تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛ و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

پيوند به پايگاه رسمی کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

 

جمعه 27 تا يک شنبه 29 شهريور ماه 1394 ـ  18 تا 20 ماه سپتامبر 2015 

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

پدیده تازه ای در جنبش های خاورمیانه
سام قندچی
 

در قرن بیستم از یکسو دولتهای نومستعمره ای با حاکمان وابسته عروسکی وجود داشت و از سوی دیگر جنبشهای آزادی بخشی بودند که رهبرانشان پس از رسیدن به قدرت دیکتاتور شده بودند. امروز در قرن بیست و یکم ما با پدیده تازه ای در خاورمیانه روبرو هستیم و آنهم جنبشهایی هستند که قبل از رسیدن به قدرت فاسد شده اند و شاید هیچوقت هم به قدرت نرسند اما از هم اکنون بعنوان عامل دولتهای دیگر عمل کرده و نقش گروه فشار را ایفا می کنند. القاعده یمن نمونه جالبی است؛ علی عبدالله صالح سالها از آمریکا برای مبارزه با تروریسم پول می گرفت و بخشی از آن پول را به القاعده یمن می داد که با شیعیان زیدی بجنگند. داعش هم در سوریه ابتدا از بشار اسد پول می گرفت که جنبشهای مسالمت آمیز ضد دولتی را در خیابان ها سرکوب کند، بعداً از عربستان و قطر پول می گرفت تا بشار اسد را برکنار کند، سپس یاغی شد و با آمریکا به هم زد و با کمک ترکیه نفت می فروخت و حالا هم برده زن و گروگان به حراج می گذارد. حزب الله لبنان هم از ایران پول می گیرد. درست است که در قرن بیستم نیز کمک های مالی کشورهای کمونیستی و سرمایه داری به جنبشهای مختلف وجود داشت اما تعلق ها ایدئولوژیک بود و جنبشها اساساٌ مستقل بودند. نمونه مشابه فساد گسترده ای را که امروز در جنبشهای خاورمیانه شاهد آنیم در قرن بیستم شاید فقط در کلمبیا می توان بیاد آورد که در نزدیکی با مافیای بین المللی، جریانی انقلابی عامل تجارت مواد مخدر شده بود. >>>

نتايج هجوم پناهندگان خاورميانه به اروپا

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در قسمت اول  برنامهء «ياران»، به مديريت عليرضا ميبدی

برجام، انتخابات آزاد، سکولار دموکراسی

گفتگو با حسن اعتمادی

در برنامهء سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

هیچ کشوری حق تحمیل پیش فرض های حقوق بشری خود را ندارد!

آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه

«رسیدن به فهم مشترک از مقولهء حقوق بشر نیازمند آشنایی با پیش فرض های موجود در این زمینه است و در این مسیر هیچ کشوری حق تحمیل باورها و پیش فرض های خود را ندارد... مکاتب و تمدن های مختلف بشری نیازمند گفتگوهای بیشتر برای درک و فهم مفاهیم مربوط به کرامت انسانی و حقوق بشر هستند... بر خلاف برخی تبلیغات رسانه ای غرب،.. دستگاه قضایی ایران، ساختاری مستقل در چار چوب نظام اسلامی و به دنبال ترویج حق و عدالت و استیفای حقوق عامه است و نگاهش به مفهوم کرامت انسانی مبتنی بر نگاه عقلانی شیعه است که تفاوت بنیادین تفکرات افراطی همچون داعش دارد...»

«طرح پنهان» روسیه و ایران برای سوریه

گزارشی از سايت صدای آلمان

افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه، به آینده‌ء این کشور جنگ ‌زده نظر دارد؛ آینده‌ای که گویا دیگر در آن از سوریه یکپارچه خبری نخواهد بود. به نوشتهء اشپیگل آنلاین، روسیه و ایران در حال آماده کردن طرحی برای آیندهء سوریه هستند. جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست، اما براساس زمزمه‌هایی که میان دیپلمات‌های خارجی در جریان است، به‌نظر می‌رسد این طرح بر تقسیم سوریه به مناطق نفوذ میان جبهه‌ها و گروه‌های درگیر استوار باشد.

چرا این عکس برای دانمارکی‌ها این‌‌قدر مهم است؟

احمد جلالی فراهانی

هفتاد سال پس از آنکه دانمارک، زخم خورده از اشغال ارتش نازی آلمان، تمامی پناهجویان آلمانی گريزنده از برابر ارتش سرخ را در کمپ‌های معروف به «کمپ‌های بسته» عملاً زندانی کرد و در یک رسوایی تاریخی، سيزده هزار و چهارصد و نود و دو زن و کودک پناهجوی آلمانی، در اردوگاه‌های پناهندگی دانمارک از شدت گرسنگی و بیماری درگذشتند، و حال، در شرایطی که آلمانی‌ها با پذیرش و استقبال گرم از دست‌کم هشتصد هزار جنگ ‌زده و آوارهء سوری و افغانستانی و…، سعی در ترمیم چهرهء تاریخی خود و خاکسپاری خاطره ‌های تلخ هولوکاست و آلمان نازی هیتلری دارند، پناهجویانی که از مرز این کشور وارد دانمارک می‌شوند، بار دیگر شرمساری تاریخی دیگری را برای مردم کوچک‌ ترین کشور اسکاندیناوی رقم می‌زنند: آن‌ها نمی‌خواهند در دانمارک بمانند!

شرايط اسلامی پناهجوئی

حمید رضا رحیمی

* خبر اول: شماری از ساکنان کشورهای اروپايی برای جابجايی پناهجويان خارجی با استفاده از خودروهای شخصی به مجارستان رفتند تا آنها را به وسيله خودروهای شخصی از مجارستان به اتريش و آلمان بياورند. شمار زيادی از مردم آلمان با حضور در ايستگاه های قطار از پناهجويان خارجی استقبال کردند.

* خبر دوم: آیت الله علی سیستانی، در پاسخ به تعدادی سوال از سوی مردم عراق که از این مرجع دربارهء شرایط مهاجرت پرسیده بودند، جواب داد: اگر فرد مطمئن باشد که سفرش به کشورهای غیر مسلمان لطمه ای به دین اش نمی زند، ایرادی ندارد!

تجسم اصلاح طلبانهء يک ايرانِ سکولار!

اسماعيل نوری علا

کتاب در دست انتشار «ايران سکولار؛ سال 1429» نشان می دهد که اصلاح طلبان از هم اکنون پذيرفته اند که آيندهء حکومت در ايران (چه در 1395 و چه در 1429) شکلی از سکولار دموکراسی خواهد بود و، در نتيجه، از هم اکنون به فکر تجسم آن فردا و پاسخ دادن به اين پرسش افتاده اند که: «اگر نظام حکومتی جمهوری اسلامی در ایران به پایان برسد، چه می شود؟» در اين کتاب آرزوی اصلاح طلبان آن است که اين «تغيير گريز ناپذير» را خودشان مديريت کنند و به اين دليل همزمانی «انتخاب يک رئيس جمهور تغيير طلب» و «مرگ ناگهانی ولی فقيه» و دامن زدن به «تظاهرات مسالمت آميز مردم» را بهترين فرمول برای از دست نرفتن کنترل اوضاع می دانند.   

 فايل صوتی       تصويری     |   فايل پی.دی.اف

مردم ایران اسلام و دین را از زندگی اجتماعی خود جدا می‌کنند

گفتگو با رابرت فوکس

به نظر من فرهنگ غربی در ایران حاکم است. به نظر من خیلی از مردم ایران غربی فکر می‌کنند، مثل ما. ایران در خاورمیانه نه مثل عربستان است و نه پاکستان. این کشور تعریفی مستقل برای خود دارد. برای من بسیار جالب بود که مردم ایران اسلام و دین را از زندگی اجتماعی خود جدا می‌کنند و به نظر من خط روشنی میان دین خود به عنوان موضوعی شخصی و زندگی اجتماعی‌شان دارند. من انتظار نداشتم که پایه و شیوهء استدلال آنها در این زمینه اینقدر شبیه ما باشد. از آن گذشته جدایی میان جامعه و حکومت هم برای من بسیار جالب بود، اینکه اغلب می‌شنوی "ما" مردم و "آنها" که منظور حکومت است.

صدای پای عرفی گرائی

عبدالله گنجی

حضرت امام اصرار داشتند كه اگر محتوا (ماهيت حقيقيِ) ما اسلامي نباشد، حكومت ما همان حكومت طاغوت است و فلسفه قيام لله به كلي زير سؤال است. وقتي مشاوران رئيس جمهور مفاهيم كاربردي غرب همچون «توسعه» و «دموكراسي» را جايگزين «پيشرفت» و «مردم‌سالاري» مي‌نمايند و لازمهء دموكراسي (مردم سالاري) را ليبراليسم مي‌دانند و حزب رسمي كشور، كه از قضا خود را وارث دولت مستقر مي‌داند، صد و هشتاد درجه برخلاف ديدگاه امام، ليبراليسم را فرياد مي‌زند و وقتي رئيس جمهور محترم، در كسوت روحانيت، قانوني را كه با اكثريت نمايندگان همين ملت و توسط حقوقدانان و فقها با شرع و قانون اساسي انطباق داده شده است لازم الاجرا نمي‌داند، آيا نمي‌توانيم بگوييم صداي پاي عرفي گرايي در عرصه حاكميت به گوش مي‌رسد؟

فرجام برجام!

شهباز نخعی

سخنان سید علی خامنه ای در دیدار با سران سپاه پاسداران در تاریخ بيست و پنج شهریور است، چکیده علائم بیماری ای است که با ذات و ساختار نظام ولایت مطلقه فقیه عجین است و اگر با انحلال و ازبین رفتن این نظام پلید درمان نشود، دور و دیر نیست که کشور را حتی با خطر فروپاشی و ازبین رفتن یکپارچگی آن روبرو کند. جلوه بدیهی و غیرقابل لاپوشانی این خطر را می توان در تقابل و تضاد آشکار قدرت تعیین کننده و تصمیم گیری – رهبری – از یک سو و قوه اجرایی یا به قول سید محمد خاتمی "تدارکاتچی" ازسوی دیگر دید. 

تقدیرهای مشترک ولیان فقیه!

فرهاد جعفری

اگر آیت الله ‌خمینی، تنها دو هفته پیش از پذیرش قطعنامهء 598، همچنان از «جنگ تا رفع فتنه از جهان» سخن می‌گفت و کمتر از یک ‌ماه بعد ناچار بود «پذیرش آتش‌ بس» را توضیح دهد؛ آیت الله خامنه‌ای نیز در موقعیت تاریخی مشابهی قرار گرفته است. موقعیت گیج ‌کننده‌ای ‌ست! «آدمی» نمی‌داند که باید از «تصویب توافقنامه‌ی وین در کنگره و سنای آمریکا» و «تصویب و اجرای آن توسط جمهوری اسلامی» خوشحال شود یا اندوهگین. از گوشه‌های خارجی چشمان اش اشک بریزد یا از گوشه‌های داخلی‌اش!

بحران پناهجویان، پایان یک دوران

ماشااله رزمی

انفجار دولت – ملت‌های مصنوعی، شکست اسلام سیاسی و از بین رفتن اهمیت استراتژیک نفت، سه عامل عمدهء بحران و جنگ در کشورهای خاورمیانه هستند که جوانان کشورهای این منطقه را به مهاجرت دسته جمعی به سوی غرب وا می‌دارند. نظر به اینکه علل فوق الذکر با اقدامات سیاسی مقطعی برطرف شدنی نیستند، پیش بینی می‌شود که بحران تا زمان نامعلومی ادامه خواهد یافت. آغاز این بحران پایان یک دوران بوده و پایان آن نیز دوران دیگری را رقم خواهد زد. امروز مشکل پناهجویان را می‌توان به سیاست های دولت‌ها و یا قدرت های جهانی نسبت داد ولی در واقع بحران فعلی خیلی عمیق و همه جانبه است و ریشه در تاریخ گذشته و فرهنگ ملل منطقه دارد.

حمایت اکثر ایرانی‌ها از توافق اتمی به دلیل تصورات اشتباه

گزارشی از خبرگزاری فرلنسه و راديو فردای صدای امريکا

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، هجدهم شهریور، در گزارشی به نظرسنجی اخیری که موسسهء «ایران ‌پل»، با همکاری دانشگاه مریلند آمریکا، انجام داده است پرداخته که عنوان می‌کند هفتاد و شش درصد ایرانیانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند موافق با توافق اتمی وین هستند. اما میزان این حمایت‌ها ممکن است کمتر از این باشد، چرا که به نظر می‌رسد ایرانیان تصورات اشتباهی درباره این توافق داشته باشند، به ویژه آن که آنها فکر می‌کنند توافق هسته‌ای مترادف با لغو سریع تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است.

 

کنگره سکولار دموکرات ها

         

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999