----------------------------

------------------------------

-----------------------------

درماندگی آموخته شده

آرمین

سلیگمن روزی 3 بار به این قفس شوک می داد. سگ ها وقتی شوک رو می دیدن پاشونو رو پدال فشار می دادن اما در قفس باز نمی شد. اونها خودشون رو به درو دیوار میزدن اما خیلی زود فهمیدن که پدال کار نمی کنه و باید وسط قفس بمونن و به جای اینکه خودشون رو به درو دیوار بزنن، شوک رو تحمل کنن. بعد از یکماه سلیگمن، این 10 تا سگ رو پیش 10 تا سگ قفسی که پدال اش کار می کرد برگردوند. و حالا به قفسی که 20 تا سگ داخلش بود شوک وارد کرد. فکر می کنید چی شد؟

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

فدوی اعتراض دارد!

حمید رضا رحیمی

فدوی اساس را بر این می گذارد که خوانندگان محترم ضدانقلاب، در جریان عملیات شگفت انگیز سکسی حضرات مسؤلینِ اسلام پناه، ضاعف الله اموالهم اجمعین، هستند. نکته ای که فدوی روی آن حساس است، همینجا و فی الواقع تبعیضی ست که در سنجش با "پورن استار" های فرنگی، بر "پورن استار" های اسلامی، از طوسی تا  ثقتی، روا می دارند. آخر برادران حشری ما از یک "پورن استار دون پایه" که کمتر نیستند؛ آخر این چه معنی دارد که  از یک "پورن استار دون پایه ای" بنام "پورن استار شهید جورج فلوید"  به فرمان حضرت آقا در سراسر اُمّ القراء آن همه تجلیل شود تا آنجا که حتا خیابانی هم بنام اش کنند لکن برای برادران گرامی پورن استار خودمان، که در این عرصه خوش درخشیدند، هیچ؟!

سالمرگ مهسا و طراحان حادثهء شاهچراغ

س. سمبه

نکته جالب توجه در این نمایش تهوع انگیز، آن چادر خونی و افتادن چهلم قربانیان این نمایش، همزمان با سالمرگ زنده یاد مهسا امینی است. جمهوری اسلامی و سردار قاآنیِ «پپه گلابی» اش از همان آغازی که این طرح را با همکاری داعش پیاده کردند، فقط تنها هدف شان تحت الشعاع قرار دادن سالمرگ مهسا امینی است؛ تا به خیال خود به بهانه قتل چند قربانی بی ارزش برای نظام، بتوانند اربعین سیاسی دیگری را برای رسیدن به اهداف کثیف خود تعزیه گردانی کنند، اما ابلها، این نسل زیبا و غول هایش جملگی بزرگ شده اند و قد کشیده اند و دست شما کوتوله های جنایتکار به اندیشه بلند آنها نمیرسد.

در پی دالان‌هایی برای کنشگریِ هنرمندانه

امید احسانی

در دو ماه گذشته گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف بدون مجوز و در مکان‌های مختلف، از باغ‌های حوالیِ تهران تا سالن‌های نشیمنِ خانه‌های بزرگ قدیمی و سالن‌های کوچک مرکز شهر، کنسرت برگزار کرده‌اند. در بسیاری از این رویدادها نوازندگان و خوانندگان زن حضور پررنگی داشته‌اند... شاید این یکی از زیباترین شیوه‌های مبارزه با جزم‌اندیشی است که جنبش «زن، زندگی، آزادی» پیش روی موسیقی و موسیقی‌دانان ایرانی گذاشته است.

هنر گران قیمت، توانمندانِ اندک، و فقر بسیاران

علی کیافر

به دنبال تعداد قابل توجهی حراج‌های موفق از دیدگاه قیمت‌ها و فروش در دوبی و جلب هنرمندان و خریداران ثروتمند از ایران و شهروندان کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا، دست ‌اندر کاران عرضه و فروش آثار هنری در ایران به فکر بهره برداری از چنین دریچه‌ای برای به نمایش گذاردن آثار هنرمندان ایرانی و فروش آنها به افراد دارای توان مالی بسیار افتادند. در این راستا در چندین سال گذشته “حراج تهران” سرآمد این فعالیت‌ها بوده است.

وای بر شما!

ق. هستی

بخاطر یک همجنس بازی ساده با آبروی  مدیر کل ارشاد اسلامی گیلان بازی کردید؟ بخاطر شش زن برهنه در خانهء سردار زارعی هزار حرف برایش ساختید؟ بخاطر یک بوسهء کوتاه گرفتن کامران دانشجو از خانم نماینده مجلس داخل آسانسور، آبرو براش نگذاشتید؟ بخاطر یک همبستری بیست دقیقه ای با زن جوان شوهردار، آبروی امام جمعه تویسرکان را  بردید؟ بخاطر یک کاخ کوچک چند هزار متری، علی اکبر ولایتی را خون به جگر کردید؟ وای بر شما...

کنجکاوی در یک آمارگیری!

مزدک بامدادان و پاندورا نوری

اگر این آمار را بپذیریم، آنگاه خواهیم دید که: «1) نزدیک به نیمی از مردم ایران یا خواهان دیکتاتوری هستند، یا با دیکتاتوری مشکلی ندارند! 2) اصلاح‌طلبان همگی دموکرات هستند و هیچ اصلاح‌طلبی اقتدارگرا نیست! 3) نه تنها چیزی بنام "ریاست جمهوری مطلقه" داریم، که آدم هایی را هم داریم که آشکارا هوادار آن هستند!»

تقیه و توریه، هم استراتژی هم تاکتیک

احمد علوی

دستکاری در آمار، انتشار اطلاعات غلط و سرکوب رسانه‌های مستقل از رژیم از منظر حاکمیت ولایی را چگونه می‌توان توضیح داد؟ دور زدن قوانین بین‌المللی یا مصادرهء به مطلوب آنها از سوی رژیم ولایی در کدامین قالب و قاب کدام قابل توجیه است؟ حاکمیت سیاست‌های مربوط به «خبر درمانی» در مورد بازار ارز، یا بازار مسکن و خودرو یا اعدام سلاطین ارز و سکه را با کدام مفاهیم می‌پروراند؟ یکه تازی رسانه‌های حکومتی - نظیر کیهان - در توهین به منتقدین نظام و حتی بهتان به آنها که در چارچوب حفظ نظام قابل‌فهم است با مفاهیمی هم‌چون «تقیه» و «توریه» بی‌ارتباط نیست.

تعریف های «طبقهء‌ اجتماعی»

دَنیکا راچل (سوسیالیست - استرالیا)

اعضاء «طبقه‌ء متوسط» به‌عنوان کسانی توصیف می‌شوند که بین طبقه‌ء کارگر و طبقه‌ء سرمایه‌داران بزرگ قرار دارند. به این تعبیر طبقه‌ء متوسط شامل گروه‌های مختلفی می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: صاحبان مشاغل کوچک، مدیران میانی، مقامات اتحادیه‌ها، دانشگاهیان و بوروکرات‌های دولتی. آن‌ها می‌توانند روابط متفاوت و متناقضی با ابزار تولید داشته باشند- برخی جزو سرمایه‌داران کوچک و برخی دیگر فقط بوروکرات هستند. وجه مشترک آن‌ها این است که کار خود یا دیگران را کنترل می‌کنند. آن‌ها مطمئناً بسیار کم‌تر از 49 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

شرایط تب‌آلودی که کتاب ۱۹۸۴ در آن نوشته شد

هرمز دیّار

ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه‌ء بامداد صبح روز ۲۱ ژانویه‌ء ۱۹۵۰ آوریل، جورج اورول در اتاق اش در بیمارستان یونیورسیتی کالج از دنیا رفت؛ تنها هفت ماه پس از انتشار شاهکارش «۱۹۸۴» و فقط ۴۶ سال پس از تولدش. کتاب سرانجام او را از پا در آورده بود. جورج اورول و قهرمان اش، وینستون اسمیت، هم‌زمان با هم زجر می‌کشیدند و نحیف‌تر می‌شدند. اما وینستون جان به در بُرد و در کتاب‌ باقی ماند تا ما از طریق او آینده را ببینیم و اورول جان داد تا شاید در ابدیت به جست‌وجوی پایان ‌ناپذیر خود ادامه دهد و همچنان کابوس‌های ما را بازتعریف کند.

آیا اقتصاد ایران در «وضعیت تکینگی» واقع است؟

حسن منصور

نمونه‌های گزین شده در این مقاله از مواردی هستند که از نزدیک شدن اقتصاد ملی به وضعیت تکینگی نشان‌ دارند. در مرکز ثقل این وضعیت، سیاهچاله‌ای قرار دارد که کلیه نیروهای مولد اقتصاد را از مسیر خود منحرف کرده و در نهایت به اندرون خود فرو می‌بلعد. دژ رفتاری قوانین علمی اقتصاد، از تباهی در میدان کارکرد آن‌ها حکایت می‌کند. اینکه اقتصاد ملی در کلیهء چرخه‌های اساسی خود، همچون چرخه‌های «تولید ملی و توزیع ملی»، «اقتصاد واقعی و اقتصاد پولی»، «تولید ملی و سرمایه تولیدی»، «تولید ملی و سرمایه ملی»، «تولید ملی و سرمایه اجتماعی»، «تولید ملی و سرمایه طبیعی شامل هوا – آب -خاک و منابع» از تعادل خارج می‌شود همه از کژتابی مختصات میدان حکایت می‌کنند.

پاسخی به ایراد یک هم میهن به سیستم پادشاهی

گیتی پورفاضل

منقلب کردن مردم در سال ۵۷ از سال 42 و حتی پیش از آن بسترسازی شده بود تا کشوری که داشت بنیادهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود را می ساخت (که به سود ابر کشوری که همیشه در ایران برای خود حق آب و گِل می پندارد و سود جویی می کند نبود) از مذهبی بودن اکثر مردم، از دانشگاهی گرفته تا حوزوی، استفاده کرد تا آنها را با مفاهیم دینی و با بهره گیری از افرادی چون شریعتی بر حاکمیت بشوراند و مردم هم که نمی دانستند چه دست هایی در کار است چنان منقلب شدند که امروزمان را رقم زدند.

مکان‌های خاطره؛ میان تاریخ و آینده

گفت‌وگو با شهلا شفیق

پیشگفتار و پرسش ها از غزل صدر

باید به تفاوت میان تاریخ و خاطره اشاره کرد. تاریخ شرح رویدادها را در بر می‌گیرد و تاریخ‌نگاری مدون‌ کردن این شرح است با تکیه بر داده‌ها و دانسته‌ها. حال‌آنکه خاطره برمی‌گردد به آنچه از زیسته‌ها و رویدادها در ذهن می‌ماند و آدم‌ها با آن زندگی می‌کنند. بنابراین، خاطرات جمعی رخدادهای متصل به احساسات جمعی هستند که با ارجاع به محل‌ها، اشیا، آرشیوها و حتی مفاهیم به مکان‌های خاطره تبدیل می‌شوند. ازاین‌‌رو، وقتی به مکان‌های خاطره اشاره می‌کنیم، هم مکان‌ها و بناهای یادبود مادی و هم مجموعه‌هایی از ساختارهای نشانه‌شناختیِ غیرمادی‌تر را در نظر می‌گیریم که نمایانگر فضاهایی هستند که گذشته را از طریق اعمال آیینی به تفصیل مرور و بازبینی می‌کنند.

سکولاریسم: بحث فردا و نیازهای امروز

امیر طاهری

«چرا با سکولاریسم مخالفت می‌کنید؟ مگر خواستار ادامه حکومت این آدم‌فروشان‌ هستید؟» این دو پرسش جزئی است از پیامی که یک خواننده ناشناس برای من فرستاده است. در یکی از مقالاتم از کلیشه‌های مبتذلی سخن گفته بودم که طرح شان در این مرحله از مبارزه مردم ایران برای آزادی حاصلی جز منحرف ‌ساختن بحث، ترساندن بخشی از جامعه، و فریفتن بخشی دیگر ندارد. دربارهء کلیشه دموکراسی قبلا نوشته‌ام...  و امروز با اجازه شما به کلیشه‌های دیگر می‌پردازیم: سکولاریسم.                       

(همراه با یک توضیح)

«تحقیر ملی»، گام اول چالش

جواد اطاعت

وقتی «تحقیر ملی» اتفاق می‌افتد، گام اولی است که یک جامعه با چالش رو به رو می‌شود. «فقر اقتصادی» به صورت گسترده عامل تحقیر ملی می‌شود. پدری که نمی‌تواند خانواده‌اش را تأمین کند، جلوی خانواده، همسایگان، دوستان و فامیلش تحقیر می‌شود. , «استبداد سیاسی» عامل مهمی برای «تحقیر اجتماعی» است.

چرا گزافه‌گویی

در نظام‌های ایدئولوژیک پاداش دارد؟

مهران صولتی

همان حکومت‌هایی که از یک سو داعیه مدیریت جهان و تغییر مناسبات حاکم بر آن را دارند و از سوی دیگر در انجام وظایف اولیه خود همچون ایجاد امنیت، تامین رفاه، و تکریم شهروندان ناتوان‌اند. در فقدان این توانمندی، نظام‌های ایدئولوژیک می‌کوشند تا با ایجاد نوعی فضای احساسی و شعارزده، گزافه گویان را برای القای حس کارآمدی به جامعه بر صدر نشانند.

نوگرایی در مشروطه‌خواهی عصر دیجیتال

نادر زاهدی

بر اساس اینکه ابزارها و تکنیک‌های تازه دیجیتال وارد زندگی جمعی و فردی انسان‌ها شده‌اند، مشروطیت و مشروطه‌گرایی هم در حالت پیشین خود با چالش‌های جدی مواجه است؛ چراکه نیازهای نوین شهروندان، ایده‌ها- برنامه ده‌ها- نهادها و ابزارهای جدیدی را می‌طلبند؛ تجدیدنظر در قانون اساسی مشروطیت و نوسازی آن با واقعیت زندگی در جهان دیجیتال، از اساسی‌ترین وظایف مشروطه‌خواهان به شمار می‌رود. در نظر گرفتن مسائلی چون: توجه به اقتصاد و تجارت دیجیتال- سواد دیجیتال- مسئله حریم شخصی و ملی‌گرایی در ارتباطات بین‌المللی و میان شهروندان و دولت، از اهم مسائلی هستند که می‌توانند ما را به «نوگرایی در مشروطه‌خواهی در عصر دیجیتال» برسانند.(منیع)

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

29 امرداد 1402 - 20 اگوست 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

شرایط تکینگی در اقتصاد:

آنجا که مکانیسم بحران،

خودکار می شود

فایل تصویری     فایل صوتی

سخنران:

دکتر حسن منصور

مدیر جلسه:

سپیده قیاسوند

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم