تأسيس: 14 مرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

نوروز، اين جشن بزرگ سکولار ايرانيان بر همهء آزاديخواهان جهان خجسته باد

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

جمعه  29 اسفند 1393  تا  يک شنبه 2 فروردين  ماه 1394 ـ  20  تا 22 ماه مارس 2015      

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن   «اولين کنگره» در 1392 در شهر واشنگتن برگزار شد. «دومين کنگره» در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد

سال 1394، سال بزرگداشت عمر خیام نیشابوری، نام می گیرد

جايزه نوروز، از جانب بنياد ميراث پاسارگاد، اهدا می شود به

بهترين شخصيت ها و بهترين نهاد غيردولتی سال 1394-2015

دوستان و همکاران عزیز و گرامی؛ امسال نیز چون 9 سال گذشته «بنیاد میراث پاسارگاد» افراد و نهادی را به عنوان بهترین های سال انتخاب کرده است. معمولا این شخصیت ها و نهادها هر ساله (به وسیله ی هیئتی از ایران و خارج از ایران) و از میان افرادی انتخاب می شوند که در سال گذشته و سال های قبل از آن برای حفظ میراث فرهنگی و طبیعی و یا گسترش فرهنگ ایرانی ما تلاش زیادی داشته اند. تشویق و تقدیر این افراد و نهادها از سوی رسانه ها می تواند کمک بزرگی باشد به ماندگاری میراث های فرهنگی و طبیعی مان، آن هم وقتی که در حال حاضر این میراث ها در خطری جدی قرار دارند.

با مهر و سپاس

پول نان ما

قطعه ای از: صدیقه وسمقی

این پول نان ماست،

که در ویرانه های دمشق

در کنار آرزوهای گزاف یک قمارباز،

دفن می شود...

«چهره خانه»

بخشی از خاطرات اسماعيل نوری علا
فصل دوم ـ زندگی در جواديه
قسمت اول: آقای ميرزاده و مدرسهء پرورش

دربارهء کنفرانس برلين

با حضور شادی امين و يوسف اشکوری

در برنامهء «رو در رو» ی تلويزيون «من و تو»

اخبار جاريه در آیینهء اشعار، امثال و کنایات رايجه (2) 
محمدرضا روحانی

* هاشمى رفسنجانى: در لحظهء حساس حتماً لازم نيست رئيس باشم.

بيت الحکمه: به پايان آمد اين دفتر حكايت همچنان باقى / به صد دفتر نشايد گفت شرح درد مشتاقى!

* على اصغر فانى، وزيرآموزش و پرورش، در نشست تخصصى سواد آموزى : راه اصلى مبارزه با بى سوادى جلوگيرى از توليد بى سواد است!

بيت المعجزه: از كرامات شيخ ما چه عجب / مشت خود باز كرد و گفت وجب!

نامه به دولت فخيمهء کانادا

دربارهء «درگذشت دولتی!»

حمیدرضا رحیمی

بسمه تعالی. دولت فخیمهء کانادا. حکومت اسلامی مستقر در ایران سابق، بدینوسیله مراتب قتل خواهر زهرا کاظمی را مع الاسف در تهران مورد تأیید قرار می دهد؛ لکن تلویحاً به استحضار می رساند که قتل ایشان، از نوع  قتل غیرعمد بوده است زیرا مأموران محترم قتل های دولتی، از تابعیت کانادائی متوفی اطلاع نداشته و تصوّر فرموده اند که وی فقط یک خبرنگار ایرانی بوده است و از آنجا که قتل نویسندگان و خبرنگارن ایرانی در ایران، براساس موازین ما، که به هیچ کس هم مربوط نیست، مُستـَحب است، لذا اقدام به قتل وی نموده اند.

رآی دادگاه تجدید نظر در مورد مجازات مالی تریتا پارسی و نایاک

حسن داعی

از هفت سال دعوای حقوقی و سه حکم دادگاه، میتوان با اطمینان گفت که سازمان نایاک و شخص تریتا پارسی، همچون آخوندهای جنایتکاری که بر کشورمان حکم میرانند، در دروغگوئی، خلافکاری و وقاحت دست شیطان را از پشت بسته اند. اما رأی دادگاه نشان داد که نایاک با همه پشتیبانی و حمایت مالی که از آن بهره مند بود، به مجازات رسید و لکه ننگی بر پیشانی خود ثبت کرد که با هیچ پول و حمایتی پاک نخواهد شد. به تریتا پارسی و دیگر دلالان رژیم نیز باید گفت که میتوان روی خون مردم ایران تجارت کرد و با دلالی و خدمت به آخوندهای خونخوار، به مال و منال رسید اما لعن و نفرین مردم ستمدیده ایران و همه آزادیخواهان، در هر مکان و هر زمان، همراه آنان خواهد بود. >>>

 

 

برای ديدن و شنيدن اين موزيک نوروزی روی عکس کليک کنيد

پيش پردهء ويدئوی نوروزی پرويز صياد

گزارشی نوروزی به سکولار دموکرات های ايران

اسماعيل نوری علا

دريغ فايده ندارد. سالی رفته است و باز نخواهد گشت. اما تو آيا دقايق اش را به بطالت گذرانده ای؟ آيا آرزوهايت را به جوی روانی که به صحرا می رسد و ميرنده در زمين فرو می رود سپرده ای و با آنچه «مقدر» پنداشته ای آشتی کرده ای؟ باری، بر زمينهء اين پرسش ها است که از خوانندگان نوشته هايم اجازه می خواهم تا روبروی آنها بايستم و از آنچه که در سال گذشته بر گفتمان «سکولار دموکرسی» رفته بگويم؛ چرا که سال ها است مشغله ای ديگر در سر ندارم و زمين و زمانه و تيک تاک ساعت ديواری را نيز با همين خيال «به پيمانه می زنم».

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف  

تغییر رژیم ایران چگونه رخ می‌دهد؟

مایکل لدین

تحت شرایط کنونی، تقاضای رجوعِ دموکراتیک به مردم ایران - از طریق رفراندوم برای پایان استبداد مذهبی تا انتخابات آزاد رهبران ملی - می‌تواند به خوبی تحرکِ داخلی ایران را تغییر دهد. یک مورد کاملاً قطعی است: این پیشنهاد مسلماً بهتر از سیاست فعلی مبنی بر حمایت از یک استبداد رو به زوال و تبدیل خاورمیانه و مناطق حساس اطراف آن به «جمهوری اسلامی» است؛ همان جمهوری اسلامی که مرتباً فریاد «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهد.

آقای اوباما؛ معامله با دیکتاتور بدنام شرم آور است

نامهء بيست و يک زندانی به آقای اوباما

بيست و يک زندانى سياسى در بيانيه اى مشترک ضمن انتقاد از بى توجهى به موضوع حقوق بشر در مذاكرات هسته اى تصريح كردند كه "در میان این معرکه بزرگ، این ملت ایران و حقوق بشر و حقوق اساسی‌ شهروندان است که نه دیده می‌‌شود، نه حضور دارد و نه نماینده واقعی‌ دارد". اين زندانيان سياسى در بيانيه خود تاكيد كرده اند: "از دیدگاه ما، معامله ای که نمایندگان واقعی‌ ملت ایران در آن حضور نداشته و حقوق بشر در آن هیچ جایگاهی ندارد، صرفاً معامله بین پرزیدنت اوباما و مأمورین خامنه ای است و در نتیجه فاقد اعتبار قانونی‌ برای مردم ایران است".

رابطۀ فاشیسم و عقل ستیزی، از نگاه لوکاچ

ناصر اعتمادی

در فاصله زمانی قدرت گیری هیتلر و اوجگیری دومین جنگ جهانی دو اثر شاخص فلسفی در علت یابی پدیدۀ فاشیسم به زبان آلمانی منتشر شدند که اثر نخست "نابودی عقل" نام داشت و به قلم گئورگ لوکاچ نوشته شده بود. اين کتاب، شصت سال پس از نخستین انتشارش، همچنان از ساختاری مستحکم برخوردار است. فراتر حتا، در دورۀ حاضر که جهان با صورت های بی سابقه ای از توحش و عقل ستیزی به ویژه در قالب های مذهبی روبرو است، "نابودی عقل" همچنان اثری آموزنده برای نسل های امروز و آینده است.

به تعلیق وکالت نسرین ستوده پایان دهید!
اعلاميهء شماره 14

از عده ای از وکلای دادگستری ايران در تبعيد

با اظهار خرسندی از انتشاز نامه سرگشاده بخشی از موکلین و بهره مندان از خدمات حقوقی خانم نسرین ستوده و حمایت تعدادی از تشکل های حقوق یشری از خواسته آنان  تحت عنوان "به تعلیق وکالت نسرین ستوده پایان دهید"، ما وکلای دادگستری امضا کننده زیر، از این اقدام بموقع و شجاعانه حمایت  کامل نموده و اعلام همبستگی می نمائیم.

برداشتی باژگونه از اهداف و ماهیت

جنبش سکولار دمکراسی

کورش اعتمادی

جنبش سکولار دمکراسی هرگز نگاهی معطوف به تصاحب «قدرت دولتی» نداشته و مبارزه برای تصرف دولت را صرفاً در قلمروی فعاليت های احزاب سیاسی و نه جنبش سکولار دمکراسی می داند. اما هستند کسانی که خود را حاملان «اندیشهء همگرایی پایدار ایرانیان» می نامند و بالطبع مدعی دمکراتیزه کردن ساختار سیاسی ایران در آینده اند اما همين جنبش با همين مختصات را نیروئی مطلق گرا و استبداد زده بر می شمرند. به اين خطای سهوی يا تعمدی بايد پاسخ گفت.

خامنه ای و اوباما در قايق بی تصميمی!

شهباز نخعی

اگر «رهبر معظم!»، که خود را سکان دار کشتی ِ – در حال غرق – سیاست خارجی می داند، پس از "نرمش قهرمانانه" اش آنقدر ادا و اطوار در نمی آورد و اجازه می داد که مذاکرات بدون تمدیدهای بیهوده به نتیجه برسد، «توافق نامه» این چنین به دست  انداز نمی افتاد و با این سد سدید مخالفت، تهدید، تنش و تشنج روبرو نمی گردید... در سوی دیگر معادله، همین ایراد به باراک اوباما نیز، به دلیل تردید، بی تصمیمی و تعلل هایش، وارد است و کم و بیش سزاوار رفتار خشن و توهین آمیزی است که جمهوری خواهان با او می کنند.

دلایل شکست مدرنیته در ایران و جوامع مسلمان

گفتگو با مهدی مظفری

گفتگوگر: خبرنگار سايت ايران و جهان

جوهر طرح مدرنیته این است که انسان صاحب حقوق جای خدا را می گیرد که این خود سرآغاز روند ناتمام و همیشگی آزادی انسان است. بی سبب نیست شاید که بزرگترین انقلاب های مدرن، به ویژه در سده های هفده و هیجده میلادی اروپا، انقلاب علیه نظام های مبتنی بر حقوق الهی، یعنی در اصل علیه نظام های مبتنی بر انکار حقوق و آزادی فرد بوده اند. دیگر وجه مهم جنبش تاریخی مدرنیته زایش و بالندگی فکر نقاد است. زیرا، مادام که خدا کانون جهان تلقی می شود هر نوع فکر انتقادی مصداق کفر تلقی و به همین عنوان مطرود شناخته می شود. 

 
       

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

HHHHH