جمعه 5 تا يک شنبه 7 آذر 1395 ـ   25 تا 27 نوامبر  2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

سکولاریسم چارهء آخر برای حذف خشونت علیه زنان ایران

یادداشتی از شکوه میرزادگی

روشن است که در یک جامعه ی‌ سکولار که با قوانینی دموکراتیک و زمینی، و بر اساس اعلامیه حقوق بشر تنظيم شده باشد، مذهب به تنهایی قادر نيست به زنان آسيب برساند. مذهب درفقدان امکان دسترسی به قدرت حکومتی و در فضایی سکولار و دموکراتیک به طور قطع نه تنها عملکردهای منفی و زن ستیز خود را از دست می‌دهد بلکه امکان نوسازی و اعمالتغییراتی مثبت در احکام آن به مرور و بصورتی گسترده ظهور می‌يابد. و چنین است که اگر ایرانیان به برابری زن و مرد و حذف خشونت های قرون وسطایی نسبت به زنان عمیقاً باور داشته باشند هیچ راهی جز تلاش برای برپایی یک حکومت سکولار دموکرات در برابر خود ندارند.

ادبیات فاخر سايت ايران ليبرال!

شهرام فريدونی

سایت ایران لیبرال سال هاست که با مدیریت شخصی بنام حسن بهگر منتشر می شود. میزان اقبال از این سایت، دستکم برای من، معلوم نیست، اما می توان حدس بزنم که چقدر مخاطب دارد. شخصاً اگر سری به این سایت بزنم، برای خواندن نوشته ها و مقالات دکتر رامین کامران و نوشته های مهشید امیرشاهی است و نه چیز دیگر. چرا؟ دلیل اش ساده است، چون این سایت نه تنها مطلب قابل «عرض» دیگری ندارد، بلکه مدیر آن سال هاست که  (لابد یک تنه) کشف کرده که بجای انعکاس نظر دیگران و نقد آن، می شود در کمال بی ادبی و با ادبیاتی لوده و چارواداری، حملات خود را متوجه اشخاص کرد.

فقر و درد!

دیدگاه مدير سايت «روشنفکر»

اکنون که در حال نگارش این مطلبم، شاید به سختی بتوانم از بغضی که بر حنجره‌ام چنگ انداخته، خلاص گردم. اما نمی‌توانم به این بهانه از خالی کردن حسم بر صفحه کاغذ، شانه خالی کنم. همین چند ساعت پیش، به طوراتفاقی به ویدئویی از درگیری رقت‌بار و غم‌انگیز دو شهروند فقیر ایرانی، تنها برای «صفحات کارتنی» شدم که ممکن است برای برخی زباله‌ای پیش نباشد ولی برای آنان دقیقا به مثابه‌ی رزق و روزی خود و خانواده‌شان بود. جدال آن دو دقیقا مانند نبرد برای بقای حیات در میدان جنگ بود.

آيا سكولاريسم خطرناك است؟

«...سكولاريسم يعنى حكومت بر مردم، بر اساس قوانين و قاعده هاى بشرى، و امروز بر اساس حقوق بشر، بدون دخالت دادن دين و ايدئولوژى، كه اين دو، باعث فرق گذاشتن ميان انسان ها مى شود! افتاد "سخن"؟!» يك نگاه به اين ور انداختم، يك نگاه به آن ور، ديدم كسى نيست كه با من سخن بگويد! يعنى اين كتاب با من حرف مى زند و مخاطب اش من هستم؟! دوباره با احتياط لاى كتاب را باز كردم ديدم بعله. در صفحهء 52 دقيقاً همين را نوشته: «افتاد "سخن"؟!» با ترس و لرز خطاب به آقاى كتاب گفتم: «بله قربان افتاد!» اين را كه گفتم از پنجره نسيمى وزيد و كتاب ورق خورد رسيد به صفحهء 76. ديدم روى جمله اى با قلم زرد رنگ، هاى لايت شده: «شما مگر كور تشريف داريد؟!...»

دانش صنعتی حکومت اسلامی و توطئهء روسیه

بنا بر آمار رسمی «مقامات مسئول حکومت اسلامی»، همه ساله نزدیک به چهل هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و تلفات رانندگی در ایران از میادین جنگ بیشتر است! به همین خاطر قدرت های جهانی که دیگر ترسی از سلاح های هسته ای و هیدروژنی و شیمیایی و میکروبی و امحاء جمعی یک دیگر ندارند، می کوشند با دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح کشتار جمعی پراید، این اتومبیل ساخت حکومت اسلامی را کپی سازی کرده و در جنگ های احتمالی آینده علیه یکدیگر به کار گیرند! متقابلاً، سازمان های حقوق بشری و طرفداران صلح از هم اکنون دست به اعتراض زده و از آمریکا و روسیه خواسته اند تا به همان کلاهک های هسته ای و موشک های اتمی اکتفا کرده و از بکارگیری سلاح غیر انسانی "پراید" که علیه غیر نظامیان کاربرد دارد و بسیار بی رحمانه و بر هدف کشتار می کند خودداری کنند!

ديالوگ انتخاباتی و ديگر مسائل

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: هیلاری کلینتون نامزد شکست خوردهء حزب دمکرات آمریکا در انتخابات ریاست ‌جمهوری این کشور، بعد از آن مبارزهء انتخاباتی وحشیانه، پیروزی رقیب خود یعنی ترامپ از حزب جمهوری ‌خواه را تبریک گفت و شکست را پذیرفت. ولی «سران فتنه» پیروزی رقیب و شکست خود را نپذیرفتند و آن همه خسارت بر کشور و نظام وارد کردند که هنوز هم مردم گرفتار آن هستند.

فدوی: بنده از به جریان انداختن عریضهء شما مضایقه نمی کند لکن حال که ضد انقلاب خواب است، یواشکی عرض می کند که اولاً در انتخابات آمریکا، مع الاسف تقلبی صورت نگرفت و لذا معتبر نیست! ثانیاً، مقام معظم رهبریِ امريک، یعنی برادر حسین(ع) اوباما، کوشید که در آراء مردم موجود دخالت کند، لکن ملت زیر بار نرفت و  صرفنظر از خوبی یا بدی، انتخاب خودش را کرد! و سر از کهریزک هم در نیاورد!

لیبرالیزه شدن اسلام!

(فصل دوم کتاب سقوط مدل ترکیه)

نوشتهء جهان توغال

ترجمهء محمود شوشتری

در فصل اول کتاب سقوط مدل ترکیه، جهان توغال به بررسی سیر تحول مدل ترکیه در سده ی پیش پرداخت. مدل ترکیه در دو کلمه «لیبرالیسم اسلامی» بود. مدلی که با بوق و کرنا در رسانه‌های بین‌المللی از آن یاد می‌شد و نخبگان ملی و منطقه‌ای به گرمی از آن یاد می‌کردند. در فصل دوم، توغال به بررسی تحولات آخر سده گذشته و اوایل قرن حاضر و سیر لیبرالیزه شدن اسلام در چهار کشور ترکیه، مصر، ایران و تونس می پردازد. نخبگان محلی و جهانی هر اندازه که دل شان بخواهد می‌توانند آرزوی اسلام لیبرال را داشته باشند، ولی یک تنه نمی‌توان هستی را تسخیر کرد. خواست و آرزوی نخبگان برای تجدید نظرِ در خط دینی بسیار مهم است، ولی چنین خواستی نمی‌تواند بدون یک سازمان موثر و تأثیرگذار به یک نیروی اجتماعی تبدیل شود.

مهمترین دغدغه کسروی حفظ تمامیت ارضی ایران بود!

مهدی رضائی تازيک

عده ای زنده یاد احمد کسروی را بیشتر به عنوان مورخ می‌شناسند؛ عده ای زبان شناسی ‌او، و بخصوص تز‌ مربوط به زبان آذری اش، را برجسته می‌‌کنند؛ عده ای دیگر توجه‌شان بیشتر به دست آورد‌های او پیرامون ادبیات بوده است؛ و اما عده‌ی معدودی تلاش شان بر این بوده که احمد کسروی را - که بی‌شک یکی ‌از مهمترین متفکرین وطن ما در نیمه اول قرن بیستم است - در جامعیت آثار و افکارش تحلیل و تفسیر کنند.  من در ادامه به تعدادی از اينگونه مطالعات جدی پیرامون احمد کسروی می پردازم و با نیم نگاهی به این مطالعات، این نظر ‌را مطرح می‌‌کنم که مهمترین دغدغه کسروی حفظ تمامیت ارضی ایران بوده است؛ و در پایان این نوشتار کوتاه، به طرح این موضوع که «امروز برای حفظ تمامیت ارضی ایران چه باید کرد؟»، از دید و با برداشت خودم، خواهم پرداخت.

انترناسیونالیست های آمریکایی در مقابل انزواگرایان جدید

عواقب عقب‌نشینی امریکا از رهبری جهان چیست؟

ریچارد هاس، در وال استریت ژورنال

تنها نزدیک به بیست و پنج سال از پایان جنگ سرد گذشته، آمریکا با دومین دوگانگی در سیاست خارجی خود در دوران پسا شوروری مواجه شده است. دوگانگی اول در سیاست خارجی، که در دوران بوش اول کلید خورد، مربوط به جاه طلبی های جهانی آمریکا بود اما آن دوگانگی در میان عمدهء نخبگان، چه آنها که خواهان برقراری ثبات و جلوگیری از بروز تعارضات در جهان بودند و چه آنهایی که به دنبال ترویج دموکراسی در جهان بودند، عاقبت با اقبال هر دو طرف مواجه شد. دوگانگی دوم، که هم اکنون شاهد آن هستیم، ئذ نقش رهبری بین المللی آمریکا است و، بر خلاف دوگانگی اول، در میان نخبگان و غیرنخبگان طرفداران دوگانهء خود را دارد و انترناسیونالیست ها را مقابل حامیان انزواگرایی قرار می دهد.

آلترناتیو همچنان جنبش ملی است!

ناصر کاخساز

پاسارگاد یک تصفیه حساب با حاکمیت و آزمونی برای اپوزیسیون بود. با ناسیونالیسم مثبت ایرانی که به بینش دموکراسی خواهی در انقلاب مشروطه و نهضت ملی از نظر معنوی مجهز است نمی توان به صورت آشکار درافتاد. من واقعاً همواره انتظار یک خودجوشی ملی را داشته ام. چون ضد ملی بودن حاکمیت برای مردم مثل روز روشن است. از اینجا است که امکان سازماندهی بوجود می آید. این امکان را باید بواقعیت بدل ساخت. این امکان تشنهء تبدیل شدن یه واقعیت است. سازماندهیِ آلترناتیو، یعنی تبدیل امکان مبارزه به واقعیتِ جنبش ملی.

طبقهء متوسط

جهانشاه رشیدیان

با گذار از قرن نوزدهم رشد تصاعدی طبقات متوسط در جوامع صنعتی محسوس شد، طبقاتی نزدیک به آنچه مارکس «خرده بورژوازی» می نامید. این طبقات در اقتصاد صنعتی انگلیس نه به «پرولتاریا» تعلق دارند و نه به «سرمایه داری»، بلکه صاحبان زمین، کسبه کوچک، صنعتگران کوچک، کارمندان و تمام گروه های اجتماعی هستند که جایگاه طبقاتی آنان نه بر اساس وراثت بلکه آموزش اجتماعی و شایسته سالاری میسر می شود. لوئی شوول، جامعه شناس فرانسه، طبقهء متوسط را با توجه به میزان در آمد به سه «زیر مجموعه» تقسیم کرده و تعداد مجموع آنان  را در فرانسه شصت در صد حقوق بگیران گسترش می دهد. به گمان او دو سوم حقوق بگیران فرانسوی به طبقهء متوسط تعلق دارند که بزرگترین طبقهء مصرف کننده هستند بدون اینکه طبقهء دارا را به چالش کشند.

رابطهء اخوان المسلمین و روحانیون شیعه

دکتر ثروت الخرباوی - از رهبران سابق اخوان المسلمین مصر

ترجمه از: کاظم موافق

علی‌ خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی و شاگرد خمینی، که ایضا شاگرد خوب نواب صفوی، از سینه چاکان اخوان المسلمین، بود، کتاب "المستقبل لهذا الدین" سید قطب را به زبان فارسی‌ ترجمه کرد. خامنه‌ای علاقه و ارادت شدید خود نسبت به سید قطب را با "اندیشمند مجاهد" خواندن او در مقدمهء این کتاب بیان می‌کند. رابطهء گرم میا‌‌ن اخوان المسلمین و روحانیت شیعه بصورت ایدئولوژیک و اعلام پشتیبانی ادامه یافت و طبق گفته یوسف ندا، پیش از انقلاب پنجاه و هفت، اخوان المسلمین هیأتی را برای دیدار با خمینی به پاریس فرستادند.

شش ماه ترامپیِ سرنوشت ساز برای ایران

اکبر گنجی

ترامپ در مبارزات ریاست جمهوری، در عین مخالفت با مداخله نظامی، حملات بی امان خود را متوجه ایران کرد. این امکان وجود دارد که وقتی او با مشکلات لاینحل ساختاری داخلی روبرو شود، به سرعت به سیاست مداخله نظامی پناه برد تا اجماع پدید آورد... ظهور ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای، حمایت ایران از گروه‌ هایی چون حزب الله لبنان و حوتی‌های یمن، موشک‌ های دوربرد ایران، و موضوعاتی دیگر، همگی بهانه‌ های لازم را به یاران ترامپ و دولت‌های منطقه می‌دهند تا او را به جنگ با ایران بکشانند. می توان خطر کرد و گفت که شش ماه اول ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند برای ایران سرنوشت ساز باشد. زمامداران ایران باید از هرگونه اقدام تحریک آمیز که بهانه به دست جنگ طلبان آمریکا دهد به شدت بپرهیزند.

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000