------------------------------

------------------------------

--------------------------------

خط قرمزهای شاهزاده

آنکه غربال به دست دارد از عقب کاروان می آید.

(از نامهء نیما یوشیح به احسان طبری)

نشانه اش بگير

افشین بابازاده

جنازه ها را بيدار كن / از كنار ديوارهاى تيرباران / از زير چوبه هاى دار / از درون گورهاى پنهانى. // بگو لباس هاشان را بپوشند / يكى دو قدم بردارند / و آزادانه بيرون بيايند. // ببينند که ترس هاشان / همچون برف مى بارد و / همچون باران مى ريزد / روى همين پياده رو / روى خيابان هاى خالى از عابر  / روى كتاب هاى سوخته...

خاموشی تماشاخانه‌های غیر دولتی در ایران

روژان کلهر

سال‌هاست که جشنواره‌های هنری و فرهنگی در ایران خموده‌اند. اقتصاد هنر متورم و بحران‌زده است. دولت‌ها بودجهء کافی و ارادهء لازم برای مهار این بحران را در اختیار ندارند. دولت یازدهم چاره‌ای اندیشید: خصوصی ‌سازی هنر و فرهنگ ایران زیر سقف سانسور. اما به جای گشایش بحران دیگری نمود یافت: تعداد تماشاخانه‌های خصوصی پنج برابر شد، همزمان دستگاه نظارت و سانسور و خودسانسوری‌ها برای بقای اقتصادی گسترده‌تر شد و نمایش‌ها هم برای جلب تماشاگر رو به ابتذال گذاشت. حاصل یک هنر بازاری بود.

برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

شورای «امر به معروف و نهی از منکر» شرکت فولاد مبارکه برگه‌ای را در یک «جلسهء توجیهی» برای کارمندان زن شاغل در این شرکت به عنوان «ضوابط پوشش خواهران شاغل» توزیع کرده است. این ضوابط شامل ۱۱ بندند ... در یکی از بندها آمده که مانتوی زنان کارمند باید «یک سایز بزرگتر از سایز فرد باشد» و «قد مانتو حداقل تا زیر زانو باشد». همچنین در بند هفتم آن آمده است: «استفاده از جوراب بلند به نحوی که موقع نشستن در سرویس ایاب و ذهاب و محیط‌ های اداری، محدوده حجاب مربوطه حفظ گردد» ضروری است.

ذكر مصيبت سرهاي بي مايه

(بمناسبت روز جهانی کارگر)

سعید محمدحسنی

اي كارگران ارزان / دست را چگونه مي توان شست / از كار، / و دهان از اذكار، / بشوييد و بنشينيد و بشنويد / كه ذكر مصيبت تان دارم و / صاحب عزا، هنگفت است! // دست بشوييد ديگر / دستي: نشيمنگاه پينه / رستنگاهِ چرك و ريم و لكه / پوستي كه از شدت اشياء كلفت است / بند بندي از مفاصل ماهري كه شرف را به زيبايي پينه مي زنند...

رقص اعتراضی، جلوه‌ای نمادین و باشکوه

سایه رحیمی

آنگاه‌ که معترضی از خود عبور می‌کند و به قصد آشکار کردن حقیقت یا بلند کردن فریادی، بدن اش را به خدمت می‌گیرد، کنشی متولد می‌شود که در دنیای امروز «رقص اعتراضی» نام دارد. کنشی که شمایل اش را از هنر رقص وام می‌گیرد اما در ذات و معنا منحصربه‌فرد است. رقص اعتراضی که اکنون پای اصلی بسیاری از رویدادهای اجتماعی و سیاسی دنیای مدرن به شمار می‌رود و به شکلی خیره‌کننده به یکی از مهم‌ترین ابزارها برای بیان اعتراض تبدیل شده است، در ایران سابقه‌ای دیرین دارد.

ویژگی ها و نحوهء شکل  گرفتن شبکهء موکلان شاهزاده
در گفتگوی اسماعیل نوری علا با علیرضا میبدی

ویدئو             متن نوشتاری

بذر امید

ژینا حسین نژاد

من نه در سیاست کارشناسم و نه نکات خاصی را از علم سیاست خوانده ام، اما سال ها تجربه ای را زیسته ام برآمده از جنگ میان دو اسلام: اسلام رژیم و اسلام مجاهدین. و در همان حال بشدت به دنبال آگاهی و شناخت بوده و در این مسیر تا جایی که فرصت داشته ام مطالعه کرده ام و دانسته ام که گاهی تجارب بالاتر از برخی علوم اند. پس فقط می نویسم آنچه را که عقل تجربی ام به من می گوید.

نامه ای به وزیر امور خارجهء سوئیس

و چند و چون آن

م. رضایی تازیک

در حال حاضر در خارج از ایران میلیون ها ایرانی زندگی می کنند که اکثرشان در کشورهای دموکراتیک جهان ساکن اند؛ و این واقعیت این پرسش ها را به میان می آورد که آیا آنها بیانیه های دولت هایشان را با دقت می خوانند؟ آیا با دولت هایشان به مکاتبه می پردازند؟ و آیا این مکاتبات را آرشیو/ بایگانی می کنند؟ ترجمه به فارسی و آرشیو/ بایگانی مکاتبات، هم در روحیه مردمان داخل ایران تاثیر مثبت دارد، هم به کار دولت های آینده پس از انحلال رژیم کنونی می آید، و هم به درد تاریخ نگارانی خواهد خورد که روزی سرگذشت ما «کنونیان» را از دریچه های مختلف (به ويژه از دریچهء «قدرت استدلال مان») خواهند نوشت.

حکومت مذهبی توهین به انسان است

ابراهیم هرندی

«مذهب»، در هر شکلی که باشد، در جامعهء غیرمذهبی پشتوانهء ارزش ها و اخلاقِ حکومتی و بازوی فرهنگی آن است؛ اما در «حکومتِ مذهبی»، مکانیزمِ آشکاری برای بنده پروری و برده پرواری با اهرم زورِ حکومتی می شود. این چگونگی با اخلاق انسانی که برابری حقوقی و یکسان خواهیِ فرصت ها و امکانات اجتماعی بنیادِ آن است، در سیتزِ هماره است. لذا، اگر برده داری کاری زشت و ناشایسته است، هیچ گونه ایدئولوژی، به معنی مکانیزم و سازوکارِ بنده و برده پروزی نیز نمی تواند و نباید آزاد باشد.

چرا باید «تجزیه طلبی» را محکوم کرد؟

سام قندچی

جنبش آزادیخواه ایران مدت هاست که به سکولاریسمی دموکراتیک، تحول یابنده و گسترنده رسیده است که از عهد انقلاب مشروطه تا کنون، به بیان ها و اشکال مختلف، خواستار جدائی قومیت و مذهب و ایدئولوژی از ساختار سازمان های مدنی و سیاسی بوده است حال آنکه خواست همهء نیروهای تجزیه طلب در ایران از خواست های جنبش سراسری مدنی و سیاسی ایران عقب تر است و، در نتیجه، در تجزیه طلبی شان بوی ترقی خواهی برای مردم به مشام نمی رسد.

«کشورم از گردونه‌ء زمان بیرون افتاده است»

(نامه ای به یک اوکراینیِ ناشناس)

نوشتهء میخائیل شیشکین، نویسندهء روس

تنها راهِ خروج از این وضعیت، تحمیل شکستِ نظامی به رژیم پوتین است. بنابراین، کشورهای دموکراتیک باید به هر شکلِ ممکن، و از همه مهم‌تر با تأمین سلاح، به اوکراین کمک کنند. پس از جنگ، کلِ دنیا به یاریِ شما خواهد شتافت تا ویرانه‌ها را آباد کنید، و کشور بتواند خودش را بازسازی کند؛ و روسیه با اقتصادی ویران و خاطری مشوّش دست در گریبان خواهد بود. تنها راهِ نوزاییِ کشورم نابودیِ کامل رژیم پوتین است.

حزب توده ساخته روس‌ها بود یا ایرانی‌ها؟!

علی مرادی مراغه‌ای

قبلاً، مقاله‌ای نوشته بودم که وقتی ارتش سرخ در شهریور ۱۳۲۰ ایران را اشغال کرد حزب توده توسط روس‌ها ساخته شد، اما آقای بابک امیر خسروی در نقدی بر من نوشته بودند: «حزب توده ایران بدست ایرانی، با فکر اصیل ایرانی، به ابتکار عده ای آزادیخواه مترقی و شخصیت‌های ملی دموکرات و عناصر مارکسیست، با برنامه‌ای دمکراتیک و اصلاح طلبانه... پا به حیات گذاشت.» اما در این مطلب، اسناد دست اول کمینترن در مورد تشکیل حزب توده را می‌آورم  که دکتر خسرو شاکری در ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بدان‌ها دسترسی داشته و در مقاله (زبان انگلیسی) آورده است.

انقلاب ما نیاز به چه سیاستمدارانی دارد؟

پرویز هدایی

با تشکیل گروه «همبستگی» تصور عمومی بر آن بود که با گسترش آن، به‌زودی نه تنها جنبش مهسا سخنگویان خود را در سطح جهانی می‌یابد، بلکه این گروه به شکل یک سازمان جا افتاده، حرفه‌ای با کارگروه‌های خود تثبیت می‌شود. چرا که با توجه به شتاب جنبش در داخل کشور و ضرورت آمادگی برای پاسخ گویی به موج بعدی در هفته‌ها و ماه‌های آینده قطعا گسترش این گروه و گروه‌های مشابه در دستور کارست. اما با توییت شاهزاده رضا پهلوی در ۱۰ آوریل آشکار شد که گروه در حال حاضر توان گسترش بیشتر را ندارد و شاید بهتر باشد که ایده «یک اتوبوس» را با «چند اتوبوس به مقصدی واحد» جایگزین کرد.

توتالیتاریسم دینی: شر مبتذل

سعید سلامی

توتالیتاریسم یکی از اصطلاحات رایج امروزین است که در مباحث سیاسی و شناخت یک نظام حکومتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نظام‌های توتالیتر بر مبنای برخی ویژگی‌های قابل تعریف، مشخص و تبیین شده‌اند؛ از جمله برخورداری از یک ایدئولوژی حکومتیِ به ظاهر خطا ناپذیر که می‌کوشند این ایدئولوژی را بر واقعیت تحمیل کنند و جامعه و جهان را در چهارچوب آن بنا نهند. ایدئولوژیِ تمامیت‌خواه، مجموعه‌ای از عقاید سیاسی - مذهبی مداخله‌گر و فراگیر است که می‌خواهد همۀ شهروندان را در قالب‌های ذهنی و آرمانی خود شکل دهند.

چگونه یک کنش را به ضد خود بدل و بی اثر کنیم؟

برگرفته از مطلبی در توییتر

فرض می کنیم که امکان عملی قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی کشورهای خارجی، بنا به درخواست میهمانان آن کشورها که سابقا تبعهء ایران بوده اند وجود دارد. فرض می کنیم که این امر ربطی به روابط کشورها با هم ندارد، و همچنین فرض می کنیم که این کار اثر مثبت بر جنبش ملی ایران داد. حال چگونه می‌شود این کنش را به ضد خود تبدیل و افکار عمومی را به نفع سپاه پاسداران بسیج کنیم؟

حضور حامیان قاسم سلیمانی و اصلاح‌طلبان

در نشست‌هائی برای «آزادی» و «نجات» ایران!

در هفتهء آخر ماه آوریل امسال تب نجات و آزادی ایران در میان اصلاح طلبان، حامیان قاسم سلیمانی (ملقب به کتلت) سخت بالا رفته بود بطوری که برخی از زندانیان رژيم اسلامی هم توانستند از همان زندان و بطور مجازی در نشست های آزادی بخش این عده حضور پیدا کرده و به ستایش شعا «زن، زندگی، آزادی» و پیشنهاد انجام رفراندم بوسیلهء رژيم اسلامی بپردازند. گزارش کیهان لندن از این تلاش ها را می خوانید...

همگامی برای تمرکز قدرت یا شکست قدرت؟

س. قاجار

پنج حزب و تشکل جمهوری‌خواهان ایران: جبهه ملی ایران ـ اروپا، حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور، و همبستگی جمهوری‌خواهان ایران متحد شدند برای دفاع از: «نظام حکمرانی جمهوریِ دمکراتیک، مخالفت با حکومت فردی، موروثی، دینی و ایدئولوژیک» بدیهی‌ترین پرسش‌هایی که به ذهن هر ناظری متبادر می‌شود که این اتحاد برای چیست؟ این تشکل‌ها و گروه‌ها مشخصاً کدام بخش از مردمی را که در جنبش زن، زندگی، آزادی مشارکت داشتند نمایندگی می‌کنند؟ و انتظار دارید بعد از این اتحاد چه اتفاق مثبتی در کیفیت مبارزه با جمهوری اسلامی ایران بیافتد؟

تبدیل «استان» به «گورستان»؟! نه! مرسی!

الاهه بقراط

منادیان آزادی و دمکراسی و حقوق بشر که خود را وارث مشروطه و دستاوردهای پهلوی می‌دانند و برای پیروزی یک انقلاب ملی جهت تأمین آزادی و امنیت و رفاه همه ایرانیان تلاش می‌کنند، هرگز نمی‌توانند آن گروه‌هایی  را که می‌خواهند با اهداف نژادی و قومی و مذهبی، به تخریب و تکه پاره کردن خانه بپردازند، مانند خمینی قلع و قمع کنند. این گروه‌ها و احزاب قومی که خودشان بر اساس تعلقات طایفه‌ای و نژادی سازمان یافته‌اند، از هم‌اکنون با «فاشیست» و «شبه‌فاشیست» خواندن ملی‌گرایان و شهروندان میهن‌دوست که خواهان حفظ سرزمین خود از گزند بیگانگان و وابستگان آنها هستند، کشور را به خونریزی و جنگ و تبدیل «استان» به «گورستان» تهدید می‌کنند!

رژيم اسلامی روی میدانِ مین

روشنک آسترکی

مشکلات اقتصادی و معیشتی، مسمومیت دانش‌آموزن در حملات شیمیایی، سرکوب و ناامنی اجتماعی به بهانه حجاب، از جمله مواردی هستند که همچون میدان مین زیر پای جمهوری اسلامی عمل می‌کند... ادامه نمایش ایدئولوژیک بر سر «حجاب» با توهم «حفظ نظام» و هدایت پتانسیل اعتراضی به سوی کشاکش بر سر حجاب بجای اینکه راهگشای حکومت باشد، بیش از پیش سبب برانگیختن خشم جاری در زیر پوست جامعه می‌شود و اکسیژن به آتش جنبش انقلابی می‌رساند.

حجاب اسلامی «ایدئولوژِی» ست، نه پوشش

شکوه میرزادگی

اخیرا دوست جوان جامعه شناسی به من خبر داده در حال جمع آوری و انتشار کل مطالبی ست که پس از انقلاب در مورد زنان نوشته ام. لطف و همت او مرا متوجه این موضوع کرد که بیشتر مطالبی که این روزها، در مورد مسایل زنان مطرح می شود از همان نوع موضوع هایی ست که ما (زنان و مردانی مخالف انقلاب اسلامی57) در چهار دهه گذشته به طور مرتب نوشته و گفته ایم… اکنون فکر می کنم بازنشر این مطالب  کمک می کند تا اولا نسل امروز بدانند بر.ی از پدر ومادرها و حتی پدربزرگ و مادربزرگ های آن ها نیز به دلایلی که آن ها دریافته اند از مخالفین انقلاب 57 بوده اند و اگر جان برکف به خیابان ها نریخته اند، حداقل در حد توان خود برضد آن و بر ضد حکومت جنون زده ای که زاده ی آن است کار کرده اند.

 

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

هفدهم اردیبهشت 1402 - هفتم ماه مه 2023

موضوع:

دینکاران: مردان هزارچهره درطول تاریخ

فایل تصویری      فایل صوتی

سخنران: محسن بنائی

(مزدک بامدادان)

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

«باشگاه ادبیات» را دریابیم!

«باشگاه ادبیات» در یک دهۀ گذشته برای نیل به اهداف خود صرفاً به امکانات مادی و فعالیت داوطلبانه موسس و مدیر آن و اندک کمک‌های داوطلبانه کتابخوان‌های داخل و خارج ایران وابسته بوده و بس. اما ادامۀ این راه به شکل سابق میسر نیست. چون نیروی جسمانی، درآمد و زمان موسس باشگاه محدود است و با توجه به بالا رفتن سن و هزینه‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. از این رو برای ادامه کار، انتقال دست‌آورد یک دهه کار و کوشش به خانهء جدید، و از همه مهم‌تر راه اندازی و تکمیل چند پروژء بزرگ نیاز به همیاری داریم.

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم