|
------------------------------ =========================== |
||||
اگر چه باده فرح بخش و باد گل بيز است به بانگ چنگ مخور مي که محتسب تيز است در آستين مرقع پياله پنهان کن.... فدوی نمی داند که عالیجناب حافظ، تا چه حد با برادران و ممیّزی خداپسندانه برآمده از آنان، کنار می آید؟ لکن در صورت مخالفت، معظم له آیا دل اش می آید که فدوی و توابع، بابت واژگانی مانند "باده"، "می"، "پیاله"، و از این قبیل، زیر شلاق ولائی حضرت آقا(ضپ)، کبود شوند؟ خب، حافظ جان، دستکم اجازه بفرما که بجای آنها چیزهای بی خطر مانند "آب" بگذاریم، گو اینکه همین عنصر بی خطر نیز در رمضان، آلت قتاله محسوب می شود!◄
برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان آرشیو سکولار دموکراسی◄ آرشیو تلویزیون ایران فردا◄
افشای راز کتاب کیومرث پوراحمد علیه انقلاب ۵۷ کیومرث پوراحمد ۱۶ فروردین در یک ویلا در نزدیکی بندر انزلی درگذشت. رسانهها در ساعتهای اولیه علت درگذشت او را «ایست قلبی» عنوان کردند، اما ساعتی بعد ماهنامه «فیلم امروز» نوشت که او «از سر افسردگی و ناامیدی، بیآیندگی و بیهودگی» به زندگی خود پایان داده است: «همینقدر سهمگین و باورنکردنی، وحشتناک و تکاندهنده»... بهفاصلهٔ کوتاهی پس از درگذشت کیومرث پوراحمد، یک انتشاراتی ایرانی خارج کشور، با اعلام رسمی نام نویسنده یکی از کتابهای قبلی خود، ابعاد تازهای از تفکرات و دیدگاههای سالهای اخیر این فیلمساز سرشناس سینما را روشن کرد.◄
نگاهی به کنفرانس 26 مارس تورنتو در آینده ایران ما رقابت بین جمهوری و سلطنت را خواهیم داشت، بین اقوام ایرانی و سلطنت را خواهیم داشت، این چیزی نیست که با کوشش من و شما در سالن های در بسته حل بشود. مهم اینکه متمدنانه یاد بگیریم دشمن هم نیستیم و باید، برخلاف این چند ماه اخیر اینکه جریانی بخواهد هیرارشی [سلسله مراتب] ایجاد بکند این هوس را از دلمان بزدائیم و بیشتر اعتماد بسازیم و بتوانیم همکاری بکنیم.◄
فراتر از انقلاب: رنسانس ایرانی تابحال کوهنوردی رفتید؟ هرچقدر کوه مرتفع تر باشد، سختی رسیدن به قله بیشتر است و انرژی و توان بیشتری از شما می گیرد. رها شدن از شر حکومت مذهبی هم پیروزی بسیار بزرگی است که متناسب آن باید هزینه داد. این پیروزی ایران را و نسل های بعدی را خوشبخت خواهد کرد و منطقه را نیز متحول خواهد نمود.◄
انقلاب ملی ایرانیان با تأکید بر اصل «حاکمیت ملّی»، سناریوهای رژيم اسلامی درباره نسبت دادن اعتراضات به بیگانگان را خنثی کرده و هیاهوی برخی بلندگوهای رسانهای تجزیهطلبان را بیاثر کردهاند... چنتهء جناحین رژيم اسلامی نیز خالی ست و اتاقهای فکر نظام تا کنون در پیشبرد سناریو برای انحراف انقلاب ملی ایران ناکام ماندهاند. در این میان، رهبر پریشانحال نظام که به هر بهانهای سخنرانی میکند، همواره بر سه نکته تکیه دارد: هراس از پهلوی، توطئه دشمنان و توهم دستاوردهای بیبدیل انقلاب۵۷ و نظام مقتدر!◄
چند پرسش از صاحبان منشور «جمهوری ایران»انقلاب بهمن ۵۷، کشور را به پرتگاه بحران های هولناک نا کارآمدی، فساد، فقر و فلاکت بی حد و حصر کنونی هدایت کرد، تا لاجرم نهال انقلاب ژینا برای نجات کشور سر برکشد... پرچم این جنبش تنها زمانی تمام قد بر افراشته خواهد شد که شخصیتها و نیروهای دموکرات، خیر مشترک ملی را بر منافع دیگر خود مقدم شمرده و برای نجات کشور، همبستگی و همکاری را اولویت درجه اول خود بشمارند. متاسفانه، فعلا نشانی از این رفتار در بخش عمدهای از طیف جمهوریخواهی یافت نمیشود.◄
اگر بخواهم نقدی اصولی بر جریان روشنفکری ایران وارد بدانم، این است که راهکاری برای توسعه نداشت. نه به این معنا که ایدهای نداشت ــ ایدههای یوتوپیایی یا رمانتیک فراوان داشت. اما درک نکرده بود که قضیه بسیار دشوارتر از آن چیزی است که حساب میکرد. میخواستند با جدول ضرب پیچیدهترین معادلات را حل کنند و به آن جدول ضرب هم غره بودند، زیرا هیچگاه راهحلهایی که از جدول ضربشان درمیآمد به مرحله اجرا گذاشته نمیشد تا مشخص شود چقدر سادهلوحانه است.◄
آه که هنوز خون نخوت سلطان محمد خوارزمشاه و شاه اسماعیل صفوی و آقامحمدخان قاجار در رگهای حکومتیان میدود و هنوز شور و سطوت حسن صباح و شیخ حسن جوری و حسین فاطمی و خسرو روزبه و نواب صفوی و صادق خلخالی در روح بسیاری از مخالفان حکومت جاری است. در حالی که ایران بیش از هر وقت دیگر به روزبه پوردادویه (ابن مقفع) و بونصر مُشکان و امیرکبیر و داور و فروغی و بختیار و بازرگان و طالقانی و بهشتی نیاز دارد.◄
سال ۱۴۰۱ سال خیزشی سراسری بود علیه حاکمیتی که حملات اش را علیه «زن، زندگی، آزادی» یکپارچهتر کرده بود. در سالی که گذشت، جبههها بیش از پیش روشن و خطکشیها مطلق شد: جبههء حاکمیت و جبههء جنبشهای اجتماعی. ۱۴۰۱ با گردنکشی حاکمیتی که به فاز جدید یکپارچگی خود میبالید شروع شد، اما مردم، در خط پیوستهای از اعتراضات صنفی و در چند مرحله خیزش خیابانی، شوک سنگینی به حاکمیت وارد کردند.◄ |
دربارهء اتحاد و چگونگی تشکیل دولت گذار در گفتگوی بیژن کیان و نوری علا با علیرضا میبدی◄
در رایو همراه: درباره منشور مهسا و نقش شاهزاده◄
طی چند سال اخیر، به خصوص از زمان شکل گیری جنبش «زن، زندگی، آزادی»، نزاعی جدی میان طرفداران «پادشاهی بر مبنای مشروطیت» و «جمهوریت» در گرفته است. دو سر طیف آنچنان به هم هجوم میآورند که همگنانِ ایستاده در میانهشان را نیز له میکنند. گاه یکدیگر را متهم به همکاری با حکومت اسلامی کرده و گاهی نیز اظهار میکنند که اگر قرار است طرف مقابل پیروز میدان شود اصلا وضع موجود را ترجیح میدهند. علیرغم همصدایی ایرانیان داخل و خارج، و حتی مواضع ظاهراً مشترک نخبگان سیاسی از طیف های گوناگون، چنین تعارضی عجیب مینماید. ◄
دانشگاه استنفورد، در روزهای پنجم و ششم فروردین ۱۴۰۲ (۲۵ و ۲۶ مارس ۲۰۲۳)، میزبان همایشی بود با عنوان «گفتوگوهایی برای گذار به دمکراسی سکولار در ایران». برنامه که بههمّت گروه ایرانشناسی دانشگاه استنفورد، شبکهٔ تخصصی - مدنی گذار و گروه کای (کارآفرینان ایرانی) سامان یافته بود، و در ۱۸ پانل مستقل با ۶۸ شرکتکننده، و ۸ میزگرد بحث و تبادلنظر، چنانچه از نامش برمیآید، سرتاسر در قالب گفتوگو پیش رفت. ◄
چرا سنگ مزار آزادی خواهان را می شکنند؟ بارها دیده و شنیدهایم سنگ مزار جانباختگان راهِ آزادی توسط مزدوران جحکومت اسلامی تخریب شده است، علت چیست؟ بعضی میپرسند آیا رژيم از سنگ مزار هم هراس دارد؟ پاسخ این است: «هراس رژیم اسلامی از انعکاس ِ اندیشهیِ مبارزانِ جانباخته است». کافیست نگاهی کنیم به آیین مورد علاقه رژيم: «محرم و روایت حسین»...◄
از بلوار کشاورز تا ایستگاه راهآهن بروکسل هنوز صبر میکنیم تا چند ساعت دیگر که برویم خانهاش را پاکسازی کنیم و اکانتهایش را ببندیم و به خانوادهاش اطلاع دهیم و برای وکیل کاری کنیم. آخر شب که میرویم تا ماشین دوستمان را در خیابانهای جنگزده پیدا کنیم چشمم میخورد به تابلوی خیابان «حجاب». کسی با رنگ سفید نوشتهی قدیمی را خط زده و بهجایش نوشته «خیابان مهسا امینی».◄
حضور شاهزاده رضا پهلوی که خودش و بقیه وی را فراجناحی معرفی میکنند (و آینده نشان خواهد داد آیا این موضع به سود یا به زیان انقلاب ملی ایران بوده است)، در کنار آنانکه نه تنها فراجناحی نیستند بلکه هم پیشینه در حمایت از یک جناح جمهوری اسلامی دارند و هم در حال فعالیت برای تقویت جناح خود هستند، کفهی ترازو را در عمل به سود شعارها و تمایلات و جانبازیهای نسلهای جوان معترض در ایران که خواهان براندازی کلیت «نظام» «جمهوری» «اسلامی» هستند، سنگین نمیکند!◄
غربیها شاید با بیش از صد کشور که اصلاً سیستم داخلی آنها را قبول ندارند روابط گسترده دارند چون با آنها منافع مشترک دارند. دموکراسی در داخل کشورهای غربی یک اصل جدی، متقن و مورد تفاهم است، اما در سیاست خارجی، اهرمی تنومند و جذاب برای فشار است. غرب به وضوح نمیخواهد ایران یک قدرت هستهای شود ولی با قدرتمند و ثروتمند شدن ایران مشکلی ندارد. در مقابل، همسایگان ایران نه میخواهند ایران هستهای شود و نه قدرتمند و نه ثروتمند. غرب حتی ممکن است با حملۀ نظامی از هستهای شدن ایران جلوگیری کند، ولی همسایگان ایران با قدرت نرم مالی، رسانهای، تعلیق و سناریوهای درجا زدن اقتصاد و توسعه کشور، مانع قدرتمند شدن آن خواهند شد.◄
چنانچه جمعی از نامداران اوپوزیسیون داخل و خارج کشور اعم از طرفداران پادشاهی مشروطه و جمهوری خواهان در یک نامه باز مختصر ضمن یادآوری جنایتهای علی خامنهای و اشاره به نفرت و انزجار مردم از او خواهان استعفاء و یا برکناری او و برگزاری رفراندم برای تدوین قانون اساسی نوین برای انتقال به رژیم سیاسی آینده از طریق مسالمت آمیز شوند و از مبارزان و آزادیخواهان و کلیه مردم ایران نیز درخواست کنند این بیانیه را بصورت آنلاین امضاء کنند یک مبارزه مدنی بزرگی براه میافتد که میتواند بسیار مفید باشد.◄
یا «تو نمی تونی منو شبیه خودت کنی!» گر چه انقلاب اسلامی با کشتن صدها هزار نفر در جنگ های خواسته و ناخواسته اش_ و تلاش برای صدور انقلاب تباهش_ ایران را بر لبه پرتگاه نیستی نشانده است اما در همین لحظه های هراس انگیز، فرهنگ ایران چو ققنوس از خاکستر خویش احیا شده است و در زیر پوست این ایرانشهر افسانه ای، انقلابی جاری است که فریادش ریشه در آرزوهای زنده بگور شده این سرزمین دارد.◄
پیش بینی و برنامه ریزی برای دخالت در آیندهء ایران در مهستان سکولار دموکرات های ایران امروز قرار است که، بجای پرداختن مطول به روزگار دیروز و امروزمان، اندکی به فردا بپردازم، فردائی که نام و صفت زیبای «آینده» را بر خود دارد، به معنی زمانه ای که دارد می آید. آینده است، و چون آمد رونده و رفته می شود و در صفخات تاریخ جای می گیرد اما جای پایش بر زندگی همهء ما می ماند. من امروز می خواهم در مورد اینکه یک آدم سکولار دموکرات این آینده، این در حال آمدن، را چگونه می بیند و ارزیابی می کند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد و برای شکل دادن به آن آینده ی هنوز نیامده، بصورتی که مطلوب اوست، دست به برنامه ریزی می زند برایتان صحبت کنم.◄
«فدرالیسم قومی»، طرحی ارتجاعی برای آیندهء ایران واقعیت این است که در بخش های پیشرفته تر ایران جریانات واپسگرای اسلامگرا و استالینیست چند دهه است که در میان اکثریت فعالان سیاسی و حقوق بشری به کنار گذاشته شده اند و کسی در جنبش مدنی یا در اپوزیسیون جدید سیاسی ایران رابطه ای با این گونه جریانات ندارد و هیچ آدم عاقلی خود را هوادار این جریانات عقب مانده نمی داند که نظیر جمهوری اسلامی هنوز می خواهند نان شهیدان 30 سال پیش خود را بخورند. اما در بخش هایی از ایران نظیر کردستان هنوز بسیاری ار فعالین جنبش مدنی از گروه های استالیسنیت واهمه دارند.◄ |
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان
«باشگاه ادبیات» در یک دهۀ گذشته برای نیل به اهداف خود صرفاً به امکانات مادی و فعالیت داوطلبانه موسس و مدیر آن و اندک کمکهای داوطلبانه کتابخوانهای داخل و خارج ایران وابسته بوده و بس. اما ادامۀ این راه به شکل سابق میسر نیست. چون نیروی جسمانی، درآمد و زمان موسس باشگاه محدود است و با توجه به بالا رفتن سن و هزینهها روز به روز کاهش مییابد. از این رو برای ادامه کار، انتقال دستآورد یک دهه کار و کوشش به خانهء جدید، و از همه مهمتر راه اندازی و تکمیل چند پروژء بزرگ نیاز به همیاری داریم. ◄
|