوهای نسل z  و دهه ‌هشتادی‌ها در ایران» منتشر کرده است، زیر عنوان «صبح به‌خیر ایران». ولی خلیلی، گرد‌آورنده‌ء این گزارش، ضمن بررسیِ روند تاریخی و پژوهش‌های میدانی درباره‌ء این نسل، با چند نوجوان و جوان و معلم گفت‌وگو کرده است و آنچه در اینجا آمده، خلاصه‌ء نظرات و دیدگاه‌های چند تن از این افراد است.

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

فایل تصویری    فایل صوتی

سخنران:

بهروز قاسمی (نارمکی)

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان