ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

چهارشنبه 19 و پنج شنبه 20 اسفند ماه 1394 ـ  9 و 10 مارس 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

2. انتخاب تيتر مقالات وارده

با سردبير است.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

اخبار اقتصادی هفته!

در بعضی کشورها (که از بردن نامشان معذورم!) افراد حقه باز و حیله گر برای رسیدن به قدرت و سواری گرفتن از مردم وعده های دروغ انتخاباتی و به اصطلاح بچه گول زن میدهند تا مردم بی سواد و نا آگاه و ابله را پشت سر خود جمع کنند و آنها را نردبان ترقی خود قرار دهند. فی المثل می گویند اگر ما به قدرت برسیم نان و آب شما را مجانی می کنیم و روزی سه وعده غذای گرم مجانی به خوردتان می دهی... خوشبختانه در مملکت ما از این خبرها نیست و کاندیداها اعم از کاندیداهای مجلس یا ریاست جمهوری چون جملگی مسلمان و خدا ترس هستند و در دین مبین اسلام دروغ مذموم و گناه شمرده می شود (بجز در مواقع لزوم جهت تقیه کردن و یا خدعه کردن شرعی) و هدف کاندیداها از ورود به مجلس یا رسیدن به پست ریاست جمهوری فقط و فقط خدمت به امت همیشه در حال فریب خوردن است و برای خود و فرزندان شان کیسه ای ندوخته اند، نیازی هم به وعده و وعید دادن دروغ ندارند و حرفی هم نمی زنند که نتوانند انجام دهند.

يزدی و مصباح رفتند، چه کسانی آمدند؟

گزارش سايت اخبار روز

ظاهرا برنده و بازنده رقابت مجلس خبرگان روشن است. هاشمی رفسنجانی و همراهانش آگاهانه چنین القا می کنند که دست مصباح و محمد یزدی را از آنچه تاکنون انجام می دادند کوتاه کرده اند ولی رقبای آنان با آمار و ارقام، با نام و نشان چهره هایی که به مجلس خبرگان راه یافته اند می گویند «بازی به پایان نرسیده» و ما در مجلس خبرگان پنجم کلکسیونی از یزدی، جنتی و مصباح گرد هم آورده ایم. سایت رجا نیوز در گزارشی با عنوان «بررسی تحلیلی انتخابات خبرگان» در بخش نخست گزارش خود با زیر ذره بین گرفتن لیست جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسان حوزه علمیه قم و اعتدالیون گزارشی تهيه کرده است.

معمای شاه؛ وقتی در هم‌چنان بر همان پاشنه می‌چرخد

حکایت زوالِ‌ اخلاقی یا همان تاریخ ‌نگاری دولتی

حمیدرضا یوسفی

واژهء «زوال» و مفهوم آن در تاریخ‌نگاری دولتی، واژه‌ای غریب و دور از ذهن نیست. سنت تاریخ نگاری دولتی با مفهوم زوال گره خورده است. معمولاً روایتی که حاکمیت وقت از گذشته تاریخی ارائه می‌دهد چیزی بیشتر از زوال نیست. زوال در لغت به معنای «نیست شدن» و «نابود شدن» است. در لحظهء حال دستگاه حاکمیت در جایگاه «پیروز/ فاتح» تمام گذشته را با تلنباری از «شکست» مورد خطاب قرار می‌دهد؛ به‌طوری که حاکمیت وقت برای مشروعیت بخشی به هستی خود در لحظهء حال، با ساخت روایت‌های گوناگون در قالب‌های مختلف، زوال دوران پیش از خود را به تصویر می‌کشد و خود را یگانه پیروز عرصه تاریخ و حاکمیت خود بر مردم را بر «حق» معرفی می‌کند.

نتیجهء امتحانات

حمیدرضا رحیمی

نتیجهء امتحانات، بقول بچه های نظام قدیم، ثلث سوم را هم دادند و بموجب کارنامهء زیر، شاگرد اول کلاس، برادر کلبِ آستانِ علی(ع)، حداد عادل، با آنکه "ولیِ" دانش آموز، جسارت است، "فقیه " نیز بود، رفوزه شد:

* بی.بی.سی: غلامعلی حدادعادل، نمایندهء فعلی مجلس ایران که در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر از راهیابی به دور آینده مجلس بازمانده است، گفت که "هنوز" تصمیمی برای اعتراض به نتیجهء انتخابات ندارم"!

فدوی دراین میانه اما، همینطور ارّه به ماتحت مانده، که چرا ذغال خوب، که همانا غزل بالا بلندی باشد که نامبرده در مدح مقام معظم رهبری(ضپ) سروده، تأثیری نکرده است؟! مدحیهء دانش آموز مذکور و نیز قصیدهء فدوی را در پاسخ آن، ملاحظه کنید...

مشکل ما با خود قانون اساسی است

کورش زعيم

مشکل بنیادین ما برای دستیابی به آزادی انتخابات و نوعی دموکراسی، افزون بر عمل نشدن به اصول عنوان شده قانون اساسی خودشان، وجود چند ماده ضد آزادی و دموکراسی هم هست. به عقیده من این قانون اساسی مجموعه ای از تضادهاست که خود خود را خنثی و فلج می کند... از این لحاظ قانون اساسی کنونی جمهوری اسلامی در جهان بی همتاست، زیرا کسی که به قدرت می رسد می تواند قانون را قانوناً در دست خود بگیرد و یا آن را نقض کند. برای هر اصل قانون اساسی، اصلی در تضاد با آن مییابید و هر اصل را با اگر و مگرهای آن می توان هر جور تعبیر کرد. بنابراین، تا این قانون اساسی، به این شکل وجود دارد و دستاویز صاحبان قدرت است، ما در ایران انتخابات آزاد و دموکراسی نخواهیم داشت.

«مطالبه ‌سازی» دولت یازدهم و تحریف مطالبات واقعی مردم

روشنک آسترکی

مسالهء کردها شکم‌های گرسنه، بیکاری و عدم امکانات و رفاه است. زبان کُردی به طیفی از زبان‌های غرب ایران اطلاق می‌شود که در پی تصمیمات اجتماعی/ سیاسی در دوران معاصر نام «کُردی» به خود گرفته‌اند که عبارتند از: کرمانجی، کلهری، سورانی، گورانی و اورامانی. زبانی که قرار است در دانشگاه کردستان تدریس شود زبان سورانی است. اگر با راه‌اندازی این رشته مشکلات مردم مناطق کردنشین که به این زبان سخن می گویند حل می‌شود پس دیگر کُردهای اورامی، کلهر و کرماجی چه باید بکنند؟!»

پرسش هایی دربارهء کار حزبی

(نمونهء سازمان فدائیان اکثریت)

ف. تابان

عده ای به نام گروه و فرد – کسانی که حتی عضو شورای مرکزی سازمان اکثريت هستند - همچنان ساز خود را نواختند. سازمان اکثریت اطلاعیه داد که ما از هیچ لیستی پشتیانی نمی کنیم و عده ای با حرارت مشغول پشتیبانی از لیست ها شدند. حتی از داخل ایران اعلامیه دادند و به نام اکثریت خط مشی متضادی را در برابر انتخابات اعلام کردند. بعضی از این دوستان حتی در کمپین هایی شرکت کردند و امضا گذاشتند که شعار آن ها این بود: «هستم، پس رأی می دهم»، با چنین موضع گیری هایی موجودیت سازمان خود را هم نفی کردند. یعنی سازمان اکثریت، نیست، چون رأی نمی دهد!

تبعات انتخابات اخير

اسماعيل نوری علا، اسماعيل خوئی ، و عبدالستار دوشوکی

در برنامه تلويزيون من و تو به مديريت ناصر اعتمادی

فضیلت جدایی حکومت از دین

سعید پیوندی

زمانی داستایوفسکی نویسنده بزرگ روس در اثر خود به نام برادران کارامازف در جایی از قول یکی از شخصیت‌های رمان خود نوشته بود «اگر خدا نباشد، هر کاری مجاز است». اگر قرار بود امروز داستایوفسکی رمانش را با بازخوانی وضعیت کنونی خاورمیانه می‌نوشت آیا بازهم همین گزاره را پیش می‌کشید؟ خاورمیانه‌ای که در آن دین حضوری همه جانبه در عرصه عمومی دارد و نام خدا همه جا به گوش می‌خورد، به نام خدا همه چیز مجاز شده و افرادی با انگیزه‌های خدایی‌ گاه دست به اعمال و جنایاتی می‌زنند که کمتر می‌توان نظیر آنها را در دیگر نقاط جهان یافت. به روی پرچم داعش، حزب‌الله لبنان، عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران، طالبان و بسیاری دیگر از گروه‌های اسلام‌گرا نام الله نقش بسته است و همه آنها سیاست‌ها و اعمال خود را به نام او انجام می‌دهند.

وقتی تاکتیک انتخاباتی سر استراتژی را می بلعد

دنیز ایشچی

تنها علتی که سیل رای دهندگان را به پای صندوق های رای می کشاند از یک طرف "امید" به اصلاحات متوالی و تعمیق و گستردگی بخشیدن به اصلاحات توسط جناح اصلاح طلب حکومتی می باشد و، از طرف دیگر، به دلیل اینکه بلوک آلترناتیو قدرتمند سکولار دموکراتیک مبتنی بر ارزش های آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی در صحنهء سیاسی داخل بصورتی مستقل و قدرتمندی عرض اندام نمی کند. تاکتیک انتخاباتی اصلاحات متوالی بر این پایه استوار می باشد که باید در زمین رقیب، با اتکا به قدرت بسیج مردمی، آنها را قدم به قدم و مرحله به مرحله به عقب بنشانیم. در حالیکه رقیب با کمترین عقب نشینی ها بیشترین کارت های برنده را در دست خویش حمل می کند. اطاق های فکری آنها قادرند فراتر از دوستان کوتاه بین ما دیده و مراحل حرکتی خود را فازبندی نمایند.

سوریه؛ خط فاصله در مناسبات ایران و ترکیه

رضا تقی‌زاده

در حالی که، علاوه بر داشتن مرزهای مشترک، و طبیعت همکاری‌های راهبردی (سیاسی- امنیتی– نظامی) و اشتراک نمادها و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی، که تاکیدی است بر اهمیت حفظ مناسبات دوستانه ایران و ترکیه، اقتصاد دو کشور نیز مکمل یکدیگراند چنان که ترکیه صادر کنندهء تولیدات مصرفی و مواد غذایی به ایران، و ایران صادر کنندهء نفت و گاز به ترکیه است. بعلاوه، مسیر مستقیم دستیابی ایران به قارهء اروپا و تحقق هدف تاریخی تبدیل شدن کشور به شریک انرژی اروپا که بازار طبیعی و با ثبات نفت و گاز ایران است، از ترکیه عبور می‌کند.

یادداشتی کوتاه در مورد روز بزرگ و جهانی زن

شکوه میرزادگی

نگاهی به جنبش های برابری خواهانه ی زنان در کشورهای اروپایی، و به خصوص آمریکا، به ما نشان می دهد که یکی از اولین قدم هایی که زنان برای رسیدن به خواست های خود برداشته اند، به دستيابی آنان به نگاهی خردپذیر بر فرهنگ جامعه ی خویش مربوط بوده است، نگاهی برای تجزیه و تحلیل محتوای فرهنگ خودی و تلاش برای به روز کردن ارزش های مثبت و کنار گذاشتن نکات بازدارنده ی آن. اين روند تا آنجا گسترده بوده که حتی زنان مذهبی برابری خواه در این کشورها نیز دریافته اند راهی جز جدا کردن مذهب از مسایل آموزش و پرورش و مسایل سیاسی وجود ندارد. بعنی بخشی از فرهنگ شان را در کلیسا جای دادند و بخشی را در زندگی روزمره خویش.

             

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000