----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

-----------------------

برنامه یکشنبه

26 آذر 1402 - 17 دسامبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

بررسی نگاهی از داخل کشور

به چشم انداز آینده نزدیک

()

------------------------

سخنران:

  

اسماعیل نوری علا

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

جنبش شادی

بهنام امینی

با حکومت ظالم ستمگر، تنها به کنش سیاسی صرف خلاصه نمی شود و باید سهم و اهمیت نبرد فرهنگی را هم در این میان دارای اهمیت دانست، بی گمان امروز هم شرایط به همان شکل است محصور کردن مبارزه تنها به مبارزه سیاسی صرف، اعتراضات خیابانی و نباید محدود شود بلکه زمانی اعتراضات خیابانی به هر دلیل وقفه ای در آن ایجاد می شود باید نبرد فرهنگی را تقویت کرد.

از عواقب شادی

حمید رضا رحیمی

فدوی، در مرور اخبار هنری دارالخرُافه، از قول جراید مجازستان خواند که  انتشار تصاویری از رقص و پایکوبی در معابر عمومی شهرستان رشت به دلیل "جریحه دار کردن عفت عمومی" تعطیلی و پلمب چند واحد صنفی را در پی داشته است.  خب پدر جان، بقول معروف خود کرده را تدبیر نیست. خوانندگان محترم ضدانقلاب لطفاً بفرمایند کجای این دستور خداپسندانه، خلاف شرع است؟ این، نصّ صریح حضرت امام(ل) است که فرمود "ما هرچه داریم، از گَریه داریم"! حال، ملت صغیر با چه جرأتی با شادی "عفت عمومی را جریحه دار می کند"، هان؟! این مردم ناسپاس، قید حجاب اجباری را که دیگر زده اند، حال می خواهند، نستجیربالله، شادی هم بکنند؟ بقول عوام! no way؛ مگر از روی نعش ناقص اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای دامت تخریباته، رد بشوند.

جرائم و گناهانِ میرزاحسن رشديه!‏

علی مرادی مراغه‌ای

بیست و یکم آذر سالروز  درگذشت میرزا حسن رُشدیه، مؤسس مدارس نوید و پدر فرهنگ جدید ایران است. او یکی از تاثیرگذارانِ تاریخ معاصر ماست، اما نه اتوبان حتی خیابانی نیز در پایتخت بنامش نیست، تا چند سال پیش، سنگ قبر درستی نیز نداشت! برخی معلمان قم زحمت کشیده سنگ قبرِ جدیدی برایش خریدند. اینجا می‌خواهم به گناهان رشدیه بپردازم که فرياد سنتی‌ها بلند شده او را بابی و لامذهب خوانده و فریاد زدند «که آخر الزمان نزديک شده است»...

حافظ و اشتباه خدا!

اکبر دهقانی ناژوانی

چندی پیش، منِ نگارنده خود را در عالم خیال حدوداً به هفتصد سال پیش به عقب برده و در رکن آباد شیراز حافظ بزرگ را پیدا کردم. او را سخت دلگیر و ملول یافتم پس از سلام و احوال پرسی علت را جویا شدم. حافظ گفت: «من از دست شما مردم خیلی ناراحت هستم، زیرا من پیامی برای شما فرستاده بودم اما شما، پس از حدوداً هفتصد سال، هنوز پیام مرا نگرفته اید». پرسیدم: »حافظ جان، کدام پیام؟ من نمی توانم بفهمم، لطفا کمی برایم توضیح بده». و او چنین گفت...

نگاه آماری به برندگان جوایر حقوق بشری

تهیه کننده: مهتاب (چراغ آسمان) – در توئیتر

پس از اهدای پی در پی جوایز حقوق بشری به تعداد محدودی از افراد، تصمیم گرفتم تحقیقاتی در این زمینه انجام دهم تا مشخص شود چه کسانی چه تعداد جایزه کسب کرده‌اند. در این رشته توییت آمار جوایز «حقوق بشری» اهدا شده به ایرانیان پس از سال ۵۷ را مشاهده خواهید کرد. بعد از بررسی آمار جوایز اهدا شده سوالات زیادی مطرح است. این جوایز بر چه اساس به «عمدتا» فعالین جریان‌های اصلاح‌طلب و چپ اهدا شده؟ لابی این جریان کی و کجاست؟ آیا برجسته کردن اخبار افرادی خاص توسط رسانه‌های فارسی زبان نقشی در کسب جوایز بیشتر دارد؟

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

سرمقالهء شماره 907 نشریهء «راه توده»

ترکیب مجلس آینده، تکلیف گردش به شرق را روشن می کند!

انتخابات مجلس آینده در شرایط بی اعتنایی مردم و نامعلوم بودن سرنوشت نامزدها برگزار می شود. آنچه قطعی است آن است که در این انتخابات نیز مانند همه انتخابات های پیشین هیچیک از نامزدها و احزاب شرکت کننده برنامه روشنی را ارائه نخواهند داد و اصولا برنامه ای ندارند. هر برنامه ای مستلزم ارائه مشکلات و راه حل هاست که همه نامزدها و احزاب کنونی در کشور از طرح هر دو آن ابا دارند. نه می خواهند به مشکلات واقعی و جدی جامعه بپردازند و نه راه حلی برای آنها دارند. موضوع اصلی برای آنها جایگزین شدن یک جمع با جمعی دیگر است نه برنامه ای با برنامه دیگر. فقدان ارائهء برنامه از این جهت نیز واقعی است که همه آنها خواهان حفظ و ادامه وضع موجود هستند. تنها جریانی که اراده و انگیزه برای ارائهء برنامه می تواند داشته باشد «جریان جوان و عدالتخواه» است که می تواند در چارچوب «سیاست راهبردی نگاه به شرق!» خطوط کلی تحولات برای آینده ایران را برای انتخابات مجلس آینده طرح کند…شرایط جهانی بسود آمریکا و اسرائیل و لابی روسیه ستیز و چین گریز  در داخل نیست. آیا حکومت از این وضع برای باز کردن راه تحولات و تغییرات، از جمله در مجلس آینده، استفاده خواهد کرد یا همچنان با تکیه و در بند ارتجاع مذهبی داخلی این فرصت را نیز از دست خواهد داد؟ این یکی از پرسش های مهم هفته ها و ماه آینده در ایران خواهد بود. (+)

حزب کمونیست چین و سازمان‌های تروریستی

تموز ایتای

حزب کمونیست چین خوشحال است که از هرج و مرج تا جایی که ممکن است حمایت کند تا ایالات متحده و کشورهایی که هنوز از آزادی حمایت می‌کنند، تضعیف کند. رهبران اسرائیل، و رهبران دیگر کشورها، سال‌هاست مانند نوجوانانی رفتار می‌کنند که فکر می‌کنند همه چیز مربوط به آنهاست و نمی‌خواهند تصویر بزرگ واقعی را ببینند. حزب کمونیست چین در راهپیمایی طولانی خود برای سرنگونی ایالات متحده از سلطنت، همیشه از دشمنان ایالات متحده حمایت خواهد کرد. امید است که اتفاقات چند هفته گذشته حداقل به عنوان یک زنگ بیدارباشی وحشتناک عمل کند.

زنان، و ضرورت اسلامی هراسی

به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

شکوه میرزادگی

آیا زنی را سربریدن و بی خیال از ماموران با سینه ای سپر در کوچه ها گرداندن، ترسناک نیست؟ آیا زنی را شکنجه کردن، سنگسار کردن، به زندان انداختن، حتی کشتن به دلیلی بی حجابی ترسناک نیست؟ آیا … هرکدام از قوانینی که در ارتباط با زنان عادی جلوه داده می شود ترسناک نیست؟ یا این ها را هم چون ازدواج دختران در نه سالگی و یا حجاب و یا انواع خشونت هایی که زنان را سزاوار آن می دانند، می توان با توسل به تئوری های تبعیض آمیزی چون «نسبیت فرهنگی» عادی جلوه داد؟

بخشی از میهمانان مراسم اعطای جایزهء «صلح» نوبل

تصویب همکاری امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه

گزارشی از ایرن اینترنشنال

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی روز یکشنبه ۱۹ آذرماه خود، دربارهء لایحهء «موافقتنامه همکاری در حوزهء امنیت اطلاعات بین دولت‌های جمهوری اسلامی و روسیه» رأی‌گیری کردند و کلیات این توافق به تصویب رسید. بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا، نمایندگان همچنین با گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد این لایحه موافقت کردند.

دستاوردهاى شگفت انسان

ابراهیم هرندی

بخود آمدنِ بخشی از هستی و جدا پنداشتنِ خیالواره ای بنامِ "من" از ديگر پدیده های جهان، چنان شگفت و تعريف گريز است که نوشتن دربارهء آن را بايد به زمانی ديگر وانهيم. سخن در اين یادداشت، دربارهء دستاوردهای شگفت انسان است؛ دستاوردهايی که هر يک به گونه ای، چشم انداز بشر را دگرگون کرده است.

تاکتیک شکست خوردهء حکومت

روشنک آسترکی

حکومتی که با چهار دهه عملکرد تباهکارانه، اقتصاد کشور را به شدت تضعیف کرده، بجای حمایت از اقشار کم‌درآمد و تنگدست، با وضع قوانین عجیب آنها را زیر فشارهای بیشتر قرار می‌دهد. ..دانشگاه‌ها یکی از اهداف اصلی حملات حکومت به شأن و شخصیت اجتماعی شهروندان هستند. اما جامعه‌ای که در چند دوره اعتراضات سراسری هدف روشن براندازی را به گوش جهان رسانده، دیگر آن جامعه‌ای نیست که با «کمیته» و «پونز» و «بسیج» بتوان آن را مهار کرد.

راهکارهای دانشجویان ایران برای «تداوم فعالیت و حیات»

گزارش رادیو فردا

دانشجویان شش دانشگاه ایران به «آلوده کردن فضای دانشگاه به نیروهای نیابتی‌‌ و انقلاب فرهنگی دائمی» اشاره کرده و خطاب به حکومت نوشتند: «نمایندگان شما را به رسمیت نمی‌شناسیم و ارزشی برای حضور جلادانی که دست شان آلوده به خون آزادی‌خواهان است؛ قائل نیستیم!»

معمای جانشینی ولی فقیه

حمید مافی

خامنه‌ای بی‌دردسر به رهبری رسید و مبلغانش او را «پدر» و «ولی» امت خواندند. خود او نیز در سه دهه کوشید سلطه پدرانه‌اش را بر همه اجزای حکومت بگستراند. جانشین او اما این امکان را ندارد. بحران‌های اجتماعی و اقتصادی پس از چهار دهه عمیق‌تر و گسترده‌تر از آنان هستند که بتوان بر آنها سرپوش گذاشت یا همانند شورش‌های شهری دهه ۷۰ در زیر آوار «نوسازی» دفن‌شان کرد. دو خیزش دی ۹۶ و آبان ۹۸، اعتراضات پیوسته بازنشستگان، معلمان، کارگران واحدهای تولیدی و دیگر گروه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر وضعیت را نامساعدتر از آنچه که برنامه‌ریزان نظام تصویر می‌کنند، نشان می‌دهد.

بقا بجای توسعه!

مهران صولتی

در میانه تحولات شتابان جهانی، کشورهای مختلف کوشیدند تا نگرش های خود را به موازات تغییرات بیرونی تنظیم نموده و به کاروان توسعهء جهانی بپیوندند. تجربهء چهل ساله ما اما همچنان از تلاش برای تحمیل ایدئولوژی بر واقعیت های موجود حکایت دارد.‌ این که در آستانهء سدهء جدید به جای دستیابی به توسعه صرفاً به بقاء اکتفا کرده ایم از هزینه های چنین بینشی محسوب می شود!

توپ در زمین ملت ایران است

حسین آقائی

ترجیح قدرت های اروپایی و آمریکا «حفظ وضع موجود» تا حد امکان (مهار محدود یا حداکثری ج.ا) و در صورت نیاز «تبدیل رژیم» (بمعنای regime transformation) برای ایران است و نه «تغییر رژیم» (regime change). بین این دو ‌تفاوت بسیار است. مردم در ایران اگر واقعا خواهان تغییر رژیم )به معنای سرنگونی کلیت و تمامیت رژیم( هستند هیچ گزینهء عملی جز «یزش حداکثری» ندارند؛ چون غرب تا دقیقهء 90 با ج.ا مماشات و معامله خواهد کرد و البته هیچ ابرقدرتی در جهت منافع مردم ایران گام بر نخواهد داشت؛ حتی وقتی خامنه ای هم بمیرد. گزینهء ترجیحی غرب، به احتمال زیاد، «گذار کنترل شدهء قدرت» د در دوران پسا حکومت اسلامی است؛ با مهره هایی که لزوما خواهان بازگشت ایران به دوران پهلوی نیستند. قدرت های بزرگ بدنبال قدرت گرفتن ایران نیستند مگر اینکه مردم ایران خودشان قدرت شان را به قدرت های بزرگ تحمیل کنند! مردم ایران اگر نخواهند میز مذاکره و معاملهء غرب با ج.ا را بهم بزنند در نهایت رژیم آینده به آنها از سوی قدرت های بزرگ تحمیل خواهد شد. انتخاب با مردم ایران است؛ توپ در زمین ایران است.  راهکار هم تقریبا مشخص است.

(برگرفته از توئیتر (X) نویسنده)

ریشه‌های تجدد، تاریخچه‌ء مدرسه‌ء علوم سیاسی

چنگیز پهلوان

مدرسه‌ء علوم سیاسی، که بیش از صدوبیست سال پیش، در زمان مظفرالدین شاه در تهران تأسیس شد، یکی از اولین نهادهای آموزش عالی در ایران، و نخستین تلاش برای تدریس مفاهیم حقوق اساسی، علم سیاست و روابط بین‌الملل، و تربیت کارشناسان این رشته در ایران بوده است. شماری از مهم‌ترین دولت‌مردان ایران از دانش‌آموختگان این مدرسه بودند. کتاب ریشه‌های تجدد، پژوهش چنگیز پهلوان، تاریخچه‌ی تأسیس مدرسه‌ی علوم سیاسی، همراه مجموعه‌ای از اسناد این مدرسه، از جمله رساله‌ی حقوق اساسی، اثر محمدعلی فروغی است. متن کنونی برگرفته از پیش‌گفتار‌های کتاب است.

چشم‌اندازی برای  فلسطینیان در غزه

گفتگو با ژنرال دیوید پترائوس

گفتگوگر: رولف دوبلی

آنچه مورد نیاز است چشم اندازی است مبنی بر اینکه پس از حذف حماس، آینده فلسطینیان در نوار غزه چگونه خواهد بود. این باید طراحی شود. ما این کار را در عراق انجام دادیم. ما از جمعیت عرب سنی درخواست کردیم که در رد و حذف القاعده به ما بپیوندند. ما به آنها نشان دادیم که زندگی آنها بدون القاعده بسیار بهتر خواهد بود. ما باید تلاش های مشابهی را برای فلسطینی های غزه انجام دهیم. واین باید شامل فلسطینیان کرانه باختری هم بشود.