----------------------------

------------------------------

-----------------------------

--------------------------------

خط قرمزهای شاهزاده

نظری از شکوه میرزادگی

تجربه‌ای از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای

در شرایط غیرعادی ایران و ایرانیان

(چهل سال کیهان لندن)

در گفت و شنید با الاهه بقراط

چهلمین سالگرد انتشار کیهان لندن برای مهستان سکولار دموکرات‌های ایران، این فرصت را فراهم کرده است تا هم در بزرگداشت این اقدام بزرگ سیاسی-فرهنگی سهم داشته باشد و هم به این کنجکاوی نسل‌هایی که دوران پیش از انقلاب را ندیدند برای این پرسش‌ها پاسخی درخور بیابد که کیهان لندن چگونه شکل گرفت و چه انگیزه‌هایی پشت انتشار آن قرار داشت و دارد که موجب شده با اینهمه رقابت در دوران اینترنت و انواع تلویزیون‌های فارسی‌زبان همچنان فعال بماند. این مطلب متن برنامهء نشست سه ساعته در چارچوب نشست‌های عمومی «مهستان سکولار دمکرات‌ های ایران» است که روز یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ (۱۶ ژوئیه ۲۰۲۳) به صورت آنلاین در زوم برگزار شد.

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

دامنه

حمید رضا رحیمی

فدوی منتظرالظهور تاکنون می پنداشت که محل کار برادران گرامی، کثرالله امثالهم، بازداشتگاها، سلول ها، شکنجه گاه ها و سرانجام گورستان ها و از این قبیل است لکن از مزمزهء خبر زیر ملتفت شد که خیر چنین نیست و دامنهء شمول محل کار برادران، گسترده تر از این هاست که برخی اسناد معتبر، مصور و منگوله دار آن را، برای جوری جنس، بنقل از برادر بی بی سی،در پی می  آورد تا رستگار شود:

* مامور امنیتی به هنگام تفتیش: «خانه شما محل کار ماست»! / بی.بی.سی

دو ایران متفاوت در یک قاب!

س. سمبه

به حرف هایی که چند سال پیش یکی از این ملایان در توییتر بیان کرد، خوب فکر کنید: «آن روزی که مابریم، خاک سوخته ای باقی خواهیم گذاشت که تا فردای قیامت هر چقدر بدوید هم نتوانید آبادش کنید!» آبادی دوبارهء ایران خون می خواهد و فداکاری و اراده و امکانات و حمایت بین المللی و رهبری شجاع و جسور و آگاه، در فقدان هر کدام از آنچه که گفته شد، کار فردای ما برای سرنگونی این جرثومه سخت و سخت تر خواهد شد. اتحاد کلامی و بیانه های مشترک که در این ۴۴ سال اپوزیسیون فرتوت رژيم اسلامی به دنبال اش بوده، ره به جایی نخواهد برد.

بیگانه ها

حمید تیموری فرد

با شعر و ترانه بیگانه‌اند/ با قصه‌‌های عاشقانه / با پرنده در سطرهای آبی/ با پنجره‌ی باز رو به زیبایی // با گلوی گرگ / چسبیده‌اند به سقف شب ‌و / در دالان‌های تاریک / از سایه‌ی گوربه‌گور شده می‌گویند // نه شکل خنده‌اند / نه معصوم چون گریه‌ / سرد و نمور / مرثیه‌ء عزای بی‌مرده‌اند / و انبوه کَپک / در چشم و دهانٍ شان / هوای تازه را مسموم می‌کند...

صدای شهر

فاروق امیری

به صداهای شهر گوش می دادم / به صدای داد و صدای بیداد / به صداهای شهر گوش می کردم / به صداهای تیر و صدای تدبیر /*/ آقایان! / به صداهای شهر گوش بدهید / این طور نیست که فریادی بر نخیزد / این طور نیست که صدای کسی در نیاید / قلب شهر یا زن می زند و سرخ می شود / این طور است که گوش مذکر شما نمی شنود.֎

برگرفته از مجموعهء

«از غول های سرخ تا کوتوله های سفید»

2023 – انتشارات آفتاب

کمی زمان بُرد،

اما در نهایت پرده‌ها کامل افتاد

وحید بهمن

کل کارشان شده فقط لگد پرانی به شاهزاده رضا پهلوی و دیگر میهن پرستان. حال ببینیم کارنامهء خودشان در این ۱۰ ماه چه بوده که اینگونه مورد خشم و بی‌اعتمادی ملت ایران قرار گرفته‌اند: آنها بجای همراهی متواضعانه با ملت ایران، با ادعای رهبری مردم، در پی انحراف و جهت‌دهی به خیزش ملی ملت ایران بودند.

به سوی بزنگاهی تاریخی

حامد محمدی

وضعیت جمهوری اسلامی بحرانی است اگرچه در مقایسه با سه ماه قبل موقعیت بهتری دارد. درواقع به نوعی تسلط آنها بر بخشی از امور که بهم ریخته بود بیشتر شده. اما واقعیت این است که اگرچه مماشات غربی‌ها با حکومت، عقب‌نشینی آنها در حمایت از خیزش مردم تلقی می‌شود و در روحیه مردم نیز تأثیر زیادی دارد اما باید یک نگاه به تاریخ معاصر انداخت. در همین ایران تا شش ماه قبل از انقلاب ۵۷ ارتش ایران پنجمین ارتش جهان بود. دولت شاه یکی از با ثبات‌ترین حکومت‌ها نه فقط در خاورمیانه بلکه در دنیا بود. اما در کمتر از شش ماه ورق برگشت.

نسل امروز چون نا‌امید است

مخالف دایمی باقی می‌ماند

گفتگو با محمد علی الستی، جامعه شناس

نوع کنش و رفتارهای نسل کنونی به خصوص جوانان در بیان خواست‌ها و مطالبات یکی از پرچالش‌ترین مساdل در حوزه اجتماعی است که هنوز واکنش مناسبی را از سوی حاکمیت به خود ندیده است. این موضوع از جهات مختلف قابل بررسی است، اما باید توجه ویژه به این داشت که آیندهء ایران را باید در دل مطالبه‌گری نسل امروز جُست...

ترفندهای جدید رژیم اسلامی خنثی کنیم

شهلا عبقری

از آغاز انقلاب زن، زندگی، آزادی بیش از ده ماه می گذرد، و در ماه های اخیر هر چند از گسترش و شدت اعتراضات خیابانی کاسته شده اما مبارزه به اشکال گوناگون، از قبیل شعار نویسی و پافشاری در عدم استفاده از حجاب، تظاهرات منطقه ای و محله ای،‌ دانشجویی، اصناف و دیگر اقشار جامعه در پیوند به این انقلاب ادامه دارد. زنان و جوانان همچنان مبارزه را پی می گیرند و کوتاه نمی آیند. تداوم و پا فشاری مبارزان رژیم را آنچنان به وحشت انداخته که هر روز ترفند جدیدی را برای سرکوب، برنامه ریزی میکند، به ویژه که در آستانه سالگرد این انقلاب هستیم.

دربارهء ایران فروشی آیت‌الله‌های وفادار به پوتین

بیانیه ای در مورد مالکیت بر سه جزیرهء ایرانی

وزیر امور خارجهء روسیه، در بیانیه‌ای، آشکار علیه تمامیت ارضی ایران، در کنار کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفته و از ایران خواسته تا موضوع ادعاهای ارضی بی‌اساس امارات متحده عربی را در مورد سه جزیره ایرانی خلیج فارس به رسمیت بشناسد و به آن رسیدگی کند. در طول تاریخ، موارد زیادی وجود داشته است که اقدامات روسیه روابط بین روسیه و ایران را تیره کرده و نمونه‌هایی از خصومت شدید و سوء نیت همسایه شمالی در خاطرهأ جمعی ایرانیان حک شده است.

دانشگاه های ایران جای شبه نظامیان حشدالشعبی نیست

 

حکومت اسلامی ایران که سال هاست بسیجی های کم سواد و اساتید کم بهره از دانش روز را در قالب دانشجو و استاد به دانشگاه‌های کشور تحمیل کرده، اکنون پا را فراتر گذاشته و قصد دارد شبه نظامیان شیعه عراقی را نیز به عنوان دانشجو وارد این دانشگاه‌ها کند.

فرایند دشواری که نادیده گرفته شده

هومن یوسفی

ساخت و برآمدن «گفتمان یگانهء چاره‌ ساز»، گسترش سرمایه و اقتدار اجتماعی عوامل مهمی در ایجاد شبکه‌های اجتماعی، تشکیلات و سازماندهی کارآمد هستند که بخاطر دشواری، زمان گیر بودن فرایند و نیازمندی به منابع فکری و مالی در همهء سال های بعد از انقلاب بربرها، از سوی گروه‌های سیاسی نادیده گرفته شده و در نتیجه در مقابل حکومت اسلامی دچار ضعف تشکیلات و سازماندهی و برنامه برای مبارزه گشته‌ایم.

نافرمانی مدنی

افسانه عوض‌پور

در این رژیم، تمام حقوق فردی انسان زیر پا گذاشته شده و ایران به اسارت گاهی تبدیل شده که در آن روح و روان و جسم انسان مدام شکنجه می‌شود. امروز با وجود آن‏که اکثریت ما ناراضی و خواهان بیرون آمدن از این وضعیت اسفناک هستیم و تغییر می‌خواهیم، هنوز راه‌ حل مشترکی نیافته‌ایم. این پرسش در جامعه مطرح است که چه‏ گونه باید با رژیم بیدادگرِ مطلق‏گرای دینی رو به‏ رو شد؟ برخی با مبارزات خشونت‌پرهیز مدنی و نافرمانی مدنی موافقند و برخی مبارزات خشونت‌آمیز و حتی حمله نظامی را بهترین گزینه می‌دانند. برخی نیز هر دو مبارزه را مناسب و مجاز می‌شمارند. اما مبارزه مدنی خشونت پرهیز چیست و چه گونه است؟

سه‌ رویداد تأسف‌آور

شاهزاده رضا پهلوی

در هفته‌ای که گذشت، سه خبر و رویداد تأسف‌آور موجب خشم و تأثر همه ایرانیان میهن‌دوست شد. نخست، خشونت رژیم علیه دلاوران آزاده‌ای که در جنگ هشت‌ساله با دشمن متجاوز بعثی، جان‌شان را برای دفاع از خاک ایران در کف دست‌شان گرفتند... خبر تأسف‌آور و مرتبط دوم، اعلام ورود شبه‌نظامیان حشدالشعبی به دانشگاه‌های ایران به بهانه تحصیل است... و  رویداد تأسف‌آور سوم، ضعف و ناتوانی رژیم در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور است که تازه‌ترین نمونه آن را می‌توان در واکنش ضعیف و خفت‌بار به ادعای اخیر روسیه در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی و استفاده از نام جعلی برای «خلیج فارس» مشاهده کرد.

تحریف و تخریبِ نگرش های دگرگونسازِ مدرن

ابراهیم هرندی

چنین می نماید که نویسندگانِ اهل دین در ایران، در پیوند با نگرش داروین، هیچ نکتهء تازه ای را که پیش تر در جهان اسلام گفته و یا نوشته نشده باشد، نگفته و ننوشته اند. این چگونگی گواه دیگری بر نداشتن آشنایی آنان با این چشم انداز ژرف و جهان گیر است. بسیاری از علمای اسلامی سخنان همگونی درباره مارکسیسم، داروینیسم و فرویدیسم گفته و یا نوشته اند و، در چشم اندازی کلان نگر، این سه دیدگاه را الحادی و ارتدادی یافته اند و در تحریف آن ها کوشیده اند.

«جدایی دین از سیاست» را به مراجع نسبت ‌ندهید!

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

این تبعیتی که مردم از امام خمینی در پیروزی انقلاب داشتند، در آن زمان وجود نداشت. آن زمان روحانیت بسیار ضعیف بود، صدای روحانیت به جایی نمی‌رسید. در زمان امام که قضیه ۱۹ دی در قم به وجود آمد و بعد از آن، چندین مراسم چهلم شهدا در شهرهای متعدد برگزار شد، مردم به خوبی به میدان آمدند. در زمان مرحوم آقای حائری، رضاشاه وارد صحن حرم حضرت معصومه در قم شد و آقای بافقی را به شدّت مجروح کرد! اما کسی نتوانست حرفی بزند! نظارت به همین معناست که طاغوت هر وقت بخواهد روحانیت و دین را خفه کند!

نظام مشروطه همان سکولار دموکراسی است

حجت کلاشی

«نظام مشروطه» نظام آزادی، دموکراسی و سکولار است و با این مفاهیم در عمل کار می‌کند. در حقیقت این مفاهیم در نظام مشروطه عینت یافته بود و مخالفان نظام مشروطه، مخالفان آزادی، دموکراسی و سکولاریسم بودند. آیت‌الله خمینی بهتر از بیشتر روشنفکران امروزی، ماهیت سکولار و دموکراتیک نظام مشروطه را فهمیده بود و به ستیز با آن برخاست.

ایران آینده: سکولارترین کشور مسلمان!

محمد زکایی، استاد حوزهٔ علمیهٔ قم

تنها راه نجات دین و مذهب از آسیب بیشتر، خروج روحانیت از پست‌های حکومتی و ‌سیاسی و پرداختن به مسائل اعتقادی جامعه است که البته خیلی دیر شده و نسل‌های ۵۰ تا۹۰ اکثراً بدون مذهب هستند. در صداوسیما، فقط مردم متدین و جامعهٔ دین‌دار نشان داده می‌شوند، ولی در زیر پوست شهر، همهٔ ما می‌دانیم که دیگر چیزی به نام دین در بین اکثریت مردم، موضوعیت و اهمیت ندارد و پنهان کردن صورت مسأله نیز، دردی از بی‌مذهبی، دوا نمی‌کند.

آیا زلنسکی روی ثروت مردم ایران حساب باز کرده است؟

الف. الف. در نامهء وارده

سیستم اطلاعاتی اکراین قطعاً از اتفاقاتی که در ایران می‌افتد آگاهی کامل دارد و، چون روسیه را خوب می‌شناسند، به‌خوبی می‌فهمند شکاف عمیقی میان حکومت و مردم وجود دارد. پس پشت این سخنرانی که «مردم ایران» را طرف اکراین گرفته است باید یک «پروژهء سیاسی» وجود داشته باشد. اما این پروژه چیست؟

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

1 مرداد 1402 - 23 ژوئیه 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

جستاری در کابوس گذار:

الیگارشی های محلی

و مغلطهء حق تعیین سرنوشت

فایل تصویری         فایل صوتی

سخنران

شهرام خلدی

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم