----------------------------

------------------------------

-----------------------------

--------------------------------

خط قرمزهای شاهزاده

صدای شهر

فاروق امیری

به صداهای شهر گوش می دادم / به صدای داد و صدای بیداد / به صداهای شهر گوش می کردم / به صداهای تیر و صدای تدبیر /*/ آقایان! / به صداهای شهر گوش بدهید / این طور نیست که فریادی بر نخیزد / این طور نیست که صدای کسی در نیاید / قلب شهر یا زن می زند و سرخ می شود / این طور است که گوش مذکر شما نمی شنود.֎

برگرفته از مجموعهء

«از غول های سرخ تا کوتوله های سفید»

2023 – انتشارات آفتاب

کمی زمان بُرد،

اما در نهایت پرده‌ها کامل افتاد

وحید بهمن

کل کارشان شده فقط لگد پرانی به شاهزاده رضا پهلوی و دیگر میهن پرستان. حال ببینیم کارنامهء خودشان در این ۱۰ ماه چه بوده که اینگونه مورد خشم و بی‌اعتمادی ملت ایران قرار گرفته‌اند: آنها بجای همراهی متواضعانه با ملت ایران، با ادعای رهبری مردم، در پی انحراف و جهت‌دهی به خیزش ملی ملت ایران بودند.

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

ز گهواره تا گور…

حمید رضا رحیمی

بنظر فدویِ منتظرالظهور چنین می رسد که حضرت آقا امیدش را پیرامون اضمحلال خداپسندانهء رشته هاء علوم انسانی معاصر در دانشگاه های ایران سابق بکلی از دست داده و ناگزیر به نیروهای موسوم به نیابتی بشرح زیر ملتجی شده است:

* العربیه: توافق دانشگاه تهران و حشدالشعبی عراق برای اعزام «دانشجو» به ایران. معاون تعلیم و تربیت حشدالشعبی عراق اعلام کرد که پیشتر نیز نیروهای این گروه به عنوان «دانشجو» به دانشگاه‌ های ایران اعزام شده بودند.

- که از این بابت، دل فدوی البته برای معظم له، شدیداً کباب است!..

از نخستین پیام های شاعری برای همیشه

(بمناسبت درگذشت شاعر)

شهری فریاد می‌زند: آری / کبوتری تنها / به کنار برج کهنه می‌رسد / می‌گوید: نه /*/ بهار، از تنهائی، زبانی دیگر دارد / گل ساعت / مرگ روزها و اطلسی‌ها را / می‌گوید. /*/  این آواز را چگونه به شهر رسانیم / که آواز / در پشت دروازه‌های گمان / خواهد مرد… / تو با خواب به شهر در آ / تا آواز در چشمانت مخفی باشد. /* / ما که از دیروز گرم اتاق‌های استوائی آمده‌ایم / قرارمان / در پایتخت آوازهای صبح است.

احمدرضا احمدی 1319 - 1402

شعر «آغاز در تدفین» در کتاب «وقت خوب مصائب» - 1347

به سوی بزنگاهی تاریخی

حامد محمدی

وضعیت جمهوری اسلامی بحرانی است اگرچه در مقایسه با سه ماه قبل موقعیت بهتری دارد. درواقع به نوعی تسلط آنها بر بخشی از امور که بهم ریخته بود بیشتر شده. اما واقعیت این است که اگرچه مماشات غربی‌ها با حکومت، عقب‌نشینی آنها در حمایت از خیزش مردم تلقی می‌شود و در روحیه مردم نیز تأثیر زیادی دارد اما باید یک نگاه به تاریخ معاصر انداخت. در همین ایران تا شش ماه قبل از انقلاب ۵۷ ارتش ایران پنجمین ارتش جهان بود. دولت شاه یکی از با ثبات‌ترین حکومت‌ها نه فقط در خاورمیانه بلکه در دنیا بود. اما در کمتر از شش ماه ورق برگشت.

ماجرای من و آواز همایون شجریان

اسماعیل یوردشاهیان

چند روز پیش در مجلسی بودم و بانویی جوان و هنرمند آوازی با این مضمون (با من امشب زیر باران گریه کن) از هنرمند و آواز خوان چیره دست و محبوب آقای همایون شجریان  را با صدای خوش خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از مهمانان، که مرد صاحب فضل و سواد بود، نظرم را پرسید. برای گریز از پاسخ گفتم خوب بود. گفت  انگار چندان به دل تان ننشسته. گفتم با صدا و آواز گیرا و هنرمندانهء این بانو و آواز دلنشین و غمبار آقای همایون شجریان صحبتی ندارم اما اعتراضم به شعر و متن ملودی سوگوارانهء این آواز است.

انفجار یک بمب ساعتی کار گذاشته در «منشور مهسا»

شهرام خلدی

در شش ماه گذشته، جناب مهتدی تمام تلاش خود را کردند که با «ابهام گفتمانی» و دستاویز «حقوق اتنیکی»، بر اهداف واقعی استقلال طلبانهء خود و همرزمان شان سرپوش بگذارند، «انقلاب ملی ایران» را گروگان گرفته و، با مهندسی گذار در جهت منافع ایدئولوژیک خود، چارچوب ایده آل از پیش ساختهء خود را بر «حق تعیین سرنوشت» تک تک شهروندان در دوران گذار تحمیل کنند. اما اکنون بمب ساعتی "یکپارچگی سرزمینی" و "حقوق اتنیکی" که جناب مهتدی در «منشور مهسا» کار گذاشته بودند به شکل جنگ داخلی "اتنیکی" منفحر شد و رهبران «ناسیونالیسم قومی» باید مسوولیت خونریزی میان میلیشیاهایشان را بر عهده بگیرند.

سه‌ رویداد تأسف‌آور

شاهزاده رضا پهلوی

در هفته‌ای که گذشت، سه خبر و رویداد تأسف‌آور موجب خشم و تأثر همه ایرانیان میهن‌دوست شد. نخست، خشونت رژیم علیه دلاوران آزاده‌ای که در جنگ هشت‌ساله با دشمن متجاوز بعثی، جان‌شان را برای دفاع از خاک ایران در کف دست‌شان گرفتند... خبر تأسف‌آور و مرتبط دوم، اعلام ورود شبه‌نظامیان حشدالشعبی به دانشگاه‌های ایران به بهانه تحصیل است... و  رویداد تأسف‌آور سوم، ضعف و ناتوانی رژیم در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور است که تازه‌ترین نمونه آن را می‌توان در واکنش ضعیف و خفت‌بار به ادعای اخیر روسیه در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی و استفاده از نام جعلی برای «خلیج فارس» مشاهده کرد.

تحریف و تخریبِ نگرش های دگرگونسازِ مدرن

ابراهیم هرندی

چنین می نماید که نویسندگانِ اهل دین در ایران، در پیوند با نگرش داروین، هیچ نکتهء تازه ای را که پیش تر در جهان اسلام گفته و یا نوشته نشده باشد، نگفته و ننوشته اند. این چگونگی گواه دیگری بر نداشتن آشنایی آنان با این چشم انداز ژرف و جهان گیر است. بسیاری از علمای اسلامی سخنان همگونی درباره مارکسیسم، داروینیسم و فرویدیسم گفته و یا نوشته اند و، در چشم اندازی کلان نگر، این سه دیدگاه را الحادی و ارتدادی یافته اند و در تحریف آن ها کوشیده اند.

«جدایی دین از سیاست» را به مراجع نسبت ‌ندهید!

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

این تبعیتی که مردم از امام خمینی در پیروزی انقلاب داشتند، در آن زمان وجود نداشت. آن زمان روحانیت بسیار ضعیف بود، صدای روحانیت به جایی نمی‌رسید. در زمان امام که قضیه ۱۹ دی در قم به وجود آمد و بعد از آن، چندین مراسم چهلم شهدا در شهرهای متعدد برگزار شد، مردم به خوبی به میدان آمدند. در زمان مرحوم آقای حائری، رضاشاه وارد صحن حرم حضرت معصومه در قم شد و آقای بافقی را به شدّت مجروح کرد! اما کسی نتوانست حرفی بزند! نظارت به همین معناست که طاغوت هر وقت بخواهد روحانیت و دین را خفه کند!

نظام مشروطه همان سکولار دموکراسی است

حجت کلاشی

«نظام مشروطه» نظام آزادی، دموکراسی و سکولار است و با این مفاهیم در عمل کار می‌کند. در حقیقت این مفاهیم در نظام مشروطه عینت یافته بود و مخالفان نظام مشروطه، مخالفان آزادی، دموکراسی و سکولاریسم بودند. آیت‌الله خمینی بهتر از بیشتر روشنفکران امروزی، ماهیت سکولار و دموکراتیک نظام مشروطه را فهمیده بود و به ستیز با آن برخاست. اما آنچه مبتذل است بخشی از تاریخ دموکراسی خواهی و سکولار خواهی در ایران است. اینها دموکراسی و سکولاریسم را به کلیشه های مبتذل دگرگون کرده اند.

ایران آینده: سکولارترین کشور مسلمان!

محمد زکایی، استاد حوزهٔ علمیهٔ قم

تنها راه نجات دین و مذهب از آسیب بیشتر، خروج روحانیت از پست‌های حکومتی و ‌سیاسی و پرداختن به مسائل اعتقادی جامعه است که البته خیلی دیر شده و نسل‌های ۵۰ تا۹۰ اکثراً بدون مذهب هستند. در صداوسیما، فقط مردم متدین و جامعهٔ دین‌دار نشان داده می‌شوند، ولی در زیر پوست شهر، همهٔ ما می‌دانیم که دیگر چیزی به نام دین در بین اکثریت مردم، موضوعیت و اهمیت ندارد و پنهان کردن صورت مسأله نیز، دردی از بی‌مذهبی، دوا نمی‌کند.

آیا زلنسکی روی ثروت مردم ایران حساب باز کرده است؟

الف. الف. در نامهء وارده

زلنسکی در رأس حکومت اکراین است و یک اکراینی معمولی نیست که ساختار حکومتی در ایران را به او تفهیم نکرده باشند. سیستم اطلاعاتی اکراین قطعاً از اتفاقاتی که در ایران می‌افتد آگاهی کامل دارد و، چون روسیه را خوب می‌شناسند، به‌خوبی می‌فهمند شکاف عمیقی میان حکومت و مردم وجود دارد. پس پشت این سخنرانی که «مردم ایران» را طرف اکراین گرفته است باید یک «پروژهء سیاسی» وجود داشته باشد. اما این پروژه چیست؟

چرا «ایران گرايی» ترکیب نارسائی است؟

اسماعیل نوری علا

به نظر می رسد که پسوند "ایسم" دارای قطعیت و صلابتی است که در واژهء «گرایش» وجود ندارد. به نظر من و خوشبختانه، زبان فارسی (در ربط خود با زبان عربی) دارای امکانات مناسبی برای یافتن پسوند کاملا همسان و معادلی برای "ایسم» است: اگر در همهء کاربردهای پسوند «ایسم» صحبت از دیدگاه و باور و مکتبی است که بر حول محور یک اسم خاص شکل می گیرد و به آن هستهء داخلی سخت وفادار است، باید بدانیم که ما از چنین وضعیتی در فارسی با استفاده از پسوند «مدار» یاد می کنیم.

مثلا می گوئیم «فلانی سیاستمدار» است. این عبارت بدان معنا نیست که «فلانی به سیاست گرایش دارد» بلکه بدان معنا است که همهء فکر و ذکر و باور شخص بر حول محور سیاست می گردد. حال آنکه سیاست گرا در واقع معادل سیاست باز است تا سیاست مدار.

طوفان را چه می‌فرمایید؟

محسن رنانی

شهرداری تهران تصمیم می‌گیرد عوامل اش را بفرستد تا با زور اهالی «خانهء اندیشمندان» را از ساختمان شان اخراج کند و خودش در آن ساختمان مستقر شود؛ احتمالا مشکل شان این است که چرا همان چهره‌هایی که هر شب در سیما تریبون دارند برای سخنرانی به این خانه دعوت نمی‌شوند! وقتی خبر را شنیدم یاد حملهء دن کیشوت به آسباد افتادم. تسخیر خانهء اندیشمندان مثل فرو کردن نیزه دن کیشوت به پروانه های چوبی آسباد است. البته که صاحب نیزه را نخست به هوا می‌برد اما بلافاصله او را به زمین می‌زند. با خود گفتم گیرم آسباد را هم شکستید، با باد چه می کنید؟ طوفان را چه می‌فرمایید؟

آزادسازی ایران از سلطهء روضه‌ خوان‌ها

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

امروز جوان ایرانی از طریق اینترنت دنیا را می بیند. جوان ایرانی صد برابر بیشتر از جوان قبل از انقلاب نسبت به دنیا آگاهی دارد. در آن دوره نه ماهواره‌ای در کار بود و نه اینترنتی. خب این جوان می‌گوید همان آزادی که آن سوئدی و ژاپنی و کانادایی دارد من هم می‌خواهم داشته باشم. این بحث آزادی است و حالا بگذریم از فقر و فساد و سوء مدیریت و و بحران آب و صدها مسئله دیگر. اساسا مسئله اینجاست که فرصت و امکان ترقی و آزادی را این نظام از ما گرفته است. این فرصت را پیش از ۵۷ داشتیم ولی از دست دادیم. منتها این نگاه به آن زمان و اینکه چی بودیم و چی شدیم برای نسل امروزی به معنای بازگشت به گذشته نیست بلکه منظور فراهم‌کردن فضای پیشرفت و ترقی است.

نگاهی به نسبت ملی‌گرایی و چپ در ایران

محمدرضا مردانیان

در زمان تأسیس حکومت اتحاد جماهیر شوروی، لنین و جانشین او استالین درصدد نفوذ در مناطق زیادی از جهان بودند و به گمان خود وعده‌ی حکومت جهانی پرولتاریایی می‌دادند. شرق اروپا، چین، قسمتی از آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه و آمریکای مرکزی و لاتین و حتی قاره‌ی افریقا، شاهد ظهور ناگهانی شبح کمونیسم شد. احزاب و گروه‌های چپ‌گرا هر یک به‌نوعی و با حمایت آشکار و پنهان اتحاد جماهیر شوروی، چه از طریق صندوق‌های رأی و روش‌های دموکراتیک و چه از راه‌های غیردموکراتیک مانند کودتا یکی‌یکی پشت سر هم به قدرت رسیدند و در زمره‌ی کشورهای هوادار و عضو بلوک شرق شدند.

کابوس شما کلمات ما است!

(نامه‌ای به سانسورچی)

پرتو نوری علا

خانم / آقای سانسورچی! این نامه خطاب به شما است. می دانم کلمات ما کابوس شما است اما امروز میخواهم حسم را نسبت به شما سانسورچی های رژیم گذشته و رژیم فعلی، و با داشتن گوشۀ چشمی به خودم و خودی‌هایم، روشن بنویسم...

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

18 تیر 1402 - 9 ژوئیه 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

چهل سال با کیهان لندن
تجربه‌ای از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای

در شرایط غیرعادی ایران و ایرانیان

فایل تصویری     فایل صوتی

سخنران

الاهه بقراط

سردبیر کیهان لندن

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم