تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛ و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

پيوند به پايگاه رسمی کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

 

چهارشنبه 1 و دو شنبه 2 مهر ماه 1394 ـ  23 و 24 ماه سپتامبر 2015 

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

بمناسبت اول مهر و گشايش مدارس  ـ برگرفته از ايران واير

یک گام به پیش، دو گام به پس

حمید آقایی

با انتخاب نام "حزب اتحاد ملت ایران اسلامی"، که می خواهد همه مردم ایران را، از سنی، بهایی، یهودی، آسوری و بی دین زیر پرچم اسلام متحد کند، نتیجه ای جز این نمی توان گرفت که بنیانگذاران آن حتی نسبت به احزاب اصلاح طلب پیشین خود، ضمن پا پیش گذاشتن برای ایجاد یک حزب جدید، با انتخاب این نام و تعیین تکلیف برای همهء مردم ایران که باید زیر پرچم اسلام متحد شوند، چند گامی نیز به عقب نشسته اند...

بحران بیکاری در ایران به روایت آمار

امید طاهری

بی‌توجهی به صنایع پایه و زیرساخت‌های ناکافی و فرسوده، شکاف بزرگی را در میان سطح کارایی و بازدهی صنایع با فن آوری روز ایجاد کرده و این امر در صورت مدرنیزه شدن نیز با کمبود نیروی متخصص و یا نبود مهارت‌های تجربی در کار روبروست. با مروری بر این آمار باید گفت که ایران، با رونمائی پوشالی و کارتونی از صنعت و مدرنیته، با سرعت فزاینده‌ای در جهت عکس می‌تازد و در چند سال آینده، پیامدهای یک ارتش بيست میلیونی از بیکاران را باید به انتظار نشست.

انتشار فهرست جدید بدهکاران دانه درشت نفتی ایران

برگرفته از سايت مليون

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود قوت گرفتن احتمال لغو تحریم‌های نفتی ایران اما بانک مرکزی و وزارت نفت تاکنون آمار دقیق و رسمی از حجم مطالبات نفتی ایران از پالایشگاه‌های مختلف جهان ارائه نمی کنند. با این وجود، بررسی اظهارنظرهای برخی مسئولان دولتی از افزایش حجم بدهی‌های نفتی ایران به بیش از هفده میلیارد دلار حکایت دارد.

از قاجاریه تا حکومت اسلامی

شکوه ميرزادگی

بيست و يکم سپتامبر روز بستن پیمان نامه ی «آخال» است. بر اساس این پیمان نامه خط مرزی ایران به نفع روس ها تغییر پیدا کرد. این پیمان نامه که به پشتیبانی انگلیس بود، به روس ها این اختیار را داد که کوه‌های بلند مرتفع ایران را که نزدیک به مرز بود به کشور خودشان اضافه کنند، سرچشمه رودخانه های آن منطقه را نیز جزو خاک خودشان ثبت کنند تا هر وقت اراده کنند آب را به روی خراسان ببندند، و در عین حال دولت ایران تعهد کرد که اجازه ندهد در امتداد رودهایی که وارد خاک روسیه می شود روستای جدیدی ساخته شود و یا اراضی کشاورزی در آن منطقه گسترش پیدا کند تا آب های ایران نیز به سوی آن کشور جاری باشد. «آخال» سومین عهدنامه شرم آوری است که در زمان قاجاریه، به زیان منافع ملی ایرانیان بسته شد. قبل از آن معاهده گلستان (در سال 1813) و قرارداد ترکمانچای (1828) قفقاز، ارمنستان، ایالات شرقی گرجستان، ایروان و نخجوان، بخارا، سمرقند، خوارزم و .. را از ایران جدا و به خاک روسیه اضافه کرده بودند. و اکنون نیز در دوران حکومت اسلامی مسلط برسرزمین مان گذشته از این که بخش هایی از کاسپین به روس ها بخشیده شده، ثروت های ملی، رفاه و آرامش و حقوق بشری مردمان ایران نیز زیر دست و پای هر کشوری است که با این حکومت سازش کند و کاری به کار زندان ها، اعدام ها و چپاول هایش نداشته باشد. واقعاً چه شباهت حیرت انگیزی است بین دوران قاجار و دوران حکومت اسلامی. این دو حکومت هم از نظر قوانین با هم نزدیک هستند و هم از نظر تعصبات قرون وسطایی، هم از نظر نگاه به زن و هم از نظر بی علاقه بودن به مردمان ایران. هر دوی این حکومت ها تنها رابطه شان با سرزمینی به نام ایران، چپاول کردن آن است و بس.>>>

مکالمه با عاليجناب

حمید رضا رحیمی

* آیت الله نمازی، امام جمعه کاشان گفت: رهبر معظم انقلاب به مسؤولان وزارت خارجه اعلام کرده اند بعد از بسته شدن مسأله برجام، وزیر امور خارجه ایران مجاز نیست تلفنی با وزیر امورخارجه آمریکا مکالمه کند، لذا تاکنون چندین بار کری تلفن زده است که با وزیر امور خارجه ایران صحبت کند، اما ظریف قبول نکرده و اعلام کرده است مجاز نیستم؛ کری گفته حال که شما مجاز نیستید نماینده ای تعییین کنید تا من با او صحبت کنم و به او گفته شده که این را هم مجاز نیست.!/ انتخاب

* فدوی در این ارتباط بارها، حدود اختیارات ریاست محترم جمهور و البته زیر مجموعهء ایشان، و از آن میان وزیر خارجه را اعلام و ابلاغ کرده و بی سببی نبوده و نیست که از همان آغاز، همواره از ریاست محترم جمهوری، با عنوان شکوهمند «رئیس محترم آبدارخانهء بیت» یاد کرده است.

نگاهی از درون به «شکستِ شکوهمندِ» اسلاميست های ترکيه!

گفتگو با «لونت گولنتکين»، نويسندهء ترک

پيشگفتار نشريهء ترک زبان «حريت»: «لونت گولتکين» در سيزده سالگی دل به اسلام بست و به مدت سی سال دل و جان خود را به پای «هدفِ» برکشيدن اسلام سياسی گذاشت. اين روزها اما، پس از خدمت در سمت يکی از مديران حزب «عدالت و توسعه»ی ترکيه، و کار در رسانه های اين حزب، بشدت از اسلام سياسی سر خورده است و می گويد که «زندگی مردم در تحت جاکميت اسلاميست ها تبديل به جهنم شده است». «گوليز ارسلان»  از جانب رونامهء «حريت» با او دربارهء کتاب جديد اش، «شکست شکوهمند»، و اينکه چگونه زندگی اش را در چهل و سه سالگی «دگرگون» کرده، به گفتگو نشسته است.

پیش‌‌فرض‌های سرنوشت جنگ داخلی سوریه در نود روز آینده

محسن بهزاد کریمی

به احتمال زیاد، مسیر جنگ داخلی سوریه در نود روز آینده تغییر خواهد کرد آن هم در حالی که شواهد و قرائن از بالا گرفتن درگیری‌ها خبر می‌دهد... در چنین شرایطی «مرکز مطالعات جنگ» در آمریکا سندی را منتشر کرده تا سیاست ‌گذاران آمریکا را از تحولات احتمالی نود روز آینده در سوریه مطلع کند. داده‌های این سند بر پایهء مطالعات نظامی ‌قوای درگیر و میزان و نوع حمایت کشورهای پشتیبان این نیرو‌هاست. در شرایط کنونی چهار جبههء سیاسی و چندین گروه شبه ‌نظامی ‌در جنگ داخلی سوریه درگیرند. در یک سو غرب و میانه ‌رو‌های مخالف اسد و، از سوی دیگر، رژیم اسد و حامیان اش و، در دو سوی دیگر، دو نیروی تندروی اسلامی ‌داعش و القاعده قرار دارند.

نهادینه شدن سکولار دموکراسی ایران

منوچهر يزديان

سکولار دموکرات‌های مستقل می‌بایست تشکیلات منسجم خودشان را داشته و از این راه با سایر گروه‌ها و احزاب به هم‌کاری عملی برای برقرار حکومتی سکولار و دموکرات در ایران برسند. ایجاد این تشکیلات از طرفی مواضع سیاسی، اجتماعی و حقوقی سکولار دموکرات ‌های مستقل را منسجم و روشن تر خواهد کرد و، از سوی دیگر، اگر افراد مستقل جنبش به دلیل حضور و شرکت سازمان‌ها و احزاب در جنبش تا کنون مجبور به تعدیل نظریات شان بوده‌اند، با تشکیل دادن نهادی مستقل، می‌توانند مستقل از دیگران راه‌کار و چشم‌انداز روشن‌تری برای جنبش سکولار دموکراسی و آینده‌ی ایران ارئه دهند.

امامت شيعه همان فتوت زرتشتی است!

اميد عطائی فر

در برنامهء تلويزيونی «رنسانس ايرانی»

حکومت اسلامی ایران، یکی از عوامل اصلی بحران منطقه

گفتگو با حسن اعتمادی

در برنامهء «آوای مردم» به مديريت سوزی یاشار

نامهء سرگشاده به مجمع عمومی سازمان ملل دربارهء «برجام»

رضا پهلوی، رئيس شورای ملی ايران برای انتخابات آزاد

بی گمان، تغییر یک نظام سیاسی در هر کشوری موضوعی داخلی ست که باید به دست خود مردم آن کشور و بدون مداخلهء نیروهای خارجی صورت گیرد. ولیکن پشتیبانی جهان آزاد از یک گذار صلح جویانه، دمکراتیک و گیتی گرا در ایران، و پشتیبانی از کنشگران آزادی خواه ایران، در راستای صلح و امنیت جهانی خواهد بود. هم اکنون زمان آن رسیده است که نمایندگانِ ملت های آزاد، در پشتیبانی از مردم ستمدیده ایران، به انعکاس اعمال جمهوری اسلامی بپردازند. ما از شما می خواهیم که از حقوق مشروع مردم در حاکمیت و تعیین سرنوشت خودشان به دست خودشان پشتیبانی کنید.

افتخار مديريت؟ (فايل پی.دی.اف)

امير فيض

نامه سرگشاده به اعضای کنگرهء آمريکا

دکتر محمود مرادخانی، خواهرزادهء علی خامنه‌ای

نتيجهء نهايی پروسهء تصويب برجام هر چه باشد، از شما عاليجنابان درخواست دارم که به اين نکته توجه کنيد که مخاطبين شايسته در جامعهء ايرانی آنهايی هستند که با باور‌های سکولار دموکراسی تماميت نظام ولايت فقيهی را به زير سئوال می‌برند و در توهم اصلاح آن نيستند... [موافقان برجام]، در برابر استدلالات موجه مخالفين تسامح با اين رژيم، بهانه برتر بودن «ديالوگ» را بکار می‌برند. بديهی است که همواره ديالوگ برتر است و هيچ انسان دوست و مدافع حقوق بشری نيز به زبان جنگ سخن نمی‌ گويد. اما پرسش مشخص ما اين است که : ديالوگ با چه کسی و يا با چه رژيمی؟

تجسم اصلاح طلبانهء يک ايرانِ سکولار!

اسماعيل نوری علا

کتاب در دست انتشار «ايران سکولار؛ سال 1429» نشان می دهد که اصلاح طلبان از هم اکنون پذيرفته اند که آيندهء حکومت در ايران (چه در 1395 و چه در 1429) شکلی از سکولار دموکراسی خواهد بود و، در نتيجه، از هم اکنون به فکر تجسم آن فردا و پاسخ دادن به اين پرسش افتاده اند که: «اگر نظام حکومتی جمهوری اسلامی در ایران به پایان برسد، چه می شود؟» در اين کتاب آرزوی اصلاح طلبان آن است که اين «تغيير گريز ناپذير» را خودشان مديريت کنند و به اين دليل همزمانی «انتخاب يک رئيس جمهور تغيير طلب» و «مرگ ناگهانی ولی فقيه» و دامن زدن به «تظاهرات مسالمت آميز مردم» را بهترين فرمول برای از دست نرفتن کنترل اوضاع می دانند.   

 فايل صوتی       تصويری     |   فايل پی.دی.اف

 
         

کنگره سکولار دموکرات ها

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999