تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

جمعه 18 تا يک شنبه 19 ارديبهشت ماه 1394 ـ  8 و 9 ماه مه 2015      

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

وجدان ناآرام آقای اوباما!

شهباز نخعی

شمار قربانیان جنگ در سوریه دارد از تعداد کشته شدگان در بمباران اتمی هیروشیما – ناکازاکی فراتر می رود.  فزون بر این، وجود میلیون ها مجروح، معلول، پناهنده، آواره و بی خانمان این "جنایت علیه بشریت" را مرگبارتر از بمباران اتمی هیروشیما – ناکازاکی می کند. هری ترومن، در توجیه تصمیم خود برای بمباران اتمی، می گفت که این تنها راه برای پایان بخشیدن سریع به جنگ، به تسلیم واداشتن دشمن و جلوگیری از ادامهء کشتار در ابعادی وسیع تر بوده است... در مورد باراک اوباما وضعیت متفاوت است و او حتی نمی تواند به چنین دستاویز و توضیحی نیز توسل جوید زیرا در حالی که خون همهء قربانیان و رنج و درد همهء مجروحان، معلولان، پناهندگان، آوارگان و بی خانمانان سوری بر گردهء او سنگینی می کند، توجیه حتی به ظاهر قابل پذیرفتنی نیز برای اهمال، تعلل، بی عملی و بی تصمیمی خود ندارد. 

گزارش کنگرهء دکتر غلامحسین صدیقی

(چهارمین کنگرهء سازمان های جبههء ملی ایران در خارج از کشور)

چهارمین کنگره سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور در روزهای درازده و سيزده اردیبهشت ماه سال جاری (برابر یا دوم و سوم ماه مه)، در شهر وین اتریش برگزار گردید... هیات تدارکات کنگره نام "دکتر غلامحسین صدیقی"، یکی از رهبران بنام جبهه ملی ایران را، برای کنگره پیشنهاد کرده بود که کنگره آن را به اتفاق آراء تائید نمود.

تکذیب واقعیت ها

 دکترهوشنگ طالع

در سخنان جان کری وزیر امورخارجه‌ی آمریکا مبنی بر این‌که «بازرسی از ایران، همه‌روزه و ابدی است»، سیل تکذیب‌ها و  سخنان مردم فریب با «های ‌و هوی» و جار و جنجال به راه افتاد. کری در گفت‌ و گو با شبکه‌‌‌‌‌‌‌ء ده تلویزیون اسرائیل، افزود:‌ «درباره‌ء ایران، هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته‌ایم. تحریم‌ها و اقدام نظامی، هنوز از احتمالات ما هستند... مذاکرات هسته‌ای، تعهد آمریکا را برای رویارویی با دیگر فعالیت‌های ایران کاهش نمی‌دهد... راهی را که در پیش گرفته‌ایم، در حقیقت به محافظت از اسرائیل منتهی می شود...» [البته در این مورد چشم وزیر شعار و همه‌ء «مرگ بر اسرائیل» ‌گویان نورانی و روشن]. این حقیقت غیرقابل انکار است که با امضای قرارد الحاقی که آقای دکتر علی اکبر صالحی (قاضی عسکر صنایع هسته‌ای) وعده‌ء تصویب آن را از سوی مجلس شورای اسلامی داده‌اند و، از سوی دیگر، در قرارداد «ترکمان ‌چای ‌ژنو» و «تسلیم ‌نامه‌ء لوزان» نیز از آن سخن به میان‌ آمده است،‌ 

چرا انحلال حکومت اسلامی حق ما ست؟

م. رضائی

اگر حکومت بر مردم با استناد به آن "آری" سی و شش سال پیش صورت می گیرد - که این چنین نیز هست - می بایست "نه"ی امروز مردم نیز مورد توجه قرار گیرد. کسانی که دیروز حق داشتند به حکومت اسلامی "آری" بگویند امروز نیز می باید این حق را داشته باشند که به آن "نه" بگویند و اگر این حق از آنان سلب شود دیگر آن همه پرسی سی و شش سال پيش هم در نفس خویش مردود است. بنابراین، محکومیت یک مخالف با "اتهام"ی چون  "فعالیت در راستای سرنگونی / انحلال نظام "در تضاد بنیادین با همه پرسی دیروز همین نظام قرار دارد. در حقیقت فعالیت علیه حکومت اسلامی یک "حق" است و نه یک "اتهام".

دربارهء سومين کنگره سکولار دموکرات های ايران

گفتگو با حسن اعتمادی

عضو کميتهء برگزاری کنگره

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

چهره ها؛ تأملی در يک زندگی

گفتگو با دکتر کريم قصيم

گفتگوگر: سيروس ملکوتی

برنامهء همصدائی برای روز کارگر

با حضور شکوه ميرزادگی، منصور اسانلو و عيسی بازيار

مدير برنامه: فرامرز فروزنده

يارب مباد آنکه...

حمیدرضا رحیمی

* حمید رسایی: «در فردوی قم قرار است فقط هزار ماشین سانتریفیوژ و دو آبشار آن باقی بماند و این دو آبشار هم فقط می‌چرخد یعنی غنی‌سازی نمی‌کند و اگر قرار است بچرخد و غنی‌سازی نکند به چه درد می‌خورد؟»

فدوی: این دیگر از آن حرف هاست!.. نخست آنکه از قدیم هم فرموده اند که نه تنها آسیاب، بلکه  آبشار نیز باید به نوبت بچرخد. دو دیگر اینکه، در باب "غنی" و "اغنیا" و نوع تعامل با آنان، بین حضرات آیات عظام و حجج اسلام، دامت افاضاتهم، شدیداً اختلاف است. گله ای از علما را بر عقیده اند که احوط آن است که اورانیوم معتبر (غنی- م) نشود و اما گلهء دیگری از علماء لیبرال در باب ماجرای غنی شدن بقول عوام معتقدند که مانعی نيست اگر اورانیوم، لعنة الله علیه، ذکات مربوطه را در وجه بیت ایشان کار سازی کند!

تفاوت های اسلاميسم در ترکيه و ايران

اسماعيل نوری علا

وضعيت اسلاميست های ايرانی در دوران پهلوی (در قامت نهضت آزادی و ملی ـ مذهبی ها و بخشی از جبههء ملی) بيشتر شبيه وضع اسلاميست های ترکيهء امروز بود. آنها، در راستای منحل ساختن حکومتی در عمل سکولار و استقرار حکومت اسلامی مورد نظر خودشان تا پای پيروزی بر حکومت سکولار رفتند و اميد هم داشتند که، در پی انحلال حکومت مشروطه، حکومت اسلامی خودشان را برقرار سازند اما، بخاطر وجود دينکاران مجتهد شيعهء مستقل از حکومت در ايران، قافيه را به آنها باختند.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف

چرا علما از قانون می ترسند؟

مهدی جامی

قانون يا اسلام در اوايل انقلاب مطرح شد يا زنده شد. عنوان بحث اين بود که چه کسی قانونگذار است؟ در آن بحث صورت بندی سادهء مساله اين بود که قانون همانا قانون خداوند است و بشر حق ندارد برای خود قانونی بگذارد. و طبعاً با اين صورت بندی ختم ماجرا اينطور بود که بله قانون از آن خدا ست و حکم خدا بايد جاری باشد و اسلام همان قانون است. اما مساله به اين سادگی نبود. وقتی علما دارای تجربهء زمامداری شدند خودشان متوجه شدند که بسيار چيزها هست که در حکم خدا نيست و در اسلام نيامده و بايد آدميزاد برای خودش تصميم بگيرد.

واکاوی سه کمپین

محسن بهزاد کریمی

چطور ممکن است که رژيم خود به ساختن کمپین‌هاى اجتماعی، کارگری، صنفی و… اقدام نماید؟ پاسخ ساده‌ است: مراکز و ارگان‌های اطلاعاتى رژیم تنها از ساختار پدافندی برخوردار نیستند، بلکه در این گونه مراکز برنامه ‌های آفندى بسیاری به طور مستمر در جهت انحراف و عقیم کردن و پیشگیری از شکل گرفتن احتمالی تحرکات سیاسی و اجتماعی مشغول به کار هستند. پیش از آنکه کسی به فکر نافرمانی‌های مدنی بیفتد و راه‌کار مبارزه بدون خشونت را از نو و به‌روز ارائه دهد، رژیم و دستگاه اطلاعاتی و عملیاتی‌اش این راه‌کارها را یافته و با مشکلاتی که ممکن است این راه‌کارها برایش ایجاد کنند، آشنا شده است. از همین رو نیز در پی چاره بر آمد و با مهره‌های خود وارد صحنه می شود.

اصلاح جمهوری اسلامی؛ امید یا فریب؟!

مجتبی واحدی

کسانی که به امید اصلاح از درون نشسته اند کدام اهرم داخلی را برای کاهش اختیارات و قدرت مطلق رهبر – که ام الفساد همه نابسامانی های کشور است – در اختیار دارند؟ تغییراتی که او در سالهای اخیر در نهادهای زیر نظر خود انجام داده در جهت بازکردن فضای سیاسی و اجتماعی بوده یا بسته تر کردن آن؟ بازگشت برخی متحجران شارلاتان همچون حسن عباسی به تریبون های رسمی چه مفهومی دارد؟

سودای تمام قدرت نزد سپاهیان

کوروش اعتمادی

تأکید بر حفظ کیان اسلام توسط سپاه بر اساس قانون اساسی، همیشه از جمله بهانه های جدی این نهاد نظامی - ایدئولوژیک بوده است که دستی بالا در تعیین مشی سیاستها، بویژه سیاست خارجی رژیم اسلامی داشته باشد. باور به پاسداری از موجودیت حکومت اسلامی در بین سپاهیان تا به آنجا پیش رفته است که امروز سپاه خود را در دفاع از رژیم اسلامی محُق تر از آیت الله ها در حکومت بداند. و از این رو سپاهیان در تصور خود به روزگاری میاندیشند که در صورت خلاء قدرت ملایان، به استقرار نوع نظام اسلامی «ضیاء الحقی» دلخوش باشند.

در نقد انگاره‌های رایج تحول‌ طلبی
(نکاتی در حاشیه‌ی توافق هسته‌ای)
امین حصوری

تحکيم ریشه‌های سلطه‌ی نظام‌مند می‌تواند به خلق چرخه‌ای بیانجامد که در آن عدم بازشناسی بنیان‌‌های سلطه، جهت‌گیری مبارزات سیاسی تحول ‌خواهانه را مخدوش ساخته و نتایج آن‌ها را تا حد زیادی در چارچوب نیازهای مقطعی ساختار قدرت – از جمله نیاز آن به بازسازی مداوم هژمونی‌اش- ادغام می‌کند. رهایی از این چرخه‌ی باطل، نیازمند عبور از ابهامات «تحول‌خواهی» به سمت سیاستی رادیکال است؛ سیاستی که دست‌بردن به ریشه‌‌ها را هدف قرار دهد.

ضرورت اختراع اسلام دموکراتيک

اختراع اسلام دموکراتيک، اسلام سازگار با حقوق بشر، اسلام کثرت گرايانه، اسلام روادارانه و اسلامی که همهء انسان ها را شهروندان آزاد و برابر به شمار می آورد، ممکن و مطلوب و ضروری است. کشورهای مسلمان و مردم مسلمان به "اسلام دموکراتيک" نياز دارند تا به آنان کمک کند که از شر رژيم های استبدادی و نابرابری اجتماعی خلاص شوند و آزادانه در پناه "رژيم دموکراتيک سکولار"، فارغ از تحميل های دولت و حکومت، زيستی مومنانه داشته باشند.

ضرورت تعطیل کردن اجرای «اسلام»

برخی از ناقدان گمان کرده‌اند کهاسلام دموکراتیک”، اسلام دیگری است که دولت و حکومت را در دست دارد. در حالی که، “اسلام دموکراتیک” به معنای رد تمامی اشکال حکومت دینی و قبول سکولاریسم است. ”اسلام دموکراتیک” به معنای تن دادن به حقوق بشر، دموکراسی، آزادی، رواداری، و… است. فرد در عین اعتقاد به توحید و نبوت و معاد- و التزام عملی به فضائل اخلاقی - تمامی برساخته‌های عقلای دوران جدید را با الگو گرفتن از پیامبر اسلام، “امضا” می‌کند. بدین ترتیب، اسلام دموکراتیکاختراع” می‌شود.

بریده باد..!

فرخ حيدری

کمتر کسی است که در صحنه سیاسی نداند و یا متوجه نشده باشد که این همه جار و جنجال و هیاهوی تبلیغی- ناموسی ملاهای هفت خط، بیشتر مصرف داخلی دارد و مثل همیشه برای تهییج و تحریک و یا تحمیق لایه های سطحی جامعه بکار برده می شود؛ ضمن اینکه این همه هوچیگری عوامفریبانهء رسانه ای، اساساً هیچ تناسبی با ادعای (حتی واقعی) تخطی دو مأمور گمرک عربستان ندارد و بسیار قابل فهم است که سوختگی حاکمان تهران نه از یک اتفاق در سالن ترانزیت جدّه بلکه بخاطر خط آتش دفاعی محور «صنعا - عدن» می باشد. کما اینکه دیگر حالا به وضوح صحبت از «موج بعدی تحولات منطقه و سقوط آل سعود» می کنند.

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999