|
---------------------------- ------------------------------ ----------------------------- -------------------------------- |
||||
ماجرای من و آواز همایون شجریان چند روز پیش در مجلسی بودم و بانویی جوان و هنرمند آوازی با این مضمون (با من امشب زیر باران گریه کن) از هنرمند و آواز خوان چیره دست و محبوب آقای همایون شجریان را با صدای خوش خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از مهمانان، که مرد صاحب فضل و سواد بود، نظرم را پرسید. برای گریز از پاسخ گفتم خوب بود. گفت انگار چندان به دل تان ننشسته. گفتم با صدا و آواز گیرا و هنرمندانهء این بانو و آواز دلنشین و غمبار آقای همایون شجریان صحبتی ندارم اما اعتراضم به شعر و متن ملودی سوگوارانهء این آواز است.◄
آرشیو سکولار دموکراسی 1◄ 2◄ آرشیو ایران فردا◄ پلی لیست های تلویزیون میهن ◄
فدوی بر این باور است که بموجب خبر زیر، مقامات متخاصم فرانسوی، توسط برادران، بقدر کفایت ارشاد و از کردهء خود شدیداً پشیمان شده اند اما متقابلاً، برادران را جلوی خورشید کباب کرده اند: * واکنش تند اما زیرکانهء سخنگوی وزارت خارجهء فرانسه نسبت به توصیهء سخنگوی وزارت خارجهء ایران دربارهء برخورد با معترضان فرانسوی؛ به نقل از فرانس پرس. «آنکلر لژاندر: دغدغهء شما را نسبت به حقوق بشر و جان شهروندان فرانسه درک میکنیم و از این جهت نه کسی را با سلاح جنگی میکشیم و نه به چشمی برای کور شدن شلیک میکنیم!... گفته می شود که برادر سخنگوی بیت، دُم اش را روی کول اش گذاشته و، آژیرکشان، محوطهء گزارش میدانی را ترک کرده است!◄
منشِ سـکولار و کاهشِ نام های خـدا خدای دین های ابراهیمی، هزار و یک نام دارد که هریک اشاره ای به یکی از توانایی های اوست. برای شیعیان، همهء این نام ها در دعای جوشن کبیر آمده است. از آغازِ دوره رنسانس تا کنون، بسیاری از این نام ها برای شیعیانِ باورمند، اندک اندک بی معنا شده است. برای نمونه، با آغازِ انقلاب صنعتی، معنای "صنعت" دگرگون شد و مردم دریافتند که کوه و دره و رود و دریا، پدیده های صنعتی نیستند بلکه برآیندهای خودبخودیِ رویدادها و روندهای طبیعی اند. پیایندِ این دریافت، این اندیشه بود که خدا را "صانع" نمی توان خواند، زیرا که وی مهندسی هیچ صنعتی را پایه ریزی نکرده است.◄
ارادهء تاریخی برای گسست از جامعهء دینی «جامعهء سوم»، با همهء آرزوهایش، از دل روند گسست بیرون می آید. جامعهء سوم نیازمند انسان هایی است که طرفدار انقلاب در ایده ها و رفتارها هستند. با ارزش های اسلامی و ارزش های کمونیستی و ارزش های بردگی پولی، جامعه در منجلاب باقی می ماند. اومانیسم، آزادی شهروندانه، خلاقیت فردی، همراهی هوشمندانه جمعی، جسارت در انتقاد و تعادل با طبیعت، برای جامعه انرژی مثبت بوجود می آورد. شرکت شفاف و نیرومند و خردمندانه و متهورانه بازیگران پرشمار در این روند گسست ضمانت مطلوبی برای نزدیک شدن به جهان آرزوهاست.◄
انفجار یک بمب ساعتی کار گذاشته در «منشور مهسا» در شش ماه گذشته، جناب مهتدی تمام تلاش خود را کردند که با «ابهام گفتمانی» و دستاویز «حقوق اتنیکی»، بر اهداف واقعی استقلال طلبانهء خود و همرزمان شان سرپوش بگذارند، «انقلاب ملی ایران» را گروگان گرفته و، با مهندسی گذار در جهت منافع ایدئولوژیک خود، چارچوب ایده آل از پیش ساختهء خود را بر «حق تعیین سرنوشت» تک تک شهروندان در دوران گذار تحمیل کنند. اما اکنون بمب ساعتی "یکپارچگی سرزمینی" و "حقوق اتنیکی" که جناب مهتدی در «منشور مهسا» کار گذاشته بودند به شکل جنگ داخلی "اتنیکی" منفحر شد و رهبران «ناسیونالیسم قومی» باید مسوولیت خونریزی میان میلیشیاهایشان را بر عهده بگیرند.◄
تقی آزاد ارمکی (جامعه شناس): «برای کسانی که حساسیت دارند، زنان نیروی در خلوتاند نه در جلوت. یعنی نیرویی که نباید در نظام اجتماعی حضور داشته باشد. صدا و حضور زنان برای این افراد آزار دهنده است. قضاوت زنان هم از نظر این افراد نامشروع است. قشریون اهل سنت هم اگر به قدرت برسند، بدتر از قشریون کشور ما عمل میکنند. حکومتهای جوامع سنی، سکولارند. در نتیجه فضایی برای آوازخواندن زنان در این کشورها وجود دارد. اگر غیرسکولار باشند، همین وضعی را درست میکنند که طالبان در افغانستان ایجاد کرده است... آنچه الان در ایران حاکم شده،نظرات بخش ارتجاعی اسلامگرایان سال ۵۷ است».(+)
نشست سپاه پاسداران درباره «اسرائیل و اپوزیسیون ایران»گزارش کیهان لندننشستِ ضدیهود «اسرائیل و اپوزیسیون ایران» سهشنبه ۲۳ خرداد با همکاری خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مؤسسه مطالعاتی «ابرار معاصر» در تهران برگزار شد. محور این بررسی جایگاه یهودیان در معادلات بینالمللی و پیامدهای سفر اخیر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل و دیدار وی با مقامات ارشد این کشور بود.◄
«پنجاهوهفتی»، سرزنش یک گفتمان، یا دشنام به یک نسل؟ «پنجاهوهفتی» دشنام به یک نسل نیست، پنجاه و هفتی سرزنش یک گفتمان و نکوهش پاد فرهنگی است که از دل انقلاب اسلامی بدر آمده است؛ چرا که 57 بزنگاه به هم رسیدن نواده (نورالدین کیانوری) و پدر بزرگ (شیخ فضلالله نوری) بود؛ پنجاه و هفت پیروزی مشروعه بر مشروطه، پیروزی شیخ فضلالله بر ملکالمتکلمین، پیروزی نواب صفوی بر احمد کسروی، پیروزی کینه و آز بر مهر و خرد، و - در یک واژه - پیروزی فرومایگی بر فرهیختگی بود.◄ |
آزادسازی ایران از سلطهء روضه خوانها امروز جوان ایرانی از طریق اینترنت دنیا را می بیند. جوان ایرانی صد برابر بیشتر از جوان قبل از انقلاب نسبت به دنیا آگاهی دارد. در آن دوره نه ماهوارهای در کار بود و نه اینترنتی. خب این جوان میگوید همان آزادی که آن سوئدی و ژاپنی و کانادایی دارد من هم میخواهم داشته باشم. این بحث آزادی است و حالا بگذریم از فقر و فساد و سوء مدیریت و و بحران آب و صدها مسئله دیگر. اساسا مسئله اینجاست که فرصت و امکان ترقی و آزادی را این نظام از ما گرفته است. این فرصت را پیش از ۵۷ داشتیم ولی از دست دادیم. منتها این نگاه به آن زمان و اینکه چی بودیم و چی شدیم برای نسل امروزی به معنای بازگشت به گذشته نیست بلکه منظور فراهمکردن فضای پیشرفت و ترقی است.◄
نگاهی به نسبت ملیگرایی و چپ در ایران در زمان تأسیس حکومت اتحاد جماهیر شوروی، لنین و جانشین او استالین درصدد نفوذ در مناطق زیادی از جهان بودند و به گمان خود وعدهی حکومت جهانی پرولتاریایی میدادند. شرق اروپا، چین، قسمتی از آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه و آمریکای مرکزی و لاتین و حتی قارهی افریقا، شاهد ظهور ناگهانی شبح کمونیسم شد. احزاب و گروههای چپگرا هر یک بهنوعی و با حمایت آشکار و پنهان اتحاد جماهیر شوروی، چه از طریق صندوقهای رأی و روشهای دموکراتیک و چه از راههای غیردموکراتیک مانند کودتا یکییکی پشت سر هم به قدرت رسیدند و در زمرهی کشورهای هوادار و عضو بلوک شرق شدند.◄
خانم / آقای سانسورچی! این نامه خطاب به شما است. می دانم کلمات ما کابوس شماستريال اما امروز میخواهم حسم را نسبت به شما سانسورچی های رژیم گذشته و رژیم فعلی، و با داشتن گوشۀ چشمی به خودم و خودیهایم، روشن بنویسم: سانسور، در محیط های سرکوبگر، در جوامع سنتی خرافی، در جوامعی که قدرتِ پدر/ مرد، و زنانی که مطیع اوامر مردان هستند، نطفه میبندد و بر خانه و جامعه و فرهنگ، تسلط پیدا میکند...◄
به استقبال تیرگان، روز آرش کمانگیر در قرن بیست و یکم می بینیم که ضحاک، اهریمن استوره ای، پس از هزاران سال در تهران و در «بیت رهبری» پیدایش می شود، و صدها قهرمان ملیِ جان بر کف، از گُردآفرید گرفته تا کاوه، در خیابان های ایران به پایان رسیدن هر چه زودتر دوران تاریک ضحاک را نوید می دهند. به این ترتیب، این روزها باید منتظر قدوم مبارک قهرمان ملی دیگری نیز باشیم: آرش کمانگیر، آن که توانست پس از پایان جنگی طاقت فرسا، با کمانی جادویی و با تار و پود وجود صلح خواهش، مرزهای سرزمین مان را تعیین کند. یا به زبان امروزی «تمامیت سرزمینی» مان را میسر سازد.◄
فروپاشی همزمان رژیم و اپوزیسیون اش بحث فروپاشی رژیم اسلامی موضوع تازه ای نیست. درباره این موضوع بیش از 20 سال پیش دربارهء انقلاب ارتجاعی 1357 ایران، در کتابی تحت عنوان «ایران آینده نگر»، به تفصیل بحث کرده ام اما شاید بی ضرر نباشد این مطلب را تکرار کنم که 4 سال پیش از پیروزی انقلاب 57 نیز این واقعیت که «فروپاشی رژیم قبلی و فروپاشی اپوزیسیون آن از هم جدا نبوده اند» واقعیتی غیرقابل انکار بوده است!◄
شوک پاییز گذشته (شوک سرنگونی) وارد شده به جمهوری اسلامی دارد نتایج خود را یک به یک آشکار میکند. حضرات عاقبت شیرفهم شدند که تنها شانسشان برای بقا، کوتاه آمدن در برابر مردم در داخل(تحمل جنبش پوشش اختیاری و تکثر سبک زندگی) و کوتاه آمدن در برابر خارجیهاست(قبول خواستههای آمریکا و اسرائیل در خصوص مقوله هستهای، پایان دادن به سیاست های بیثبات کننده در منطقه).◄
اپوزیسیون خارج از کشور به خود مشغول است. یعنی بهجای آنکه خود را آلترناتیو یک نظام سیاسی بداند، به جان هم افتاده و درگیر مسائل داخلیاش است. از این گذشته، آنها به علت دوری از وطن چندان با مصائب مردم آشنا نیستند. لذا بعضاً طرحهایی انتزاعی ارائه میکنند بیآنکه درباره مقدمات و ملزومات آن تأمل کرده باشند.◄
در پشتیبانی یکپارچه از پیکار ملی ایرانیان بالاترین اراده، ارادهء ملی است که در محدودهء حاکمیت قانونِ بازتاب یافته و عمل میکند. بر این اساس یگانه مرجع مشروع و بر حق تعیین شکل نظام و قوانین کشور، رضایت عمومی است که از طریق نمایندگان منتخب آنان ابراز میشود. نظام سیاسی ایدهآل ما برای ایران آینده نظامی بر پایهء سکولاریزم، دموکراسی، و مبتنی بر حقوق بنیادین بشر است. دموکراسی را حکمرانی بر پایه رأی اکثریت و پاسداری از حقوق اقلیت میدانیم.◄
منشور «بنیاد جمهوری ایران» (بجا) اهداف بنیاد از جمله فراهم آوردن بستر، ابزار و سکوهای تسهیل گر برای برگزاری سمینارها، اندیشکدهها و رسانههای مشترک به منظور هم اندیشی و هموار کردن راه گفتگو، همکاری و ائتلاف جمهوریخواهان، تبلیغ و ترویج ارزشهای پایهای نظام جمهوری، و تامل و ژرفانگری پیرامون اصول کلی ناظر بر ساختن دمکراسی، ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران پسا جمهوری اسلامی از نگاه جمهوریخواهان و سازماندهی مطالعات سامانمند در زمینههائی نظیر توسعه پایدارو قانون اساسی است.◄
جایگاه «همه با هم» و «وحدت کلمه» در شرایط کنونیعلیرضا بهتوییجنبش ژینا (زن، زندگی، آزادی) هم همبستگی میان گروههای متفاوتی که در ایران از ستم حاکمان رنج میبرند، را فراهم کرده است تا علیه تبعیض جنسی، قومی، طبقاتی، نسلی و مذهبی بایستند و مبارزه کنند. اما در پی آن نبوده که این هویتهای مستقل را مستحیل در یک «ما»ی همگن، یک «همه با هم» بکند. به دنبال «وحدت کلمه» نیست تا تفاوتها و خواستهای گوناگون را سترون کند. این «ما»، متکثر است، ناهمگن است، مختلفالجنس است، در عین آنکه در رفع ظلم، شر و ستم همسو و همگام است.◄
خطای محاسباتی در مورد چند قطبی شدن دنیا من این چند وقت دادهها و استدلالهای زیادی ازشون رو چک کردم، دادهها خبر از این میدن که آمریکا مقداری از نظر قدرت افت کرده اما این مقدار رو خود آمریکاییها چنان بزرگنمایی میکنند که کشورهایی مثل روسیه یا نظامهای ایدئولوژیک کوری مثل جمهوری اسلامی، دچار خطای محاسباتی بشن و آمریکا به جای گرفتن یک امتیاز، اینا رو به موقعیتی بندازه که ده امتیاز بگیره ازشون.◄ |
برنامه یکشنبه 18 تیر 1402 - 9 ژوئیه 2023 9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی 7.5 شب ایران
موضوع:
شرح سفری پرماجرا
از خوزستان تا کانادا
سخنران سپیده حجامی
مدیر جلسه: عباس دانشور
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان
|