تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛ و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

پيوند به پايگاه رسمی کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

دوشنبه  9 و سه شنبه 10  ماه 1394 ـ  31 ماه اگوست و 1 ماه سپتامبر 2015

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی

حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

مهرنامه، کين نامهء راستِ رانتی!

(بخشی از يک مقالهء بلند)

فرج سرکوهی

برخی نویسندگان و هنرمندان ریزه خوار خوان قدرت، برخی چهره های از رمق افتاده اپوزیسیون سابق، رسانه ها و روزنامه نویسان دست آموز شبکه قدرت و ثروت رفسنجانی و... نیز به ایفای نقش های حقیر خود در این بالماسکه مفتخر اند. این گروه به ویژه به دوران انتخابات به معرکه احضار می شوند تا به عنوان کف زن حرفه ای، مردمان را با دلایلی چون «تاثیرگذاری بر رفتار رهبر»، «تضعیف اصول گرایان و تقویت اصلاح طلبان»، «انتخاب بد از میان بدترها» و.. به رای دادن تشویق کنند. برخی چهره های سابق اپوزیسیون نیز در گروه همسرایانی می خوانند که با توسل به مبتذل ترین برداشت ها از «رئال پولیتیک»، رای دادن به نامزدهای مورد تائید شورای نگهبان را «تنها آلترناتیو معقول و ممکن» می دانند.

چرخی که هنوز می چرخد

حمید رضا رحیمی

* يک شهروند: آقای روحانی اعلام می‌کند من به مردم قول دادم چرخ زندگی شان بچرخد و سانتریفیوژها هم بچرخد. ولی با این فشار و تورمی که بر مردم است متأسفانه نه چرخ تولید و زندگی مردم می‌چرخد و نه سانتریفیوژها. تنها چیزی که خوب می‌چرخد زبان اهانت به منتقدین دلسوز است.

فدوی: یک غلط داشتید، نمره تان می شود نوزده. زیرا تنها چیزی که خوب می‌چرخد، جدیدالاسلام والمسلمین، خواهر الهام چرخنده است، که معادل سانتریفوژ نیز هست.

شیاطین و روحانیت

سخنانی منسوب به صادق زيبا کلام (می تواند تکذيب کند!)

آن یکی حضرت آیت الله که کارش تجارت لاستیک است، این یکی آیت الله هم که کارش تجارت شکر است، آن یکی امام جمعه هم که با نصف زن های شهرستان شان رابطه غیرافلاطونی داشته، این یکی حضرت آقا هم که بالای منبر استندآپ کمدی مرغ و خروس اجرا می کند، آن یکی حجت الاسلام که تخصص اش جوراب استارلایت بوده، قرائتی هم که سی و هفت سال است "اوپرا وینفری" حزب الله شده و قرآنی را که در بيست و سه سال نازل شد، سی و هفت سال تفسیر کرده هنوز به جزء دومش نرسیده، در عوض خودش کمدین شد. آن یکی را هم که به اتهام زنای محصنه، رابطه نامشروع با اجنه، روابط ویژه با ارواح دستگیر کردند و این یکی هم که در اثر حمل آفتابه به دلیل اخلاق خانوادگی، وردست ناموس اش بکلی دچار غیبت کبری شد، آن وقت آقای مصباح یزدی گفته که «شیاطین در صدد تخریب روحانیت هستند». شیطان غلط می کند این کارهایی را که علمای اسلام بلدند بکند. شیطان از این کارها بلد نیست. اگر محاکمه های دادگاه ویژه روحانیت را بفرستند برای بارگاه شیطان دو دور آنها را بخواند، از شدت ناراحتی و غم و غصه سکته می کند. شیطان باید برود تازه جامع المقدمات را پیش شجونی بخواند و سیوطی را پیش پناهیان و لمعه را پیش طائب، تازه وقتی وارد درس خارج شد برود پیش آیت الله مصباح و از شدت خجالت از قم فرار کند و برود به جزایر برمودا. طرف می گوید «شیاطین در صدد تخریب روحانیت هستند». شیاطین اصلاً قد این حرفها نیستند. حرف می زنید شما هم. به عقل جن می رسد که مثل آیت الله مصباح از قم سه دور کره زمین را دور بزند، برای اینکه هر کوبایی را که مسلمان کند یک میلیون دلار از بیت المال پول بگیرد؟ که چی؟ که در کشور کوبا بعد از سی سال چهار صد تا مسلمان شیعه نماز بخوانند؟ آنوقت هر سال چهل هزار نفر توی قم بی دین بشوند؟ شما اگر ماهی یک میلیون دلار در قم صرف رفاه مردم کنی مسلمان کم نمی آوری که بخواهی از کوبا مسلمان تولید انبوه کنی. بعد معاون سیاسی استاندار تهران دیروز گفته: « نود درصد جوانان ما امروز به واسطه رفتارهای سیاسی ما از اسلام فاصله گرفته اند.» پس انتظار داشتی چکار کنند؟ انتظار داشتی وقتی یک دیوانه مثل احمدی نژاد می شود رئیس جمهور کشور، یک هیولا مثل احمد خاتمی می شود امام جمعه تهران، یک ابوالهول مثل علم الهدی می شود امام جمعه مشهد، از صبح تا شب علما در تلویزیون اباطیل می گویند و سالی چهارده ماه مملکت عزا و روضه خوانی است، جوانان مملکت به جای لاس وگاس بروند جمکران؟ یک نگاهی به عکس ده امام جمعه اول کشور بکن، ببین برای چی این جوانان از اسلام فاصله گرفته اند.

دور نیست روزگار روشنایی و آبادانی

به مناسبت یازدهمین سال

تاسیس بنیاد میراث پاسارگاد

و آغاز فعالیت وب سایت کمیتهء نجات

بیست و نهم اگوست، آغاز یازدهمین سال تاسیس «بنیاد میراث پاسارگاد» می باشد. این بنیاد که ابتدا به عنوان «کمیته بین المللی نجات پاسارگاد»، و برای جلوگیری از آبگیری نابخردانه ی سد سیوند و نجات پاسارگاد شروع به کار کرد، اولین "ان.جی.او"ی بین المللی برای بازتاب دادن صداهای اعتراض به ویرانگری های میراث فرهنگی و تاریخی ایران شناخته می شود. و از آن جا که از آغاز، همراهی، هزاران تن از مردمان فرهنگ دوست ایرانی در داخل و خارج و همین طور مردمانی از کشورهای دیگر جهان را با خود داشت، توانست آغازگر جنبشی فرهنگی باشد در راستای رویارویی با یکی از سخت ترین شیوه های فرهنگ ستیزی و تبعیض فرهنگی در سرزمینی که نامش به خاطر فرهنگ متمدن، سکولار،  و انسانی اش در تاريخ بشريت به نیکی  ثبت شده است.>>>

روحانی و عصر پسا انقلابی گری خمینیسم

کوشان ماد

امروز که مدعای همان ها که یک روز پروژهء اصلاح طلبی را روی میز گذاشتند ـ و اتفاقاً برایشان هم خوب گرفت ـ بخاطر فریب کاری های بی پایان و دغل کاری های عیان متصدیان جریان اصلاحات تا حد زیادی توسط جناح اولترا انقلابی و ترمز بریده مخدوش گردیده، اتاق فکرِ «ماندگاری نظام اسلامی» به این نتیجه رسیده است که باید از عصر انقلابی گری عبور کنند و، برای بیمه کردن بدنهء فرسوده و رسوا شدهء این نظام برآمده از انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی را از حکومتی با مدعیات و تعصبات دگم انقلابی به یک حکومت اسلامی مهربان و سازگار با جهان بدل کنند؛ حکومتی با سیاستمدارانی منعطف و بطور کلی یک سیستم حکومتی «نیست در جهان»، که بر پایهء اسلام رحمانی توسط بانیان مذهبی اش در ایران بنا شده، و می تواند به عنوان حکومتی عرفیِ کارا و پایا به حیات خود ادامه دهد.

پيامبران سيارهء جديد ميمون ها

اسماعيل نوری علا

در اين مقاله می کوشم به مخاطراتی اشاره کنم که نشانه هاشان را می توان  از دل مباحث علم نوينی به نام «آينده نگری» استخراج کرد. اين «آينده نگری» اگرچه با «پيش بينی» از يکسو و «برنامه ريزی»، از سوی ديگر، همسايگی دارد اما از نوعی «جبر فن سالارانه» نيز حکايت می کند که در سايهء آن همهء مفاهيم پيش بينی و برنامه ريزی ابعادی هستی شناختی می يابند و از ماجرای دردناکی حکايت می کنند که همچون يک «سرنوشت محتوم علمی» پيش روی انسان امروز ايرانی نشسته است.  

فايل صوتی       فايل تصويری     |     فايل پی.دی.اف

ضرورت وجودی جنبش سکولار دمکراسی

کوروش اعتمادی

حوزهء قدرت متعلق به نیروهای سیاسی درون جنبش سکولار دمکراسی است و نه خود جنبش سکولار دمکراسی. از این منظر جنبش سکولار دمکراسی آلترناتیو حکومت اسلامی است. آنچه که آرمان نهایی و همیشگی جنبش سکولار دمکراسی میباشد، پاسداری از دمکراسی و سکولاریسم و پیشبرد روند سکولاریزه کردن سیاست و جامعه میباشد که مبادا روزگاری دیگر جامعه و مردم در بند یک استبداد سیاسی اسیر گردند. این امر تنها خارج از حوزهِ قدرت، همچون یک اپوزیسیون مادالعمر سکولار دمکرات ممکن است. بدین دلیل جنبش سکولار دمکراسی نه تابع قدرت است و نه تابع ایدئولوژی سیاسی خاصی خواهد شد و نه تعلق خاطری به یکی از طبقات اجتماعی خواهد داشت. آنچه که برای جنبش سکولار دمکراسی هدف محسوب میشود؛ استقرار دمکراسی برای عموم آئین ها و اندیشه های سیاسی و بازداری آنها در تحمیل خود بر جامعه میباشد.

بدتر از دروغ!

شهباز نخعی

شیخ حسن روحانی مصداق "نیمه حقیقت بد تر از دروغ" است. با آنکه وجه مشترک "نيمه حقيقت" و "دروغ" فریبکاری است، اما دروغ، به دلیل ماهیت بدگمانی برانگیزی که دارد، به مخاطب هشدار می دهد و او را هشیار می کند. "نیمه حقیقت" اما از این بابت متفاوت و، به خاطر لعاب و جلوهء حقیقتی که در آن است، عیار باور پذیری آن بالاتر و ضریب فریبکاری اش بیشتر است. با این حال، به خلاف دروغگویی که به آسانی از همه کس ـ حتی کودک دو ساله ـ بر می آید، گفتن "نیمه حقیقت" به شکلی موثر مستلزم داشتن تردستی و مهارت خاص و مصداق زبانزد "دزد با چراغ" است.

بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه، اوج یا حضیض؟

وقتی از تحلیل تاریخی بلند مدت سخن می گوییم به این معنا است که یک بی نظمی و آشوب سیستمی ممکن است صد یا صد و پنجاه سال طول بکشد. در مورد خاورمیانه اسلامی این آشوب سیستمی از حدود دو یا سه دهه پایانی قرن نوزدهم آغاز شده و از پایان دهه هشتاد قرن بیستم بدین سو به اوج خود رسیده است. در طول این صد و بيست سال، گستره و شدت عمل بنیادگرایی با درجه تغییر و استحاله فرهنگی اجتماعی سیستم متناظر بوده است. در پایان قرن نوزدهم تنها محفل های کوچک فکری بنیادگرا وجود داشتند، چند سال پس از پایان جنگ جهانی اول به تدریج احزاب و گروه های سیاسی بنیادگرا پدید می آیند و بالاخره از آغاز دهه هشتاد میلادی حرکت توده ای و مسلحانه برای کسب قدرت و اجرای شریعت آغاز می شود.

هزینهء رسيدن به دموکراسی چقدر است؟

آريو شعباتی

حرکتی نیاز به سرمایه دارد. حتی برقراری حکومت سکولار دموکراسی! تصور سرمایه ‌داران بیشتر ناشی از تبلیغات «به نژاد مداران» (یوگنیسیست ها) ست: اینکه جمعیت بیشتر یعنی زندگی بدتر. اینکه مردم خاورمیانه به لحاظ ژنتیکی فاقد توانایی های برقراری حکومت سکولار دموکراتیک هستند. اینکه یک کشور دیکتاتوری درآمد بیشتری برای کشورهای دموکراتیک ایجاد می کند تا وقتی که خود دموکراتیک باشد. ما باید با این طرز تفکر مبارزه کنیم، چرا که اقتصاد دانان چیز دیگری می گویند.

 

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 

   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999