تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

جمعه 5 تا يک شنبه 7 تير ماه 1394 ـ  26 تا 28 ماه ژوئن 201

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

«مشکل» ما بزرگ تر از نواب صفوی و مؤتلفه است!

دلسوز ايران

«تئوری توطئه» اغلب کار «توطئه گرانی» است که آن را بخاطر منافع خودشان به جان مردم می اندازند. مثلاً، اين روزها، برخی از به اصطلاح «تحليل گران» می خواهند همهء «بنیادگرایی اسلامی» را به نواب صفوی تقلیل دهند، و سپس او را پیوند بزنند به خمینی و آوردن او بوسيلهء امپرياليسم غرب و، با توقف در اين «ريشه»، و نشان دادن به اين نشانی که «خمینی هیچ وقت به باند مؤتلفه میدان نداده است» نتيجه بگيرند که اينها اگر نبودند اتفاق پاريس و نشريهء شارلی ابدو هم پيش نمی آمد و، پس، اين اتفاق هم کار خود امپرياليست ها است! اما بد نيست با اين متفکران پرسشی چند را مطرح کنيم.

نکاتی پیرامون سیاست خارجی ایران

ن. نوری زاده

دولتمردان این رژیم از ابتدای تاسیس نظام جمهوری اسلامی تلاش می کردند از طرفی با محدود ساختن رسانه های گروهی داخل کشور و از طرف دیگر با ابزار تبلیغاتی و رسانه ای در سطح بین المللی تعاریف و تفاسیر جدید و تازه ای از مبانی و معیارهای حقوق بشر و دمکراسی ارائه دهند. این گونه اقدامات جاه طلبانه و جزم اندیشانه (دگماتیک) بعد از چندین دهه که از رویداد انقلاب می گذرد هنوز ادامه دارد. سیاست خارجی رژیم جمهوری اسلامی برای اهداف توسع طلبانۀ خود همواره با رژیم هائی عقد اخوت می بندد که مانند خودش سلطه گر، قدرت طلب، خودکامه و تمامیت خواه هستند.

تلفات مذاکرات هسته ای بيت! >>>

حمیدرضا رحیمی

عامل بین المللی، سياست کشورهای غربی و اپوزيسيون

گفت و گوی راديو همبستگی در سوئد

با اسماعیل نوری علا از جنبش سکولاردمکراسی

در برنامهء آسیب شناسی اپوزیسیون های حکومت اسلامی در ایران

چرا دیگر نباید از رهبری میر حسین موسوی دفاع کرد؟

(دربارهء رهبری انقلاب ناتمام 1388 در ایران)
سام قندچی

«انقلاب 1388» رهبران سکولار خود را داشت اما، متأسفانه، نام آنها حتی مطرح نمی شود. حشمت اله طبرزدی همچنان در زندان رژیم است. کوچک ترین فعالیت های جبهه ملی متوقف می شود. بسیاری از رهبران سکولار انقلاب 1388 در جنبش های مدنی و حقوق بشری شناخته شده اند و رژیم در همهء این سال ها اجازه ایجاد تشکیلات سیاسی به آنها نداده است. اما، با همهء اين احوال، راه حل، پذيرفتن تاریک اندیشی "عصر طلایی امام" نیست که تحولی به جلو نبوده و رفتن به قهقرایی دیگر است. نه تنها سکولارهای عضو تشکلات اصلاح طلب لازم است که فراکسیونی با پلاتفرم سکولار تشکیل دهند بلکه در صورت ندیدن چنین افقی، درست است که انشعاب کنند.

اکثریت اصلاح‌ طلبان در واقع «استمرار طلب» هستند

گفتگو با عمار ملکی

گفتگوگر: عليرضا کيانی

اصلاح طلبی به معنای لغوی و مفهومی‌اش چیز خیلی مطلوبی است. یعنی اصلاح آن چیزی که فاسد است. اما دوگانهء معروف به اصلاح‌ طلبی و انحلال ‌طلبی در ایران معنای دیگری دارد. من اکثریت جریان معروف به اصلاح‌طلب را در واقع استمرارطلب می‌دانم. آن‌ها می‌گویند نظم و سیستم موجود به هر قیمتی باید حفظ شود اگرچه می‌خواهیم بعضی رفتارها کمی اصلاح شود. یعنی تاکید آن‌ها بر حفظ نظام است. گروهی هم که انحلال ‌طلب است تاکیدش بر حذف نظام است و معتقدند تا زمانی که این نظام از بین نرود تلاش برای هر تغییری هم بی‌ثمر است. من ضمن احترام به دیدگاه افراد صادق و منصف در هر دو جریان، معتقدم مساله ما حفظ یا حذف نظام نیست. مساله ما یک سری حقوق و مطالبات ماست.

جنبش سياسی و برنامه های اجرائی

اسماعيل نوری علا

مسلماً اگر اعضاء پر شمار «جنبش» موفق شوند تا در مورد ايجاد يک «آلترناتيو سکولار دموکرات» با يکديگر به توافق برسند و آن «آلترناتيو» اجرای نقش هماهنگی و هدايت مبارزات ملت ايران برای رسيدن به آزادی و استقلال و حاکميت ملی را بر عهده بگيرد و، پس از انحلال حکومت اسلامی نيز، کشور را تا رسيدن به موعد انجام رفراندوم ها و انتخابات های گوناگون اداره کند، می توان، هم در دوران مبارزات و هم در دوران موقت ادارهء کشور، انتظار ارائهء همه گونه برنامه های ويژه و موضع گيری های خاص را از آن داشت.

فايل صوتی         فايل تصويری        فايل پی.دی.اف  

«اسلام کامل»، آلترناتيو خامنه ای

در برابر «اسلام سکولار»

اکبر گنجی

آيت الله خامنه‌ای همیشه سکولاریسم را از جهات گوناگون نقد و رد کرده است. اما از مفهوم «اسلام سکولار» برای اولین بار در بيست و يکم اسفند سال گذشته در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استفاده و آن را نقد و رد کرد. با توجه به این که راقم این سطور چندی پیش در مقاله «اسلام سکولار، پاد زهر تروریسم اسلام‌گرا» به تفصیل از «اسلام سکولار» دفاع کرده بود، می‌تواند خود را یکی از مخاطبان خامنه‌ای به شمار آورده و با او وارد گفت‌و‌گو در این زمینه شود.

آیا تأخیر بیش از این جایز است؟

احمد تاج الدینی

در میان ما عده ای اساساً نسبت به فعالیت های سیاسی و سیاست ورزان بدبین شده اند و هر گونه فعالیت سیاسی را طرد و رد می کنند. برای این بد بینی ها دلایل بسیاری وجود دارند، مانند سوء استفاده از اعتماد کسانی که جان و جوانی خود را صادقانه در احزاب، سازمان ها و دستجات سیاسی صرف کردند، و در نهایت حاصل زحمات آنان در دست رهبرانی ناشایست، به عمد یا غیرعمد، به هدر رفته و یا دست مایهء زد و بندهای پنهانی قرار گرفته است. این نیروها، با تجربه های سیاسی ای که به بهای سنگینی کسب کرده اند، از سرمایه های بزرگ انسانی در جامعهء برون مرز و درون مرز به حساب می آیند. بازگرداندن اعتماد به این هموطنان از طریق ایجاد یک فضای سیاسی متفاوت و سالم امکان پذیر است. کنگرهء سکولا دمکرات ها در ایجاد چنین فضایی تلاش می کند.

چرا نباید حضور یافت؟!

زمان فیلی

من معتقدم، با هر اندیشه و افکاری که داریم، اگر مخالف جمهوری اسلامی و خواهان استقرار دموکراسی در ایران هستیم باید در این کنگره شرکت کنیم. کسانی که باورمند به همبستگی و در کنار هم بودن در راه آزادی هستند موظف به حضور در این نشست هستند. باید ثابت کرد قدرت اندیشه در اتفاقِ تفکرات مختلف می باشد، و لازم است کسانی را که به هر بهانه ی دیگری و یا بعلت عدم همسویی با تفکرات حاضر در کنگره از حضور در آن سر باز می زنند و به تخریبِ کنگره می‌پردازند، «سرکوبگران اندیشه» خواند؛ وگرنه در فردای ایران آزاد چگونه می خواهند با تفکراتی که با آن عناد ورزیده اند کنار بیایند؟

به برگزار کنند گان گرامی کنگرهء سوم

بهنام چنگائی

آشکارا بگوئید. اگر شما به ضرورت همبستگی و همراهی با اراده ی مردمی و پائینی ها و کارگران علیه خودسری فردی و گروهی امیدوارید و می خواهید پاسخی درخور و ژرف به سیاستگذاری خودمدیریتی فردای آزاد و آباد بدهید و به تبع آن بتوانید چاره ای مشترک برای گردهمائی ها، سمتگیری ها و اراده ی دگرگونسازی اجتماعی توده ای علیه خودکامگی شاهی و ولائی دست یازید و اعتماد اجتماعی را به خود تشویق کنید و در درون آن مبارزه ی مسالمت آمیز توده ای وظایف خویش را بیابید؟! این جویش و بینش شما با همه ی ناسازگاری های نظری که در چهارچوب سکولار دمکراسی دارد، آن هم در جامعه چند دست ما به راستی هم عالی و هم ناهمخوان است.

در راه «کنگرهء سکولار دمکرات های ایران»

اقبال اقبالی

من بر این باور هستم که جنبش سکولار دمکراسی کنونی از چنان پتانسیلی برخوردار است که می تواند به نماد "جنبش اتحاد در عمل، رسمیت اختلاف در نظر" فراروید. ما کوله باری از تجارب مبارزات آزادیخواهانه در دو نظام استبدادی داریم و بر آن تجارب، آموزه های سه دهه زندگی در اروپا، امریکا و .. افزوده شده است. تانسیل عظیمی برای ساختن ایران پس از حکومت اسلامی، در ایران و خارج از کشور وجود دارد که با برچیدن حکومت اسلامی، این نیرو آزاد می شود و دنیائی از تازه ترین تجارب جهانی به ایران سرازیر خواهد شد.

 
   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999