الیگارشی، برای «اسفند 94»،
اسبها را زین کرده است!
فرهاد جعفری
یادتان
است که چهار سال قبل (در اوج «خیزش مردم مصر علیه مبارک») «هیلاری
کلینتون» به مصر رفت و،
پس از دیدار با مورسی، خطاب به «الیگارشی آخوندها و آخوندزادهها»،
پیامی برایشان فرستاد که:
«روحانیون ارشد ایران، باید از نظام خود در برابر زیاده خواهی
نظامیان دفاع کنند»؟!
گویا حالا که «الیگارشی» نتوانسته
در خرداد
هشتاد و هشت
چنین کند،
بنا دارد «این بار» دیگر چنین کند و برای آن، حاضر به پرداخت هر
هزینهای هم هست.
هاشمی رفسنجانی
چنین رویداد محتملی از سوی «نظامیانِ جمهوری اسلامی» را با
«برنامههای منافقین برای مصادرهی انقلاب از طریق تسلط بر مجلس و
دولت در سالهای نخست انقلاب» مقایسه کرده و «نظامیان جمهوری
اسلامی» را در کنار «منافقین» جای داده است!
تُف سربالای غرب
بهمن زاهدی
مبارزهء
امروز ما برای رسیدن به لیبرال دموکراسی چند جانبه شده، هم باید با
دیکتاتورهای کشورمان مبارزه کنیم،
هم با لابی گرانی که از نظر منابع مالی تأمین شده هستند،
هم با رسانه های همگانی که زیر نظر کمپانیهای چند ملیتی، سازمان
های جاسوسی و
"متخصصان
خود نامیده"ی
آن رسانهها فعالیت شبانه روزی میکنند،
و هم با دولتمردانی که تنها به فکر انتخاب دوبارهء
خود هستند. بدین گونه
است
که بسیاری از شهروندان آگاه به سیاست روز
با
ناامیدی مطلق به آیندهء
کشورهای خود مینگرند. ناامیدی به آینده تنها در ایران رایج نیست
بلکه تمامی کشورهای دیکتاتور زده در انتظار تغییر سیاست در غرب
هستند.
پوتین در تهران،
بحران روابط مسکو و آنکارا، تروریسم،
و پناهجویان
حسن اعتمادی و سعید بشیرتاش
در برنامهء تفسیر خبر
تلویزیون ایران فردا، بمديريت جمشيد چالنگی
گفتگو با اسماعيل نوری علا
در قسمت اول برنامهء تلويزيونی «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی
در برنامهء تلويزيون ميهن، بمديريت سعيد
بهبهانی
معنای خاص رفتن مستقیم پوتین از فرودگاه به بیت خامنهای
سايت صدای آلمان
رئیس جمهور روسیه به خوبی آگاه هست که
بدون خامنهای مناسبات دو کشور هیچوقت رشد نخواهد
کرد. اکنون صحبت بر سر سوریه هست و بحران
در این کشور جنگزده هر دو کشور را به هم نزدیکتر کرده
است. بدون حمایت و پشتیبانی ایران سیاستهای روسیه
در منطقه و سوریه قابل اجرا و کارساز نیست.
اگر حمایتهای ایران نباشد تاثیرگذاری روسیه در منطقه و
سوریه بسیار ضعیف خواهد شد. به همین خاطر من فکر
میکنم این روابط بیشتر عملگرایانه است.
شکرگزاری!
شهباز نخعی
ارزش
اقدام داهیانهء
کمیتهء
اعطای جایزهء
صلح نوبل
در اعطای اين جايزه به آقای اوباما
از آنجا دو چندان می شود که اعطای این جایزه نه بر پایه سابقه،
کارنامه، تجربه و خدمات دریافت کننده، بلکه بر اساس کشف و شهود
بوده؛
زیرا تا آن زمان این جناب گلی بر سر صلح نزده بود تا کمیته آن را
مبنای انتخاب خود قرار داده باشد. "کشف و شهود" را از این جهت می
گویم که ما خود در این زمینه دارای تجربه هستیم و از جمله می دانیم
که خبرگان رهبری – که عملکرد اعضای کمیتهء
اعطای جایزه صلح بی شباهت به کار آنان نیست – چگونه بر اثر "شهود"
ولی مطلقه فقیه را "کشف" می کنند و او را به جان مردم بخت برگشته
می اندازند!
زنان و خشونت برآمده از احکام مذهبی
شکوه میرزادگی
این
روزها که دامنهء خشونت داعشیان، یا به قول خودشان «دولت اسلامی»،
به اروپا هم کشیده شده، و همه جا سخن از خشونتی است که جان و تن
انسان متمدن قرن بیست و یکم را آزرده می کند، باید بیشتر از همیشه
به سرنوشت زنانی اندیشید که در مناطق مختلف خاورمیانه زیر دست و
پای دولت های غیر قانونی، و يا قانونی - مذهبی، و به نام «فرامین
مذهبی»، شدیدترین خشونت ها را، متحمل می شوند...
سخن نه از اهانت است و نه از دشمنی و غرض ورزی. اکنون دیگر، بر
اساس آمارهای موجود،
ثابت شده که بيشترين زنانی که گرفتار انواع خشونت
های مختلف هستند در کشورهايي زندگی می کنند
که حکومتی مذهبی دارند، و يا در کشورهایی که قوانين شان متأثر از
احکام مذهبی است.
قدرت سیاسی و اصلاح طلبانِ درون و برونِ کشور
منوچهر يزديان
اگر
بپذیریم که انسانها، نه بهتنهائی و نه دستجمعی، قادر به کسب قدرت
سیاسیی در کشور نمیباشند، آنگاه حاصل منطقی این فرض سلطهی گروهی
از انسانها بر جامعه است. اینکه این "گروه مسلط" دارای چه ویژگی
هائی است همواره و از قدیم مورد توجه اهل اندیشه بوده است. در این
رابطه بهنظر می رسد که در کشور ما سلطه بر ایران و ملت ایران
خود حاصل تسلط در سه زمینه ی مختلف است: سلطه بر اقتصاد، سلطه بر
دستگاه مجازات و سلطه بر اسلحه یا نیروی نظامی. در این تعریف هر
گروه سیاسی که بتواند این سه عامل را تحت سلطهی خودش درآورد
"سلطنت" از آن اوست.
خانم لیلا زانا، نماینده ی کرد استان آگری در کردستان ترکیه، به
دلیل ادای سوگند قانونی به زبان کُردی در پارلمان ترکیه مورد حمله
نژادپرستان ترک قرار گرفت.
او هنگام خواندن متن سوگند
نامه،
بجای عبارت "ملت ترک"،
رسما از عنوان "ملت ترکیه" استفاده کرد و به همین خاطر رئیس
پارلمان سوگند وی را فاقد اعتبار قانونی دانست زیرا،
در قانون اساسی ترکیه، همهء
مردم ترکیه "شهروند ترک" انگاشته میشوند؛ در حالی
که چنین نیست، چرا که
ترکیه جامعه ی بسیار رنگینی می باشد.
ساختار تاریخی، فرهنگی، ملی، عقیدتی و اجتماعی ترکیه بسیار متنوع
بوده و هست و منطق جامعه رنگین نیز اصولاً
برترجوئی های هیچ گروهی علیه گروه های دیگر را برای حفظ ارزش های
انسانی و زندگی مسالمت آمیز برنمی تابد.