تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

 

دوشنبه 9 و سه شنبه 10 آذر ماه 1394 ـ  30 نوامبر و 1 دسامبر 2015 

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

در باب خدایان وحشت

حمیدرضا رحیمی

آخرین نیوز: «کریستوفر لی، بازیگر کهنه‌ کار انگلیسی و متخصص ایفای نقش در فیلم های‌ ترسناک و فانتزی در سن 93 سالگی از دنیا رفت».

فدوی: آقاجان! گذشت آن زمانی که خاج پرستان به زعامت "آلفرد هیچکاک" و "کریستوفر لی" برای تماشاچیان تولید وحشت می کردند؛ اینک دیری ست که مؤمنین و  مؤمنات، کثرالله امثالهم، البته در دنیای واقعیت، تولید وحشت را تقبل فرموده و میدان دار این عرصه اند؛ فلذا اينگونه خبرها دیگر چنگی بدل نمی زنند. در عين حال، یک مقام آشنا، از مجمع تشخیص مصلحت هالیوود، که نخواست نام اش فاش شود، یواشکی به فدوی گفت که " کریستوفر لی"، پیش از مرگ، نخست در محضر حضرت امام راحل(ل)، و سپس در محضر حضرت امام حاضر(ضپ)، شدیداً چفیه (لنگ سابق- م) انداخته بود! کجای کاری، برادر آخرين نیوز!

جنگ جويي مستانه، پس از کشتار در پاريس
ترجمه از لوموند ديپلماتيک فارسی

بديهي است که کسي نمي تواند ضرورت حفاظت از مکان هاي عمومي دربرابر اقدامات تروريستي را نفي کند و حملات هماهنگ سيزده نوامبر گواه آشکار کاستي در خدمات امنيتي بوده است. با اين حال، آيا بايد عجولانه زرادخانه تازه اي براي محدودسازي آزادي هاي فردي سرهم کرد، درحالي که قوانين «ضد تروريستي» بي وقفه وضع شده و غالبا حتي پيش از اجرا تشديد شده است؟ حال و هواي خردگريزي و تزايد امنيتي به نگران کننده ترين عواقب مي انجامد. اقداماتي مانند زنداني کردن «مظنونان» به جهادگرايي يا راديکاليزاسيون، به پليس يا دستگاه اداري حق اعمال عدالت را مي دهد و اين امر شامل تصميم گيري يک جانبه درمورد اقدامات محدود کننده آزادي ها نيز مي شود.

ضرورت حفظ اینترنت در برابر سانسور و خلاف ‌کاری‌ها

گزارشی از سمينار «استفاده از ابزار ديجيتال برای تغيير»

محسن بهزادکریمی

الکساندر دکروو، معاون نخست وزیر بلژیک، گفت: «اینترنت امروز در مهم‌ترین تلاش جامعه جهانی یعنی مبارزه با فقر و نابرابری عمده‌ترین نقش را ایفا می‌کند. اینترنت فرصت آموزش را در تمام زمینه‌ها به دور از هر تبعیضی و بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی ایجاد می‌کند... با وجود تمام فجایع اخیر امروز ما در دنیای رو به رشدی زندگی می‌کنیم که فقر و نابرابری و عدم دسترسی به امکانات رفاهی و بهداشتی از هر زمان دیگر کمتر است، جامعهء جهانی و پروژهء توسعه پایدار می‌تواند با بهره‌گیری از اینترنت و دیگر ابزار دیجیتال به اهداف تعیین شده تا سال 2020 دست یابد. من افق روشنی را در پیش رو می‌بینم».

وضعیت ایران شبیه دوران پس از کودتای بيست و هشتم مرداد است

گفتگو با کیوان صمیمی

شرايط امروز جامعهء ایران نیازمند تقویت جامعهء مدنی و فعالیت‌ها و خدمات انسان دوستانه و خدمت رسانی به مردم است. من این کار را مهم‌تر از هر چیزی می‌دانم، ترویج و تبلیغ اخلاق مدنی و اخلاق مداری حلقهء مفقودهء دموکراسی و مبنای زندگی است و من تقویت جامعهء مدنی را اخلاق عملی می‌دانم. این امری است که از اواخر دوران خاتمی تا اکنون ما روشنفکران به ضرورت توجه به آن رسیده بودیم و مداوماً ضرورت حفظ جامعه مدنی را تاکید کرده‌ایم. اما فقط گفتن آن کافی نبوده و باید می‌رفته‌ایم توی دل صحنه و این کاری را که بسیار هم سخت‌تر از کار سیاسی است، انجام می‌داده‌ایم.

در ایران فقط 21 میلیون نفر از جمعيت 78 ميليونی کار می‌کنند!

مرکز آمار ایران

به‌گزارش خبرگزاری مهر، جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که جمعیت ایران در سال 1393 به 78 میلیون نفر رسیده است که 64 میلیون و 16 هزار و 690 نفر از اين جمعیت در سن کار بوده اند. از اين ميان، «جمعیت غیر فعال کشور» بالغ بر 40 میلیون و 198 هزار و 222 نفر بوده و دو میلیون و 514 هزار و 165 نفر از اين جمعيت نیز در جست‌وجوی کار به سر می برده اند. بدین ترتیب، به ‌گفتهء مرکز آمار ایران، در فاصلهء دو سال 92 و 93 روند غیرفعال بودن در میان خانوارهای ایرانی نه تنها متوقف نشده و یا کاهش نیافته، بلکه بر جمعيت افراد خانه‌نشین کشور معادل  676 هزار و 888 نفر افزوده شده است. با توجه به اين ارقام يک حساب سرانگشتی نشان می دهد که در آغازگاه سال جاری تنها 21 میلیون و 304 هزار و 302 نفر در ایران شاغل بوده اند!

قانون رسيدگی به دارائی های کم در آمدها!

بنظر فقير، در واقع، به جای رسیدگی به چند میلیارد دلار دارائی این مسئول زحمتکش، یا چند میلیارد یورو دارائی آن مدیر خدمتگزار، که با جدیت سرگرم کردن خدمت به امت همیشه در صحنه بوده و یک خودسازی مختصری هم با همکاری آقازاده ها و وابستگان و هم مسلک های سیاسی خود کرده اند، باید با جدیت وضعیت اقتصادی کارگران و کارمندان و کم درآمدها مورد بازرسی و تحقیق و تفحص قرار بگیرد. تا معلوم شود در حالی که، بنا به اظهار مقامات رسمی دولت، خط فقر سه میلیون تومان است، یک کارگر با پایهء حقوق هفتصد هزار تومان، یا یک کارمند با یک تا یک و نیم میلیون تومان دریافتی، یا یک بازنشسته با حقوق هشتصد هزار تومان، از کجا می آورد که...

الیگارشی، برای «اسفند 94»، اسب‌ها را زین کرده است!

فرهاد جعفری

یادتان است که چهار سال قبل (در اوج «خیزش مردم مصر علیه مبارک») «هیلاری کلینتون» به مصر رفت و، پس از دیدار با مورسی، خطاب به «الیگارشی آخوندها و آخوندزاده‌ها»، پیامی برای‌شان فرستاد که: «روحانیون ارشد ایران، باید از نظام خود در برابر زیاده‌ خواهی نظامیان دفاع کنند»؟! گویا حالا که «الیگارشی» نتوانسته در خرداد هشتاد و هشت چنین کند، بنا دارد «این ‌بار» دیگر چنین کند و برای آن، حاضر به پرداخت هر هزینه‌ای هم هست. هاشمی رفسنجانی چنین رویداد محتملی از سوی «نظامیانِ جمهوری اسلامی» را با «برنامه‌های منافقین برای مصادره‌ی انقلاب‌ از طریق تسلط بر مجلس و دولت در سال‌های نخست انقلاب» مقایسه کرده و «نظامیان جمهوری اسلامی» را در کنار «منافقین» جای داده است!

تُف سربالای غرب

بهمن زاهدی

مبارزهء امروز ما برای رسیدن به لیبرال دموکراسی چند جانبه شده، هم باید با دیکتاتورهای کشورمان مبارزه کنیم، هم با لابی‌ گرانی که از نظر منابع مالی تأمین‌ شده هستند، هم با رسانه‌ های همگانی که زیر نظر کمپانی‌های چند ملیتی، سازمان ‌های جاسوسی و "متخصصان خود نامیده آن رسانه‌ها فعالیت شبانه‌ روزی می‌کنند، و هم با دولتمردانی که تنها به فکر انتخاب دوبارهء خود هستند. بدین گونه است که بسیاری از شهروندان آگاه به سیاست روز با ناامیدی مطلق به آیندهء کشورهای خود می‌نگرند. ناامیدی به آینده تنها در ایران رایج نیست بلکه تمامی کشورهای دیکتاتور زده در انتظار تغییر سیاست در غرب هستند.

پوتین در تهران، بحران روابط مسکو و آنکارا، تروریسم، و پناهجویان

حسن اعتمادی و سعید بشیرتاش
در برنامهء تفسیر خبر تلویزیون ایران فردا، بمديريت جمشيد چالنگی

اسلام، داعش، و راه حل های کوتاه و بلند مدت

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در قسمت اول برنامهء تلويزيونی «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

از حقوق شهروندی تا انتخابات آزاد

گفتگو با محسن بهزاد کریمی

در برنامهء تلويزيون ميهن، بمديريت سعيد بهبهانی

معنای خاص رفتن مستقیم پوتین از فرودگاه به بیت خامنه‌ای

سايت صدای آلمان

رئیس جمهور روسیه به خوبی آگاه هست که بدون خامنه‌ای مناسبات دو کشور هیچوقت رشد نخواهد کرد. اکنون صحبت بر سر سوریه هست و بحران در این کشور جنگ‌زده هر دو کشور را به هم نزدیک‌تر کرده است. بدون حمایت و پشتیبانی ایران سیاست‌های روسیه در منطقه و سوریه قابل اجرا و کارساز نیست. اگر حمایت‌های ایران نباشد تاثیرگذاری روسیه در منطقه و سوریه بسیار ضعیف خواهد شد. به همین خاطر من فکر می‌کنم این روابط بیشتر عمل‌گرایانه است.

شکرگزاری!

شهباز نخعی

ارزش اقدام داهیانهء کمیتهء اعطای جایزهء صلح نوبل در اعطای اين جايزه به آقای اوباما از آنجا دو چندان می شود که اعطای این جایزه نه بر پایه سابقه، کارنامه، تجربه و خدمات دریافت کننده، بلکه بر اساس کشف و شهود بوده؛ زیرا تا آن زمان این جناب گلی بر سر صلح نزده بود تا کمیته آن را مبنای انتخاب خود قرار داده باشد. "کشف و شهود" را از این جهت می گویم که ما خود در این زمینه دارای تجربه هستیم و از جمله می دانیم که خبرگان رهبری – که عملکرد اعضای کمیتهء اعطای جایزه صلح بی شباهت به کار آنان نیست – چگونه بر اثر "شهود" ولی مطلقه فقیه را "کشف" می کنند و او را به جان مردم بخت برگشته می اندازند! 

زنان و خشونت برآمده از احکام مذهبی

شکوه میرزادگی

این روزها که دامنهء خشونت داعشیان، یا به قول خودشان «دولت اسلامی»، به اروپا هم کشیده شده، و همه جا سخن از خشونتی است که جان و تن انسان متمدن قرن بیست و یکم را آزرده می کند، باید بیشتر از همیشه به سرنوشت زنانی اندیشید که در مناطق مختلف خاورمیانه زیر دست و پای دولت های غیر قانونی، و يا قانونی - مذهبی، و به نام «فرامین مذهبی»، شدیدترین خشونت ها را، متحمل می شوند... سخن نه از اهانت است و نه از دشمنی و غرض ورزی. اکنون دیگر، بر اساس آمارهای موجود، ثابت شده که بيشترين زنانی که گرفتار انواع خشونت های مختلف هستند در کشورهايي زندگی می کنند که حکومتی مذهبی دارند، و يا در کشورهایی که قوانين شان متأثر از احکام مذهبی است.

قدرت سیاسی و اصلاح ‌طلبانِ درون و برونِ کشور

منوچهر يزديان

اگر بپذیریم که انسان‌ها، نه به‌تنهائی و نه دستجمعی، قادر به کسب قدرت سیاسیی در کشور نمی‌باشند، آنگاه حاصل منطقی این فرض سلطه‌ی گروهی از انسان‌ها بر جامعه است. این‌که این "گروه مسلط" دارای چه ویژگی هائی است همواره و از قدیم مورد توجه اهل اندیشه بوده است. در این رابطه به‌نظر می رسد که در کشور ما سلطه‌ بر ایران و ملت ایران  خود حاصل تسلط در سه زمینه ی مختلف است: سلطه بر اقتصاد، سلطه بر دستگاه مجازات و سلطه بر اسلحه یا نیروی نظامی. در این تعریف هر گروه سیاسی که بتواند این سه عامل را تحت سلطه‌ی خودش درآورد "سلطنت" از آن اوست.

تبعیض و منطق جامعه رنگین

بهنام چنگائی

خانم لیلا زانا، نماینده ی کرد استان آگری در کردستان ترکیه، به دلیل ادای سوگند قانونی به زبان کُردی در پارلمان ترکیه مورد حمله نژادپرستان ترک قرار گرفت. او هنگام خواندن متن سوگند نامه، بجای عبارت "ملت ترک"، رسما از عنوان "ملت ترکیه" استفاده کرد و به همین خاطر رئیس پارلمان سوگند وی را فاقد اعتبار قانونی دانست زیرا، در قانون اساسی ترکیه، همهء مردم ترکیه "شهروند ترک" انگاشته می‌شوند؛ در حالی که چنین نیست، چرا که ترکیه جامعه ی بسیار رنگینی می باشد. ساختار تاریخی، فرهنگی، ملی، عقیدتی و اجتماعی ترکیه بسیار متنوع بوده  و هست و منطق جامعه رنگین نیز اصولاً برترجوئی های هیچ گروهی علیه گروه های دیگر را برای حفظ ارزش های انسانی و زندگی مسالمت آمیز برنمی تابد.

 
     

کنگره سکولار دموکرات ها

     

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999