----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

             

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

-----------------------

برنامه یکشنبه

17 مهر 1402 - 8 اکتبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

-----------------------

موضوع:

چهار سوار تغییر:

بازگشت - تعمیر

دگرگون سازی - انقلاب

-----------------------

سخنران:

اسماعیل نوری علا

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

نکاتی دربارهء وضعیت خانم مسیح علینژاد

بامداد اعتماد

مشکلات مسیح اما از جایی شروع شد که تصمیم گرفت به رهبر انقلاب بدل شود. مسیح نیاز داشت برای خودش بدنهء اجتماعی پیدا کند. برای بدست آوردن بدنهء اجتماعی اما سراغ آن طبقه‌ای نرفت که در تمام این سال‌ها از او حمایت می‌کردند. احتمالا چون می‌دانست که آنها به نقطه‌ای دیگر چشم دوخته‌اند. این بود که رفت سراغ همان هایی که همیشه از او متنفر بودند.

غافلگیری و جبران

حمید رضا رحیمی

فدوی: برادران لطفاً، و البته عجالتا، لواط را متوقف و به فدوی پاسخ بدهند که آیا درک این مطلب دشوار است که کشوری که عکس حاج قاسم را - آن هم در "محل وزارت خارجهء بیت" - بر نمی تابد، با نصب مجسمهء او در مسابقهء نیم گرانبهای خود در "استادیوم" کنار می آید؟! حال شما خوب است؟!

البته شهرداری عبید "زاکانی" برای جبران مافات، شبانه نوشداروی بی اثری دست و پا فرمود:

* همشهری: پاسخ شبانه و فوری شهرداری تهران به اقدام باشگاه الاتحاد عربستان: شب گذشته، معابر و خیابان های شهر تهران با تصاویری از حاج قاسم سلیمانی، قهرمان ملی ایران تزیین شد. این اقدام در پی ترک استادیوم نقش جهان اصفهان توسط بازیکنان باشگاه الاتحاد عربستان سعودی به دلیل وجود تندیس این قهرمان ملی صورت گرفت.

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

روز اول مدرسه

گیله مرد

«سمیرا» برایم نامه نوشته است. سمیرا در قزوین مدرسه می رود. می گوید «دیگر نمی خواهم مدرسه بروم. از مدرسه می ترسم. از خانم معلم می ترسم. از ناظم مدرسه می ترسم. از معلم دینی بیشتر می ترسم. از فراش مدرسه هم می ترسم». سمیرا  نوشته:  «ناظم مدرسه مان گفت باید اسمم را عوض کنم بگذارم سُمیه. اگر هم سمیه نشد بگذارم زینب.  من هم از سمیه و هم از زینب بدم می آید. مگر سمیرا چه اشکالی دارد؟ خانم معلم مان گفت اسمم تابوتی است. من اصلا نمیدانم چرا اسمم تابوتی است!»

تصویب لایحه آپارتاید جنسیتی در ایران

کمپین حقوق بشر در ایران

در فاصله چند روز پس از سالگرد خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در ایران، مجلس شورای اسلامی لایحه‌ حجاب و عفاف را تصویب کرد. لایحه‌ای که به موجب آن مجازات‌های شدیدتری برای زنان و دختران ایرانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌‌کنند و همچنین همه شهروندان مخالف حجاب اجباری در نظر گرفته شده است. جسمین رمزی، معاون مدیر کمپین حقوق بشر در ایران می گوید: «جرم‌انگاری برای آزادی بیان و حقوق اساسی یعنی پایمال شدن آزادی همه زنان و دختران در ایران».

جنگ پیر و جوان در ایران

ابراهیم هرندی

به گواهی تاریخ و ادبیات ایران، جامعهء ما همیشه پدرسالار بوده است و پیرسالار. در سرزمین ما همیشه میان پیر و جوان دیواری از بی اعتمادی و ناراستی بر پا بوده است. نماد سمبلیکِ این چگونگی، کشته شدن سهراب بدست رستم است. اما گواه روشن و  امروزی اش ستمی ست که اکنون به دختران و پسران ایرانی می شود. از چشم انداز ارزشی امروز، پدرسالاری و پیرسالاری دو گرفتاری‏ بزرگ تاریخی ماست. جنگ کنونی مردم و حکومت در ایران را نیز به تعبیری، جنگ پیر و جوان می ‏توان خواند.

عوامل پیش ران و بازدارنده در جنبش مهسا

حسن دانشور

اگرچه دوستان مدیریت مهستان از من خواسته اند که امروز (19 شهریور 1402) دربارهء سالگرد کشته شدن مهسا (که هفتهأ دیگر به یک سالگی آن می‌رسیم) صحبت هایی داشته باشم اما، از آنجایی که من در همین مهستان چند بار در مورد جنبش مهسا صحبت کرده ام، فکر کردم که بجای آن مطلب جدیدی بگوییم و در نتیجه تصور کرده ام که بد نیست به برخی از عواملی اشاره کنیم که در پیشبرد این جنبش می‌توانند موثر باشند و همینطور عواملی که نقش بازدارنده در این جنبش خواهند داشت.

آدمکش اسلامی و اوباشان در سازمان ملل

جلال ایجادی

مردی با عمامه ای سیاه بر سر، قرآنی دردست، در هفتاد و هشتمین نشست سالانه سازمان ملل، به جنگ خرد و آزادی و صلح می رود. نام او ابراهیم رئیسی، آدمکش و قاتل زندانیان سیاسی و امروز نماینده خامنه ای در دولت جمهوری اسلامی است. قدرت این آدمکشان فاسد بیان شکست ما ایرانیان است. جامعه شناسی این شکست باید ما را به شورش آگاهانه برای تغییر قدرت سیاسی کمک کند. از سقوط تراژیک خود باید خارج شد. ما سزاوار مقام برجسته در جهان هستیم.

کژاندیشی‌های «فوکو» ای

رضا جاسکی

چرا فوکو؟ و چرا امروز؟ میشل فوکو متفکر بزرگ  فرانسوی از انقلاب بهمن تاکنون تاثیر زیادی بر روشنفکران ایرانی داشته است. در طول یک سال گذشته تحلیل‌های متنوعی از جنبش زن، زندگی، آزادی منتشر شدند که بسیار متأثر از اندیشه‌های فوکو و پساساختارگرایان بودند. هدف این نوشته‌ تأملی کوتاه بر چگونگی تاثیرگذاری فوکو در اندیشه‌های نظری پس از انقلاب تاکنون، مشکلات استفاده از نظرات وی و نقاط ضعف جعبه ابزار فوکویی در تحلیل معضلات سیاسی و ارائه‌ی استراتژی‌های مناسب برای تحولات عمیق اجتماعی است.

از تحقیر مردم ایران دست بردارید!

سارا برای ایران

این رژیم به پایان خود رسیده است. دیگر، روش‌های تفرقه‌ء قومی برای مشغول کردن مردم جواب نمی‌دهد! رژيم اسلامی این‌بار غرور ملیِ مردم را هدف گرفته است! رونالدو در این چند روز، بازی فوتبالش را می‌کند و می‌رود... و ما می‌مانیم و رژیم فاسدی که زندگی همه را جهنم کرده و هیچ راهی جز سرنگون کردن این حکومت برای نجات مردم و کشور وجود ندارد و این همان پدیده‌ایست که رژيم اسلامی بشدت از آن هراسان است!

شکست یا فروکش نسبی و موقت؟

تقی روزبه

در ارزیابی جنبش زن زندگی آزادی است. رویکردهای مختلفی از بدبینی تا خوش‌بینی افراطی وجود دارند. اما، مسأله‌ء ما نه خوش‌بینی است و نه بدبینی. در واقع، می‌خواهیم بدانیم که این خیزش چه دست‌آوردها و گشودگی‌هایی به‌وجود آورده است و چه امکانات و نهفتگی‌هایی با خود همراه دارد تا با اتکای به آن‌ها و فعلیت بخشیدن‌شان بتوان قلمرو‌های تازه‌ای را گشود و پیش رفت.

تشکیل گروه‌های مردمی

دستاورد پایدار خیزش «زن، زندگی، آزادی»

مریم فومنی

طی یک سال گذشته، بسیاری از معترضان در داخل و خارج از ایران به شکل گسترده‌ای خود را در گروه‌های مردمی‌ سازمان‌دهی کرده‌اند، گروه‌هایی که برخی از آنها با مقاومت‌ مدنی به‌دنبال ایجاد تغییرات اساسی در ساختارهای کلان سیاسی هستند و برخی دیگر بر حمایت و پشتیبانی از معترضان و آسیب‌دیدگان از سرکوب خشونت‌بارِ اعتراضات تمرکز کرده‌اند. در خارج از ایران نیز گروه‌هایی برای دستیابی به همین اهداف مشترک تشکیل شده‌اند.

زن و کار بی‌مزد خانگی

(در ستایش زن، زندگی، آزادی)

حسن منصور

«تعاریف» علم اقتصاد «مولد بودن» را با دارا بودن «ارزش افزوده» یکی می‌گیرند و کاری را که بدون مزد انجام پذیرد، غیر مولد می‌شمارند؛ یعنی کار مادری که بچه‌داری می‌کند، به نظافت و مدیریت خانه می‌پردازد، به پخت خوراک دست می‌یازد، به تیمار-داری بیمار برمی‌خیزد و در یک‌کلام، بخش عمده مدیریت نهاد خانه بر عهده می‌گیرد، کاری شمرده می‌شود «غیر مولد» چون «ارزش افزوده» های آن، در «حسابداری ملی» نمود پیدا نمی‌کند.

وقوع یک انقلابِ از ۴۴ سال پیش اعلام ‌شده!

الاهه بقراط‌

اکنون رژیمی که بزودی و بی‌تردید در سرکوب نیز ناتوان و ناکارآمد خواهد شد دیگر نمی تواند انقلاب جدیدی را خنثی کند که پس از سرکوب ۸۸، طی چند سال تا پاییز ۹۶، در ذهن جامعه روی‌ داده و هر ساله گسترش‌ یافته و بر آگاهی نسل‌های جوان، از یکسو نسبت به حقوق خود، و از سوی دیگر، نسبت به ناتوانی و ناکارآمدی و ناهمساز بودن نظام اسلامی با جهان افزوده است.

آزادی در همه حال آزادی است

گفتگو با «هانا آرنت» در تابستان 1970

ترحمهء مجتبا گل‌محمدی

درست همان‌طور که سوسیالیسم هیچ علاجی برای سرمایه ‌داری نیست، سرمایه ‌داری هم نمی‌تواند علاج یا گزینه‌ء بدیلی برای سوسیالیسم باشد... رقابت هرگز صرفاً بر سر یک نظام اقتصادی نیست... این مسئله‌ای سیاسی است و با این‌ مرتبط است که ما چه نوع دولتی می‌خواهیم، چه نوع قانون اساسی، چه نوع مرجع قانون‌گذاری، چه ضمانت‌ها و پشتوانه‌هایی برای آزادی بیان و آزادی انتشار. این یعنی همان که کودکان معصوم ما در غرب آن را «آزادی بورژوایی» می‌نامند. چنین چیزی وجود ندارد؛ آزادی آزادی است چه به پشتوانه‌ء قوانین یک حکومت «بورژوایی» باشد و چه یک دولت «کمونیستی».

رژیم اسلامی در فشار و تنگنا

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

گفتگوگر: میشل توبمن

این جنبش بیانگر سنتز همه ارزش‌های مردم ایران است که هیچکدام از خیزش‌های قبلی نتوانسته بودند آنها را تجسم ببخشند... ما باید روی مردم ایران شرط‌بندی کنیم و به آنها اعتماد داشته باشیم. ایرانی‌‌ها بهترین ارتش ما هستند، ارتشی صلح‌آمیز، در برابر قدرت آیت‌الله‌‌ها!.. نه ارتش و نه پلیس دشمن نیستند. این رژیم است که آنها را به  دشمن مردم تبدیل کردهاست... دارایی‌های مسدودشدهء ایران باید در یک صندوق بین‌المللی برای حمایت از این اعتصابات اختصاص یابد.

اقتصاد ایران با «نگاه به شرق» چه سرنوشتی دارد؟

خورشید شعیری

رژيم اسلامی تلاش می‌کند با پیوستن به اتحادهای فرعی و همکاری اقتصادهای نوظهور، ماهیت عمل‌گرایانه‌تری در عرصه بین‌المللی از خود نشان دهد. نگاه به شرق چه آینده‌ای را برای مبادلات اقتصادی رقم خواهد زد؟ تقلیل مذاکرات پر سر‌ و صدای ایران و آمریکا برای احیای برجام به «توافق برای مبادله زندانی» بیش از آن‌که یک اقدام رو به جلو تعبیر شود، به عنوان «اکتفای حداقلی طرفین به توافقی کوچک و پایان امیدها برای بازگشت کامل اقتصاد ایران به مبادلات جهانی» ارزیابی می‌شود.

تغییرات بنیادین و اعجاب‌انگیز در جامعهء ایران

سایه رحیمی

کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، تیر خلاصی بود که حاکمیت به خود زد؛ زیرا این بار با دفعات پیش فرق داشت، مردم دیگر بنای تاب‌ آوری نداشتند. شعار «ما همه مهسا هستیمT بجنگ تا بجنگیم» که از نخستین‌ روزهای انقلاب ژینا در خیابان‌ها شنیده می‌شد، اعلام جنگ رسمی مردم با حاکمیت تمامیت‌خواه بود.