تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

چهارشنبه 20 و پنج شنبه 21 خرداد ماه 1394 ـ  10 و 11 ماه ژوئن 2015

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

ه

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

روشنگریِ افشاگرانه و ترور شخصیت

مسعود نقره کار

روشنگریِ افشاگرانه مبتنی بر ارائه مدارک، اسناد و شواهد مستدل است تا سره از ناسره جدا کند، در حالی که در ترور شخصیت مدرک، سند و شواهد مستدل محلی از اِعراب ندارد. شارلاتانیسم سیاسی با آوازه گری مرز میان این دو بهم می ریزد و روشنگری افشاگرانه و نقد راترور شخصیت معرفی می کند تا با خلط مبحث و سفسطه مانع پالایش و لایروبی سیاست، فرهنگ و جامعه از دروغ پردازی و مردم فریبی شود.

مبارزه زنان مصری برای دفاع از حق آزادی انتخاب نوع پوشش

نوژن اعتضادالسلطنه

اخبار مرتبط با مصر انباشته از عناوینی چون «سفر سیسی به عربستان سعودی»، «توسعهء اقتصادی مصر با همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس»، «نمایش اقتدار مصر با جنگنده‌ های نظامی برای شرکت در عملیات طوفان قاطع» و غیره است. با این حال، این روزها در لایه‌های زیرین جامعه مصر مسئلهء مرتبط با زنان به سوژه‌ای جنجالی تبدیل شده است: حجاب و نوع پوشش.

شما چند نفر چه می خواهيد؟

محمد نوری زاد

پرسشِ یک : شما چند نفر آدم تکراری، که مدام از اینجا به آنجا می روید و در یکی دو جا متحصن می شوید و بیانیه صادر می کنید، حرف حساب تان چیست؟ چه می گویید و چه می خواهید؟

پرسشِ دو: شما چند نفر آیا کاری از پیش می برید در مواجهه با این هیولای اسلامیِ حاکم بر ایران؟

پرسش سه: شما چند نفر خدا وکیلی سر سپرده ی نظام نیستید؟ وقتی نظام میرحسین و زنش را زندانی می کند و کروبی را هم با این سن و سال در حصر نگهمیدارد، چرا نتواند صدای شما را خفه کند؟

پاسخ: قرار نیست با اعتراض و جمع شدنِ ما چند نفر در یکجا، نظام اسلامی فرو بریزد و نظامی دیگر سرِ کار بیاید. این دگرگونی نه شدنی است و نه با اعتراض ما چند نفر معقول به نظر می رسد. شاید یکی از دستاوردهای بزرگِ حرکت های اعتراضی ما این باشد که: در دلِ این نظام دزد و اعدام کن و آدم کش و قمه کِش و فحاش و پای بر قانون، ما چند نفر اعتراض کردیم و شد! که این دستاورد، دستاورد کمی نیست. تَرَک انداختن بر پوسته ی ترس مردمان، کار سترگی است. عمده ی زحمتی که ما چند نفر متحمل می شویم، برای همین نترسیدن های مردم است. مردمانِ ترسیده، از اعتماد بنفس تهی اند. ما چند نفر حتی اگر بتوانیم این اعتماد بنفس رمیده را برای مردمان ترسیده ” یاد آوری” کنیم، کاری کرده ایم کارستان. چرا که حاکمیتِ آخوندی، تمام هیاهویش بر این است که هم مردم بترسند و هم هر طور شده بپذیرند که عاقبت بخیری و خدا و رستگاری و امنیت و آسایش را در زیر عمامه ی آقایان باید جست نه در جاهای دیگر. ما چند نفر بقدر وُسع مان تلاش داریم این معادله ی ناجوانمردانه را بهم بزنیم.

پاسخ: ما چند نفر هم خواسته های فردی داریم هم جمعی. یعنی هم در پیِ خواسته های خودمانیم، و هم خواسته هایی که بخش وسیعی از مردم در پی اش هستند و به هر دلیل بر زبان نمی آورند. مثلاٌ خواسته های فردی من و دکتر ملکی رفع ممنوع الخروجی مان است و پس گرفتن اموال شخصی مان. یا بانو نسرین ستوده در پی پس گرفتن حق وکالت خودش است. یا بانو گوهر عشقی و بانو کریم بیگی و دیگر مادران شهدا می خواهد بدانند چرا این نظام اسلامی خون فرزندانشان را ریخته و چرا در قبالِ این خونهای ریخته شده پاسخگو نیست؟ یا پدر و مادر سعید زینالی در پی ردّی از پسرشان هستند که شانزده سال پیش برادران سپاه از درِ خانه برده اندش و تا کنون خبری از وی به پدر و مادرش نداده اند.

چرا در کنگرهء سکولار دموکرات ها شرکت می کنم

فرهنگ قاسمی

در گفتگو با سعيد بهبهانی

اقتصاد ايران

شاهين فاطمی

در گفتگو با بيژن فرهودی

از عضویت در حزب مشروطه

تا همراهی و همکاری در جنبش سکولار دموکراسی

مهدی مفخمی

در گفتگو با سعيد بهبهانی

از «کلمات حمار»

حمیدرضا رحیمی

* آیت‌الله مصباح یزدی: عشق به رهبری عشق به خدا، عشق به اولیا، عشق به قرآن و امام زمان و عشق به همه مقدسات است؛ چرا که ایشان نمادی از همهء مقدساتی هستند که ارزش عشق ورزیدن دارند... ویژگی‌های امام خامنه‌ای چنان است كه یافتن مشابهی برای ایشان عملاً در حدّ محال و ناممكن است... ما باید این نعمت عظیم الهی را به یاد مردم بیاوریم که بدانند چقدر باید شکر این نعمت را بجا بیاورند، و یکی از فوایدش این است که آدم وقتی به عظمت یک چنین نعمتی پی ‌می ‌برد تحمل کمبودها و کاستی ‌ها که از لوازم طبیعی حوادث این جهانی است برایش خیلی آسان می‌شود.

همهء اختلافات در دنیا

پیتر دایزیکس

ترجمهء آريو شعبانی

اين پرسش در میان یکی از بزرگترین موضوعات دوران دانشجویی وجود دارد که:‌ «چرا بعضی از ملت ها، مثل ایالات متحده، ثروتمند و قدرتمند می شوند، در حالی که دیگران در بدویات گیر می کنند؟ و چرا برخی از آن قدرت ها، از روم باستان تا اتحاد شوروی مدرن، گسترش يافته و سپس فروپاشی می کنند؟» از آدام اسمیت و ماکس وبر تا به امروز، تعداد بی شماری از نویسندگان با این سوالات درگیر بوده اند. دو تن اقتصاد دان برجسته، «دارون آسماگلو» از دانشگاه «ام‌آی‌تی» و «جیمز رابینسون» از دانشگاه «هاروارد»، پاسخ دیگری دارند: «سیاست موجب تفاوت است

آنچه که می تواند در انتظار رژیم اسلامی ایران باشد

منصور راستانی

پس از سقوط کمونیسم، سیستم کاپیتالیسم جهانگیر شد. سیستم کاپیتالیسم سالم بر پایهء رقابت سالم و آزاد استوار است، رقابت آزاد نیاز به برقراری آزادی و دمکراسی دارد، آزادی و دمکراسی محتاج فضائی هستند که دارای امنیت باشد. چون کاپیتالیسم گلوبال شده است، امنیت نیز باید جهانی شود. بدین ترتیب فروزه های آزادی، دمکراسی، و امنیت که لازمهء برقراری یک سیستم کاپیتالیسم سالم و موفق هستند، جمعاً می توانند هستهء مشترک عناصر شکل پذیر در مقاصد ژئوپولیتیک کشورهای قدرتمند جهانی را در هر گوشهء کره خاکی تشکیل دهند.

بحران خاورمیانه، ایران و کردها

علی اصغر سلیمی

متن سخنرانی در پارلمان اروپا

جامعهء کردهای ایران، روی هم رفته، در مقایسه با کردهای ترکیه و عراق، به دلایل گوناگون، از امکانات و کوشش های هم سطح با آنان برخوردار نبوده است. کردهای ایران در حوادث سال هشتاد و هشت خورشیدی، برابر با دو هزار و نه، نیز به شعارهای جنبش سبز روی خوش نشان ندادند. این امر از سویی به روندهای سی و پتج سالهء اخیر تسلط رژیم ولایت فقیه و سرکوب شدید و پر دامنهء کردها و، از سوی دیگر، به عوامل دیگری از قبیل ماهیت و ساختار و برنامهء جنبش اصلاحات و سبز در ایران مربوط می شود؛ امری که موجب گسترش عدم اعتماد و هم آوا نشدن مردم کرد با این جنبش گردیده است. فاصلهء مرکز و پیرامون در ایران، سطح شعارها و سقف برنامه‌های جنبش سبز و اصلاحات، و عدم هماهنگی و هم آوایی اعتراضات مدنی در تهران و شهرهای بزرگ با مناطق قومی، منجمله کردستان، از مجموعهء عواملی هستند که جنبش ها و اعتراض های مدنی اقوام ایرانی را به حاشیه کشانده اند.

پول های ايراني در اسپانيا

احمد رآفت

رهبری «پو دموس» (می توانيم)، حزبی که توانست در انتخابات محلی هفته گذشته اسپانیا شهرداری پایتخت و مهم‌ترین شهر این کشور یعنی بارسلون را به تصاحب خود در آورد، دارای روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران است. پابلو ایگلسیاس، استاد دانشکده حقوق سیاسی مادرید و دبیرکل پودموس دارای برنامه‌ای هفتگی در هیسپان تی وی، شبکهء اسپانیائی زبان جمهوری اسلامی ایران است. او می گويد: « هدف جمهوری اسلامی بی ثباتی رقبای غربی‌اش است و ما هم از فرصتی که تهران در اختیار چپ‌های اروپا  می‌گذارد استفاده می‌کنیم!»

«فتوا» در فقه سنتی و حکومتی؛ از دیدگاه انتقادی نواندیشان دینی

محمد جواد اکبرین و رضا علیجانی

نواندیشان دینی، هر چند بسیاری شان در حوزه‌های خاص عبادات و مناسک دینی (هم چون نحوهء انجام نماز و روزه و حج و… و جزئیات عملی آن) مخالفت چندانی، حداقل به صورت آشکار و مکتوب، با نظرات و به اصطلاح فتاوای فقها و مراجع نکرده اند ولی، به صورت کلی و بر مبنای رویکرد اصلی فکری شان، همواره مخالف شکل و محتوای آن چه به طور گسترده فتوا و تقلید و… خوانده می‌شود، و به اصطلاح «فرهنگ فتوا»، بوده‌اند.

کنگرهء سکولار دموکرات ها

و غياب نوانديشان مذهبی

اسماعيل نوری علا

بگذاريد در اينجا نام هم ببرم: براستی چه اشکالی داشت اگر آقايانی همچون يوسفی اشکوری، عبدالعلی بازگان، تقی رحمانی، عبدالکريم سروش، علی افشاری، اکبر گنجی، و ده ها مسلمان مدعی وصول به حکمت زيان مندی حکومت های مذهبی ـ ايدئولوژيک نيز در کنگرهء سکولار دموکرات های ايران، یا کنگره ها و کنفرانس های مشابه آن، حضور می يافتند و، به خاطر نجات ایران و میلیون ها انسان ايرانی از زیر سلطهء حکومت اسلامی، دربارهء مسایل کشورمان و لزوم جدایی مذهب از حکومت سخن می گفتند و تحلیل ارائه می دادند؟

فايل صوتی         فايل تصويری       فايل پی.دی.اف

دو کلمه با جوانان:

«الله اکبر» یا «شیر و خورشید»؟

محسن ذاکری

همانگونه که ملایان از ارزش های خود دست بر نمی دارند و حتی به ناروا، دروغ و حیله برای حفظ آن دست می یازند (که این برازندهء انسان آزاده نیست). ما نیز، باید به ارزش هایمان باور و «ایمان» داشته باشیم تا «روزی» بر اساس آنها نظام جدید خود را پی ریزی نماییم. ما نیز باید با تمام سختی ها و ملالت ها و سرعت کند پیشرفت، کنار آییم و امید داشته باشیم که شرایط جهان و ایران نیز به سوی اتخاذ سیاست های انسان مدارانه و مدرن پیش می رود و دست از «مبارزه» بر نداریم.

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999