معنای خاص رفتن مستقیم پوتین از فرودگاه به بیت خامنهای
سايت صدای آلمان
رئیس جمهور روسیه به خوبی آگاه هست که
بدون خامنهای مناسبات دو کشور هیچوقت رشد نخواهد
کرد. اکنون صحبت بر سر سوریه هست و بحران
در این کشور جنگزده هر دو کشور را به هم نزدیکتر کرده
است. بدون حمایت و پشتیبانی ایران سیاستهای روسیه
در منطقه و سوریه قابل اجرا و کارساز نیست.
اگر حمایتهای ایران نباشد تاثیرگذاری روسیه در منطقه و
سوریه بسیار ضعیف خواهد شد. به همین خاطر من فکر
میکنم این روابط بیشتر عملگرایانه است.
شکرگزاری!
شهباز نخعی
ارزش
اقدام داهیانهء
کمیتهء
اعطای جایزهء
صلح نوبل
در اعطای اين جايزه به آقای اوباما
از آنجا دو چندان می شود که اعطای این جایزه نه بر پایه سابقه،
کارنامه، تجربه و خدمات دریافت کننده، بلکه بر اساس کشف و شهود
بوده؛
زیرا تا آن زمان این جناب گلی بر سر صلح نزده بود تا کمیته آن را
مبنای انتخاب خود قرار داده باشد. "کشف و شهود" را از این جهت می
گویم که ما خود در این زمینه دارای تجربه هستیم و از جمله می دانیم
که خبرگان رهبری – که عملکرد اعضای کمیتهء
اعطای جایزه صلح بی شباهت به کار آنان نیست – چگونه بر اثر "شهود"
ولی مطلقه فقیه را "کشف" می کنند و او را به جان مردم بخت برگشته
می اندازند!
گفتگو با اسماعيل نوری علا
در قسمت اول برنامهء تلويزيونی «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی
در برنامهء تلويزيون ميهن، بمديريت سعيد
بهبهانی
زنان و خشونت برآمده از احکام مذهبی
شکوه میرزادگی
این
روزها که دامنهء خشونت داعشیان، یا به قول خودشان «دولت اسلامی»،
به اروپا هم کشیده شده، و همه جا سخن از خشونتی است که جان و تن
انسان متمدن قرن بیست و یکم را آزرده می کند، باید بیشتر از همیشه
به سرنوشت زنانی اندیشید که در مناطق مختلف خاورمیانه زیر دست و
پای دولت های غیر قانونی، و يا قانونی - مذهبی، و به نام «فرامین
مذهبی»، شدیدترین خشونت ها را، متحمل می شوند...
سخن نه از اهانت است و نه از دشمنی و غرض ورزی. اکنون دیگر، بر
اساس آمارهای موجود،
ثابت شده که بيشترين زنانی که گرفتار انواع خشونت
های مختلف هستند در کشورهايي زندگی می کنند
که حکومتی مذهبی دارند، و يا در کشورهایی که قوانين شان متأثر از
احکام مذهبی است.
قدرت سیاسی و اصلاح طلبانِ درون و برونِ کشور
منوچهر يزديان
اگر
بپذیریم که انسانها، نه بهتنهائی و نه دستجمعی، قادر به کسب قدرت
سیاسیی در کشور نمیباشند، آنگاه حاصل منطقی این فرض سلطهی گروهی
از انسانها بر جامعه است. اینکه این "گروه مسلط" دارای چه ویژگی
هائی است همواره و از قدیم مورد توجه اهل اندیشه بوده است. در این
رابطه بهنظر می رسد که در کشور ما سلطه بر ایران و ملت ایران
خود حاصل تسلط در سه زمینه ی مختلف است: سلطه بر اقتصاد، سلطه بر
دستگاه مجازات و سلطه بر اسلحه یا نیروی نظامی. در این تعریف هر
گروه سیاسی که بتواند این سه عامل را تحت سلطهی خودش درآورد
"سلطنت" از آن اوست.
خانم لیلا زانا، نماینده ی کرد استان آگری در کردستان ترکیه، به
دلیل ادای سوگند قانونی به زبان کُردی در پارلمان ترکیه مورد حمله
نژادپرستان ترک قرار گرفت.
او هنگام خواندن متن سوگند
نامه،
بجای عبارت "ملت ترک"،
رسما از عنوان "ملت ترکیه" استفاده کرد و به همین خاطر رئیس
پارلمان سوگند وی را فاقد اعتبار قانونی دانست زیرا،
در قانون اساسی ترکیه، همهء
مردم ترکیه "شهروند ترک" انگاشته میشوند؛ در حالی
که چنین نیست، چرا که
ترکیه جامعه ی بسیار رنگینی می باشد.
ساختار تاریخی، فرهنگی، ملی، عقیدتی و اجتماعی ترکیه بسیار متنوع
بوده و هست و منطق جامعه رنگین نیز اصولاً
برترجوئی های هیچ گروهی علیه گروه های دیگر را برای حفظ ارزش های
انسانی و زندگی مسالمت آمیز برنمی تابد.
ایران و ایرانگرایی در گذر تاریخ
جلال خالقی مطلق
در
شاهنامه همهی وقایع بر محور ایران میگردند، از اینرو این کتاب
را میتوان از آغاز تا انجام «سرود مهر ایران» نامید. پس از آن نیز
احساسات ایرانگرایی، تا زمانهی ما، آتش خود را همیشه از این
کورهی سوزان برگرفته است. تنها همین حساب ساده که در شاهنامه
واژههای ایران و ایرانی بیش از هزار بار به کار رفتهاند، خود
معیاری از ایرانگرایی در این کتاب است. در شاهنامه، همهی وقایع
بر محور ایران میچرخند و از اینرو برای پژوهش ملیگرایی در آن
باید کتابی به حجم خود آن نوشت، و یا به نقل چند مثال بسنده کرد.
در سالگرد قتلهای سیاسی پاییز 1377