----------------------------

------------------------------

-----------------------------

وای بر شما!

ق. هستی

بخاطر یک همجنس بازی ساده با آبروی  مدیر کل ارشاد اسلامی گیلان بازی کردید؟ بخاطر شش زن برهنه در خانهء سردار زارعی هزار حرف برایش ساختید؟ بخاطر یک بوسهء کوتاه گرفتن کامران دانشجو از خانم نماینده مجلس داخل آسانسور، آبرو براش نگذاشتید؟ بخاطر یک همبستری بیست دقیقه ای با زن جوان شوهردار، آبروی امام جمعه تویسرکان را  بردید؟ بخاطر یک کاخ کوچک چند هزار متری، علی اکبر ولایتی را خون به جگر کردید؟ وای بر شما...

ماشینی که رهوارش در رفته

ناصر کرمی

برخی عادت دارند به پیچیده‌ نمایی رژيم اسلامی. هر گندی که بالا بیاید و هرچه که بشود، حتی تا لحظهء فروپاشی، می‌خواهند یک تحلیل فیلسوف‌مآبانه بدهند که «بله، کار خودشان است به فلان دلیل». نه دوستان، این رژیم نه پیچیده است و نه باهوش. اگر هنوز سرنگون نشده فقط به خاطر ماشین سرکوب زورمندش است و  البته پول نفت و اینکه هنوز به تعداد کافی مردم برای براندازی به خیابان رو نیاورده‌اند. باقی همه حرف است. اگر فیلم لواط یک به یک شان در می‌آید و هر روز اسناد دزدی یکی دیگر از آنها لو می‌رود فقط به این خاطر است که این رژیم دیگر زهوارش در رفته. مثل ماشینی که وقت اوراق شدن اش شده و هر روز از یک جای آن صدا در می‌آید. اینها صدای فروپاشی است. وگرنه رژیم چه نفعی می برد از اینکه مردم ببینند از شمال تا جنوب هر جا دو آخوند یکدیگر را تنها گیر می آورند...؟ (از توئیتر نویسنده)

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

رقت قلب!

حمید رضا رحیمی

فدوی بارها پیرامون دلرحمی و لطافت طبع و روح حضرت آقا گفته و نوشته است لکن زنادقه و ضدانقلاب مگر زیر بار می روند؟! لکن باشد!.. گیرم آنچه فدوی منتظرالظهور تاکنون در این باب گفته است را فراموش کنید، لکن بفرمایید که با  سند محکم، معتبر، و منگوله دار زیر چه می کنید؟!:

* بی.بی.سی: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، ملت اوکراین را «ملت بیچاره و بی‌پناه» خوانده و بدون اشاره به آنکه روسیه از یک سال پیش تهاجم تمام عیاری را علیه اوکراین آغاز کرده، اوکراینی‌ها را قربانی سیاست آمریکا دانسته است!

عرض نکردم؟!

بیانیه به مناسبت سالروز مشروطیت

رضا پهلوی - ۱۴ امرداد ۱۴۰۱

«مشروعه ‌خواهانِ» پیرو شیخ فضل‌الله نوری بر «مشروطه‌ خواهانِ» پیرو ستارخان و باقرخان و سردار اسعد بختیاری پیروز شدند و حکومت روضه‌ خوانان و تبهکاران را برپا کردند. حکومتی که از همان روز نخست، امت اسلام را جایگزین ملت ایران کرد... مشروطه اما یک واقعهء تاریخی نبود که در نقطه‌ای از تاریخ تمام شده باشد. مشروطه خواست همیشگی ماست و همیشه ادامه دارد...

کنجکاوی در یک آمارگیری!

مزدک بامدادان و پاندورا نوری

اگر این آمار را بپذیریم، آنگاه خواهیم دید که: «1) نزدیک به نیمی از مردم ایران یا خواهان دیکتاتوری هستند، یا با دیکتاتوری مشکلی ندارند! 2) اصلاح‌طلبان همگی دموکرات هستند و هیچ اصلاح‌طلبی اقتدارگرا نیست! 3) نه تنها چیزی بنام "ریاست جمهوری مطلقه" داریم، که آدم هایی را هم داریم که آشکارا هوادار آن هستند!» در ایران پس از رژیم اسلامی باید به هوش باشیم تا بدانیم چه کسی آمارگیر است، چه کسی آمارساز است و چه کسی آمارباز. کدام فرزانه خردمندی گفته بود «سخن ها به کردار بازی بود»؟

آیا پاریس می‌سوزد؟

(گذری بر شورش ماه ژوییه‌ء 2023 در فرانسه)

فرشین کاظمی‌نیا

بدیهی است که «رخدادهای اجتماعی» را در هر کجا و هر زمان، می‌توان با هم مقایسه کرد و رگه‌های مشابهی را نیز از آن‌ها بیرون کشید، اما هم از جهت مطالبات و هم از جهت تبعات و کنش‌ها و پیامدها و مهم‌تر از همه، آسیب‌های انسانی و اجتماعی، آن‌چه که طی روزهای نیمه‌ی اول ماه ژوییه در فرانسه گذشت، با مسایل ایران، تفاوت‌های اساسی و هویتی دارد که عناصر مشابه را کم‌رنگ می‌کند. اعتراضات فرانسه، اگر چه بر بستر تعارض‌های بارز طبقاتی استوار است، اما هیچ پیرنگی از «جنبش» یا «انقلاب اجتماعی» در آن مشاهده نمی‌شود.

تجربه‌ای از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای

در شرایط غیرعادی ایران و ایرانیان

(چهل سال کیهان لندن)

در گفت و شنید با الاهه بقراط

چهلمین سالگرد انتشار کیهان لندن برای مهستان سکولار دموکرات‌های ایران، این فرصت را فراهم کرده است تا هم در بزرگداشت این اقدام بزرگ سیاسی-فرهنگی سهم داشته باشد و هم به این کنجکاوی نسل‌هایی که دوران پیش از انقلاب را ندیدند برای این پرسش‌ها پاسخی درخور بیابد که کیهان لندن چگونه شکل گرفت و چه انگیزه‌هایی پشت انتشار آن قرار داشت و دارد که موجب شده با اینهمه رقابت در دوران اینترنت و انواع تلویزیون‌های فارسی‌زبان همچنان فعال بماند. این مطلب متن برنامهء نشست سه ساعته در چارچوب نشست‌های عمومی «مهستان سکولار دمکرات‌ های ایران» است.

دو ایران متفاوت در یک قاب!

س. سمبه

به حرف هایی که چند سال پیش یکی از این ملایان در توییتر بیان کرد، خوب فکر کنید: «آن روزی که مابریم، خاک سوخته ای باقی خواهیم گذاشت که تا فردای قیامت هر چقدر بدوید هم نتوانید آبادش کنید!» آبادی دوبارهء ایران خون می خواهد و فداکاری و اراده و امکانات و حمایت بین المللی و رهبری شجاع و جسور و آگاه، در فقدان هر کدام از آنچه که گفته شد، کار فردای ما برای سرنگونی این جرثومه سخت و سخت تر خواهد شد. اتحاد کلامی و بیانه های مشترک که در این ۴۴ سال اپوزیسیون فرتوت رژيم اسلامی به دنبال اش بوده، ره به جایی نخواهد برد.

یازده سال پیش، پای سخن شاهزاد

در گفتگو با الاهه بقراط

از لحاظ شکل حکومت می‌خواهم بگویم بنده هیچ نوع اصراری روی هیچ چیز نمی کنم. ولی بر ارزش های آزادی، ارزش حقوق بشری، باید اصرار کرد روی ارزش های سکولاریسم. من شخصا تاکید می کنم چون این را یک اصل می دانم برای رسیدن به دموکراسی. با تمام احترامی که به مذاهب مختلف دارم فکر می کنم فاکتور مذهب باید از فاکتور دولت بایستی جدا بشود. این هم به نفع جامعه است هم به نفع خود مذهب یا مذاهب. برای اینکه در عمل تجربه کرده ایم. روی اینها من پافشاری می کنم و روی اینها تاکید می کنم و این خط قرمزهای من است بقیه اش یک گزینه ای است که به دست مردم تعيین می شود.

اسلام‌ پژوهی و اقیانوس دروغ های اسلامی

مزدک بامدادان

در دیباچه صحیح بخاری آمده است که نویسنده بیش از 600 هزار حدیث و روایت را از حجاز و سواد گردآورده و از میان آنها تنها 4 هزار تا را درست یا "صحیح" ارزیابی کرده است. اگر این داستان راست باشد، باید بپذیریم بروزگار بخاری بیش از 596 هزار حدیث و روایت دروغ در میان‌ مسلمانان وجود داشته و بنیان این دین تنها و تنها بر 0.6 درسد این واگویه‌ها استوار شده و بدینگونه بیش از  99.4 درسد روایت ها و حدیث ها در آن روزگار دروغ بوده‌اند! آیا می‌توان بر تاریخ دینی باور داشت که هم بزرگان و هم باورمندان اش نزدیک به 100 در 100 واگویه‌های آن را دروغ می‌پنداشته‌اند؟  و فراتر از آن، آیا می‌توان کسانی را جدی گرفت که بر پایه این واگویه‌ها اسلام‌ پژوهی و نقد تاریخی اسلام می‌کنند؟ (منبع: فیس بوک نویسنده)

آشنائی با کتاب «آوار شیفتگی»

نوشتهء مهراعظم معمار حسینی

«آوار شیفتگی»، داستان زندگی یک زن، یک مادر، یک همسر و یک فعال سیاسی است که زندگی خود و خانواده‌اش را وقف اندیشه سیاسی و آرمان‌هایش می‌کند. اما با پشت سر گذاشتن فراز و فرودهایی، در برهه‌ای از زمان،  پی می‌برد که مسیر خطایی پیموده است و سپس، با عزم و اراده‌ای آهنین، زندگی متفاوت و نویی را آغاز می‌کند. یادداشتی که می خوانید مقدمهء خود نویسنده بر کتاب «آوار شیفتگی» است.

ایران‌گرایی

تداوم حیات تاریخی و ضامن بقای یک ملت بزرگ

امیر امیری

ایران‌گرایی بافتاری از یک گفتمان ملی است که حاصل خودآگاهی مردم است و نقش مهمی در عبور از رژیم نکبت اسلامی و بازنمود هویت ملی ایرانیان دارد: مجموعه‌ای از واقعیت‌های عینی جامعه و باورهای ذهنی مردم دربارهء درد مشترک، امر مشترک، و خیر مشترک که همراه با هنجارهای عاطفی با یکدیگر در تعامل هستند، و اکنون به عنوان زبان مشترک بازتاب یافته است تا با انتقال معنایی، میدان‌های نبرد علیه حکومت اشغالگر اسلامی را گسترده‌تر سازد.

چهار شاخص ارزیابی مبارزهء سیاسی

شهرام اتفاق

یکی از دستاوردهای بزرگ جامعه ایرانی طی یکصدواندی سال گذشته، رویداد «مشروطه» و پی‌بردن به اهمیت «حاکمیت قانون» به جای «حاکمیت اراده‌های خاص» بوده است. در حالی‌که بخش بزرگی از جامعه روشنفکری ما، اعم از چپ (مانند چریک‌های فدایی) و مذهبی (مانند فدائیان اسلام و مجاهدین خلق)، به جای کوشش برای بقا و ادامه حیات این دستاورد نهادی شگرف، خود ناقضان بزرگ «حاکمیت قانون» در کشور بوده‌اند.

خر کیست؟

آرمن ساگینیان

اگر نمی دانید بدانید که امروزه، در آموزشگاه های درونمرزی، به کودکان ایران زمین اموزش می دهند که تا ورود اسلام ایرانیان ددمنش (وحشی) بودند. بزرگترین رهبرشان، روح الله خمینی، گفت: "اقتصاد مال خَرَه". و بگفتار خودش و  گفتار نورچشمی اش، بنی صدر، اقتصاد توحیدی را پیاده کردند و دلار 74 ریالی شد  42 هزار ریال.  در اینجا دیوانه ای مانند من می پرسد: خَر کییَه؟  خودم پاسخ اش را می دهم: خَر آن اُستاد دانشگاهی است که فرتور خمینی را در ماه دید، و خر تر از او کسی است که به آن خَر کرسی اُستادی دانشگاه داد.

معنای حقوقی مسدود کردن دارایی های یک کشور این نیست!

نامهء دکتر محمود مسائلی به مشاور عالی حقوقی کاخ سفید

همانگونه که مطلع هستید، یکی از دادگاه‌های فدرال ایالات متحده آمریکا طی فرمانی تصمیم گرفته است تا بخشی از دارایی‌های مسدود شدهء ایران را، ‌نژاد به عنوان غرامت، به مسیح علی اختصاص دهد. این موضوع سروصداهای زیادی به راه انداخته است و مردم به درستی نسبت به این رأی و آرای مشابه حساسیت‌هایی را نشان می‌دهند. دکتر محمود مسائلی، دبیر کل اندیشکدهء بین‌المللی «نظریه‌های بدیل»، در نامه ای خطاب به مشاور عالی حقوقی کاخ سفید، توضیح داده‌ است که، بر اساس حقوق بین‌الملل، مسدود کردن دارایی های یک کشور هرگز به معنای اختصاص دادن آن به فرد یا افراد خاصی نیست.

انقلاب مهسا در آستانه سالگردش کجا ایستاده؟

پرویز هدایی

نباید فراموش کرد که تحولات سیاسی اجتماعی خاورمیانه تاثیر مستقم خود را در اروپا و تمام جهان دارد. از این‌رو حیاتی است که نمایندگان انقلاب ما بتوانند با جهان سخن گویند، اهداف ما را بیان کرده و متقاعدشان سازند که انقلاب ما و آرمان‌های آن در دراز مدت به نفع ثبات، امنیت و سعادت آنهاست. تاریخ انقلابات و تحولات جهان معاصر نشان می‌دهد که بدون این ارتباط و تعامل با جهان بویژه جهان دموکراتیک هیچ جنبش و انقلابی به سرانجام نرسیده است.

بن‌بست اقتصادی و لاف‌‌های خبری

روشنک آسترکی

رژیم اسلامی در حالی بر عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه تمرکز کرده که این اقدامات نمی‌تواند ضامن برقراری روابط تجاری پویا و موثر برای ایران باشد چرا که همچنان دو مانع مهم تحریم‌ها و قرار داشتن ایران در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف سد راه هرگونه تجارت خارجی مؤثر و مفید است. چین و عربستان مثال‌های روشنی از لاف‌های جمهوری اسلامی در بهبود روابط تجاری و سیاسی با کشورهای «غیرغربی» است؛ روابطی که برای اقتصاد ایران هیچ سودی نداشته و ندارد.

زیر پوست پایتخت: تهران چگونه بهشت ابرثروتمندان شد؟

عاطفه چوپان

فرض کنید امروز بدون هیچ محدودیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... آزادید تا به هر آنچه می‌خواهید برسید، حالا گمان کنید این وضعیت برای ادامه زندگی شما و حتی نسل‌های بعد از شما تداوم دارد. چه می‌کنید؟ در ایران احتمالاً اکثر ما با چنین ثروت و قدرتی که از آن ناشی می‌شود به سمت راه‌اندازی امپراتوری خود پیش خواهیم رفت. این فقط یک خیال نیست بلکه زندگی حدود 250 هزار ابرثروتمند در ایران است.

فرهنگ گفـتگو

ابراهیم هرندی

گره گشایی از راه گفتگو، پدیدهء تازه‏ ای در تاریخ انسان است؛ پدیده‏ای که نیاز به پیش‏ آیندهایی دارد که در فرهنگ ما پدید نیامده ‏است و شاید هرگز پدید نیاید. در فرهنگ ‏های پیش مدرن، زبان در هنگام گیر و گرفتاری میان دو تن، ابزاری برای ترساندن و سبک کردن و سرکوب و منکوب کردن و "رو-کم-کردن" و سر جای خود نشاندن بکار می رود و، در بسی بیش از بسیاری از زمان‏ ها، پیش‏ آیندِ زد و خورد با دست و پا و چنگ و دندان می شود.

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

8 مرداد 1402 - 30 ژوئیه 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

تاثیر سرمایه اجتماعی

در تحول جنبش اجتماعی

به جنبش انقلابی

فایل تصویری      فایل صوتی

سخنران:

هومان یوسفی

مدیر جلسه:

سپیده قیاسوند

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم