tتأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

چهارشنبه 16 و پنج شنبه 17 دی ماه 1394 ـ  6 و 7 ژانويه 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

>>>

الگوی بازنشستگان کشور!

همانطور که می دانید بازنشستگان محترم کشور پس از بازنشستگی در پارک ها و حاشیهء معابر گعده می کنند و روز خود را به بطالت می گذرانند و چشم شان به آخر برج و صنار و سه شاهی حقوق بازنشستگی و چهل و پنج هزار تومان یارانه دولت است! در حالی که می توانند با تجاربی که در دوران خدمت ذخیره کرده اند بروند و ده ها شرکت پتروشیمی و ده ها شرکت و مجتمع صنعتی و کارخانه و هولدینگ صنعتی و تجاری تاسیس کنند و دست فرزندان و دامادها و اهل بیت را هم بند کنند! چرا تعجب می کنيد؟

چرا غير مسلمانان چنين قدرتمندند؟

دکتر فرخ سليم

شما، چه مسلمان و چه کمونيست، و چه ديندار و خداناباور؛ ممکن است با يهوديان يا مسيحيان ميانه خوشی نداشته باشيد، اما تأملی در برخی از واقعيت ها حتی دائی جان ناپلئون را هم به تأمل وا می دارد: مثلاً، در سراسر جهان فقط چهارده ميليون یهودی زندگی می کنند؛ هفت ميليون در قاره امريکا، پنج ميليون در آسيا، دو ميليون در اروپا و صد هزار نفر در افريقا. يعنی در برابر هر يک نفر يهودی صد نفر مسلمان وجود دارد، اما يهوديان صد بار قدرتمندتر از مجموع مسلمانان روی زمين اند. هرگز فکر کرده ايد چرا؟

آیا اين آخرین سال اجرای «برجام» خواهد بود؟

رضا تقی زاده

با وجود علاقهء بسیار نزد دو سوی اصلی توافق (آمریکا و جمهوری اسلامی) برای ادامهء پایبندی بر تعهدات مندرج در «برجام»، و همچنین همکاری جامع جهانی برای فراهم آوردن تسهیلات لازم و کافی به منظور هموار ساختن مسیر اجرای آن بعد از پذیرفتن و اعلام روز آغاز کار، که به نظر می‌رسد در سه ماه آینده صورت گیرد، تحولات سیاست داخلی در ایران و آمریکا بیش از هر عامل دیگری می‌توانند این توافق را در خطر توقف قرار دهد.

لاف زنی های ریاکارانه روباه بنفش!

شیخ حسن، بدون آن که تقابل و تضاد این حرف ها با عملکرد حکومت ولایت مطلقه فقیه را به روی مبارک بیاورد، در کنفرانس وحدت اسلامی چنین می گويد: «در دنیای اسلام و در کشورهای اسلامی، همهء مذاهب باید در حکومت شریک باشند و توصیهء "امرهم شوری بینهم" اختصاص به مذهبی خاص ندارد بلکه به معنی مشورت بین همهء مسلمین است»! برای پی بردن به میزان دورویی، ریاکاری، دروغگویی و وقاحت شیخ حسن لازم نیست که کشورهای اسلامی دنیا را درنوردیم و سهم و نقش تفرقه افکنانهء حکومت آخوندی را بررسی کنیم، بلکه کافی است نگاهی کوتاه به رفتار حکومت با مسلمان های سنی کشورمان بیاندازیم تا روشن شود که شیخ حسن چگونه همهء مرزهای وقاحت، دروغگویی و تضاد بین حرف و عمل را پشت سر می گذاردو

جهان در سالی که گذشت به روایت «گوگل ترندز»

سال گذشته نيز، همچون سال‌های قبل از آن، با رویدادهای تلخ و شیرین فراوانی همراه بود. زمین، در اين سال نیز شاهد خشونت‌ های فراوانی بود. در گوشه‌ای از آن آتش جنگ برافروخته شده و خون بی‌گناهان ریخته می‌شد؛ اما همین جا، روی این کره و در گوشه‌ای دیگر، شاهد تلاش‌هایی فراوان برای نجات بازماندگان فجایع طبیعی بودیم. مرزهای علم باز هم گسترده‌تر شده و شاهد اختراعات و اکتشافاتی جدید بودیم. اما به نظر شما مهم‌ترین اخبار سال جاری چه بودند؟ گوگل ترندز به این سؤال پاسخ می‌دهد.

پاداش ايثار

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: قرار بود به ایثارگران بابت حضورشان در جبهه‌ های جنگ تحمیلی حقوق و پاداش بدهند ولی خبری نشد. از مطبوعات تقاضا داریم پیگیر موضوع باشند.

فدوی: مراتب با قید چندین فوریت و در شرایطی که بعلت ابتلا به لرزش قهرمانانه بحال ترّقص در آمده بودند، به شرف عرض خاک نعلین ملک پاسبان سپهر اقتدارشان رسید؛ بعدالتحیه والسلام در پاسخ و همینطور که قهوهء قجَرخاج پرستان (جام زهر- م) را مزمزه  می کردند، فرمودند که شما با خدا، عز اسمه، معامله کرده اید فلذا حقوق و پاداشی در کار نیست لکن در نهایت می توانید که غرامت را، از ائمهء معصومین، رضوان الله علیهم اجمعین، توقع نمائید، برادر ایثارگر!

 

هما ناطق، تاریخ دان برجستهء ایرانی درگذشت

حسین نوش‌آذر

در نخستین روز سال 2016 ایران یکی از مهم‌‌ترین تاریخ‌ نگاران اش را از دست داد: دکتر هما ناطق، پژوهشگر و استاد دانشگاه سوربن، یکم ژانویه 2016 در تبعید، در پاریس درگذشت. او یکی از نسل کمیاب تاریخ ‌نگارانی بود که به دوران مشروطه به عنوان سرآغاز تجدد در ایران می‌‌پرداختند. جنگ‌های ایران و روس و علل آن، تأمل در اندیشه ‌های شخصیت‌های تاریخ سازی مانند میرزا ملکم خان، میرزا آقا خان کرمانی و سید جمال‌الدین اسدآبادی از موضوعات پژوهش‌های تاریخی او بودند.

«رهبر» یا شورای رهبری!؟

پرویز دستمالچی

قانون "الهی" را چه یک نفر بر ملت تحمیل کند و چه تحمیل کنندگان یک شورای سه نفره (بنابر قانون) باشند، آش همان خواهد بود و کاسه همان: بی حقوقی کامل ملت و انحصار تامگرایانه قدرت در دست نمایندگان خود خوانده "الله"، یعنی فقها و مجتهدان و پیروان مکلای آنها. تنها اتفاقی که خواهد افتاد، تقسیم "منصفانه" تر قدرت در میان فقهاست. تنها اتفاقی که خواهد افتاد، تقسیم "منصفانه" تر قدرت در میان فقها و مجتهدان و ایجاد بهتر تعادل قدرت میان گروه بندیهای آنان است که الزاما ربطی به ملت و منافع ملی نخواهد داشت. زیرا، حکومت همچنان یک "حکومت دینی-اسلامی" باقی خواهد ماند و همراه با آن ملتی که صغیر و نادان به حساب می آید.

آلزايمر ملی!

رضا بابایی

بيماری آلزایمر، «حافظۀ کوتاه ‌مدتِ» بیمار را نابود می‌کند اما به بخشی از خاطرات او از سال‌های دور، دست نمی‌زند. اگر از او بپرسی که امروز ناهار چه خورده‌ای، ممكن است نام غذایی را به زبان آورد که سی یا چهل سال پیش در یک ظهر دل‌انگیز خورده است... اما اگر آشنایی با تاریخ دور، سرمایۀ علمی است، آگاهی از تاریخ نزدیک، سرمایۀ ملی است. آلزایمر ملی، این سرمایۀ سرنوشت ‌ساز را بر باد داده‌ است. کتاب ‌های درسی و رسانه‌ها، به‌ویژه‌ صدا و سیما، سهم بسیاری در گسترش این بیماری خطرناک داشته‌اند.

دربارهء انتخابات دهمين دورهء مجلس شوراى اسلامى

اعلاميهء حزب مشروطه ايران ( لیبرال دمکرات)

انتخابات در نظام ولائى جمهورى اسلامى هرگز در طول اين سال‌ها نه آزاد و دمكراتيك بوده و نه بى تقلب و دست‌کاری دست‌اندرکاران نظام ولائى برگزارشده است. از این ‌روی حزب مشروطه ايران (ليبرال دمكرات) كه در خارج از كشور از توان ابراز خواسته‌ای واقعى خود برخوردار است دليلى براى شركت و يا تشويق ايرانيان به شركت در اين انتخابات نمايشى و غير دمكراتيك جمهورى اسلامى نمی‌بیند.

هیچگونه تصمیمی برای کاندیدا کردن اعضاء خود اتخاذ نکرده ايم

اطلاعيهء جبههء ملی ايران

اگر فردی برای ثبت نام جهت کاندیدا شدن مراجعه نماید، ناگزیر است با پر کردن فرم ثبت نام، آنچه را حاکمیت جمهوری اسلامی می اندیشد بپذیرد و تایید نماید و نسبت به قبول کردن باورهای حاکمیت متعهد شود. و تازه پس از تقبل این تعهدات، این شورای نگهبان خواهد بود که کاندیداها را مورد ممیزی قرار میدهد و حواریون حکومت را می پذیرد و هر آنکس را که غیر خودی و دگراندیش دانست، رد صلاحیت نموده و به صحنه انتخابات راه نمی دهد. و مسلما اعضای جبهه ملی جزو غیر خودی هائی هستند که صلاحیت آنها هرگز توسط شورای نگهبان تایید نخواهد شد. در چنین شرایطی چه جائی برای ثبت نام و کاندیداتوری اعضای جبهه ملی باقی میماند؟

مدعيان سکولار دموکراسی چرا آبروی خود را به خطر انداخته اند؟

اسماعيل نوری علا

در گفتگو با تلويزيون «ميهن» به مديريت سعيد بهبهانی

فايل صوتی       فايل ويدئوئی

دربارهء شرکت اعضای جبههء ملی ایران در انتخابات مجلس

حسن اعتمادی ـ داريوش مجلسی

در برنامهء آوای مردم به مديريت سوزی یاشار

در چند و چون مطالبات داخل کشور

اسماعيل نوری علا

هر آنگاه که گروهی مطالبه ای را مطرح می کند، و از اين طريق شعلهء اميدی را بر می افروزد، لازم است چگونگی کارش، و نتيجهء محتمل آن را، با معيارهائی دقيق ارزيابی کرد؛ بخصوص که تجربه های مکرر سال های پس از انقلاب نشان داده است که مرز ميان «مطالبه محوران خواستار اجرائی شدن مواد مغفولهء قانون اساسی شريعت مدار» با «مطالبه محوران فارغ از اشاره به قانون اساسی شريعت مدار» بسيار ناپايدار و شکننده است و گروه دوم می توانند به آسانی، و بر اثر اشتباهاتی ساده لوحانه، تبديل به گروه اول شده و حاصل کارشان به تقويت مبانی حقوقی و قانونی رژيم بيانجامد.

تعريضی ضروری بر امر مطالبه محوری

(در پاسخ به يادداشت سام قندچی)

اسماعيل نوری علا

در حکومت اسلامی مسلط بر ايران، که حتی «اهانت به قوهء قضائيه» را مستوجب زندان می داند، روشن است که صحبت از «تغيير رژيم» (و نه حتی اقدام برای آن) حکم خيانت و جنايت دارد و می تواند گوينده و خواهنده را تا پای مرگ بکشاند. به عبارت ديگر، يقيناً اگر حکومت اسلامی مسلط بر ايران و قانون اساسی متبوعهء آن اجازه می دادند که احزاب و شخصيت های خواهان «تغيير رژيم» در انتخابات شرکت کرده و به مقام رياست جمهوری رسيده و تغيير رژيم را به همه پرسی بگذارند، مشکلی وجود نداشت.

             
y y

کنگره سکولار دموکرات ها

y y

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000