----------------------------

------------------------------

-----------------------------

سالمرگ مهسا و طراحان حادثهء شاهچراغ

س. سمبه

نکته جالب توجه در این نمایش تهوع انگیز، آن چادر خونی و افتادن چهلم قربانیان این نمایش، همزمان با سالمرگ زنده یاد مهسا امینی است. جمهوری اسلامی و سردار قاآنیِ «پپه گلابی» اش از همان آغازی که این طرح را با همکاری داعش پیاده کردند، فقط تنها هدف شان تحت الشعاع قرار دادن سالمرگ مهسا امینی است؛ تا به خیال خود به بهانه قتل چند قربانی بی ارزش برای نظام، بتوانند اربعین سیاسی دیگری را برای رسیدن به اهداف کثیف خود تعزیه گردانی کنند، اما ابلها، این نسل زیبا و غول هایش جملگی بزرگ شده اند و قد کشیده اند و دست شما کوتوله های جنایتکار به اندیشه بلند آنها نمیرسد.

فدوی اعتراض دارد!

حمید رضا رحیمی

فدوی اساس را بر این می گذارد که خوانندگان محترم ضدانقلاب، در جریان عملیات شگفت انگیز سکسی حضرات مسؤلینِ اسلام پناه، ضاعف الله اموالهم اجمعین، هستند. نکته ای که فدوی روی آن حساس است، همینجا و فی الواقع تبعیضی ست که در سنجش با "پورن استار" های فرنگی، بر "پورن استار" های اسلامی، از طوسی تا  ثقتی، روا می دارند. آخر برادران حشری ما از یک "پورن استار دون پایه" که کمتر نیستند؛ آخر این چه معنی دارد که  از یک "پورن استار دون پایه ای" بنام "پورن استار شهید جورج فلوید"  به فرمان حضرت آقا در سراسر اُمّ القراء آن همه تجلیل شود تا آنجا که حتا خیابانی هم بنام اش کنند لکن برای برادران گرامی پورن استار خودمان، که در این عرصه خوش درخشیدند، هیچ؟!

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

در پی دالان‌هایی برای کنشگریِ هنرمندانه

امید احسانی

در دو ماه گذشته گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف بدون مجوز و در مکان‌های مختلف، از باغ‌های حوالیِ تهران تا سالن‌های نشیمنِ خانه‌های بزرگ قدیمی و سالن‌های کوچک مرکز شهر، کنسرت برگزار کرده‌اند. در بسیاری از این رویدادها نوازندگان و خوانندگان زن حضور پررنگی داشته‌اند... شاید این یکی از زیباترین شیوه‌های مبارزه با جزم‌اندیشی است که جنبش «زن، زندگی، آزادی» پیش روی موسیقی و موسیقی‌دانان ایرانی گذاشته است.

هنر گران قیمت، توانمندانِ اندک، و فقر بسیاران

علی کیافر

به دنبال تعداد قابل توجهی حراج‌های موفق از دیدگاه قیمت‌ها و فروش در دوبی و جلب هنرمندان و خریداران ثروتمند از ایران و شهروندان کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا، دست ‌اندر کاران عرضه و فروش آثار هنری در ایران به فکر بهره برداری از چنین دریچه‌ای برای به نمایش گذاردن آثار هنرمندان ایرانی و فروش آنها به افراد دارای توان مالی بسیار افتادند. در این راستا در چندین سال گذشته “حراج تهران” سرآمد این فعالیت‌ها بوده است.

وای بر شما!

ق. هستی

بخاطر یک همجنس بازی ساده با آبروی  مدیر کل ارشاد اسلامی گیلان بازی کردید؟ بخاطر شش زن برهنه در خانهء سردار زارعی هزار حرف برایش ساختید؟ بخاطر یک بوسهء کوتاه گرفتن کامران دانشجو از خانم نماینده مجلس داخل آسانسور، آبرو براش نگذاشتید؟ بخاطر یک همبستری بیست دقیقه ای با زن جوان شوهردار، آبروی امام جمعه تویسرکان را  بردید؟ بخاطر یک کاخ کوچک چند هزار متری، علی اکبر ولایتی را خون به جگر کردید؟ وای بر شما...

ماشینی که رهوارش در رفته

ناصر کرمی

برخی عادت دارند به پیچیده‌ نمایی رژيم اسلامی. هر گندی که بالا بیاید و هرچه که بشود، حتی تا لحظهء فروپاشی، می‌خواهند یک تحلیل فیلسوف‌مآبانه بدهند که «بله، کار خودشان است به فلان دلیل». نه دوستان، این رژیم نه پیچیده است و نه باهوش. اگر هنوز سرنگون نشده فقط به خاطر ماشین سرکوب زورمندش است و  البته پول نفت و اینکه هنوز به تعداد کافی مردم برای براندازی به خیابان رو نیاورده‌اند. باقی همه حرف است. اگر فیلم لواط یک به یک شان در می‌آید و هر روز اسناد دزدی یکی دیگر از آنها لو می‌رود فقط به این خاطر است که این رژیم دیگر زهوارش در رفته. مثل ماشینی که وقت اوراق شدن اش شده و هر روز از یک جای آن صدا در می‌آید. اینها صدای فروپاشی است. وگرنه رژیم چه نفعی می برد از اینکه مردم ببینند از شمال تا جنوب هر جا دو آخوند یکدیگر را تنها گیر می آورند...؟ (از توئیتر نویسنده)

کنجکاوی در یک آمارگیری!

مزدک بامدادان و پاندورا نوری

اگر این آمار را بپذیریم، آنگاه خواهیم دید که: «1) نزدیک به نیمی از مردم ایران یا خواهان دیکتاتوری هستند، یا با دیکتاتوری مشکلی ندارند! 2) اصلاح‌طلبان همگی دموکرات هستند و هیچ اصلاح‌طلبی اقتدارگرا نیست! 3) نه تنها چیزی بنام "ریاست جمهوری مطلقه" داریم، که آدم هایی را هم داریم که آشکارا هوادار آن هستند!» در ایران پس از رژیم اسلامی باید به هوش باشیم تا بدانیم چه کسی آمارگیر است، چه کسی آمارساز است و چه کسی آمارباز. کدام فرزانه خردمندی گفته بود «سخن ها به کردار بازی بود»؟

آیا اقتصاد ایران در «وضعیت تکینگی» واقع است؟

حسن منصور

نمونه‌های گزین شده در این مقاله از مواردی هستند که از نزدیک شدن اقتصاد ملی به وضعیت تکینگی نشان‌ دارند. در مرکز ثقل این وضعیت، سیاهچاله‌ای قرار دارد که کلیه نیروهای مولد اقتصاد را از مسیر خود منحرف کرده و در نهایت به اندرون خود فرو می‌بلعد. دژ رفتاری قوانین علمی اقتصاد، از تباهی در میدان کارکرد آن‌ها حکایت می‌کند. اینکه اقتصاد ملی در کلیهء چرخه‌های اساسی خود، همچون چرخه‌های «تولید ملی و توزیع ملی»، «اقتصاد واقعی و اقتصاد پولی»، «تولید ملی و سرمایه تولیدی»، «تولید ملی و سرمایه ملی»، «تولید ملی و سرمایه اجتماعی»، «تولید ملی و سرمایه طبیعی شامل هوا – آب -خاک و منابع» از تعادل خارج می‌شود همه از کژتابی مختصات میدان حکایت می‌کنند.

پاسخی به ایراد یک هم میهن به سیستم پادشاهی

گیتی پورفاضل

منقلب کردن مردم در سال ۵۷ از سال 42 و حتی پیش از آن بسترسازی شده بود تا کشوری که داشت بنیادهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود را می ساخت (که به سود ابر کشوری که همیشه در ایران برای خود حق آب و گِل می پندارد و سود جویی می کند نبود) از مذهبی بودن اکثر مردم، از دانشگاهی گرفته تا حوزوی، استفاده کرد تا آنها را با مفاهیم دینی و با بهره گیری از افرادی چون شریعتی بر حاکمیت بشوراند و مردم هم که نمی دانستند چه دست هایی در کار است چنان منقلب شدند که امروزمان را رقم زدند.

مکان‌های خاطره؛ میان تاریخ و آینده

گفت‌وگو با شهلا شفیق

پیشگفتار و پرسش ها از غزل صدر

باید به تفاوت میان تاریخ و خاطره اشاره کرد. تاریخ شرح رویدادها را در بر می‌گیرد و تاریخ‌نگاری مدون‌ کردن این شرح است با تکیه بر داده‌ها و دانسته‌ها. حال‌آنکه خاطره برمی‌گردد به آنچه از زیسته‌ها و رویدادها در ذهن می‌ماند و آدم‌ها با آن زندگی می‌کنند. بنابراین، خاطرات جمعی رخدادهای متصل به احساسات جمعی هستند که با ارجاع به محل‌ها، اشیا، آرشیوها و حتی مفاهیم به مکان‌های خاطره تبدیل می‌شوند. ازاین‌‌رو، وقتی به مکان‌های خاطره اشاره می‌کنیم، هم مکان‌ها و بناهای یادبود مادی و هم مجموعه‌هایی از ساختارهای نشانه‌شناختیِ غیرمادی‌تر را در نظر می‌گیریم که نمایانگر فضاهایی هستند که گذشته را از طریق اعمال آیینی به تفصیل مرور و بازبینی می‌کنند.

سکولاریسم: بحث فردا و نیازهای امروز

امیر طاهری

«چرا با سکولاریسم مخالفت می‌کنید؟ مگر خواستار ادامه حکومت این آدم‌فروشان‌ هستید؟» این دو پرسش جزئی است از پیامی که یک خواننده ناشناس برای من فرستاده است. در یکی از مقالاتم از کلیشه‌های مبتذلی سخن گفته بودم که طرح شان در این مرحله از مبارزه مردم ایران برای آزادی حاصلی جز منحرف ‌ساختن بحث، ترساندن بخشی از جامعه، و فریفتن بخشی دیگر ندارد. دربارهء کلیشه دموکراسی قبلا نوشته‌ام...  و امروز با اجازه شما به کلیشه‌های دیگر می‌پردازیم: سکولاریسم.                       

(همراه با یک توضیح)

«تحقیر ملی»، گام اول چالش

جواد اطاعت

وقتی «تحقیر ملی» اتفاق می‌افتد، گام اولی است که یک جامعه با چالش رو به رو می‌شود. «فقر اقتصادی» به صورت گسترده عامل تحقیر ملی می‌شود. پدری که نمی‌تواند خانواده‌اش را تأمین کند، جلوی خانواده، همسایگان، دوستان و فامیلش تحقیر می‌شود. , «استبداد سیاسی» عامل مهمی برای «تحقیر اجتماعی» است.

چرا گزافه‌گویی

در نظام‌های ایدئولوژیک پاداش دارد؟

مهران صولتی

همان حکومت‌هایی که از یک سو داعیه مدیریت جهان و تغییر مناسبات حاکم بر آن را دارند و از سوی دیگر در انجام وظایف اولیه خود همچون ایجاد امنیت، تامین رفاه، و تکریم شهروندان ناتوان‌اند. در فقدان این توانمندی، نظام‌های ایدئولوژیک می‌کوشند تا با ایجاد نوعی فضای احساسی و شعارزده، گزافه گویان را برای القای حس کارآمدی به جامعه بر صدر نشانند.

نوگرایی در مشروطه‌خواهی عصر دیجیتال

نادر زاهدی

بر اساس اینکه ابزارها و تکنیک‌های تازه دیجیتال وارد زندگی جمعی و فردی انسان‌ها شده‌اند، مشروطیت و مشروطه‌گرایی هم در حالت پیشین خود با چالش‌های جدی مواجه است؛ چراکه نیازهای نوین شهروندان، ایده‌ها- برنامه ده‌ها- نهادها و ابزارهای جدیدی را می‌طلبند؛ تجدیدنظر در قانون اساسی مشروطیت و نوسازی آن با واقعیت زندگی در جهان دیجیتال، از اساسی‌ترین وظایف مشروطه‌خواهان به شمار می‌رود. در نظر گرفتن مسائلی چون: توجه به اقتصاد و تجارت دیجیتال- سواد دیجیتال- مسئله حریم شخصی و ملی‌گرایی در ارتباطات بین‌المللی و میان شهروندان و دولت، از اهم مسائلی هستند که می‌توانند ما را به «نوگرایی در مشروطه‌خواهی در عصر دیجیتال» برسانند.(منیع)

اصل موضوع «حاکمیت ملی» است و احترام به حقوق اقلیت

سخنرانی شاپور بختیار در جشن سالگرد جنبش مشروطه

 پاریس، مرداد ماه ۱۳۶۳

آن کس که هم عقیده ما نیست، الزاما دشمن ما نیست. اصل موضوع «حاکمیت ملی» است و احترام به حقوق اقلیت، هر کس که با این دو اصل پایبند باشد، می تواند در جامعه فردای ایران با صلح و صفا با سایر ایرانیان زندگی کند. آنچه را که شما خواهان آن هستید، امنیت، حقوق اجتماعی و دخالت در امور کشور برای اداره کشور است. شما نباید باز بگوئید: «خمینی برود هر چه پیش آید بهتر است».

بیانیه در کفر مشروطیت پس از به توپ بستن مجلس

متن کامل بیانیه شیخ فضل الله نوری

«یکی از مواد آن ضلالت نامه این است که افراد مملکت متساوی الحقوقند و در این طبع آخر به این عبارت نوشته شد "اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی الحقوق خواهند بود‌"...  در وقت تصحیح در باب این ماده یک نفر ... گفت به داعی که این چنان اهمیت دارد که اگر این باشد و همه مواد را تغییر بدهند دول خارجه ما را به مشروطه می‌شناسند و اگر این ماده نباشد لکن تمام مواد باقیه باشد ما را به مشروطگی نخواهند شناخت. فوری در جواب او ... برخاستم و گفتم «حضرات جالسین بدانید مملکت اسلامیه مشروطه نخواهد شد زیرا که محال است با اسلام، حکم مساوات».

ایمان، دین، مذهب، و شـیوه های رفتاری آدمیان

ابراهیم هرندی

ایمان، هرجا که زمینه آماده باشد، دین ساز می شود و دین همیشه مذهب ساز و مذهب ابزاری برای بدست آوردن قدرت در راستای بهره کشی از دیگران است. اهل ایمان، مردمانی نرمخو و خوشرفتار می توانند باشند، اما زمانی که مذهبی می شوند، خود را مکلّف می پندارند و خیال می کنند که وظیفه ی الهی دارند که دیگران را به راهِ راست هدایت کنند. پس دلسوزانه به نق زدنِ به آن ها می پردازند و با بکن، نکن های آزارنده و بی پایان نمای خود، آنان را به سوی بهشت راه می نمایند.

ایران‌گرایی، تداوم حیات تاریخی و ضامن بقای یک ملت بزرگ

امیر امیری

ایران‌گرایی بافتاری از یک گفتمان ملی است که حاصل خودآگاهی مردم است و نقش مهمی در عبور از رژیم نکبت اسلامی و بازنمود هویت ملی ایرانیان دارد.

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

29 امرداد 1402 - 20 اگوست 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

شرایط تکینگی در اقتصاد:

آنجا که مکانیسم بحران،

خودکار می شود

سخنران:

دکتر حسن منصور

مدیر جلسه:

سپیده قیاسوند

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم